X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כדת וכדין [צילום: נאסר אישתייה/פלאש 90]
הקרב על הגימנסיה
אני מתנגד לכל סרבנות של אזרחיות ואזרחים הנקראים לשרות חובה, מילואים, או קבע זה הבדל תהומי בין איש מילואים מתנדב (וממילא מבוגר) שמסכן את חייו לבין מי שנקרא כדת וכדין לשרות, ונותר לעמוד מן הצד
דן מרגלית עיתונאי, פרשן ראיתי שמעתי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

"הגימנסיה העברית הרצליה" היא ה-Alma mater שלי. אמי אורה סיימה שם את לימודיה בראשית שנות ה-30' של המאה שעברה; למדתי בה בעומדה במקום בו ניצב עתה מגדל שלום, ולאחר אלפי הנחיות והרצאות שחוויתי במהלך חיי לעולם אזכור שכאשר מלאו לה 100 נקראתי לנווט את החגיגה במרכז עינב. פעם בחיים (אלא אם יזמינו אותי גם לחגיגות ה-200, כמובן). גם אחי המנוח דוד (דודי) למד בה.
אני זוכר אותה בגעגוע. רואה לנגד עיניי את המנהלים התובעניים ברוך בן יהודה וכרמי יוגב (פרידה); המוסיקאית הדסה שרמן וחוקר התנ"ך אשר וייזר; ואת המורה לאנגלית קריסטל (לא ידעתי מעולם מה שמה הפרטי) שסבלה מכאבי ראש נצחיים, צרחה ולימדה אותנו לתפארה את מקבת לויליאם שייקספיר עד כי גם אחרי 70 שנים לערך אני זוכר קטעים ממנו בעל פה.
כמי שעוקב אחריה וזוכר לטובה את המנהלים רון חולדאי והנוכחי ד"ר זאב דגני קראתי בצער כי הקרע באומה חדר גם אליה. קבוצה של צעירים (כנראה רק ארבעה מהם בוגרי "הרצליה") רצתה לקיים כינוס, שנועד לקרוא לחבריהם לסרב לשרת בצה"ל, והוועד המנהל אסר על עריכת האירוע.
כתוצאה מכך דגני התפטר. אבל דגני מנהל מעולה. מחנך אמיתי. איש שאכפת לו. אני קורא לוועד המנהל להפציר בדגני לבטל את התפטרותו. אין אדם נתפס בשעת צערו. עליו לחזור. לטובת הציבור והתלמידים והמוסד, וגם לטובתו. אם יתמיד בעמדתו ייצא שכר ההתפטרות בהפסדו. האישי, הציבורי, החינוכי, הכלל אזרחי.
לגוף העניין אני מבין ללב הצעירים הזועמים. מולם כאזרחיות ואזרחים ניצבת ממשלת זדון. היא מנצלת. חומסת. מפלה. עויינת במידות כאלה ואחרות ללהט"ב, לערבי, למעמד האישה, לדמוקרטיה. ממשלה שאין לה אח ורע בתולדות ישראל בשיאי שחיתות וגזל הקופה הציבורית והחשדות הפליליים, ומה לא?
ובכל זאת אני מתנגד לכל סרבנות של אזרחיות ואזרחים הנקראים לשרות חובה, מילואים, או קבע. דינם לא כדין הטייסים, שכבר עברו את גיל שירות המילואים והם עתה מתנדבים ללחום למען ביטחון ישראל, ובהיותם פטורים מן השירות אי-אפשר לבוא אליהם בטענה מדוע הם מסרבים ליטול בו חלק.
זה הבדל תהומי בין איש מילואים מתנדב (וממילא מבוגר) שמסכן את חייו לבין מי שנקרא כדת וכדין לשרות, ונותר לעמוד מן הצד. המתנדב פועל למען הביטחון מעל ומעבר לחובתו, לא כן הסדיר ואיש הקבע והמילואימניק הצעיר. עם כל ההבנה נוכח הקיפוח החמסני, שזועק לשמיים בדבר הצורך להפיל את הממשלה הנואלת הזאת בבחירות דמוקרטיות - עד כדי החרמת צה"ל אין זה מגיע. לא רק למען ביטחוננו אלא גם למען הביטחון הנפשי של כולנו.
עם זאת עמנו גדל על מחלוקת מימי משה וקורח, הפרושים והצדוקים, בית הלל ובית שמאי. זה ויכוח מפרה, מעשיר, לשם שמיים, הבסיס לדמוקרטיה מצוי ביהדות הזאת. לפיכך אני מציע לפתור את המשבר ב"הרצליה" שלי כך:
  • דגני חוזר, ובכבוד רב.
  • יורשו כינוסי מחלוקת בארגון הנהלת הגימנסיה, אבל היא - כמוסד חינוכי - לא תיטול חלק בדיון, וכל חלקה הוא למנוע עבריינות אם זו חלילה תתפתח.
  • ימין ושמאל, תומכי הממשלה ויריביה, יקבלו שרות זהה של הנהלת הגימנסיה באורח שוויוני.
וכאמור, תוך הימנעות של המנהל מלהביע עמדה מטעם הגימנסיה. הפיוס הוא גם ערך נלמד.

פורסם בדף הפייסבוק של דן מרגלית
תאריך:  04/09/2023   |   עודכן:  04/09/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
פרשת "ניצבים" מחייבת להעניק לעובדים הזרים את מלוא הזכויות כולל זכייה בחוויה דתית נדירה    במציאות חיינו, העובדות הזרות הן הבסיס לקיומה של מערכת סיעוד, כשהן מופקרות על-ידי חברות הקבלן, המספסרות בהן בשוק עבודה פרוע
מרדכי שחם
"הבית המשותף" שלנו הוא יחיד ומיוחד ב"שכונה" של המזרח-התיכון ואולי גם ב"עיר" הגלובאלית כולה    הסולידריות הישראלית רבת המוניטין, המעצימה את החברה בישראל ואת יחידיה כפרטים, הינה דוגמה ומופת
עמנואל בן-סבו
הרדידות בשיח הציבורי יוצרת חללים עצומים אליהם נכנס ריק נוסף הבא לידי ביטוי בסיסמאות ריקות מתוכן, בקלישאות, בחולשת התבונה ועצב החוכמה אשר נותרו יתומים באין דורש
יוסף גערליצקי
מצוות התשובה מגלה שיהודי - בכל מצב רוחני בו הוא שרוי - אינו נפרד מאלוקות    גם כשבכוחותיו הגלויים התרחק לפי שעה מתורה ומצוות - בפנימיותו הוא נשאר טוב כפי שהיה
יוני בן-מנחם
משלחת בכירה של הרש"פ יוצאת לסעודיה כדי להציג את עמדתה בנושא הסכם נורמליזציה אפשרי בין סעודיה לישראל. ההערכה בהנהגת הרש"פ כי הסכם כזה הוא רחוק מאוד ולא יושג לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il