X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אסד. לא משלם תמורה כלשהי [צילום: AP]
סוריה מודל 2023: סמים, הפגנות והפצצות
בעוד מעמדה האזורי של סוריה זוכה לעדנה מחודשת, בחינת מצבה הפנימי חושפת מדינה מפורקת בראשותו של משטר סמכותני ועתיר פשעים המשבר הכלכלי והעיצומים הבינלאומיים העצימו את תופעת הייצור והסחר בסמים בחסות המשטר ויחידות בצבא

ב-19 במאי השנה נאם בשאר אסד על בימת הליגה הערבית בכינוסה בסעודיה, יותר מעשור לאחר שסוריה הושעתה ממנה בעקבות הדיכוי האלים של המחאות העממיות, שהתפתחו למלחמה מדממת וממושכת. הופעתו של אסד בכינוס הליגה היא תוצאה של נורמליזציה אזורית עימו המתנהלת בשנתיים האחרונות.
תהליך השבתה של סוריה לחיק העולם הערבי, שצבר תאוצה בסוף 2021 עם חידוש היחסים בין משטר אסד לבין ירדן, התחזק בעקבות רעידת האדמה שפקדה את המדינה בפברואר 2023, אז הגישו לה מדינות האזור סיוע הומניטרי נרחב, ושיאו בחידוש היחסים בין סוריה לסעודיה חודש לאחר מכן. את תהליך הנורמליזציה מנחה עסקה ערבית בהובלה ירדנית, שנועדה להתוות את הדרך לסיום הסכסוך בסוריה. עיקריה הם הכרה בשלטון אסד והזרמתם של כספים ממדינות המפרץ לשיקום המדינה ההרוסה, בתמורה להשבת הפליטים לסוריה, בלימתה של תעשיית הסמים שאסד מנהל ומציפה את המזרח התיכון בכדורי קפטגון, והצאת הכוחות הזרים משטח המדינה.
עם זאת, עד כה ובאופן לא מפתיע, המשטר לא הביע התחייבות למלא אחר אי-אלו מהתנאים שהוצגו לו, ובשלב זה ואסד נהנה ממתנת הלגיטימציה בלא לשלם תמורה. יתר על כן: בראיון שהעניק לאחרונה לרשת סקיי ניוז בערבית, אסד לא חסך ביקורת מהמדינות הערביות וטען, כי חזרת סוריה לחיק העולם הערבי היא בעיקר פורמלית, ללא קשרים מהותיים בין המשטר למרביתן. זאת, כיוון שלדבריו הליגה הערבית אינה באמת מוסד אמיתי. מנגד, לגבי יחסיו עם רוסיה ואירן הוא ציין, כי הם מוכיחים שהמשטר יודע היטב לבחור את חבריו.
בעוד מעמדה האזורי של סוריה זוכה לעדנה מחודשת, משל מדובר במדינה ריבונית ומתפקדת, בחינת מצבה הפנימי חושפת תמונה עגומה של המשך שלטון סמכותני המאופיין בתפקוד לקוי ויכולת חלקית בלבד לספק משילות וביטחון ולאכוף סדר. עשור של מלחמת אזרחים ודיכוי צבאי אלים הותירו מדינה כושלת ומפורקת ללא נכונות לשיקום או לשיפור המצב מצד מנהיגה. למעשה, מאז אותו נאום, מצבה הכלכלי והביטחוני של סוריה רק אך מידרדר.
מדינה רעבה. הלירה הסורית צנחה בחודש אוגוסט לשפל חדש וערכה הוא למעלה מ-15,000 לירות לדולר (לעומת 47 לירות טרם המלחמה). התייקרות של מעל 70% במוצרי יסוד ותשתיות לא מתפקדות, הניעו המונים למחות נגד המשטר בשבועות האחרונים. ההפגנות החלו זמן קצר לאחר החלטת אסד להכפיל את השכר והפנסיה לעובדי המגזר הציבורי, בעוד שמרבית העם סובל מעוני ומרעב.
המחאות החלו בקרב הדרוזים בדרום סוריה, אזור הנמצא בשליטת המשטר, והתרחבו לאזורים שבשליטת האופוזיציה. המפגינים תובעים שיפור במצב הכלכלי, חידוש הסובסידיות ללחם ודלק, ואספקת חשמל סדירה. אולם עד מהרה התרחבו הדרישות הכלכליות לתביעות פוליטיות, שבמרכזן קריאות להפלת המשטר, שחרור עצורים וסילוק הנוכחות האירנית והרוסית מהמדינה. המחאות לא מציבות בשלב זה איום ממשי על המשטר, אך קיים פוטנציאל להסלמתן ולהתרחבותן עקב מצבם הנואש של האזרחים.

