X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
חיילים אוקראינים בחזית [צילום: בראם ינסן, AP]
הצד האפל של אספקת הנשק לאוקראינה
ניו-יורק טיימס מספר על סוחר הנשק מארק מוראלס, אחד הבולטים שבספקים לאוקראינה - ואשר מתחריו מייחסים לו דרכי פעולה מעוררות תהיות

כחצי תריסר גברים התאספו בחודש שעבר בדירת-הגג באחד המלונות המפוארים ביותר בקייב, כדי לדון בעסק היוקרתי של חימוש צבא אוקראינה. הקבוצה כללה פקידים מן הצבא והממשלה, אשר התקבצו סביב המארח הנדיב: סוחר הנשק מפלורידה מארק מוראלס. הצטרף אליהם ולדימיר קויפמן המזוקן, רס"ר בצבא אוקראינה המקבל תשלום ממוראלס תמורת ארגון פגישות עם אישי ממשל.
הפגישה הזאת בוחנת את גבולות חוקי השחיתות בארה"ב ובאוקראינה, אמרו מומחי משפט לניו-יורק טיימס. היא גם מעניקה הצצה להיבט שקט באסטרטגיית המלחמה של ממשל ביידן, אשר עד כה שיגר לאוקראינה סיוע בשווי 40 מיליארד דולר. הפנטגון נסמך במידה משמעותית על סוחרים פרטיים כמו מוראלס, שביכולתם להשיג תחמושת – בעיקר בקליבר סובייטי ובאיכות נמוכה, לכלים שעודם משרתים את אוקראינה – מרחבי העולם. סוחרים אלו פועלים בצללים ידועים לשמצה, בענף הפורח כאשר אוקראינה מקפיאה חוקים נגד שחיתות.
מוראלס הוא אחד הספקים החשובים ביותר של אוקראינה: הפנטגון חתם עימו על חוזים במיליארד דולר, בעיקר לאספקת תחמושת. הנתונים שבידי הטיימס מלמדים, כי הוא ביצע עסקות משלו ב-200 מיליון דולר נוספים, במישרין מול אוקראינה. בנוסף לקויפמן, מוראלס שכר את דניס ונאש, עוזר ותיק של אלכסיי רזניקוב, אשר הודח בשבוע שעבר מתפקידו כשר ההגנה בשל טענות לשחיתות במשרדו. החברה שבבעלות מוראלס, Global Orדנ"אnce, מצויה בחקירה של הרשויות באוקראינה בחשד לשחיתות.
העסקות הללו הן תזכורת לעבר הלא-רחוק של אוקראינה, כאשר סוחרי נשק יצרו קשרים מפוקפקים עם קציני צבא, החוזים נחתמו בחשאי ומתווכי נשק מצאו את עצמם לעיתים קרובות תחת חקירה. ארה"ב קראה לאוקראינה במשך למעלה מעשור לנקות את המערכת. אבל כעת היא עצמה משתמשת בסוחרים כמו מוראלס, אשר ב-2009 נחשד בהלבנת הון ושוחד (התביעה הפדרלית נאלצה לחזור בה בשל מחדלי חקירה של ה-
FBI
המלחמה שינתה את אורח החשיבה של האוקראינים והאמריקנים כאחד. ממשל ביידן זקוק לאנשים כמו מוראלס, אשר הוכיח באפגניסטן וסוריה את יכולתו להשיג נשק. ואילו האוקראינים, שקיום מולדתם מוטל על הכף, קידמו בברכה את חזרתם של סוחרי הנשק המקומיים, מהם ניסו להיפטר רק לפני שנה וחצי.
קויפמן, אוקראיני-אמריקני עם שנים רבות של ניסיון כיועץ למשמר הלאומי האוקראיני, התגייס עם הפלישה הרוסית; תפקידו המדויק אינו ברור. קויפמן אמר לטיימס, שהוא הרס"ר של כוחות ההגנה הטריטוריאליים, שם הוא מפקח על החיילים ומאמן אותם. Global Orדנ"אnce אישרה שהוא מסייע לה "לקבוע פגישות בין אנשינו לבין אנשי משרד ההגנה", ללא כל קשר לשירותו הצבאי (שלדברי קויפמן נעשה בהתנדבות).
מוראלס שכר את קויפמן בתחילת 2021, לפני שהחברה שבבעלותו חתמה על חוזה לאספקת חומרי נפץ לאוקראינה, והשניים צולמו יחדיו בחתימת החוזה. החוק האמריקני אוסר על חברות אמריקניות לשלם לפקידים זרים כדי לקדם את עסקיהן; הוא אינו מחריג מתנדבים כמו קויפמן. החוק האוקראיני אוסר על המשרתים בצבא לעבוד במשרות נוספות; קויפמן אומר שהוא אינו עובד מדינה אלא "לוחם אזרחי". לא ברור האם משרד החוץ האמריקני אישר לקויפמן לעבוד עבור מוראלס.

