X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
על מה ידברו נתניהו וארדואן באנקרה [צילום: AP]
תחת שמי הים התיכון - וגם מתחת למים
התנאים הפוליטיים במזרח הים התיכון מאפשרים להתקדם לעבר הסכמות ושיתופי פעולה דו-מדינתיים ואף רב-מדינתיים בהם יהיו שותפות ישראל, טורקיה, יוון, קפריסין ומצרים
ערן לרמן סגן נשיא מכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

לא במקרה היה אלי כהן שר החוץ הראשון שביקר ביוון לאחר ניצחונו של קיריאקוס מיצוטאקיס בבחירות, כאורחו של שר החוץ החדש יורגוס יראפטריטיס. תוצאות הבחירות בסבב השני היו הפעם חד-משמעיות, לאחר שבסבב הקודם לא השיגה "ניאה דמוקרטיה" (דמוקרטיה חדשה), השולטת ביוון מאז 2019, את הרוב הנדרש להקמת ממשלה נוספת. על-פי החוקה היוונית, המפלגה הזוכה במרב הקולות בסבב השני מקבלת "בונוס" אלקטורלי, וכך הגיעה לרוב מוחלט של 158 מבין 300 חברי הפרלמנט.
בכך הושלם, בפועל, סבב פוליטי במדינות מזרח הים התיכון שיצר, לפחות להלכה, יציבות מדינית, ואפשרות לבחון מרחבי תמרון חדשים. בישראל הושבעה ממשלתו השישית של בנימין נתניהו, אם כי למרות הרוב הפרלמנטרי היציב היא נתונה לטלטלה פנימית מתמשכת. בקפריסין הושבע לנשיאות שר החוץ לשעבר ומאדריכלי הקשר עם ישראל, ניקוס כריסטודולידס. רג’פ טאיפ ארדואן, השולט בפוליטיקה הטורקית זה שני עשורים, תחילה כראש ממשלה ולאחר מכן כנשיא, ניצח בסיבוב השני והושבע לכהונה שלישית כנשיא, כאשר הקואליציה בהנהגת מפלגתו – AKP, "הצדק והקדמה" – מחזיקה ברוב גם בפרלמנט.
ניתן להוסיף לרשימה זו גם את נשיא מצרים, עבד אל-פתאח אל-סיסי, שלא נזקק ליותר ממחוות חיצוניות של הליכים דמוקרטיים לכאורה כדי לבסס את שלטונו. תחת מנהיגותם של מדינאים מנוסים אכן מסתמנות אפשרויות חדשות של הידברות, כולל בין טורקיה ליוון, ונעשים שוב ניסיונות לגישור ולמציאת פתרונות, אולי גם בשאלת קפריסין, למרות מורכבותה ומשקעי החשד שהעמיקו במרוצת השנים. כל זאת, לצד הידוק קשרי הקרבה הקיימים ותרגומם לשפת המעשה במגוון תחומים, החל בתרגילים צבאיים וכלה בהסדרים לייצוא אנרגיה.
ביקורו של כהן ביוון שיקף את החשיבות ששתי המדינות מייחסות למערך הכוחות המתגבש והולך במרחב זה. גם ביקורו של מיצוטאקיס בקהיר בראשית אוגוסט נתן ביטוי לסדר עדיפות דומה, כולל חיזוקו של מערך הכוחות הגלום ב"פורום הגז של מזרח הים התיכון" (EMGF). בהקשר הישראלי-יווני, ראייה משותפת של איומים והזדמנויות, קרבה ערכית ותרבותית, והסיכויים לשיתוף פעולה אנרגטי וכלכלי - יוצרים יחד "גשר מעל הים התיכון" (מונח שהשתמשו בו בישראל בשנות ה-1950 וה-1960 לתיאור הקשר עם צרפת).

