X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מי ימנה את השופטים? [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
ועדה למינוי שופטים עם בבואה וטוויסט
כיצד מודדים שופט מוצלח, כיצד מכשירים וכיצד ממנים כזה? שאלת המדדים וההכשרה אינה נוטה לעניין את הפוליטיקה מחוץ להקשרים פוליטיים, ממש כמו מערכת המשפט בכללותה
אסף הרדוף מרצה בכיר למשפטים במכללה האקדמית צפת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

לאחר שנים שבהן מערכת המשפט מבוקרת בחריפות בזירה הפוליטית, הושמה על השולחן הצעה לכמה שינויים, הצעה שכונתה "רפורמה חיונית" וגם "הפיכה משטרית מסוכנת". לאחר שהופרדה לנקודות ולאחר שתם הקרב על עילת הסבירות, הקרב הבולט הבא עוסק במינוי שופטים. כיום בוועדה למינוי שופטים תשעה חברים: שר המשפטים כיו"ר הוועדה, שר נוסף, שני חברי כנסת, שני חברי לשכת עורכי הדין, נשיא בית המשפט העליון, ושני שופטים נוספים מבית המשפט העליון.
הצעת החוק מינואר 2023 הציעה ועדה בת אחד עשר חברים: שר המשפטים כיו"ר הוועדה ושני שרים נוספים, שלושה חברי כנסת ראשי ועדות, נשיא בית המשפט העליון ושני שופטי עליון, ושני נציגי ציבור שיבחר שר המשפטים, שאחד מהם עורך דין. הווה אומר, ההצעה ביקשה לתת לקואליציה שליטה אפקטיבית בוועדה. בינתיים עלו רעיונות פשרה שונים, דוגמת הרכבת הוועדה בעיקר מפוליטיקאים, אך באופן המאזן בין כוחה של הקואליציה לכוחה של האופוזיציה.
כיצד מודדים שופט מוצלח, כיצד מכשירים וכיצד ממנים כזה? שאלת המדדים וההכשרה אינה נוטה לעניין את הפוליטיקה מחוץ להקשרים פוליטיים, ממש כמו מערכת המשפט בכללותה; שאלות מורכבות אלו זנוחות לגמרי. הפעם אתמקד במינוי שופטים ובקידומם. כפי שפרסמתי שנים לפני הפולמוס הנוכחי, כל הגורמים בוועדה מייצרים קושי: פוליטיקאים, עורכי דין ושופטים.
אומנם, הפוליטיקאי הוא נבחר ציבור, וחייב לציבור דין וחשבון מטפורי. אם יבחר שופטים באופן מושחת או מרושל, לכאורה יוכל הציבור להתחשבן עמו בקלפיות. אולם רק לכאורה; הבחירות הכלליות מאפשרות לאזרח לבחור נציג לרשות המחוקקת בלבד. לאזרח אין שליטה בבחירת הנציג שימנה שופטים, לא כל שכן זיכרון בדיעבד באיזה שופט בחר חבר כנסת פלוני, שממילא מהווה מרכיב אחד מתוך מפלגה, ומה פסק אותו שופט בהמשך. קשה לדמיין שמינוי שופט פלוני ישפיע על הצבעתו של אזרח פלוני, במדינה מורכבת ועמוסת סוגיות פוליטיות נפיצות כישראל. מעבר לכך, מה יקרה כשהשופט יפגוש את הפוליטיקאי שמינה אותו כבעל דין, ואפילו את בן מפלגתו? קיים חשש להטיה. לבסוף, איני רואה מומחיות מיוחדת לפוליטיקאים בתחום המשפט בכלל והשיפוט בפרט, שמצדיקה לתת להם את הכוח הזה. היותם נבחרי ציבור אינה מצדיקה כל כוח שהוא, כפי שכיום ראשי ערים ומועצות אינם ממנים שופטים אך משום שהם עצמם נבחרי ציבור.
להבדיל מהפוליטיקאים, עורכי דין חיים בעולם המשפט וחווים את עולם השיפוט. הם מסוגלים להעריך את כישורי השופטים ומקצועיותם באופן רחב ומעמיק, ולא נקודתי או תקשורתי. הם אף מסוגלים להעריך אותם מלמטה, כמי שנחשפו לכוחם; וכשכוח זה מנוצל לרעה שלא בהקשר פוליטי, הם יודעים מכך גם בלי עזרת התקשורת. הבעיה היא ששופטים מכריעים בתיקים שעורכי דין מנהלים. לעורכי הדין הממנים כוח לבחור מי עשוי להכריע בעתיד בתיקים שינהלו; וכוח זה עלול להילקח בחשבון על-ידי שופט השואף להתקדם. השופט השאפתן יודע מיהם עורכי הדין החברים בוועדה למינוי שופטים ומאיזה משרד הגיעו. למשרד זה כוח פוטנציאלי כלפיו, כוח שעלול לייצר הטיות שיפוטיות מודעות או בלתי-מודעות, יתרון ופוטנציאל להשפעה לטובה בתיקים. אין סיבה נורמטיבית טובה שתתמוך בכוח זה.
לבסוף, רק שופט יודע איזה נטל עצום כרוך במלאכת השפיטה. יש לו עמדה ייחודית להעריך מי יכול לבצע היטב את התפקיד הקשה, שכן אין חכם כבעל ניסיון. הוא אינו בעל אג'נדה פוליטית מוצהרת ואין לו ניגוד אינטרסים במינוי גורם שעשוי להכריע בעתיד בעניין שהוא עוסק בו למחייתו. מנגד, כמו במערכות ציבוריות רבות אחרות, יש השלכות שליליות פוטנציאליות לכך שבעל תפקיד בוחר את המצטרפים אליו. חברי מערכות נוטים לשכפל את עצמם, ולא לקבל את מי שחורגים מתבניתם. הדבר מנציח כוח, העדפות והטיות, על חשבון מגוון ופלורליזם.
את הבעיות הללו העליתי בשנת 2019, ואז הודיתי במפורש שאיני יודע מי כן מתאים למנות שופטים. בחלוף הזמן הסקתי שהפתרון ניצב מול עינינו: אותם שחקנים, בבבואה ובטוויסט. הבבואה היא שידובר בשחקנים בדימוס בלבד: פוליטיקאים בדימוס, עורכי דין בדימוס, שופטים בדימוס, מי שפרשו לפני שנים ולא הותירו רגל או בן משפחה במערכת. החששות מריכוז כוח, פוליטיזציה, הטיה שיפוטית, ושכפול עצמי - מצטמצמים מאוד. כדי לצמצמם אף יותר, ולמנוע הקמת מוקד כוח, הטוויסט הוא להקים לכל סבב מינויים ועדה אד-הוק, ללא קביעות, בהצהרת חבריה על אי-הכרות אישית או עניין אישי במועמד. תתחלף הוועדה, ישתנה המאזן, ולאורך זמן המינויים והקידומים יהיו נקיים מעודף כוח, ואף יהפכו מגוונים יותר. האם בכך באמת רוצים הפוליטיקאים שלא פרשו, והאם מוכנים לוותר על כוח וקופונים פוליטיים? ספק רב.