כאוס בדרום, פיגועים בצפון
קפטגון בדמשק. ענף ייצוא פורח [צילום: AP]

הסמים של אסד. המשבר הכלכלי בסוריה והעיצומים הבינלאומיים המוטלות על המדינה העצימו את תופעת הייצור והסחר בסמים, בעיקר של סם הקפטגון, בחסות המשטר ויחידות בצבא הנהנות מהרווחים העצומים שתעשיה זו מניבה. כדורי הקפטגון מציפים בשנים האחרונות את המזרח התיכון ובעיקר את ירדן, סעודיה ומדינות נוספות במפרץ. מומחים מעריכים שמאז אפריל נתפסו כדורי קפטגון בשווי של יותר ממיליארד דולר באזור. השאיפה שאסד יחדל מהפצת הסם, תופעה שהוא אחראי לה, הייתה בין המניעים לחידוש היחסים עם משטרו.
ירדן, המוטרדת מאוד מתפוצת הסם בשטחה, אימצה מדיניות כפולה מול המשטר הסורי: מצד אחד היא מגבירה עימו את שיתוף הפעולה המודיעיני והמבצעי כדי להיאבק יחד עימו בתופעה. מצד שני, על בסיס הבנה מפוכחת שהמשטר אינו מתכוון באמת לבלום את ייצור הסם והסחר בו, היא נוקטת מהלכים תקיפים וחריגים, ביניהם תקיפות אוויריות של מעבדות סמים (האחרונה בהן בתחילת ספטמבר), סיכול ממוקד של סוחר סמים בדרום סוריה (בחודש מאי), ויירוטים של רחפנים נושאי סמים ונשק לשטח הממלכה. הסם הסורי לא מוגבל למזרח התיכון ולאחרונה דווח שבגרמניה נחשפו מעבדת סמים סורית וכדורי קפטגון בשווי של 20 מיליון דולר. מוערך שהיקף חדירת הסם לאירופה צפוי לגדול בשל הרצון הסורי לגרוף רווחים.
גלי אלימות וטרור. חיסולים פנימיים ועימותים אלימים בין קבוצות שונות בסוריה הם תופעה שבשגרה ובחודשים האחרונים נראה שהגיעו לשיאים חדשים. דרום המדינה נותר אזור כאוטי, המהווה זירת התגוששות בין כוחות המשטר למתנגדיו. בצפון-מערב התגברו תקיפות המשטר והכוחות הרוסיים נגד ארגוני אופוזיציה וחודשו ההפצצות חסרות ההבחנה, כולל מתקפה הרסנית על שוק ירקות במחוז אדליב ב-25 ביוני, שהותירה עשרות פצועים ולפחות 13 הרוגים. באותו אזור, ולראשונה מזה שנים, ארגון ג'יהאדיסטי בשם "אנצאר אל-תוחיד", המזוהה עם אל-קאעידה, פוצץ מנהרת תופת מתחת למוצב צבאי סורי והרג חיילים.
במזרח המדינה ובאזור דמשק, דאעש ביצע לאחרונה רצף פיגועים קטלני שלא נראה כמותו מאז 2018, וגבה אבדות רבות מכוחות הצבא הסורי. הבולט ביניהם היה בתחילת אוגוסט: מארב ירי לאוטובוס צבאי באזור דיר א-זור, שהוביל ליותר מ-30 הרוגים. בתחילת ספטמבר התגברו חילופי אש בין מיליציות שבטיות לבין לוחמים כורדים על-רקע מאבקי שליטה בדיר א-זור. התפתחות זו, אם תתעצם, עלולה לערער את יציבותה של הברית בין הכורדים (בהובלת ארגון הכוחות הסורים הדמוקרטיים) לבין השבטים הערביים, הנאבקים יחד בדאעש בחסות אמריקנית. כל אלה מעידים על השליטה הרעועה של אסד במדינתו, כולל בשטחים הנמצאים לכאורה תחת שליטתו, וממחישים את הפער בין מעמדו האזורי לחולשתו הפנימית.

אירן מתבססת, ישראל תוקפת
המחירים של מוצרי היסוד זינקו ב-70% [צילום: חסן עמר, AP]

