X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
חאשוקג'י. היה נגעל וגם מתעודד [צילום: אמרה גורל, AP]
הפרדוקס האכזרי של יורש העצר מוחמד
בדיוק חמש שנים לאחר רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בהוראתו של הנסיך מוחמד, עמיתו דייוויד איגנציוס תוהה מה היה אומר על סעודיה הנוכחית

מה היה אומר עמיתי וידידי ג'מאל חאשוקג'י על סעודיה, חמש שנים בדיוק לאחר שנרצח (2.10.18) בידי סוכניו של מוחמד בן סלמן? – תוהה דייוויד איגנציוס, בעל טור בכיר בוושינגטון פוסט. תשובתו: חאשוקג'י לבטח היה נגעל אך לא מופתע מן העובדה, ששלטונו הסמכותני של מוחמד נמשך ללא הפרעה ואף התחזק. חשאקוג'י היה מגחך לנוכח הבטחתו של מוחמד שרצח כזה לא יישנה, שכן המשטר ממשיך להיות מדכא ולאסור את מי שממרה את פיו של יורש העצר.
אבל, חלק מן המראות היו מסבים לחאשוקג'י קורת רוח, במיוחד התחזקותן של הנשים. הוא היה רואה שינויים שקיווה להם בימי חייו אך היה בספק האם יתחוללו. נשים יכולות לא רק לנהוג – חופש שניתן להם מספר חודשים לפני הירצחו – אלא גם השתחררו במידה רבה משליטתם של הגברים. הן יכולות להתערב בהם בקונצרטים ובאירועי ספורט, רבות מהן הסירו את הצעיפים, יש ביניהן שגרירות ומנהלות ואפילו אסטרונאוטיות.
חאקושג'י היה נדהם מהופעות הרוק ההמוניות שמאפשר מוחמד לקיים מחוץ לריאד, כמו גם מכך שסעודיה ניצבת על סף נורמליזציה עם ישראל וחתימת הסכם הגנה עם ארה"ב. הוא גם היה מזהיר, שייתכן שמדבר בטקטיקות פוליטיות מצידו של מוחמד ולא בשינוי מבני.
איגנציוס מסביר, שהוא יכול לשער את כל אלו על בסיס יחסים עם חאשוקג'י שהחלו לפני כ-20 שנה. הם נפגשו כאשר חאשוקג'י היה יועצו של הנסיך טורקי בן פייסל, שהיה ראש המודיעין הסעודי ומאוחר יותר שגריר הממלכה בוושינגטון ובלונדון. כאשר הצטרף חאשוקג'י לוושינגטון פוסט כבעל טור, ראה אותו איגנציוס כשהוא מתחבט בין מוחמד הרפורמטור לבין מוחמד העריץ הברוטלי.
ג'ון ברנן, לשעבר ראש תחנת ה-CIA בריאד, הוא מבקר חריף של מוחמד, אך מעניק לו את הקרדיט על השינויים שחולל. "ג'מאל היה אומר שכל הרפורמות הללו טובות ובעלות ערך", הוא סבור. "עם כל פגמיו, מוחמד היה מסוגל להאיץ את המודרניזציה של הממלכה ולהפוך אותה לפחות ממוקדת-איסלאם. הוא הצליח להתגבר על ההתנגדות למהלכים הללו".
זהו פרדוקס נורא. מוחמד הוא סמכותן מודרניסט, קצת כמו סדאם חוסיין. כדי לשבור את הסטטוס-קוו, הוא יצר מדינת משטרה. אותו אדם המאפשר קונצרטים במדבר, שלח לאיסטנבול סוכנים מצוידים במסורי עצמות כדי לבתר את גופתו של חאשוקג'י, שעד היום לא נמצאה. לעיתים מוחמד מעביר את המסר לפיו הוא מבין שהרצח היה פסול, אך מעולם לא נטל אחריות עליו. בחודש שעבר אמר לפוקס ניוז, שהוא מתבייש בכך שבסעודיה יש עונש מוות למתנגדי משטר, אך הטיל את האחריות על בתי המשפט והצהיר שהחוק ישתנה.

