X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לעודד בנייה ולספק דיור בר-השגה [בינג AI]
שילוב שכירות בהתחדשות עירונית
שילוב של שכירות לטווח ארוך והתחדשות עירונית יכול לפתור בעיות של רעידות אדמה, דיור ושירותים ציבוריים בערים בארץ. ראשי ערים צריכים לקדם שילוב זה כדי לשפר את איכות החיים של התושבים ולמנוע אסון

עם עליית רמת הריבית במשק ולמרות החוק לעידוד השקעות יזמים וחברות בנייה נמנעות מפרויקטים של שכירות לטווח ארוך-פשוט כי הדבר אינו כדאי כלכלית. במקביל, נושא ההתחדשות העירונית מתקדם בצעדי צב ויש בו יותר דיבורים ממעשים. בשנה שעברה פחות מכ-1,000 בניינים הושלמו, כאשר בישראל כ-80,000 בניינים ישנים שנבנו לפני 1980 (ללא תקן לרעידות אדמה). לעניות דעתי, שילוב של שני הנושאים - קרי: הכנסת מסלול של שכירות לטווח ארוך כקטליזטור להתחדשות עירונית יכולה לזרז ולעזור בחישובי הכדאיות הכלכלית של הגורמים המעורבים בתהליך.
ראשי הערים, במיוחד 15 העשירות, מתנגדים ובצדק להתחדשות עירונית. מאז 2005, עת חוקק חוק תמ"א 38, העמיסו הממשלות השונות את הנושא על כתפיהם הצרות של ראשי הערים מחד-גיסא, וקבעו שיעורים מופחתים של היטלי השבחה ואגרה מאידך-גיסא. תוספת דירות בתמ"א 38 משמעה נטל כבד בתשתיות: תוספת בתי ספר, גנים, מערכות מים וביוב, חנייה וכו', כאשר הארנונה לתושבים בפיקוח ממשלתי היא ממילא הפסדית. כיום ניתן אולי להשיג את שיתוף הפעולה של ראשי הערים ע"י שילוב שני הנושאים הנ"ל. כידוע, כל הערים הגדולות המבוקשות מאוד "סובלות" מרמת שכר דירה גבוהה, הפוגעת בין היתר באותם אלפי עובדים המשרתים אותן מדי יום ביומו (מורים, גננות, פקידים, נהגים וכו'). בעולם הרחב ראשי הערים דאגו לבנייה מאסיבית של דירות להשכרה לטווח ארוך ובהישג יד, שפתרו את הבעיה.
להלן הצעתי: העיריות יעניקו תוספת של שתי קומות לכל פרויקט של תמ"א 2\38 או פינוי בינוי, בתנאי שייעודם הוא שכירות בהישג יד לטווח הארוך, עם עדיפות לעובדים ולבעלי מקצועות המשרתים את העיר. באותן ערים שהביקוש לשכירות שכזו אינה גבוהה ניתן לשלב בין קומה אחת לשכירות בהישג יד וקומת קרקע לצרכים ציבוריים. תמ"א 2\38 או פינוי בינוי הם הפתרון המוביל לבעיית רעידות אדמה בישראל (תמ"א 1\38 או חיזוק יסודות הבניינים הישנים אינם פתרון אופטימלי, או כפי שהתבטא אחד הקבלנים המובילים "תוספת של 120 טון על בניין ישן היא מתכון לאסון ברעידת אדמה").

