X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בומבך. צודק ברמה העקרונית [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מגילת העצמאות - כבדהו וחשדהו
ההתבטאות המזלזלת במגילת העצמאות של עו"ד בומבך כב"כ הממשלה הייתה מביכה ומיותרת ועם זאת צודקת הממשלה וצודק עו"ד במובך בעובדה הפשוטה שלמגילת העצמאות אין כל תוקף משפטי מחייב לא ניתן לפסוק מתוקפה, ודאי וודאי שמכוחה לא ניתן לבטל חוקים של הכנסת

עורך הדין אילן בומבך כנציג הממשלה ביטא עמדה המזלזלת במגילת העצמאות, ועל כך הוא ומממשלה אשר בשמה דיבר זכאים למילות ביקורות נוקבות. לעומת זאת, ברמה העקרונית, עו"ד בומבך הרבה יותר מצודק. למגילת העצמאות אין כל תוקף משפטי מחייב, ומכוחה, אין כל סמכות לבית המשפט לפעול בכלל ועל אחת כמה וכמה לפסול חוקים של הכנסת.
לכתיבת טור זה נעזרתי בכלי ה-AI אשר ממנו למדתי שכמות התזכורים הכוללת של החוקה בחוק האמריקני היא 3,892 וכמות האזכורים הכוללת של החוקה בחוק הבריטי הוא 4,590 ומידיעה אישית אני מבקש לגלות לכם שכמות האזכורים של מגילת העצמאות בחוק הישראלי היא אפס, והיו ניסיונות להכליל את מגילת העצמאות בחוק, אך ניסיונות אלה לא זכו להסכמה של המחוקק.
מסמך מכונן מקבל תוקפו מכוח חוק מפורש המסתמך עליו ובמסגרת אותו חוק, ואם החוק לא מקנה לו סמכות, אז אין לו סמכות.
לדוגמה נישואים וגירושים של יהודים בישראל מתנהלים על-פי דיני תורה. ומי הסמיך את דיני התורה לקבוע דווקא בענייני נישואים וגירושים? האם זו התורה? ח"ו מקור הסמכות הוא בחוק שיפוט בתי הדין הרבניים (נישואין וגירושין), התשי"ג - 1953 הקובע כי נישואים וגירושים בין יהודים בישראל ייערכו על-פי דין תורה.
ניסיון להפוך את מגילת העצמאות לחוקה, הופך אוטומטית את התנ"ך לחוקה, הופך אוטומטית את הצהרת בלפור לחוקה. גם התנ"ך הוא ללא ספק מסמך מכונן שחובה לכבד אותו, גם הצהרת בלפור היא כזו, אנו מצפים מעצמנו לפעול לפי ערכים הומניים של מסמכים חשובים, אך אלה אינם חוקה ח"ו, והרבה מערכיהם אסור עלינו לקיים מסיבות שונות, וברור שאם הכנסת תאשר תחבורה ציבורית בשבת בכל רחבי הארץ, אותם אלה שמוחים על הפרת חוקת "מגילת העצמאות" לא יאמרו מילה על הפרת חוקת "התורה".
הוראות חוק מפורשת
בבג"ץ קול העם בו ביטל בית המשפט סגירת שני עיתונים קבע השופט אגרנט: "מערכת החוקים, לפיהם הוקמו ופועלים המוסדות הפוליטיים בישראל, מעידים כי אכן זוהי מדינה שיסודותיה דמוקרטיים. כמו-כן, הדברים שהוצהרו בהכרזת העצמאות - ובפרט בדבר השתתת המדינה 'על יסודות החרות' והבטחת חופש המצפון - פירושם, כי ישראל היא מדינה שוחרת חופש. אמנם, ההכרזה 'אין בה משום חוק קונסטיטוציוני הפוסק הלכה למעשה בדבר קיום פקודות וחוקים שונים או ביטולם' [...] אך אם היא 'מבטאת את חזון העם ואת האני מאמין שלו', [...] מחובתנו לשים את לבנו לדברים שהוצהרו בה, בשעה שאנו באים לפרש ולתת מובן לחוקי המדינה". דברים כדורבנות המצביעים על "האני מאמין" אך על העדר תוקף משפטי מחייב.
בבג"ץ 262/62 נקבע "מגילת העצמאות הבטיחה חופש הדת והפולחן לכל אזרחי המדינה, וגם אם לא העניקה המגילה עצמה זכות לאזרח הניתנת לביצוע על דרך של תביעה משפטית, אורח חייהם של אזרחי המדינה נקבע בה, ואת עקרונותיה חייבת כל רשות במדינה להניח נר לרגליה".
בבג"ץ 450/70 נקבע "כאשר קיימת הוראת חוק מפורשת של הכנסת, שאינה משאירה מקום לשום ספק, יש ללכת על-פיה, הגם שאינה עולה בקנה אחד עם אחד העקרונות שבהכרזת העצמאות".
המחוקק השיפוטי הראשי שלנו, השופט אהרן ברק, אשר הפך את בית המשפט לכנסת ישראל קבע בבג"ץ 958/87 "על הצורך להבטיח שוויון בישראל אנו למדים ממקורות שונים. הראשון שבהם הוא הכרזת העצמאות, הקובעת כי מדינת ישראל תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין".
כהרגלו מאז ומתמיד קבע השופט ברק בפסקי דינו "חוקים" אשר הכנסת סירבה לקבל. הוא פעל כך על-אף האזהרות של אילנות גבוהים במשפט. הם הסבירו לו ולנו ששיטה זו תהרוס עד עפר את אמון הציבור במערכת המשפט אך הוא המשיך בדרכו הסוררת. הוא גם דאג שיורשיו לכמה דורות קדימה יהיו העתק גנטי מדויק שלו, והנה אנו עדים למצב בו בית המשפט העליון של המדינה דן בעתידו, כאשר כל השופטים מנוגדי עניינים באורח קיצוני, הנשיאה ממציאה כל מיני נימוקים מופרכים מדוע המצב הזה תקין, האגו עובד שעות נוספות, והדין המשפט והצדק בפח.
אפשר עדיין לתקן, יש לנו חלון הזדמנויות צר לדיון משותף כן ואמיתי בין ראשי רשויות השלטון, אנו רואים כי המאבק ביניהן מתיש אותנו, מתיש את חוסננו הכלכלי, מתיש את חוסננו החברתי ומתיש את חוסננו הביטחוני. נדרשת פשרה במסגרתה תבין מערכת המשפט שהיא חצתה את כל הגבולות, ויבינו הרשויות האחרות שגם אם הרכבת ירדה לגמרי מהפסים הרי שהדרך לחזרתה לפסים היא דרך ארוכה ומייגעת המחייבת פשרות רבות וסבלנות רבה.