אפשר להגיע להסכמות עם טורקיה
אסדת לווייתן. איך לייצא את הגז הישראלי [צילום: פלאש 90]

ישראל מעורבת באורח אינטנסיבי בחיזוק יכולותיה הצבאיות של יוון, בדגש על הכשרת טייסים. ישראלים הפכו להיות חלק ניכר מן התיירים ביוון והמשקיעים בקפריסין. במישור המדיני, ישראל תומכת בתוקף בעמדה המוסכמת בין מצרים ליוון לגבי גבולות המים הכלכליים במזרח הים התיכון, בניגוד לקו שהותווה על-ידי טורקיה ו"ממשלת ההסכמה" (השנויה במחלוקת) במערב לוב. בהמשך הדרך יוון צפויה להפוך אם לא למרכז, אזי לפחות לנתיב אספקה של אנרגיה ממזרח הים התיכון לאירופה. בינתיים, ישראל צריכה ויכולה להרגיע את יוון וקפריסין, כי לא יושגו עם ארדואן הסכמות הנוגדות את האינטרסים שלהן.
הרמזים והלחצים החוזרים ונשנים מצד ארדואן וממשלתו, שמטרתם לשכנע את ישראל לייצא את הגז במזרח הים התיכון באמצעות צינור לטורקיה, ולסייע לה בכך להפוך לצומת אנרגיה מרכזי מול אירופה, לא יועילו, בסופו של דבר. כל פרויקט מסוג זה חזקה עליו שייקלע מיד לעימות באשר לשימוש במים הכלכליים של קפריסין. מעבר לכך, אין לישראל עניין להיות רתומה בחיבור קבוע מול הנהגה טורקית שכבר הוכיחה, כי היא יכולה לשנות את הלך רוחה במחי יד. נותרו בעינם המשקעים שהותירו גילויי העוינות שלה בעת משבר, ובייחוד בעת עימות עם חמאס. כל זאת, כמוסבר להלן, כאשר קיימות חלופות שגם הן עולות בקנה אחד עם האינטרס הטורקי.
מנקודת מוצא זו, איך יעוצב סדר היום של בנימין נתניהו באנקרה, אם הוא אכן ידחה, ולו בנימוס, את ניסיונו של ארדואן לחלץ התחייבות ישראלית בנושא הגז? בנסיבות הנוכחיות, יש שורה של נושאים אחרים שבהם שתי המדינות – למרות המחלוקות המרות של השנים האחרונות – יכולות להגיע לעמק השווה, גם מבלי שישראל תתחייב לפרויקטים שלא לצורך או תקריב את השותפות האסטרטגית עם יוון וקפריסין.
היקף הסחר (המוטה באופן חד לטובת הייבוא מטורקיה) הולך וגדל – 5.8 מיליארד ייבוא מטורקיה, מול 1.9 מיליארד דולר ייצוא ישראלי אליה, בשנת 2021; 6 מיליארד דולר ייבוא ו-2.5 מיליארד דולר ייצוא ב-2022 – למרות מצוקות הכלכלה הטורקית, הנתונה בסחרור אינפלציוני. ישראל עשויה אף להרחיב את הייבוא החקלאי מטורקיה במסגרת מאמציה להוריד את יוקר המחיה. חומרת המצב הכלכלי איימה בשנה האחרונה לערער את מעמדו הפוליטי של ארדואן – אם כי בסופו של דבר השכיל להיחלץ מקשייו – ומילאה תפקיד מרכזי בהחלטתו לשנות כיוון במדיניותו האזורית ולחתור לפיוס (וגיוס השקעות) עם איחוד האמירויות ועם סעודיה, ובתוך כך גם עם מצרים וישראל.

ישראל חייבת גמישות בקבלת ההחלטות
גלנט ביוון. ישראל מחזקת את הצבא המקומי [צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון]

