X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פועלי רכב בדטרויט בשבוע שעבר [צילום: פול סקניה, AP]
שביתה על עתיד הרכב החשמלי בארה"ב
ארגון עובדי הרכב ושלושת היצרנים הגדולים במאבק אשר יעצב את פני הענף למשך שנים, בעיקר בתחום הרכב החשמלי - מסביר ניו-יורק טיימס

עימות חזיתי בין יצרני הרכב הגדולים בארה"ב לבין ארגון עובדי הרכב, אשר הסלים בסוף השבוע לשביתה בשלושה מפעלים, מתחולל על-רקע שינוי טכנולוגי של פעם במאה המציב סיכונים משמעותיים בפני שני הצדדים. ניו-יורק טיימס מסביר, כי השביתה פרצה כאשר היצרנים משקיעים מיליארדים בפיתוח מכוניות חשמליות, בעוד רוב רווחיהם עדיין מגיעים ממכוניות דלק.
המו"מ הצפוי יעצב את פני הענף למשך שנים רבות, כך שהוא על הרבה יותר מאשר שכר, הטבות ותנאי עבודה. היצרנים הוותיקים ג'נרל מוטורס, פורד וסטֶלַנטיס (קרייזלר, ג'יפ וראם) מנסים להגן על רווחיהם ומעמדם בשוק אל מול התחרות מצד טסלה ויצרנים זרים כמו יונדאי המתכננת להקים מפעל גדול בג'ורג'יה. כמה מנהלים ופרשנים אומרים שהענף עובר את השינוי הטכנולוגי הגדול ביותר מאז הנהיג הנרי פורד את הסרט הנע בתחילת המאה ה-20.
13,000 עובדים נטשו את המפעלים באוהיו, מישיגן ומיזורי לאחר שהמו"מ על עלה יפה. האיגוד דורש תוספת שכר של 40% על פני ארבע שנים, בעוד היצרנים הציעו מחצית בלבד משיעור זה. אבל, כאמור, השיחות הן על הרבה יותר מאשר כסף. העובדים מנסים להגן על משרותיהם: מאחר שבמכוניות החשמליות יש פחות חלקים, צריך פחות עובדים כדי לייצר אותן.
לחצים של הממשל כחלק ממדיניות האקלים ודרישות משתנות של הצרכנים מובילים את פורד, GM וסטלנטיס להשקיע מיליארדי דולרים ברכב חשמלי. אולם, רווחיהם – אם בכלל יש כאלה – בתחום זה הם זעומים, בעוד טסלה רווחית וצומחת במהירות. פורד הודיעה בחודש יולי שתפסיד השנה 4.5 מיליארד דולר בתחום הרכב החשמלי, וטענה שאם ייענו כל דרישות הארגון – שכרם של עובדיה יהיה כפול מזה של עובדי טסלה. בסוף השבוע אמר המנכ"ל, ג'ים פראלי, כי דרישות אלו יאלצו אותה לקצץ את השקעותיה ברכב חשמלי.
כאמור, העובדים חוששים בעיקר מפיטורים ככל שיתרחב ייצור המכוניות החשמליות. לכאורה, חלק מהעובדים המפוטרים יוכלו להיקלט במפעלים החדשים לסוללות ולרכב חשמלי. אולם, מסביר הטיימס, מפעלים אלו מוקמים בעיקר במדינות דרום ארה"ב בהן החוקים מקשים על ארגוני העובדים, ולא במדינות המערב התיכון בהן ארגון עובדי הרכב חזק במיוחד. הארגון דורש שההסכמים הקיבוציים יחולו גם במפעלים החדשים; היצרנים טוענים שאינם יכולים להיענות לדרישה זו, שכן המפעלים הם שותפויות ביניהם לבין משקיעים אחרים.
רווחי היצרנים רשמו שיאים בעשור האחרון, אך הם אינם יכולים להרשות לעצמם לאבד זמן בשל שיבושים בייצור בעת המרוץ מול טסלה והיצרנים הזרים. שלוש החברות כבר מתקשות להתניע את עסקי הרכב החשמלי. מפעל הסוללות החדש של GM באוהיו פועל באיטיות ומעכב את הגרסה החשמלית של שורת דגמים. פורד נאלצה להשהות בפברואר את ייצור ה-F-150 Lightning החשמלית, לאחר שסוללה התלקחה באחד הרכבים בעת מבחן בטיחות. ואילו סטלנטיס תתחיל למכור רכבים חשמליים בארה"ב רק בשנה הבאה.