מרצה בכיר למשפטים במכללה האקדמית צפת
תאריך:  21/09/2023   |   עודכן:  21/09/2023
+גלנט: המערער על מעמד מגילת העצמאות פוגע בישראל
20:17 21/09/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

שר הביטחון נאם בעצרת לציון 50 שנה למלחמת יום הכיפורים ואמר כי גם היום מגלמת מגילת העצמאות את היסודות עליהם נבנתה ומתקיימת מדינת ישראל - מדינה יהודית ודמוקרטית שוות זכויות לכל אזרחיה

תשובה לדברי נציג הממשלה בדיון בבג"ץ [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+התנועה לאיכות השלטון: נתניהו הודה בתצהיר - חוק הנבצרות פרסונלי
18:37 21/09/23  |  איציק וולף

מן התנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה לתצהיר התשובה של נתניהו בעתירת התנועה נגד חוק הנבצרות כי נתניהו בתגובתו מודה שמטרת החוק היא פרסונלית, ונועדה אך ורק למנוע את הוצאתו לנבצרות.
"לנתניהו וממשלתו לא אכפת מיוקר המחייה או מבטחון האזרחים, והם מושקעים רובם ככולם בהצלתו של נתניהו מאימת הדין. אנו מקווים כי בית המשפט יפסול את החוק, ולא יאפשר חקיקה פרסונלית במדינת ישראל, ושנתניהו יבין סוף כל סוף כי הוא אזרח ככל האזרחים והדין חל גם עליו", לשון תגובת התנועה.