טמפה וקייב: חוגג את ההצלחות
טנק שלל רוסי הרוס בקייב [צילום: אפרם לוקצקי, AP]

מתחריו של מוראלס מתלוננים שקשריו עם הפנטגון מעניקים לו יתרון בלתי הוגן. סוחרי נשק ברחבי העולם מתחרים על כמות מוגבלת של נשק בסגנון סובייטי, בעיקר ממזרח אירופה, המיועד לאוקראינה. כאשר הכסף נשפך עליו מן הפנטגון, הוא יכול להרשות לעצמו לשלם יותר ממתחריו – ואז הוא משתמש בקשריו האמריקניים כדי לרכוש יותר תחמושת אותה הוא מוכר באופן פרטי. זה חוקי, מעיר הטיימס, אבל גם מראה כיצד הפנטגון מעצב את שוק הנשק הבינלאומי ויוצר סוחרים עשירים ומקושרים.
במובן מסוים, הטענות נגד מוראלס נובעות מכך שהוא עושה עבודה טובה יותר מאשר מתחריו. הוא העביר טילים, פגזים, רימוני יד וכלי רכב משוריינים מבולגריה, מצרים, ירדן ופקיסטן לאוקראינה. והוא ממש לא הסוחר היחיד הנהנה מקשרים עם ממשלת אוקראינה.
הקריירה של מוראלס כסוחר נשק כמעט חוסלה כאשר הוקלט בשנת 2010 במבצע עוקץ, ודיבר על שוחד בעסקות נשק עם גבון שבמערב אפריקה. במשך שנתיים עסק מוראלס במכירות בעסקי ריהוט הגן של חותנו, אבל אז נסגר התיק נגדו וב-2013 הקים את Global Orדנ"אnce כחברה לייעוץ בסחר נשק. הוא רכש ספק של הפנטגון וסיפק נשק למאבק בארגוני טרור כמו דאעש. הרשת שלו – בארה"ב, מזרח אירופה והמזרח התיכון – הוכיחה את אמינותה והפנטגון הפך ללקוח הגדול ביותר שלו, עם רכישות ב-78 מיליון דולר בשנים 2019-2016.
מספר שבועות לפני הפלישה הרוסית, חתם הפנטגון עם מוראלס על חוזה ב-750 מיליון דולר לחמש שנים לאספקת נשק לבעלות בריתה של ארה"ב. חוזה זה הפך למכשיר לעסקות מול אוקראינה, ומאות מיליוני דולרים נוספו על היקפו המקורי. למוראלס היה מלאי גדול של תחמושת בבולגריה, אותה רכש הפנטגון למלחמה באפגניסטן, אך אישר להעבירו לאוקראינה בינואר 2022 בסיועו של קויפמן. זו הייתה פריצת הדרך הגדולה שלו.
אבל היו גם חיכוכים, מדגיש הטיימס. תוצאה בלתי-מכוונת של רכישת הנשק המואצת הייתה תחרות בין סוחרי נשק ממשלתיים ופרטיים באוקראינה. התוצאה הייתה עליית מחירים, אשר תסכלה את קייב. דוגמה אחת היא רכישת כלי רכב משוריינים, שהיו חיוניים במיוחד לצבא המקומי. בתחילת המלחמה ניהלה חברת Ukrinmash הממשלתית מו"מ לרכישת 200 כלים מסוחר מצרי ב-65 מיליון דולר. אבל העסקה נתקעה, ולאחר זמן קצר צץ מוראלס עם סוחר אחר שהציע עסקה דומה; ההבדל היחיד היה, שהוא ירוויח ולא החברה הממשלתית. העסקה בוצעה, אבל הכלים הגיעו בלתי תקינים וקייב פתחה בחקירת שחיתות נגד מוראלס.
בשלהי השנה שעברה הופגנה הצלחתו של מוראלס בביתו בעיר טמפה שבפלורידה. Global Orדנ"אnce הטיסה את עובדיה מקייב למסיבת חג המולד. מוראלס פרסם בפייסבוק תמונה שלו עם עמיתיו: קויפמן, במשקפי שמש וטי-שירט שעליה דגל ארה"ב בצורת גולגולת; ונאש בחולצה אוקראינית מסורתית, מעוטרת בפרחים צהובים ואדומים. במסיבה בקייב בחודש שעבר אמר מוראלס, כי יש עוד חוזים רבים לזכות בהם. הפקידים המקומיים שאלו אותו האם יוכל לטפל בעסקות גדולות חדשות. הוא הבטיח שהתשובה חיובית.

תאריך:  11/09/23   |   עודכן:  11/09/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצד האפל של אספקת הנשק לאוקראינה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איתמר לוין
שירותי הביון של המדינה מחסלים בוגדים ורוסים, אך אקונומיסט מציין שלא ברור האם יש אסטרטגיה - והם סובלים מחדירה עמוקה של סוכנים רוסים
איתמר לוין
אקונומיסט מצביע על שלוש השיטות העיקריות - להעלות את המחיר, למכור יותר תזקיקים וערוצי שיווק חדשים - אך מה שיקבע הוא מצב הכלכלה העולמית
יאיר נבות
הסיוע האמריקני בשויי של מיליארד דולר יכלול לראשונה גחמושת ארטילרית של פגזי אורניום מדולדל    הפגזים הללו צפויים לשמש חלק מהחימוש של טנקי ה"אברמס" שארה"ב אמורה לספק לצבא אוקראינה בחודשים הקרובים    שגרירות רוסיה בוושינגטון גינתה את ההחלטה כ"אינדיקטור לחוסר אנושיות"
איתמר לוין
הדיפלומט והפרשן דניאל בר מציע ב-Foreign Affairs שלושה צעדים מרכזיים שעל המערב לנקוט לקראת הפשעים הצפויים של פוטין באוקראינה
איתמר לוין
זוהי השאלה בעקבות הדחתו של שר ההגנה ומעצרו של אוליגרך שבעבר היה מקורב לזלנסקי - מסביר אקונומיסט. לתשובה יהיו השלכות מרחיקות לכת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il