הארגון נמצא בעמדה חזקה
סטלנטיס תתחיל למכור רק בשנה הבאה [צילום: ג'ו בוגלביץ, AP]

בעיות אלו והגידול במכירות של טסלה מציבות את הארגון בעמדה חזקה במו"מ, סבור הטיימס. בשבוע שעבר, ברגע האחרון לפני השביתה, הציעה GM תוספת שכר של 20% על פני ארבע שנים. עם פרוץ השביתה הביע הנשיא ג'ו ביידן תמיכה ברורה בארגון; הממשל מזרים מיליארדים לתחום הרכב החשמלי ואינו רוצה ששביתה תעכב אבן יסוד זו של מדיניותו בתחום האקלים.
מנהלי החברות מביעים דאגה עמוקה מקצב הגידול של ענף הרכב החשמלי, שעד כה מהוות 7% ממכירת רכבים חדשים השנה וצפויות להגיע למיליון יחידות. הם מציינים, כי לחברות מסורתיות כמו שלהם יש עבר עגום בשמירת הדומיננטיות עם כניסת טכנולוגיות חדשות; ראו את דחיקת הפלאפונים של נוקיה ומוטורולה בידי הסמארטפונים של אפל. הם גם אומרים, כי איש אינו יכול לחזות באיזה קצב ייכנסו הרכבים החשמליים לשוק. מנכ"ל GM, מרי בארה, אף הזהירה, כי העלות שכר חדות יפגעו ביכולתה של החברה להמשיך בייצור רכב הדלק במקביל לפיתוח הרכב החשמלי.
הארגון אינו צפוי לגלות אהדה רבה למנכ"לים, אשר קיבלו עשרות מיליוני דולרים בשנים האחרונות – מעיר הטיימס – בעוד בעלי המניות נהנו מדיבידנדים ורכישת מניות בידי החברות. במקביל, כך נטען, השכר הריאלי של העובדים נשחק ב-19% מאז 2008. תומכי הארגון אומרים, כי העובדים אינם אשמים בכך שהחברות מתקשות להתמודד עם מתחריהן, שכן ההוצאה העיקרית ברכב החשמלי היא הסוללה – הרבה יותר מאשר השכר.

תאריך:  19/09/23   |   עודכן:  19/09/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שביתה על עתיד הרכב החשמלי בארה"ב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
שרת החוץ לשעבר, קונדוליזה רייס, מצביעה באקונומיסט על לקחים מן המלחמה הקרה הרלוונטיים לעימות בין ארה"ב לסין. החשוב ביותר: להיות נחושים
איתמר לוין
הפוליטיקאים המקומיים נלחמים על השלטון, המערב התערב ואז נעלם, ארה"ב אדישה - ואז הסכרים קרסו ו-20,000 איש נספו, כותב וושינגטון פוסט
איתמר לוין
צופה צמיחה של 2.3% בכל אחת מן השנתיים, אותה יובילו המשקים המתפתחים    הפוליטיקה תמשיך לנטות לכיוונים קיצוניים על חשבון הליברליזם
איתמר לוין
רוסיה זקוקה למיליוני פגזים באוקראינה וקוריאה הצפונית היא מקור אפשרי כמעט יחיד - אם כי וושינגטון פוסט מציין שהפתרון רחוק מלהיות מושלם
איתמר לוין
התביעה: בנו של הנשיא רכש אקדח ב-2018 והסתיר שהיה מכור באותה עת לקוקאין    הרפובליקנים ינסו לנצל את כתב האישום כמשקל נגד לאלו שהוגשו נגד טראמפ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il