X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הנחיות אחידות [צילום: AP]
הנחיות פיזיותרפיה לנשים לאחר ניתוח לסרטן השד
בחלק מבתי החולים בארץ נותנים למטופלות שעברו ניתוח לסרטן שד הוראות לא מבוססות מבחינה מדעית ולעתים מיושנות, ובחלק מבתי החולים לא סופקו הנחיות בכלל

נשים אחרי ניתוחים לסרטן שד סובלות לעיתים קרובות מתופעות לוואי מידיות וארוכות טווח כמו הגבלות בטווחי תנועה במפרק הכתף, כאבים, סרומה, תסמונת קשת בית השחי, בצקת לימפטית ובעיות הקשורות בצלקות הניתוחיות. הנשים עלולות להיות חשופות למידע לא מעודכן כמו הגבלת השימוש ביד בצד המנותח והימנעות מלקיחת דם ומבדיקת לחץ דם ביד בצד המנותח כדי למנוע התפתחות בצקת לימפטית. הצורך של מטופלות במידע לאחר הניתוח ותפקידם של פיזיותרפיסטים כספקי מידע תוארו היטב בספרות.
בבדיקה שערכנו נמצא שבחלק מבתי החולים בארץ נותנים למטופלות שעברו ניתוח לסרטן שד הוראות לא מבוססות מבחינה מדעית ולעתים מיושנות, וכי בחלק מבתי החולים לא סופקו הנחיות בכלל. לכן בשנים האחרונות פותחו והופצו בישראל דפי הנחיות מעודכנים ומקוונים, לנשים לאחר ניתוח לסרטן השד. דפי ההנחיות נוסחו על סמך קווים מנחים שפותחו על-ידי המחברות. הקווים המנחים התבססו על סקירת ספרות, על סקר בקרב פיזיותרפיסטים לימפתיים בישראל ועל דפי ההנחיות שהיו נהוגים עד אז בבתי החולים בישראל.
בהתבסס על הקווים המנחים, פיתחנו הנחיות אחידות ומעודכנות. נוסחו שתי גרסאות של דפי הנחיות בהתאם לדרגו סיכון גבוהה ולדרגת סיכון נמוכה לפתח תופעות לוואי אחרי הניתוח. ההנחיות מנוסחות בגוף ראשון ובשפה שמתאימה לכל אישה. המידע כולל התייחסות לחשיבות לקבל הדרכה לאחר ניתוח לסרטן שד ואחריו שלושה סעיפים: 1. הנחיות לפעילות גופנית והפחתת סיכונים מוקדמת ביומיים הראשונים שלאחר הניתוח; 2. הנחיות לתרגילים מתקדמים מהיום השלישי לאחר הניתוח עד להסרת נקז ולהחלמת הצלקת הניתוחית; 3. המלצות להפחתת סיכונים לתופעות לוואי לכל החיים.
דוגמאות להמלצות כלליות:
1. שמרי על היגיינה של היד והימנעי מזיהומים על-ידי אמצעי זהירות וחיטוי מידי של כל פצע בעור הגפה.
2. שמרי על טווחי תנועה בגו ובכתף.
3. חזרי מוקדם לפעילות שגרתית בחיי היום-יום, ובכלל זה הפעלת היד בצד המנותח.
4. השתתפי בפעילות גופנית הכוללת פעילות אירובית ותרגילי חיזוק מדורגים לשתי הידיים.
5. שמרי על משקל גוף תקין.
6. בקשי הפניה למעקב אצל פיזיותרפיסטית לימפטית 3-2 שבועות אחרי הניתוח. בעת המעקב תוכלי לקבל הנחיות מפורטות להתנהגות מונעת ולשאול שאלות לגבי ההמלצות לעתיד.
7. גלי ערנות להופעת סימפטומים כמו נפיחות ביד, סימפטומים של זיהום, הגבלות חדשות בטווחי התנועה וכאבים, ופני בהקדם לקבלת פיזיותרפיה.
