X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מיליי. סוג של פטון? לא ממש [צילום: מנואל סנטה, AP]
הגנרל מארק מיליי מסיים קדנציה סוערת
וושינגטון פוסט מסכם את כהונתו של יו"ר המטות המשולבים: הוא ייזכר במיוחד בגלל טראמפ, פעל במיוחד באוקראינה ותרם במיוחד בטכנולוגיה
המחליף: צ'רלס בראון
הסנאט אישר השבוע את מינויו של גנרל חיל-האוויר צ'רלס בראון ליו"ר המטות המשולבים, והוא ייכנס לתפקידו ב-1.10.23. המינוי אושר ברוב של 83 מול 11. בראון יהיה האפרו-אמריקני השני בתפקיד, אחרי קולין פאואל שמילא אותו בזמן המלחמה בכוויית ולאחר מכן היה שר החוץ.

הסיור האחרון בחו"ל שערך הגנרל מארק מיליי כיו"ר המטות המשולבים של ארה"ב עסק כולו במלחמה באוקראינה – מטרה בה תמך בכל מאודו, לצד מניעת התפשטות המלחמה לעימות ישיר בין ארה"ב לרוסיה. בשבוע שעבר הוא קיים באוסלו פגישת פרידה עם נציגי נאט"ו, ואז חזר לוושינגטון והצטרף לשר ההגנה, לויד אוסטין, בפגישה עם נציגי מדינות המערב המסייעות לאוקראינה.
האדמירל ההולנדי רוב באואר, העומד בראש הוועדה הצבאית של נאט"ו, אמר באוסלו, כי מיליי הוביל את הברית בלחץ חסר התקדים של הקורונה, הנסיגה הכאוטית מאפגניסטן והמלחמה באוקראינה. הוא גם הזכיר את מה שאולי ייזכר יותר מכל בקדנציה של מיליי: התנגדותו לנסיונו של דונלד טראמפ לבצע פוליטיזציה של הצבא. "היו בקרים בהם לא ידעת אם לא תפוטר עד השקיעה, אבל המשכת להילחם למען מה שידעת שהוא הנכון", הוסיף באואר.
דמותו האמיתית של מיליי – המסיים את כהונתו בשבוע הבא – מורכבת ולעיתים שונה ואף הפוכה מזו הציבורית, כותב הפרשן הבכיר דייוויד איגנציוס בוושינגטון פוסט. במבט ראשון הוא ג'ורג' פטון מודרני – מחוספס ותוקפני. אבל הוא בוגר אוניברסיטת פרינסטון, עם ידע אנציקלופדי בהיסטוריה צבאית והיכרות מעמיקה עם תיאורטיקנים בתחום הגרעין. "הדאגה העיקרית שלו הייתה למנוע עימות בין מעצמות גדולות", אומר דוברו – וזה אומר לשקול בקפידה את סיכוני ההסלמה באוקראינה ולמנוע פרובוקציות מיותרות בים סין הדרומי.
נקודת המבט של מיליי על המלחמה הושפעה מהקרבות שחווה בעירק כקולונל ומפקד חטיבה ב-2005. הוא גם לא שכח את האזהרה שנתן לו ותיק מלחמת העולם השנייה ב-2019 בטקס לציון יום הפלישה לאירופה. מיליי ביקש את עצתו והקשיש ענה, עם דמעה בקצה עינו: "אל תתן לזה לקרות שוב".
איגנציוס חוזר להתנגשות בין מיליי לטראמפ, אשר חמק משירות צבאי ולא הבין דבר בענייני מלחמה, אך נמשך לחזות-דמויית-פטון של מיליי ומינה אותה ליו"ר המטות. היחסים התפוצצו ב-1.6.20, כאשר טראמפ נטל את מיליי (במדים) אל מעבר לכיכר לפאייט, אשר פונתה בכוח ממפגינים, כדי להצטלם ליד כנסייה – לפני שטראמפ גינה את המפגינים בעקבות רצח ג'ורג' פלויד. מיליי זעם ומיהר להתנצל בפני עמיתיו במדים. מאותה נקודה, הוא נלחם להגן על הצבא מפני מה שראה כמתקפה של טראמפ על עצמאותו ומקצוענותו.
לאחר עזיבתו של טראמפ, הפך מיליי ליועץ קרוב הנהנה מאמונו של ג'ו ביידן, במיוחד בנוגע לאוקראינה. מיליי חשש שקייב תיפול במהירות ושהנשיא ולדימיר זלנסקי ייאסר או ייהרג, ולכן דחק באוקראינה להכין תוכנית להמשכיות הממשל. אבל הוא גם צפה שהמלחמה תהיה ארוכה ועקובה מדם. אומרים שלפני הפלישה הוא הזהיר את עמיתו הרוסי, הגנרל ולרי גרסימוב: "אולי תיכנסו לאוקראינה בתוך 14 ימים, אבל יקח לכם 14 שנים לצאת".