+נתניהו: דחיית הנבצרות - רמיסת רצון העם
18:09 21/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

טוען שבג"ץ אינו מוסמך לדחות לכנסת הבאה את תחולת חוק הנבצרות, שהתיקון אינו נועד לסייע לו אישית ושהוא עומד בכללים להכרה בחוק יסוד

"להפוך את ביהמ"ש לשחקן בבחירות" [צילום: פטרוס קרג'יאס, AP]
+ההסתדרות תלתה את מגילת העצמאות על מבניה כחלק ממאבקה בממשלה
17:01 21/09/23  |  עידן יוסף

על בית ההסתדרות ברחוב ארלוזורוב שבתל אביב ועל 29 מבנים נוספים של ההסתדרות ברחבי הארץ נתלתה מגילת העצמאות, וזאת כחלק מן המאבק הפוליטי שמנהלת ההסתדרות נגד ממשלת הימין.
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, שאיים בעבר בהחרפת המאבק נגד הממשלה, מסר: "רוחה של מגילת העצמאות נוגעת בערכים הכי חשובים לנו כחברה - אחדות, אחווה ושוויון. לא אתן לפגוע במגילה ובסמלים שעליהם מושתתת המדינה שלנו. אמשיך לקדם שיח ופיוס בין כל חלקי העם כי אין לנו ארץ אחרת. בערבו של יום כיפור והשנה החדשה, אני קורא לכולם לנהוג בכבוד זה בזה ולחתור להרגעת הרוחות".

[צילום: דוברות ההסתדרות]
+מגילת העצמאות - כבדהו וחשדהו
07:43 21/09/23  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה

ההתבטאות המזלזלת במגילת העצמאות של עו"ד בומבך כב"כ הממשלה הייתה מביכה ומיותרת ועם זאת צודקת הממשלה וצודק עו"ד במובך בעובדה הפשוטה שלמגילת העצמאות אין כל תוקף משפטי מחייב לא ניתן לפסוק מתוקפה, ודאי וודאי שמכוחה לא ניתן לבטל חוקים של הכנסת

בומבך. צודק ברמה העקרונית [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+התנהגות מחפירה של נציג הממשלה בדיון משפטי
07:06 21/09/23  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה

קשה היה לשמוע דברי לעז על המסמך המכונן של מדינתנו. קשה להאמין שממשלת ישראל ממנה מכספי הציבור עורך דין שיאמר "לא יעלה על הדעת ש-37 אנשים שלא נבחרו מעולם... יצרו לנו מסמך שנקרא חוקה... ויכבול אותנו"

[צילום: יונתן זינדל/פלאש 0]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ועדה למינוי שופטים עם בבואה וטוויסט
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הצעה ראויה לדיון
עובד 1  |  22/09/23 13:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
אפרים הלפרין
ההתבטאות המזלזלת במגילת העצמאות של עו"ד בומבך כב"כ הממשלה הייתה מביכה ומיותרת ועם זאת צודקת הממשלה וצודק עו"ד במובך בעובדה הפשוטה שלמגילת העצמאות אין כל תוקף משפטי מחייב לא ניתן לפסוק מתוקפה, ודאי וודאי שמכוחה לא ניתן לבטל חוקים של הכנסת
איתן קלינסקי
קשה היה לשמוע דברי לעז על המסמך המכונן של מדינתנו. קשה להאמין שממשלת ישראל ממנה מכספי הציבור עורך דין שיאמר "לא יעלה על הדעת ש-37 אנשים שלא נבחרו מעולם... יצרו לנו מסמך שנקרא חוקה... ויכבול אותנו"
איציק וולף
בשיחה בת השעה שקיימו במלון בניו-יורק הזמין ביידן את נתניהו לביקור בוושינגטון עד סוף השנה והביע את חששותיו מפני כל שינוי יסודי של המערכת הדמוקרטית בישראל אם יושג ללא הסכמה רחבה
מירב ארד
דרש מהנצגיה להתנצל לאחר שטענה כי מדובר במחזור הטענות שהוולו כלפי הנשיאה חיות מתוך מניע להוביל לפגיעה באמון בתי המשפט    רוטמן הוציא מהדיון את ח"כ רייטן שתקפה: מופע הבריונות של רוטמן מגיע לשיאים חדשים    הודיע כי שוקל להגיש תלונה לנציבות שירות המדינה
איתמר לוין
המשמעות: חיות תפרוש ולראשונה לא יהיה נשיא לבית המשפט העליון; עוזי פוגלמן ישמש כממלא מקום הנשיא    ההרכב השתנה: וילנר, גרוסקופף ושטיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il