דפי ההנחיות תורגמו לערבית, לרוסית ולאנגלית, כדי להנגיש אותם לאוכלוסייה רחבה ככל האפשר. הקבצים הועלו לאתר האינטרנט של העמותה לקידום הפיזיותרפיה בישראל והופצו באופן מקוון לכל המחלקות לפיזיותרפיה בבתי החולים בישראל, לראשי שירותי הפיזיותרפיה בארבע קופות החולים ולכל המטפלים הלימפטיים בארץ.
בנוסף, עמותת חלאסרטן הפיקה שלושה סרטונים (מותאמים לנשים צעירות) שמתארים תרגילים בשלבים השונים לאחר הניתוח, עם מענה לשאלות נפוצות והדגמה של התרגילים. הסרטונים הועלו ליוטיוב והן נגישים לכל.
בבדיקה שנערכה בקרב מנהלי שירותי פיזיותרפיה או נציגים מטעם מ-18 בתי חולים ציבוריים בארץ, שנה לאחר פרסום דפי ההנחיות, נמצא שברוב בתי החולים ניתנת הדרכה לרוב המטופלות אחרי ניתוחים לסרטן שד. יש שונות בין בתי החולים לגבי נוסח ההדרכה, נוהל מתן ההדרכה, המטופלות שמקבלות אותה והצוות שנותן את ההדרכה. בכמחצית מבתי החולים משתמשים בדפי ההנחיות החדשים. המציאות המתוארת תואמת במידה רבה את ההסכמה בספרות לגבי הצורך לתת לכל הנשים הנחיות אחרי ניתוחים לסרטן שד, ואת העדויות לצורך של נשים לקבל הדרכה אחרי ניתוחים אלה. עם זאת, עדיין יש בתי חולים בהם ניתנת הדרכה רק לחלק מהמטופלות או לא ניתנת כלל. כמו-כן, בחלק מבתי החולים לא הייתה מודעות לקיומן של גרסאות מתורגמות והשימוש בהן מועט בשלב זה.
לסיכום, פיתוח של דפי הנחיות אחידים ומעודכנים למטופלות שעברו ניתוחים לסרטן שד הינו מהלך חשוב בשרשרת הטיפול והליווי שצריך לתת לנשים אלה. כדי להטמיע את השימוש בדפי ההנחיות וכדי שהם יגיעו לכמה שיותר נשים צריך להרחיב את דרכי השיווק שלהם בכמה שיותר ערוצים.

קישור לדפי ההנחיות באתר העמותה לקידום הפיזיותרפיה
*פרופ' תמר יעקב, פיזיותרפיסטית, המחלקה לפיזיותרפיה, הפקולטה למדעי הבריאות אונ' אריאל בשומרון. מייל: tamar@ariel.ac.il.
תאריך:  01/10/2023   |   עודכן:  01/10/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנחיות פיזיותרפיה לנשים לאחר ניתוח לסרטן השד
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שיר אהרון-ברם
הממשלה מסרה לציבור מידע חלקי ואף מטעה, והעיתונים הגדולים התמסרו ללא כל היסוס    זו אחת הסיבות למשבר האמון שגרמה המלחמה
המכון למחקרי ביטחון לאומי
החששות מפני חוזה שכזה אינם משמעותיים, בעוד יתרונותיו רבים - הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך, הן במזרח התיכון והן מחוצה לו
ארקדי מיל-מן
פוטין ובכירי משטרו מתבטאים בצורה אנטישמית ומכחישת שואה כחלק ממסע התעמולה להצדקת המלחמה באוקראינה - אך ישראל איננה מגיבה
איתמר לוין
גם בשבוע הקצר של יום הכיפורים, הוכח שוב עד כמה הממשלה הנוכחית היא מסוכנת והרסנית. לא נותר אלא לומר לה את מה שאמר אוליבר קרומוול לפרלמנט הבריטי ב-1660
עידן יוסף
אדם המודרני והשימפנזה חולקים תכונות אנטומיות ייחודיות בשרירי הפנים שלהם, המאפשרות להם להביע מגוון רחב של רגשות בצורה מורכבת. לעומת זאת, הגורילה, קרובנו הבוגר ביותר מבין בעלי החיים, בעלת שרירי פנים פרימיטיביים יותר, המגבילים את יכולתה להביע רגשות באמצעות הבעות פנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il