X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הדליקות בהוואי. האשימו את אופרה וינפרי [צילום: ג'יי הונג, AP]
מכחישי האקלים מגבירים את הפצת השקרים
ענף הנפט והגז משתף פעולה עם קיצוניים הזויים, בטענה ששינויי האקלים אינם אלא מזימה של כוחות אופל שונים ומשונים ניו-יורק טיימס מסביר מדוע מדובר בתופעה מסוכנת

כאשר אסונות הטבע ומזג האוויר הקיצוני החמירו ברחבי העולם בקיץ האחרון, המדענים הצביעו שוב ושוב על הגורם המרכזי: שינויי האקלים. אבל בעלי תיאוריות הקונספירציה מצביעים על הכל חוץ מאשר על זה. חלקם טענו שהכל כרגיל ושמדובר בניפוח מלאכותי כחלק ממזימה גלובליסטית. אחרים המציאו סיפור על מטוסים לזריית עננים כסיבה לשטפונות באיטליה.
הדליקות הקטלניות בהוואי יצרו טענות הזויות במיוחד, מדווח ניו-יורק טיימס. מיליונים צפו ברשתות החברתיות בהאשמה לפיה מקורן ב"נשק אנרגטי מכוון" (ה"הוכחה": סרטון ישן שלא צולם בהוואי). ובעוד פלורידה מתכוננת להוריקן "אידאליה", יש מי שמתעקשים לטעון שסופות אינן נגרמות בשל פליטות גזי החממה מדלקים מאובנים.
הטענות הללו, הסותרות את כל המחקר המדעי רחב היריעה, עשויות להיראות כפנטזיות חסרות חשיבות. אבל הן קיימות ומושכות קהל רחב. הן יכולות להתחיל בפוסטים תמורתם משלם ענף הנפט והגז או בפורומים של שכנים. לעיתים הכזבים זוכים לתהודה מצד פוליטיקאים ופרשנים, כמו למשל ויוואק רמסוואמי המתמודד על מועמדות הרפובליקנים לנשיאות. "זהו אחד האתגרים הגרועים ביותר שעלינו להתמודד איתם", אומר אלני מיריווילי, בכיר בתוכנית האו"ם להתיישבות.
מכחישי אקלים בוטים הם מיעוט: 75% מהאמריקנים מאמינים שההתחממות הגלובלית מתרחשת לעומת 15% בלבד שאינם מאמינים. אבל בעוד 61% סבורים שבני האדם הם הגורם העיקרי שלה, 28% אומרים שזוהי התפתחות טבעית.
מומחים אומרים שהטקטיקות של מכחישי האקלים הולכות ומתפתחות. במשך עשרות שנים הוציא ענף הנפט והגז מיליארדי דולרים על קמפיין מתואם, במטרה להשפיע על דעת הקהל נגד מדע האקלים ולאחר מכן נגד הפעולות בנושא. כיום, מקדמי תיאוריות הקונספירציה והקיצוניים פועלים בצורה מבוזרת יותר ועושים כסף מהפצת הכזבים.
"שני העולמות הללו משתפים פעולה במרחב המקוון ולמעשה יצרו נישואין של נוחות", מסבירה החוקרת ג'ני קינג. "ישנם הרשמיים והבלתי-רשמיים, המסורתי והדיגיטלי החדש, המאכלסים את אותו מרחב ומקצינים עוד יותר". ההשלכות של שינויי האקלים הן מורכבות, אסונות טבע קורים גם במנותק מהם וזה מקל לתדלק טענות כוזבות – מוסיפה סוזנה קרוקפורד מאוניברסיטת אקסטר.
