X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אפרים לפיד [צילום: יעקב סער/לע"מ]
ההונאה והאביב של פראג
ההפתעה הסובייטית שבפלישה לבירת צ'כוסלובקיה, השבוע לפני 55 שנה, סיפקה גם לישראל לקחים, אך אלה לא יושמו בשדה הקרב של מלחמת יום כיפור

בעוד חודש בדיוק, כשמדינת ישראל תציין מלאות 50 שנה למלחמת יום הכיפורים, שראשיתה הייתה במהלך הונאה מצרי מתעתע, נוכל רק להיזכר שחמש שנים קודם לכן, באוגוסט 1968, הבהבה מולנו נורת אזהרה אירופית: ההפתעה האסטרטגית של ברית המועצות שפלשה עם כוחות ברית ורשה לצ'כוסלובקיה. מאחורי שתי ההונאות עמדו יועצים סובייטיים.
בזמן אמת, נדהמה מדינת ישראל, כמו שאר מדינות העולם החופשי וצ'כוסלובקיה עצמה, מן ההונאה הסובייטית. ראש אמ"ן דאז, אלוף אהרון יריב, שלח אז לאחת מבירות אירופה, חברת נאט"ו, שניים מקציני אמ"ן, רס"ן טוביה פיינמן וסרן אפרים לפיד, כדי ללמוד מקרוב בסיוע מומחי נאט"ו את פרטי תרגיל ההונאה. השניים אומנם הביאו עימם מידע חיוני רב, אך חומר זה לא שימש את אגף המודיעין כעבור חמש שנים.
ראש אמ"ן דאז כבר התחלף והשרביט נמסר לידי האלוף אלי זעירא, שחשב כבר במונחים אחרים ובלע למרבה הצער את הפיתיון הסובייטי-מצרי. מעניין שהאלוף זעירא היה מודע לאלמנט ההפתעה ששירת את הסובייטים בצ'כוסלובקיה, ועוד לפני שנתמנה לראש אמ"ן הוא דן עם הקצונה הבכירה של אמ"ן בנושא פלישת כוחות ברית ורשה, וטען כי יש להפיק לקחים מכך. אך דווקא ברגעים המכריעים ערב מלחמת יום כיפור, באוקטובר 1973, לא יושמו לקחי הפלישה לפראג.
הפלישה הסובייטית שכונתה בפי הסובייטים 'מבצע דונאי', הפתיעה את העולם ב-21 באוגוסט 1968 (שנה וקצת אחר מלחמת ששת הימים). עוד קודם לפלישה ריכזו הרוסים כוחות של חמש מדינות חברות ברית ורשה, אשר מנו 200,000 חיילים וכ-2,000 טנקים, על גבול צ'כוסלובקיה. אך כדי להטעות את העולם, טענו הסובייטים כי מדובר בתרגיל צבאי רחב היקף של כוחות ברית ורשה.
לפיד מספר כי במהלך חקירת הפלישה באחת מבירות אירופה, הוא למד שמילת הקוד להפעלת הכוחות הסובייטים ולחציית הגבול לצ'כוסלובקיה, הייתה Буря שפירושה ברוסית סופה, סערה. מקבילתה הערבית היא 'עאצפה' - "מילת קוד שזיהינו פעמים רבות בצבא מצרים", שהיה לימים נתון להדרכתם של מומחים צבאיים סובייטיים. לפיד: "פגשנו שם מתווה של סיפור הונאה על עריכתו כביכול של תרגיל גדול, בדיוק כמו בגירסת המתקפה ביום הכיפורים 1973. גם שם תרמו בוודאי יועצים סובייטים את ניסיונם בהונאה אסטרטגית גדולה".
תגובות זעם
כמו בפלישת צבא רוסיה לאוקראינה ב-24 בפברואר 2022, עמדו מאחורי הפלישה לצ'כוסלובקיה 54 שנה קודם לכן, חששותיה של רוסיה מפני עריקת המדינה מתחומי ההשפעה של הגוש המזרחי לחיקו החמים של המערב הדמוקרטי. הרוסים עדיין ליקקו את פצעי המרד ההונגרי של שנת 1956 ותרחישי מרידה בהגמוניה הסובייטית שביצבצו גם בפולין. הם חששו שהרוח הדמוקרטית שהנהיג בצ'כוסלובקיה מנהיג המפלגה הקומוניסטית אלכסנדר דובצ'ק, האיש שמאחורי 'האביב של פראג', עלולה להוביל להתנהלות עצמאית של מדינות נוספות בברית הצבאית של הגוש הסובייטי.
ההנהגה הסובייטית המודאגת מן האביב של פראג, חששה מנגד מתגובות זעם ביקורתיות מצידו של המערב. באותה עת התנהלה מלחמה עקובה מדם בין אמריקנים למקומיים על אדמת וייטנאם, ומצד שני החלו הגישושים לשיח של שלום בין בריה"מ לאמריקנים, מה שהוגדר כ'דטאנט'. ברקע הדיונים בבריה"מ עמדו גם סכסוכי גבול שלה עם סין, שבשלו כעבור שנה לעימות צבאי.