מבקר המדינה בתחזית (מוטה כלפי מטה) שרטט תסריט אפוקליפטי לרעידת אדמה רצינית בישראל: 7,000 הרוגים, 8,600 פצועים קשה ובינוני, 37,000 פצועים קל, 170,000 חסרי קורת גג. לא מדובר "אם" אלא "מתי". בממוצע, בכל 100 שנה מתרחשת בישראל רעידת אדמה הגובה קורבנות. בעבר, למרות שלא הייתה צפופה באוכלוסין כמו היום, היא גבתה עשרות אלפי חללים ופצועים בירושלים, ברמלה, בחברון וכו', שלא לדבר על צונמי במאה ה-11 שהטביע כמעט כליל את כל תושבי עכו. האחרונה בהן הייתה ב-1927 שגבתה 1,200 הרוגים ופצועים בירושלים ובצפת.
ראשי הערים בישראל צריכים להיות חכמים ולא צודקים, היה וחס וחלילה תתרחש רעידת אדמה אסונית הרי ממילא כל האחריות והאשמה תוטל עליהם. כשחברי הממשלות השונות ירוצו-יאוצו לחפש להם עורכי דין לייצגם בוועדת חקירה ממלכתית שקום תקום, הם יעסקו יחד עם צה"ל ויצטרכו לטפל בעשרות אלפי ההרוגים, הפצועים וחסרי קורת גג (ל"יעילות" הממשלתית היינו עדים ב-2006 במלחמה לבנון השנייה, כשגאידמק היה המהיר והיחיד שהקים את "עיר האוהלים" בגוש-דן).
שילוב של שכירות לטווח ארוך והתחדשות עירונית יכול בתוך 10 שנים לפתור את שתי הבעיות בערים הגדולות. בערים אחרות כמו בית שאן, טבריה וחצור הגלילית, שהתחדשות עירונית איננה כדאית ושכירות לטווח ארוך אינה בעיה קרדינלית הפתרון, צריך להיות בתוספת זכויות בנייה גדולות מאוד בתוך הישובים או בניודם לאזורים אחרים מחוץ לישובים או תקצוב ממשלתי עמוק להתחדשות עירונית. ראשי הערים החכמים צריכים לזכור כי התחדשות עירונית בשילוב שכירות בהישג יד לטווח ארוך היא בחזקת "משולש ברמודה חיובי", קרי פתרון משולש של רעידות אדמה, מקלוט נגד טילים והקלה משמעותית של בעיית הדיור בעריהם.

הכותב הוא לשעבר סמנכ"ל לכלכלה ותכנון במשרד הכלכלה ובוגר המכללה לביטחון לאומי.
תאריך:  08/09/2023   |   עודכן:  08/09/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שילוב שכירות בהתחדשות עירונית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
האיש אכן צופה פני עתיד. ל"ת
יוסי  |  10/09/23 15:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
עד היום קשה לי להבין את ההחלטות, הגוררות בזבוזים של רבבות ואף מאות מיליוני שקלים בסלילת כבישים, שמיועדים אך ורק ליהודים וכן בהקמת מחסומים בכבישים, המיועדים אך ורק ליהודים
יאיר נבות
הסיוע האמריקני בשויי של מיליארד דולר יכלול לראשונה גחמושת ארטילרית של פגזי אורניום מדולדל    הפגזים הללו צפויים לשמש חלק מהחימוש של טנקי ה"אברמס" שארה"ב אמורה לספק לצבא אוקראינה בחודשים הקרובים    שגרירות רוסיה בוושינגטון גינתה את ההחלטה כ"אינדיקטור לחוסר אנושיות"
צבי גיל
אחת הדרכים לבלום, לפחות חלקית את מכת גניבת טלפונים היא חסימת השימוש בהם, ובטלפונים החכמים ניתן לעשות כן
יעקב אחימאיר
ומי יעביר מוושינגטון לירושלים את המסרים שיכילו גם הסתייגויות מצעד זה או אחר, שתנקוט בירושלים הממשלה הנוכחית? הרי השגריר לו ישמש שליח למסרים טעוני ביקורת, כמו גם מחוות ידידות. אפשר לצפות שצעד כלשהו, ביקורתי על ישראל, יגרום אצלינו להסתייגות מן השגריר לו. זאת, למרות שהשגריר החדש, כנהוג בממשל האמריקני, יציית לכל מדיניות שתעוצב בוושינגטון. אולי יוסיף נופך משלו
איתן קלינסקי
מצער, שאנחנו חיים בתקופה שערבות הדדית, אותה ערבות חברתית של המדינה כלפי אזרחיה, עוברת היום תהליכי הפרטה המתעלמים מזכויות החלש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il