X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טקסס. גם למדינות העשירות אין חסינות [צילום: ג'רלד הרברט, AP]
5 מיליארד איש בסכנת חום קיצוני ב-2050
חישובים של וושינגטון פוסט מציגים את הסכנה החמורה והגוברת במהירות של גלי החום כרגיל, תושבי המדינות העניות ייפגעו בצורה הקשה ביותר

העולם חווה זינוק במספר הימים הלוהטים המסכנים את הבריאות, כאשר הסיכון ממוקד במקומות שהכי פחות ערוכים להתמודד איתו – מלמד ניתוח נרחב של וושינגטון פוסט והמלכ"ר CarbonPlan. בשנת 2050 יהיו 5 מיליארד בני אדם – כמחצית מאוכלוסיית העולם – חשופים מדי שנה לפחות לחודש אחד של חום שכזה, לעומת 4 מיליארד ב-2030 ו-2 מיליארד בתחילת המאה הנוכחית.
החישוב מבוסס על מה שמכונה wet-bulb globe temperature – שילוב של הטמפרטורה, הלחות, אור השמש והרוח. חום של 32 מעלות נקבע כתחילת הסיכון, שכן ברמה זו – גם מבוגרים בריאים הפעילים בחוץ במשך 15 דקות בשעה סובלים מהשפעותיו; מקרי תמותה רבים אירעו גם בחום נמוך יותר. בשנת 2050 ייחשפו 1.5 מיליארד בני אדם לחום כזה, לעומת 500 מיליון בשנת 2030 ו-100 מיליון בלבד בשנת 2000.
מדענים אומרים, כי מגיפת החום החדשה היא אחד הסיכונים החמורים ביותר לאנושות – והיא לא תשפיע על העולם בצורה שווה. מספר הימים החמים אומנם יעלה בכמה מן המדינות העשירות, אך רוב הסכנה תהיה במדינות העניות שכבר מצויות באיזורים חמים כמו דרום אסיה ואפריקה שמדרום לסהרה, ובהן אין שימוש נרחב במזגנים ואין מערכות בריאות מפותחות.
80% מבני האדם שיושפעו מהימים החמים ביותר יחיו במדינות שהתוצר לנפש שלהן בשנת 2030 יהיה פחות מ-25,000 דולר לשנה, ורק 2% במדינות בהן התוצר הוא 100,000 דולר ומעלה. החום כבר הורג בני אדם בשדות, באתרי בנייה ובדירות נעדרות קירור; אחרים סובלים ממחלות כליות, מחלות לב, שבץ ואפילו מחלות נפש – כולם כתוצאה מהאילוץ לעבוד בחוץ בחום כבד.
באחד הימים החמים ביותר השנה בוושינגטון, הלחות והשמש יצרו חום שהיה שווה ל-34.8 מעלות; בלעדיהם, מדובר היה ב-28.7 מעלות. חום של 32 מעלות אינו נשמע גבוה במיוחד, מציין הפוסט, אבל כאשר מדובר ב-wet-bulb temperature – זהו חום כבד. זקנים ובעלי מחלות רקע עלולים להיפגע גם בטמפרטורות נמוכות יותר; מ-32 מעלות ומעלה, כולם מצויים בסכנה. לפני שנתיים מתו מאות בני אדם בגל חום בצפון-מערב החוף הפסיפי; בעיר פורטלנד היה החום 32 מעלות בלבד, ועדיין עשרות בני אדם נספו.

דרושה אסדרה לעבודה בחוץ
בייג'ינג. אין מגבלה על עבודה בחום [צילום: נג האן גואן, AP]

כאמור, חלק ניכר מן הסבל יהיה מנת חלקם של תושבי המדינות העניות, בין היתר משום שאינם יכולים להרשות לעצמם מיזוג אוויר. כך למשל, 270 מיליון הודים ייחשפו לחום כבד ב-2030, אבל נכון לשנת 2018 – רק ב-5% מן הבתים במדינה היה מיזוג. במדינות המפותחות, משקי בית נוטים לקנות מיזוג כאשר הם מגיעים להכנסה שנתית של 10,000 דולר – אבל במדינות העניות מדובר בסכום שאליו יגיעו אולי בעוד כמה עשרות שנים. דוגמה נוספת: סיירה ליאונה, בה החום יהיה מן הקשים ביותר בעולם, אבל ההכנסה השנתית היא 2,000 דולר ורק ל-2% מהמשפחות יהיה מיזוג עד 2030.
מי שעובדים בחוץ מצויים במקרים רבים במדינות החמות והמסוכנות ביותר. בהודו ופקיסטן הם מהווים 56% ו-47% מכוח העבודה (בהתאמה); במדינות אלו צפויים ימים מן החמים ביותר בעולם. לעומת זאת, בארה"ב מדובר ב-10% בלבד מכוח העבודה. גם במבט לתוך המדינות יש הבדלים: על המהגרים מוטלות המשימות הקשות ביותר, כולל באותו אתר עצמו.
מומחים ממליצים להכשיר את העובדים בחוץ להתאים את קצב העבודה לחום ולצאת להפסקה כאשר הוא בלתי נסבל. גם בגדים לבנים עוזרים להפחית את חום הגוף. אבל, צעדים אלו יכולים לסייע רק בשוליים, ויש צורך בחקיקה ואסדרה של עבודות אלו. הללו קיימות במדינות בודדות בלבד – כמו קפריסין, איחוד האמירויות וקטאר – אבל לא בארה"ב, אם כי הנשיא ג'ו ביידן הורה להכין הוראות אחידות. החוק בסין מחייב לשלם תוספת בעד עבודה בחום שמעל 35 מעלות, אך אינו אוסר אותה.
גם תושבי המדינות המפותחות אינם חסינים, מדגיש הפוסט. חוקרים קושרים בין גלי חום אשתקד באירופה, בה המיזוג פחות נפוץ מאשר בארה"ב, לבין 60,000 מקרי תמותה. מחקר מ-2012 מצא, כי גלי החום עולים בחייהם של למעלה מ-500,000 בני אדם מדי שנה ברחבי העולם, ורבים אחרים סובלים מבעיות בריאותיות כרוניות.

תאריך:  11/09/23   |   עודכן:  11/09/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
5 מיליארד איש בסכנת חום קיצוני ב-2050
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משבר האקלים
איתמר לוין
שינויי האקלים מעלים בלהבות חלקים נרחבים מדרום אירופה, עד כדי שיש התוהים האם ניתן להציל את אורח החיים באזור זה - מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
ענף הנפט והגז משתף פעולה עם קיצוניים הזויים, בטענה ששינויי האקלים אינם אלא מזימה של כוחות אופל שונים ומשונים    ניו-יורק טיימס מסביר מדוע מדובר בתופעה מסוכנת
גלית כהן, עדן פרידן
הניסיון העולמי מן השנים האחרונות מלמד, כי אקלים "משוגע" פוגע בתשתיות חיוניות ובסחר העולמי. מבחינתה של ישראל, שיבושים כאלו מהווים סכנה לא רק לכלכלה, אלא גם לביטחון הלאומי
איתמר לוין
צריכתו הנוכחית של הענף היא כמו של בריטניה כולה. בעידן של התחייבויות להפחתת פליטת גזי החממה, הוא חייב להתייעל - כותב אקונומיסט
איתמר לוין
מאמר ב-Foreign Affairs מציע מסגרת לשיתוף פעולה בין וושינגטון לבייג'ינג בסיוע למדינות המתפתחות להתמודד עם שינויי האקלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il