תאריך:  21/09/2023   |   עודכן:  21/09/2023
+גלנט: המערער על מעמד מגילת העצמאות פוגע בישראל
20:17 21/09/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

שר הביטחון נאם בעצרת לציון 50 שנה למלחמת יום הכיפורים ואמר כי גם היום מגלמת מגילת העצמאות את היסודות עליהם נבנתה ומתקיימת מדינת ישראל - מדינה יהודית ודמוקרטית שוות זכויות לכל אזרחיה

תשובה לדברי נציג הממשלה בדיון בבג"ץ [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+התנועה לאיכות השלטון: נתניהו הודה בתצהיר - חוק הנבצרות פרסונלי
18:37 21/09/23  |  איציק וולף

מן התנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה לתצהיר התשובה של נתניהו בעתירת התנועה נגד חוק הנבצרות כי נתניהו בתגובתו מודה שמטרת החוק היא פרסונלית, ונועדה אך ורק למנוע את הוצאתו לנבצרות.
"לנתניהו וממשלתו לא אכפת מיוקר המחייה או מבטחון האזרחים, והם מושקעים רובם ככולם בהצלתו של נתניהו מאימת הדין. אנו מקווים כי בית המשפט יפסול את החוק, ולא יאפשר חקיקה פרסונלית במדינת ישראל, ושנתניהו יבין סוף כל סוף כי הוא אזרח ככל האזרחים והדין חל גם עליו", לשון תגובת התנועה.