על ההיסוסים הרוסיים סיפר מפקד הארמיה הרוסית 38, שניצבה בחוד החנית של הפלישה הסובייטית, גנראל בכיר אלכסנדר מאיורוב, שהוזמן ערב הפלישה לשיחה עם מנהיג בריה"מ ליאוניד ברז'נייב, במעמד הפוליטרוק (אידיאולוג המפלגה הקומוניסטית) והמדינאי מיכאיל סוסלוב. מאיורוב, שהיה אז בן 37, נשאל על-ידי המנהיג הכל יכול אם כוחותיו ערוכים למבצע הצבאי, והם כדאי בכלל לצאת לפלישה מבחינת האינטרסים של הקרמלין. מאיורוב מספר בזכרונותיו כי השיב במנוד ראש ובשלילה, וברז'נייב העיר לסוסלוב: "אתה שומע מה המפקד הצעיר הזה אומר? אולי כדאי להרהר שוב?".
סוסלוב הגיב במילמול אי-אלו הברות לא מובנות, ומאיורוב חש בצאתו מהקרמלין שהמבצע נדון להידחות לפחות, אם לא להתבטל. אבל הסתבר אז שהקרמלין היה נתון ללחצן של שתי בנות ברית נוספת, גרמניה המזרחית ופולין, שתיהן חברות ברית ורשה.
תחילה ניסה הקרמלין להגיע להבנות עם פראג בדבר האטת הדמוקרטיזציה במדינה. אך משכשלו המגעים ודובצ'ק התעקש, החליט ברז'נייב להניע את הטנקים. החשש מפני התפרקות הגוש המזרחי בהנהגת בריה"מ, היה חזק מכל. וכך אירע שכוחות חלק ממדינות ברית ורשה - ברית המועצות, פולין, בולגריה, הונגריה ומזרח גרמניה - כבשו את פראג. דובצ'ק נאסר והוגלה למוסקבה, אך הוחזר כעבור זמן מה.
זמן קצר לאחר הפלישה נפתח מו"מ בין הצ'כוסלובקים לרוסים, וסוכם על התחייבות פראג לדכא קבוצות אופוזיציה במדינה, להשליט מחדש במלואם את חוקי הצנזורה וכן לפטר חלק ממחזיקי המשרות הרפורמיסטים. הסדר בפראג הוחזר על-כנו, והכוחות הפולשים הוסגו לאחור. נותרה רק ההונאה המהדהדת, שאמורה היתה, כאמור, להוות איתות אסטרטגי למדינת ישראל. אך זו, למרות השתדלותה כמעט בזמן אמת להפיק לקחים, פיספסה אותם בעת מבחן קריטית, כעבור חמש שנים.

תאריך:  24/08/2023   |   עודכן:  24/08/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההונאה והאביב של פראג
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
נו, אז כתבת….
קמ״ן  |  25/08/23 00:29
2
חרפת זעירא
קמ״ן קרבי  |  4/09/23 21:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
אנא עשה חסד עם עמנו, שכבר שילם מחיר כבד בלכידותו ובאחדותו ובביטחונו הלאומי ובמעמדו הבינלאומי ובכלכלתו והנח לנו
איתן קלינסקי
מצער אותי שהמוסכמה שרק בכוח צבאי ניתן להגיע לחוף מבטחים מקובלת בעיקר בציבור הדתי    כואב לי, שהציבור הדתי מתעלם מהקביעה הנחרצת של החכם באדם שלמה בספר קהלת בפרק ט' פסוק ט"ו - "טובה חוכמה מגבורה"
איילת פדה-גולדשטיין
על ניהול אג'ילי וצרכנות נבונה    עם כל ההתרגשות מכניסה למסגרת חדשה וההתרגשות הלא פחותה מעצם העובדה שבקרוב ניתן יהיה להפקידם שוב במסגרות ולחזור לשגרת עבודה עדיין חשוב לא לאבד שיקול דעת כלכלי
אורנה מרקוס בן-צבי
אני לא יודעת אם הרגשתם פעם מהו רעב, כשהבטן מקרקרת ואין אוכל, אין כסף    זאת ההרגשה הכי איומה שבן אדם יכול לחוות, זו קרקעית התהום
יוני בן-מנחם
הקבינט הביטחוני הסמיך את ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט לנקוט שורה של פעולות לשיפור ההרתעה של ישראל ולבלימת גל הטרור.גורמי ביטחון בכירים מעריכים כי ישראל תחדש את פעילות החיסולים של ראשי חמאס והג'יהאד האיסלאמי בחו"ל ללא טביעות אצבעות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il