מסרון ב-2017: "הילד מסוכן"
מוחמד. מטיף לשינוי ורודף את מי שמיישם אותו [צילום: AP]

חאשוקג'י היה מתנגד לאדם שאינו יכול לשלוט בלא פראות. ככלות הכל, את הקרקע לשינוי הכשיר המלך הקודם – עבדאללה, דודו של מוחמד. הוא התעלם משקט ממחאות הממסד הדתי כאשר העניק לנשים את האפשרות ללמוד באוניברסיטה הנושאת את שמו ובמוסדות אחרים; מוחמד לא המציא את הרפורמות.
חאשוקג'י חשש מן הרגע הראשון מהסתירות המרובות בדמותו של מוחמד. כאשר המלך סלמן עלה לשלטון ב-2015, הוא קיווה שבנו יהיה מודרניסט. אבל כאשר ב-2017 הפיל מוחמד את יורש העצר הקודם, שלח חאשוקג'י מסרון לחבר: "הילד מסוכן". הוא קיווה לטוב ביותר אך חשש מן הגרוע ביותר. בספטמבר 2017 כתב חאשוקג'י: "כאשר אני מדבר על הפחד, ההטרדות, המעצרים והביוש הפומבי של אינטלקטואלים ומנהיגים דתיים המעיזים להביע את דעתם, ואז אני אומר שאני סעודי – מישהו מופתע?"
הוא הבחין בתפנית האכזרית: מוחמד עודד שינוי, אך העניש את מי שאימצו אותו. איגנציוס מביא כדוגמה את ספורט הנשים, שמשום מה תמיד הבעית את מנהיגיה הדתיים של סעודיה. מוחמד שינה את המערכת שונאת הנשים הזאת, אך מי שקראו לעשות בדיוק את זה – נענשו.
הדבר שהיה מרגיז את חאשוקג'י יותר מכל הוא אכזריותו חסרת הפשר של מוחמד. לפני שלוש שנים הוא הורה לעצור את שרה ועומר אל-ג'ברי, שכל פשעם הוא היותם ילדיו של סאעד אל-ג'אברי, לשעבר ראש הביון הנגדי המצוי משום מה בראש רשימת אויביו של מוחמד. השניים נעלמו ימים אחדים לאחר ששרה חגגה את יום הולדתה ה-20 באחד הקונצרטים שארגן מוחמד. כאשר פקיד זר שביקר לאחרונה בסעודיה שאל על השניים, הוא נענה: "המקרה מנוהל בידי יורש העצר וכולם מפחדים לדבר איתו על כך".
חאשוקג'י לא היווה סכנה אמיתית כלשהי לסעודיה כאשר עשה את דרכו לקונסוליה שלה באיסטנבול לפני חמש שנים. אבל ביום השנה להירצחו, מותו על מזבח חופש הביטוי עודנו רודף את השליט ששיגר את "צוות נמר" שחיסל אותו. אם חאשוקג'י היה חוזר – מסיים איגנציוס – אין ספק שהוא היה כותב: תמשיכו לפעול למען סעודיה חופשית ומודרנית באמת.

תאריך:  02/10/23   |   עודכן:  02/10/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפרדוקס האכזרי של יורש העצר מוחמד
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
איציק וולף
סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי הסעודים להוטים להשיג ברית צבאית עם ארצות הברית, הכרוכה בנורמליזציה עם ישראל    "הנורמליזציה היא בין ישראל לסעודיה, אם הפלשתינים יתנגדו לה - סעודיה תמשיך בנתיב הזה"
כרמית ולנסי
בעוד מעמדה האזורי של סוריה זוכה לעדנה מחודשת, בחינת מצבה הפנימי חושפת מדינה מפורקת בראשותו של משטר סמכותני ועתיר פשעים    המשבר הכלכלי והעיצומים הבינלאומיים העצימו את תופעת הייצור והסחר בסמים בחסות המשטר ויחידות בצבא
יוני בן-מנחם
יאסר עבאס, בנו של יו"ר הרשות הפלשתינית, החל להשתלב בפעילות המדינית של הרשות והשתתף במשלחת הפלשתינית לשיחות עם ההנהגה הסעודית    בצמרת פתח חוששים כי אבו מאזן מתחיל להכשיר אותו לתפקיד היורש וברחוב הפלשתיני מאשימים כי זהו סימן נוסף לשחיתות ולנפוטיזם ברשות
אלדד שביט, יואל גוז'נסקי
האינטרס העליון של סעודיה בשיחות עם ארה"ב הוא להגיע להסכם הגנה    מבחינת ישראל זוהי התפתחות חיובית, אך אין להסכים לתוכנית גרעין סעודית
איתמר לוין
הפוליטיקאים המקומיים נלחמים על השלטון, המערב התערב ואז נעלם, ארה"ב אדישה - ואז הסכרים קרסו ו-20,000 איש נספו, כותב וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il