ריבוי המתיחויות וההיתקלויות הצבאיות לא מוגבלים לכוחות המקומיים בסוריה, אלא זולגים כעת גם ליחסים בין רוסיה לארה"ב הפועלות בזירה. האמריקנים מלינים בחודשים האחרונים על הטרדות בלתי פוסקות של מטוסים רוסיים, המפרים את המרחב האווירי שבו פועלים כוחותיהם נגד דאעש. בסוף יולי מטוס קרב רוסי גרם נזק למל"ט אמריקני שהיה במשימה נגד הארגון. לטענת ארה"ב, היה זה חלק ממזימה משותפת של מוסקבה וטהרן להתיש את הכוחות ולהביא לנסיגתם מסוריה.
מציאות כאוטית זו מאפשרת לאירן ושלוחיה לפעול באופן חופשי כמעט בסוריה ולהעמיק את אחיזתם בצבא, ששיקומו ותפקודו תלויים בסיוע מטהרן. גם ההתמקדות הרוסית במלחמה באוקראינה מקלה על אירן להרחיב את פעילותה ולהעמיק את שיתופי הפעולה הכלכליים והצבאיים שלה עם המשטר.
המכון האמריקני לחקר המלחמה (Institute of War) ציין בדוח שפורסם ביוני השנה, כי כוח קודס של משמרות המהפכה וחיזבאללה הקימו מפקדות ובסיסים צבאיים נוספים במזרח המדינה, ובהם מחסני נשק, מחנה אימונים ומבני מגורים. זאת, במסגרת מאמציה של אירן לאבטח נתיבי תחבורה ברחבי סוריה, כולל לרמת הגולן וללבנון.
אל מול מאמצי ההתבססות והמשך העברות הנשק מאירן, ישראל ממשיכה במערכה שבין המלחמות (מב"ם) ותחזקת את התקיפות בסוריה, בדגש על יעדי משטר, שלרוב מזוהים עם פעילות אירנית. הארגון הסורי לזכויות אדם פרסם בחודש אוגוסט דוח ולפיו ישראל תקפה בשטח סוריה 26 פעמים מאז תחילת השנה.
בתקיפה ב-28 באוגוסט בשדה התעופה הבינלאומי של חלב הושמד משלוח צבאי אירני, שהכיל ציוד רגיש (ייתכן כזה הקשור להגנה אווירית). כפי שאירע בשל הנזקים שנגרמו בתקיפות קודמות, גם הפעם נסגר שדה התעופה לפעילות ושב לפעילות לאחר מספר ימים. ב-13 בספטמבר אירעו שתי תקיפות במערב סוריה: בשדה התעופה הצבאי אל-שועיראת וקודם לכן בטרטוס, ככל הנראה נגד עמדות הגנה אווירית.
על-רקע הנורמליזציה האזורית עם אסד, שעה שכאוס פנימי מתחולל בסוריה ואירן מתעקשת לשמר אחיזה במדינה, ראוי שהמדינות הערביות יציבו דרישות תקיפות יותר כלפי אסד ויַתנו את העמקת הנורמליזציה עם סוריה והסיוע הכלכלי לה בנקיטת צעדים מוחשיים על-ידי המשטר. במרכזם אמורים להיות בלימתה של תעשיית הקפטגון, מאבק בדאעש, הגברת המשילות בדרום וביתר האזורים שבשליטת המשטר וצמצום הנוכחות האירנית בשטח סוריה.
בנוגע לישראל, מעמדו האזורי המתחזק של אסד וביטחונו העצמי הגובר עלולים לצמצם את נכונותו להכיל את התקיפות הישראליות ולהאיץ בו להגיב, מה גם שתקיפות ישראליות במהלך עשור לא בלמו את מאמצי ההתעצמות הצבאית של אירן ושלוחיה בסוריה. מכאן מתבקש, שלצד שכלול ועידכון המערכה הצבאית של צה"ל בסוריה, ישראל תרחיב את מדיניותה למערכה דיפלומטית, ותעמיק את השיח ואת שיתופי הפעולה עם המדינות הערביות החולקות עימה אינטרס משותף ביחס לסוריה. שילוב מאמץ צבאי ומאמץ דיפלומטי עשוי לשפר את המענה לאתגרים הביטחוניים הנשקפים לישראל בזירה זו.

הכותבת היא חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  23/09/2023   |   עודכן:  23/09/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוריה מודל 2023: סמים, הפגנות והפצצות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
יאסר עבאס, בנו של יו"ר הרשות הפלשתינית, החל להשתלב בפעילות המדינית של הרשות והשתתף במשלחת הפלשתינית לשיחות עם ההנהגה הסעודית    בצמרת פתח חוששים כי אבו מאזן מתחיל להכשיר אותו לתפקיד היורש וברחוב הפלשתיני מאשימים כי זהו סימן נוסף לשחיתות ולנפוטיזם ברשות
אלדד שביט, יואל גוז'נסקי
האינטרס העליון של סעודיה בשיחות עם ארה"ב הוא להגיע להסכם הגנה    מבחינת ישראל זוהי התפתחות חיובית, אך אין להסכים לתוכנית גרעין סעודית
איתמר לוין
הפוליטיקאים המקומיים נלחמים על השלטון, המערב התערב ואז נעלם, ארה"ב אדישה - ואז הסכרים קרסו ו-20,000 איש נספו, כותב וושינגטון פוסט
יוני בן-מנחם
במחנה הפליטים עין אלחילווה בלבנון התחדשו הקרבות בין פעילים של תנועת פתח לבין פעילים של קבוצות טרור איסלאמיות קיצוניות המנסות להשתלט על המחנה. הרש"פ נחושה שלא לוותר על שליטה במחנה שנחשב לאחד ממאחזי הכוח שלה בלבנון
יוני בן-מנחם
ירדן החליטה להגביר את המלחמה נגד תופעת הברחות הסמים מסוריה לשטחה והיא תקים אזור חיץ ביטחוני בגבולה הצפוני. ירדן נזהרת שלא להפנות אצבע מאשימה כלפי המשטר הסורי למרות שאחיו של הנשיא בשאר אסד הוא שעומד בראש מערך ייצור הסמים והברחתם לשטח ירדן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il