אמירות של נפוליאון, מאו וסון
צ'רלס בראון, יו"ר המטות המשולבים הנכנס [צילום: מריאם זוהאיב, AP]

מיליי ניסח באוזני איגנציוס את תפיסתו לגבי אוקראינה בשתי ציטטות. העמידה של זלנסקי והאוקראינים הזכירה לו אמירה של נפוליאון: "במלחמה היחס בין מורל לגוף הוא שלוש לאחת"; וכדי לחזק עמידה זו, הוא החיש נשק לאוקראינה. וכאשר העריך את סכנת ההסלמה, ציטט את מאו צה-טונג: "אנחנו חוצים את הנהר על-ידי מילויו באבנים" – צעד שגוי אחד עלול לגרום אסון.
מבקריו של מיליי טענו שהוא היה זהיר יתר על המידה ושתגובת הממשל לבקשת אוקראינה לקבל מערכות כמו טילי HIMARS ומטוסי F-16
הייתה "לא, לא, לא, כן". אבל גישתו הייתה מחושבת. במקום לקפוץ מעבר לקווים האדומים הרוסיים, מיליי טשטש אותם. הוא עבד בצמוד לעמיתו האוקראיני, הגנרל ולרי זלוז'ני, אך כאשר אוקראינה שיגרה כטב"ם לעבר הקרמלין, הזהיר אותו שלא להשתמש בנשק אמריקני להתקפות בתוך רוסיה.
הזמן המתוח ביותר מבחינת מיליי במלחמה באוקראינה היה בסתיו שעבר, כאשר אוקראינה שחררה את חרקוב וחרסון והמודיעין האמריקני הזהיר שרוסיה עלולה להשתמש בנשק גרעיני טקטי. מיליי התקשר אל גרסימוב ושאל אותו לגבי הדוקטרינה הרוסית להפעלת נשק שכזה. שיחה זו, ודומות לה שניהל אוסטין, הפחיתו את החששות אך לא העלימו אותם.
תרומתו הגדולה ביותר של מיליי, שאינה זוכה להכרה ראויה, היא תמיכתו בטכנולוגיה חדשה – סבור איגנציוס. מאז התמנה למפקד כוחות היבשה ב-2015, הוא פנה לבכירי היי-טק כמו אלון מאסק וביקש רעיונות שיסייעו לחדש את הלוגיסטיקה והנשק של כוחות אלו. הוא השתמש בקורפוס המוטס ה-18 כשדה ניסויים לטכנולוגיה החדשה. כעת יש לצבא כלים מודרניים המסייעים לאוקראינה לזהות את הכוחות הרוסיים ולתקוף אותם. מיליי מקווה שהפער הטכנולוגי הזה ירתיע את סין מלתקוף את טייוואן ויבטיח ניצחון אם תתקוף בכל זאת.
כתלמיד של היסטוריה צבאית, מיליי הבין היטב שרוב המלחמות הן התרחבות של הפוליטיקה. הוא ניסה להגן על משרתו מפני לחץ פוליטי, אך בעידן טראמפ היה זה בלתי אפשרי. אחת הציטטות האהובות עליו היא של האסטרטג הסיני סון טסו: "הֶיֶה אתה עצמך, רְאֵה את האויב, נַצֵח באלף קרבות". הוא עשה את שני הראשונים; הניצחון בקרב הגדול – באוקראינה – עודנו רחוק.

תאריך:  22/09/23   |   עודכן:  22/09/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגנרל מארק מיליי מסיים קדנציה סוערת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס: פרקליטות מחוז מנהטן הובילה השבת שבעה ציורים פרי מכחולו של אגון שילה ליורשיו של פריץ גרינבאום שנרצח בדכאו
איתמר לוין
איל התקשורת האוסטרלי בן ה-92 יוחלף בידי בנו, לקלן מרדוק בן ה-52, בראשות שתי החברות השולטות בעשרות אמצעי תקשורת ברחבי העולם
איתמר לוין
מאמר בניו-יורק טיימס מצביע על הירידה המתמשכת בשיעור הילודה וטוען שאת השיח על פתרון הבעיה יש להתחיל כעת, לפני שמספר תושבי העולם יירד בפועל
איתמר לוין
שינויים גיאו-פוליטיים והמלחמה באוקראינה מטלטלים את ייצוא הנשק    אקונומיסט על עלייתן של קוריאה הדרומית וטורקיה, על חשבון סין ורוסיה
איתמר לוין
המלחמה באוקראינה לא תעמוד במרכז תשומת הלב, אלא הצורך להפיס את דעתן של המדינות המתפתחות ולמנוע את מעברן לצד רוסיה וסין - מסביר ניו-יורק טיימס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il