X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ישראל חוששת [צילום: הארגון לאנרגיה אטומית/AP]
עסקת חילופי השבויים בין ארה"ב לאירן
בקרוב תצא לפועל עסקת חילופי השבויים בין ארה"ב לאירן בירושלים מעריכים כי העסקה הזו הינה חלק ממארג הבנות גדול יותר בין שתי המדינות גם בנושא הגרעין ראש הממשלה נתניהו יעלה בפגישתו עם הנשיא ביידן את חששות ישראל אך נראה כי הנשיא האמריקני נחוש לנרמל את יחסי ארה"ב עם אירן

לקראת הפגישה הצפויה בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא ג'ו ביידן בניו-יורק גובר החשש בירושלים מההבנות השקטות שהושגו בין ממשל ביידן למשטר האירני. בחודש שעבר דיווחו גורמים בממשל האמריקני כי הושגה עסקת חילופי שבויים בין ארה"ב לאירן. כחלק מהעסקה תשחרר ארה"ב כמה אסירים אירניים ותפשיר סכום של 6 מיליארד דולר מרווחי הנפט של אירן שהוקפאו בקוריאה הדרומית במסגרת הסנקציות שהוטלו על אירן. בתמורה לכך תשחרר אירן חמישה אסירים אמריקנים שהועברו כבר למעצר בית באירן.
נשיא אירן אברהים ראיסי אמר ב-12 בספטמבר לרשת MSNBC האמריקנית כי אירן תוכל להשתמש בכספים האלה בכל דרך שתמצא לנכון, אולם הממשל האמריקני הבהיר כי אירן תוכל לרכוש בכסף הזה רק תרופות, מוצרי מזון או סחורות שאינן ברשימת הסנקציות. הממשל הזהיר כי ביכולתו לשוב ולהקפיא את הכספים האלה מחדש אם אירן תנסה להשתמש בכספים האלה למטרות אחרות, מה שמדאיג את ישראל, שהכסף הזה יופנה לחיזוק שלוחות הטרור של אירן במזרח התיכון.
גורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי עסקת חילופי השבויים היא רק חלק קטן מהבנות חשאיות שהושגו מאחורי הקלעים בין ארה"ב לאירן. ההבנות האלה קשורות להסכם גרעין חדש אך הממשל לא חושף אותן בגלל ההתנגדות העזה בקונגרס מצד שתי המפלגות הגדולות, הדמוקרטית והרפובליקנית, דבר שלהערכת הנשיא ביידן עלול לפגוע בו במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות בארה"ב.
נראה כי המלחמה הנמשכת באוקראינה והסיוע הצבאי האירני לרוסיה לא השפיעו לרעה על ההבנות האלה בין ממשל ביידן למשטר האירני. מה שהשפיע יותר על הממשל הייתה "מחאת החיג'אב" באירן, אבל המשטר האירני הצליח לדכא אותה בכוח רב והיא דעכה.
בתקופת הכהונה של הנשיא ביידן העלתה אירן את רמת העשרת האורניום ל-60 אחוזים והסוכנות לאנרגיה אטומית גילתה גם מקרים שבהם הועשר אורניום לרמה של 80 אחוזים. החשש בירושלים הוא שיש הבנה זמנית בין ממשל ביידן לבין אירן שנותנת לה אור ירוק להמשיך בהעשרת האורניום לרמה של 60 אחוזים תמורת הפשרה הדרגתית של הכספים האירניים המוקפאים בחו"ל.
בגלל התנגדות הקונגרס להחיות את הסכם הגרעין משנת 2015, נאלץ הנשיא ביידן לעשות עסקות עם אירן מתחת לשולחן. ממשל ביידן איננו מעוניין בהסתבכות המצב במזרח התיכון. המדיניות של הנשיא במזרח התיכון נכשלה וסין נכנסה לוואקום שהותירה ארה"ב ותפסה בו מקום מרכזי. כעת מנסה הנשיא ביידן להשיג הישג חדש במזרח התיכון שהוא הסכם משולש עם סעודיה וישראל.
ישראל מודאגת מאוד מהתחזקותה של אירן וההבנות החשאיות שלה עם ממשל ביידן. הנושא יידון בפגישה הקרובה בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא ביידן בניו-יורק. הנשיא האמריקני חייב להתחשב בחששות הישראלים, הוא גם זקוק לעזרתה של ישראל כדי להשיג תמיכה בסנאט האמריקני של שני שלישים בעסקה המשולשת עם סעודיה, והדברים קשורים זה בזה.
בשורה התחתונה הנשיא ביידן מנרמל את היחסים עם אירן לקראת הבחירות לנשיאות וגם כדי לבלום את התחזקותה של סין במזרח התיכון, אבל אסור שזה יהיה על חשבון ביטחונה של ישראל.

תאריך:  14/09/2023   |   עודכן:  14/09/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עסקת חילופי השבויים בין ארה"ב לאירן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
עשרות שופטים אינם מתמנים, השורות ריקות, המבוגרים פורשים ואין להם יורשים    כלומר, יש מועמדים אבל אינם נבחרים כי הוועדה נחטפה בידי הליסטים המפלגתי לוין
אלי אלון
ברברה הספיקה למלא את תפקידה שלושה שבועות בלבד. בבוקר יום שלישי 23 בספטמבר 1952 בסביבות השעה 9 בבוקר, בעת שרעתה את הצאן בקרבת המשק נורתה בגבה מהמארב על-ידי קבוצת מסתננים בדואים
אורנה מרקוס בן-צבי
שנקום כל בוקר ונרגיש שאנחנו תורמים לעצמנו ולאחרים. נוקיר את העושר התרבותי, האנושי שיש בחיינו, נודה כל יום על הכישרונות שבורכנו בהם ועל החרות שלנו
חניאל פרבר
יום הכיפורים הוא יום בעל ערך רוחני רב    אנחנו מנסים להתעלות מעל הטבע האנושי והצרכים הגשמיים שלנו
יוליה מרגוליס-ברגר
כלי AI אינם עוד הצצה לעתיד; הם כאן, מוכנים להשתלב באסטרטגיה העסקית והפיננסית, ומבטיחים לא רק צמיחה אלא קפיצת מדרגה משמעותית לעבר רווחיות חסרת תקדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il