במישור האסטרטגי, כפי שהמחיש ביקורו של שר הביטחון יואב גלנט בבאקו לפני חודשיים, יש לישראל ולטורקיה גם יחד אינטרס מובהק בביצור יכולתה של אזרבייג’ן להגן על עצמה, בין היתר אל מול המתיחות הגוברת בינה לבין אירן. לצד מעמדה כבעלת ברית קרובה של טורקיה (ששפתה קרובה מאוד לטורקית), קיימה אזרבייג’ן במרוצת השנים קשרי ביטחון ומודיעין הדוקים עם ישראל, ולאחרונה גם פתחה שגרירות בארץ (לישראל יש שגרירות פעילה בבאקו זה למעלה מ-30 שנה).
עמדתה של טורקיה בנושא האירני בכללותו, בדגש על פרויקט הגרעין, נותרה דו-משמעית. בעבר הצביעו רק טורקיה וברזיל במועצת הביטחון של האו"ם נגד הסנקציות. עם זאת, הן בסוריה – שבה טורקיה תומכת במורדים ואירן מחזקת את אסד – והן בשאלה האזרית, טורקיה ואירן ניצבות משני עברי המתרס, והטורקים אף פעלו במקרים מספר בשנה האחרונה לסיכול ניסיונות פיגוע אירניים (בין היתר נגד יעדים ישראלים) על אדמתם.
באשר לעתידו של "המועדון" הים-תיכוני, ובניית זהותו ומוסדותיו, ישראל, יוון וקפריסין נקטו שוב ושוב שפה זהירה הרומזת לאפשרות של הרחבת מעגל השותפות, והותרת דלת פתוחה לכל מי שיענה להגדרה המקובלת כיום של מדינות שהן "בראש אחד" בהשקפת עולמן הבסיסית. בתקופה שבה פעל באופן מובהק במאפיינים "ניאו-עות'מאניים" באגן הים התיכון, היה ארדואן רחוק מאוד מלענות על הגדרה זו. הוא אף לא הוזמן לכנסים של מנהיגים דמוקרטיים שיזמה ארה"ב. השותפות הקואליציונית עם הימין הלאומני, שבראייתו מחצית הים האגאי וחלק גדול מאיי יוון צריכים לשוב לריבונות טורקית, גם היא מעוררת דאגה.
עם זאת, מהלכיו האחרונים של ארדואן, כולל ההסכמה להרחבת נאט"ו והאיתותים בדבר רצון בהידברות עם יוון, יכולים להתוות נתיב אחר. ישראל יכולה לסייע בכך, ובהתוויית מסלול של הרחבת האינטגרציה האזורית, שיביא גם לשיפור מעמדה של טורקיה בוושינגטון. עם זאת, התנאי לכך הוא ביצור הקשר עם יוון וקפריסין, תיאום עמדות והתייצבות כחזית אחת במסגרת מאמצי ההסדרה מול טורקיה.
בנוסף לייצוא הקיים לירדן ולמצרים – החשוב כשלעצמו, הן משיקולי ביטחון לאומי והן משום שהוא מבטיח שווקים חיצוניים יציבים – מה שישראל צריכה לחתור אליו במזרח הים התיכון (ולא רק שם) הוא לשמר את המידה הרבה ביותר, ככל האפשר, של גמישות בקבלת החלטות. צינורות גז, מעל ומעבר למחירם המופלג, אינם הפתרון גם בהיבט האסטרטגי. המענה גלום במתקני הנזלה, בין אם על אדמת קפריסין ובין אם במתקן ימי, שיאפשרו ייצוא באוניות לכל יעד שיש בו מתקן הגזה מחדש (הסיכויים להקמת מתקן יבשתי בחופי ישראל קלושים, בכל מקרה, בשל עמדת הרשויות המקומיות).

חשיבות ניכרת בזמן חירום
אביב כוכבי בתרגיל בקפריסין [צילום: דובר צה"ל]