לכזבים של הקיץ הנוכחי יש דפוס פעולה מוכר, מציין הטיימס. מכחישים מתארים את האירועים כטקטיקת שליטה רודנית: מאמץ להעביר תושבים מאיזורי הכפר אל הערים, שם קל יותר לפקח עליהם, או כניסיון לכפות מעבר לאנרגיה נקייה על-ידי חבלה בתעשיית הדלקים המאובנים. ואילו בהוואי, החששות שיזמי נדל"ן יעשו קופה משיקום ההריסות, הפכו במהירות לטענות שקריות כאילו הם עומדים מאחורי דליקות הענק.
סרטון ביוטיוב טען, כי למגישת הטלוויזיה אופרה וינפרי הייתה יד בתחילת התופת, בתקווה שתוכל לגזול קרקע מתושבים מקומיים. כ"הוכחה", הסרטון הזכיר שהיא רכשה לאחרונה חלקת אדמה משמעותית באי (בו היא מתגוררת חלקית מזה 15 שנה) ושביתה ניצל מן הלהבות (הוא שוכן במרחק של קילומטרים רבים מהדליקה הקרובה ביותר). והייתה עוד "הוכחה": היא לא נראתה עצובה די הצורך כאשר התראיינה על הדליקות.
הרשויות בהוואי הזהירו במשך שנים מסכנות שינויי האקלים, ומומחים אומרים שהדליקות הנוכחיות נובעות מתנאי יובש קשים, לחות נמוכה וסערות-משנה של הוריקן שהתחולל במרחק של מאות ק"מ. אבל כל זה לא מעניין את המכחישים. משתמשת טיק-טוק הציגה "צילומים המתעדים קרני לייזר שגרמו לדליקות"; האחד היה שיגור טיל בשנת 2018, והאחר – להבה נשלטת מתחנת כוח באוהיו באותה שנה.
פעילי אקלים חוששים, שפלטפורמות חברתיות ובינה מלאכותית יאפשרו להפיק ולהפיץ ביתר קלות את השקרים בתחום. השנה נמצאו פרסומות שהוצמדו לסרטונים שקריים ביוטיוב, בהם נטען שיערות הגשם לחים מכדי שיעלו באש או שכדור-הארץ מתקרר (יוטיוב הודיעה שהסירה את הפרסומות).
בעיה נוספת: מדענים ומומחי אקלים אחרים סופגים התקפות אישיות, כולל טענות שהם רק המסווה של קנוניה גלובליסטית או כוחות אפלים אחרים. "הסכנה איננה שאנשים מחזיקים בדעות חסרות בסיס, אלא בחוסר יכולתנו לנהל שיח בתום לב על הנושאים החיוניים הללו", מדגישה קינג.

תאריך:  03/09/23   |   עודכן:  03/09/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 תום לב
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מכחישי האקלים מגבירים את הפצת השקרים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שופכים את התינוק עם המים
ABE333  |  3/09/23 15:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משבר האקלים
גלית כהן, עדן פרידן
הניסיון העולמי מן השנים האחרונות מלמד, כי אקלים "משוגע" פוגע בתשתיות חיוניות ובסחר העולמי. מבחינתה של ישראל, שיבושים כאלו מהווים סכנה לא רק לכלכלה, אלא גם לביטחון הלאומי
איתמר לוין
צריכתו הנוכחית של הענף היא כמו של בריטניה כולה. בעידן של התחייבויות להפחתת פליטת גזי החממה, הוא חייב להתייעל - כותב אקונומיסט
איתמר לוין
מאמר ב-Foreign Affairs מציע מסגרת לשיתוף פעולה בין וושינגטון לבייג'ינג בסיוע למדינות המתפתחות להתמודד עם שינויי האקלים
איתמר לוין
המעבר לאנרגיה ירוקה והגידול באוכלוסיית העולם נותנים ליבשת הזדמנות מצוינת - אך אקונומיסט מדגיש שהרבה תלוי בהתנהלות ממשלתית נכונה
איתמר לוין
חברות הנפט והגז הגדולות מאותתות שבניגוד לרטוריקה שלהן, אין להן כוונה של ממש לעבור לאנרגיה נקייה - מנתח מאמר בניו-יורק טיימס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il