+נתניהו: דחיית הנבצרות - רמיסת רצון העם
18:09 21/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

טוען שבג"ץ אינו מוסמך לדחות לכנסת הבאה את תחולת חוק הנבצרות, שהתיקון אינו נועד לסייע לו אישית ושהוא עומד בכללים להכרה בחוק יסוד

"להפוך את ביהמ"ש לשחקן בבחירות" [צילום: פטרוס קרג'יאס, AP]
+ההסתדרות תלתה את מגילת העצמאות על מבניה כחלק ממאבקה בממשלה
17:01 21/09/23  |  עידן יוסף

על בית ההסתדרות ברחוב ארלוזורוב שבתל אביב ועל 29 מבנים נוספים של ההסתדרות ברחבי הארץ נתלתה מגילת העצמאות, וזאת כחלק מן המאבק הפוליטי שמנהלת ההסתדרות נגד ממשלת הימין.
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, שאיים בעבר בהחרפת המאבק נגד הממשלה, מסר: "רוחה של מגילת העצמאות נוגעת בערכים הכי חשובים לנו כחברה - אחדות, אחווה ושוויון. לא אתן לפגוע במגילה ובסמלים שעליהם מושתתת המדינה שלנו. אמשיך לקדם שיח ופיוס בין כל חלקי העם כי אין לנו ארץ אחרת. בערבו של יום כיפור והשנה החדשה, אני קורא לכולם לנהוג בכבוד זה בזה ולחתור להרגעת הרוחות".

[צילום: דוברות ההסתדרות]
+ועדה למינוי שופטים עם בבואה וטוויסט
12:22 21/09/23  |  אסף הרדוף   |   לרשימה המלאה

כיצד מודדים שופט מוצלח, כיצד מכשירים וכיצד ממנים כזה? שאלת המדדים וההכשרה אינה נוטה לעניין את הפוליטיקה מחוץ להקשרים פוליטיים, ממש כמו מערכת המשפט בכללותה

מי ימנה את השופטים? [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+התנהגות מחפירה של נציג הממשלה בדיון משפטי
07:06 21/09/23  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה

קשה היה לשמוע דברי לעז על המסמך המכונן של מדינתנו. קשה להאמין שממשלת ישראל ממנה מכספי הציבור עורך דין שיאמר "לא יעלה על הדעת ש-37 אנשים שלא נבחרו מעולם... יצרו לנו מסמך שנקרא חוקה... ויכבול אותנו"

[צילום: יונתן זינדל/פלאש 0]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מגילת העצמאות - כבדהו וחשדהו
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
בור ועם הארץ
אורח  |  21/09/23 16:41
 
- זוהי הוצאת דיבה
ה.א  |  21/09/23 20:39
 
- זוהי הוצאת דיבה
ה.א  |  21/09/23 20:39
 
- זוהי הוצאת דיבה
ה.א  |  21/09/23 20:39
 
- זוהי הוצאת דיבה
ה.א  |  21/09/23 20:39
 
- זוהי הוצאת דיבה
ה.א  |  21/09/23 20:39
 
- זוהי הוצאת דיבה
ה.א  |  21/09/23 20:40
2
יש מסמכים שהם מעל החוק
סתם אחד  |  21/09/23 17:09
 
- אם כך התורה היא מעל לחוק
ה.א  |  21/09/23 20:46
3
ציטוט ממגילת העצמאות:
בני בנקר  |  23/09/23 15:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
איתן קלינסקי
קשה היה לשמוע דברי לעז על המסמך המכונן של מדינתנו. קשה להאמין שממשלת ישראל ממנה מכספי הציבור עורך דין שיאמר "לא יעלה על הדעת ש-37 אנשים שלא נבחרו מעולם... יצרו לנו מסמך שנקרא חוקה... ויכבול אותנו"
איציק וולף
בשיחה בת השעה שקיימו במלון בניו-יורק הזמין ביידן את נתניהו לביקור בוושינגטון עד סוף השנה והביע את חששותיו מפני כל שינוי יסודי של המערכת הדמוקרטית בישראל אם יושג ללא הסכמה רחבה
מירב ארד
דרש מהנצגיה להתנצל לאחר שטענה כי מדובר במחזור הטענות שהוולו כלפי הנשיאה חיות מתוך מניע להוביל לפגיעה באמון בתי המשפט    רוטמן הוציא מהדיון את ח"כ רייטן שתקפה: מופע הבריונות של רוטמן מגיע לשיאים חדשים    הודיע כי שוקל להגיש תלונה לנציבות שירות המדינה
איתמר לוין
המשמעות: חיות תפרוש ולראשונה לא יהיה נשיא לבית המשפט העליון; עוזי פוגלמן ישמש כממלא מקום הנשיא    ההרכב השתנה: וילנר, גרוסקופף ושטיין
אסף הרדוף
הפעם ההצעה התאפיינה בבהילות, כמעט כמצב חירום, מדוע? הרי הביקורת על מערכת המשפט היא בת שנים רבות, ואיש לא טען שהכל בה היה נפלא לפני שנתיים, ואילו כעת הכל נורא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il