אפשרות נוספת היא הקמת תחנת כוח בקפריסין וחיבורה, יחד עם קווי כוח ישראלים ומצריים, לרשת האירופית. כל אלה הם פתרונות המחייבים שיתוף פעולה הדוק עם קפריסין ויוון. תידרש גם עמידה איתנה בכל הנוגע לתמיכת ישראל, כאמור, בעמדה היוונית-מצרית בנושא גבולות האינטרסים הכלכליים. אין פירוש הדבר שטורקיה תישאר בהכרח מחוץ למשחק. יכולות הנזלה מוגברות יוכלו לאפשר אספקה של גז – ישראלי, מצרי או אף קפריסאי – לטורקיה בספינות והתחברות למתקני הגזה מחדש, אך בדרך זו תישמר הגמישות ויימנע מצב של תלות הדדית קשיחה.
אחת הסיבות לכך שישראל פועלת לקיים, לבסס ולהרחיב את שיתופי הפעולה במשולש הישראלי-יווני-קפריסאי, נוגעת לתפקיד ששותפותיה במזרח הים התיכון עשויות להתבקש למלא אם ישראל תמצא את עצמה מעורבת בעימות נרחב בצפון. מדובר באפשרות שסבירותה עולה נוכח פעולות ההתגרות של חיזבאללה בעת האחרונה, ועלול להתלוות לה גם ירי מעזה. לאור היקף הארסנל שבידי חיזבאללה (וחמאס), נמלי הים והאוויר של ישראל עלולים להיות נתונים לאיום ברמה שתרתיע חברות ספנות ותעופה זרות מלהגיע.
בתרחיש מעין זה רק חברות ישראליות, שמבנה האחזקות בהן מייצר אחיזה ממשלתית בשעת חירום, כמו צים ואל-על, ימשיכו לקיים את עורקי החיים הלוגיסטיים של מדינת ישראל, ובסיסי המוצא הקרובים ביותר שעליהם יוכלו חברות אלה לסמוך יהיו בנמלי קפריסין ויוון. בנסיבות אלה לא ניתן יהיה לסמוך על טורקיה ולא על שותפות השלום מקרב שכנותיה הערביות של ישראל.
ראוי לציין, כי פקידים קפריסאים בכירים ראו לנכון להזכיר את סוגיית "העומק האסטרטגי" עבור ישראל במסגרת דבריהם בכנס השנתי של הפורום הישראלי-הלני (בחודש יוני), אותו הקימו בני ברית, אוניברסיטת ניקוסיה ומכון IDIS היווני. שיקול זה מצטרף ליתרונות שצה"ל מפיק מאימון מסגרות הקומנדו שלו בתרגילים רחבי היקף בהרי הטרואודוס, בשנים האחרונות, במתארים התואמים ללחימה בלבנון.
מכאן החשיבות עבור ישראל של שימור עצמאות ההחלטה של קפריסין בתחומי הביטחון והחוץ, ללא איום של וטו מצד טורקיה (את רעיון הווטו ההדדי העלה בשעתו מזכ"ל האו"ם דאז, קופי ענאן, במסגרת ניסיונות התיווך שלו). גם אם תתחדש ההתקדמות לקראת הסדר קבע מוסכם שיאפשר פיוס ושיתוף פעולה בין שני חלקי האי, התפתחות שישראל כמו גם רבות אחרות במרחב צריכות לברך עליה בחום, מרכיב זה של חופש ההחלטה חייב להישמר.

הכותב הוא סגן נשיא מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JCSS). סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  02/09/2023   |   עודכן:  02/09/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תחת שמי הים התיכון - וגם מתחת למים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
לתקשורת הישראלית יש חלק בלתי מבוטל במשבר הקשה בו שרויות המדינה והחברה    זה איננו מצדיק לרגע את נסיונות ההשתלטות המסוכנים של הממשלה הנוכחית
איציק וולף
היו"ר החדש של חברת האשראי החוץ בנקאי אס.אר.אקורד שייכנס לתפקידו ב-1 בספטמבר אומר ל-News1 שמול ריביות ברמה מטורפת שגורמת לציבור להימנע מלקיחת אשראי דרושות יוזמות חדשות    טוען שמה שמייחד את טוגדר פארמה, שזינקה 44% ביום, הוא שהצליחה לבנות אבני דרך נכונות ולא שמה את כל הביצים בסל אחד
רועי יוזביץ'
מהי דחיינות? איך היא משפיעה עלינו? האם זו תכונה המאפיינת ישראלים? איך משתלטים עליה? הדרכה מעשית להתמודדות
איציק וולף
שירותי בריאות כללית סירבה לשלם הוצאות אשפוז של מטופלים בין יולי 2015 לדצמבר 2017 בטענה כי בתי החולים שימשו עבורם רק 'קורת גג' או 'דיור ומלונאות' מטעמים סוציאליים וללא הצדקה רפואית    News1 חושף פרטים מהליך הגישור הסודי שמנהלים הצדדים
ארקדי מיל-מן, בת-חן דרויאן-פלדמן
רוסיה נכנסה למלחמה באוקראינה בעיצומו של משבר דמוגרפי חריף, עם ילודה נמוכה ותמותה גבוהה. האבידות והבריחה מהמדינה החמירו אותו עוד יותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il