X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
צפוי וידוע מראש [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
מניע, תכלית ומה שביניהם
הדיון בבג"ץ הבהיר לי שוב עד כמה המבנה המשפטי של מדינת ישראל הוא מבנה רעוע וזקוק מאוד לשיפוץ המטבע מונח לשופטים מתחת לפנס והם מחפשים אותו באפלה מוחלטת

לא צפיתי בדיון בבג"ץ בעניין הנבצרות. לא מצאתי לנכון להשחית זמן בצפייה באירוע פסיאודו תיאטרלי, בו הכל צפוי וידוע מראש, כל אחד ואחת בו ימלאו את תפקידם המתוכנן, כל אחד ואחת יקריאו דפי מסרים שהביאו אתם מהבית, ועשו עליהם חזרות מול הראי עם הקפה של הבוקר. זה כמו לצפות בפעם העשירית באותו משחק כדורגל או באותה הצגה.
מניע ותכלית
כמה כותרות בדיעבד קראתי, ומה שמשך את עיני היה הדיון במניע החוק ובתכלית החוק באשר בית המשפט קבע פעם שמניע פרסונלי הוא קביל אך תכלית פרסונלית איננה קבילה.
בואו נתחיל דווקא מהתכלית: תכלית החוק מפורטת בהצעת החוק כפי שהונחה על שולחן הכנסת בפברואר השנה ואומרת בין השאר "...תיקון זה נועד להבהיר שנבצרותו של ראש הממשלה מלמלא את תפקידו יכולה להתרחש אך ורק בשל אי-מסוגלות פיסית או נפשית של ראש הממשלה למלא את תפקידו. כלומר בשל מצב בריאותי קשה או בשל מצב קיצוני אחר (דוגמת ניתוק קשר ממושך או שבי), המגביל קיצונית או מונע כליל, פיסית או נפשית, את יכולת התפקוד של ראש הממשלה..."
ומדוע איבדו חלק מהשופטים השופטים את דרכם בין המניע לתכלית? איך נפריד אנו בין המניע לתכלית? ההפרדה היא באמצעי טכני פשוט, באמצעות תרגיל מחשבתי האומר: "לולא המניע, מה היה נותר מהתכלית". ולטעמי, בית המשפט, במהלך הדיון, נתן לכך את התשובה בעצמו, ללא כל קשר למניע. הבלבול הקיצוני של חלק משופטי בית המשפט בנושא זה (בעבר ובהווה), ושל היועצת המשפטית לממשלה, מחייב יישוב לאלתר על-ידי הכנסת.
בואו נטוס קדימה על ציר הזמן, ננחת באולם בית המשפט העליון באמצע הדיון, ונראה שם בלבלת תמוהה בעמדת שופטים ובעמדת היועצת המשפטית לממשלה, בנוגע לסמכות של היועצת המשפטית לממשלה להכריז על נבצרות ראש הממשלה בכלל ובנסיבות של ניגוד עניינים בפרט. ודווקא היועצת המשפטית לכנסת לא נאלצה לגמגם, היא סוברת באורח נכון ותקין שבהעדר הסמכה מפורשת אין ליועצת המשפטית לממשלה סמכות להכרזת נבצרות.
אנו יודעים אם כן שתכלית החוק הייתה להבהיר נושא מאוד נחוץ ועקרוני, שהיה סתום לגמרי בחוק, ושחלק משופטי בית המשפט העליון והיועצת המשפטית לממשלה תפסו אותו באופן לגמרי מעוות עד אשר באה הכנסת וקבעה מסמרות בחוק.
ומכאן למניע: המניע, הטריגר לחקיקת החוק, הוא ללא ספק הניסיון שנעשה באמצעות עתירה לבית המשפט, להדיח מהתפקיד ראש ממשלה מכהן כשיר בגופו ובנפשו כאילו נבצר ממנו למלא את תפקידו. ההבנה של הכנסת בגיבוי הייעוץ המשפטי שלה, את הפרשנויות ההזויות והמופרכות באשר לנבצרות הסתומה בחוק יסוד הממשלה, עלולה ח"ו לבטל את הבחירה הדמוקרטית של הציבור.
על בית המשפט להודות לכנסת על החקיקה
הדיון בבג"ץ הבהיר לי שוב עד כמה המבנה המשפטי של מדינת ישראל הוא מבנה רעוע וזקוק מאוד לשיפוץ, המטבע מונח לשופטים מתחת לפנס ורבים מידי מהם מחפשים אותו באפלה מוחלטת.
לא זו בלבד שאין לבטל את החקיקה, לא זו בלבד שאין לדחותה לכנסת הבאה, על בית המשפט לחבק את החקיקה בשתי ידיו. עליו לברך עליה בכל פה, באשר החקיקה הזו הצילה את בית המשפט מפני עצמו, החקיקה מנעה מבית המשפט טעות נוראה, באשר כיום בית המשפט והיועצת המשפטית לממשלה מודים שעלולה הייתה, עם הזיגזג שלהם בפרשנויות של החוק, להיות טעות נוראה.
זהו מקרה נדיר בו הכנסת חששה שבית המשפט עלול לשגות באורח קיצוני, שגיאה שלא הייתה ניתנת ככל הנראה לתיקון והייתה הופכת את המדינה על פיה, והכנסת, ביעילות וביסודיות הבהירה באופן חד-משמעי את נושא הנבצרות שבחוק, באופן שלא ניתן לפירושים שונים, באופן המונע מראש את הפרשנות ה"יצירתית", ההזויה והפוגענית של בית המשפט ושל היועצת המשפטית לממשלה, לכיוונים אשר מיטיבים לכאורה עם 200 אלף מפגינים ועם אופוזיציה שוחרת שלטון וכסאות, אך מנסרים את הענף הדמוקרטי עליו יושבת המדינה.

תאריך:  01/10/2023   |   עודכן:  01/10/2023
+חיות ביטלה את טקס פרישתה בבית הנשיא
20:30 01/10/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

שר המשפטים התבקש שלא לנאום בטקס הפרישה של נשיאת בית המשפט העליון ושל השופטת ברון  ▪  הסיבה לביטול היא סירובו של שר המשפטים יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים  ▪  הנהלת בתי המשפט ביקשה משר המשפטים שלא לנאום בטקסי הפרישה בבית המשפט העליון בנימוק שקיימת עתירה פתוחה נגד שר המשפטים

חיות ולוין. אקורד הסיום [צילום: דוד כהן/פלאש 90]
+ה-117, רישום אישי
17:46 01/10/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

אין ספק, אנו בהפוגה, והיא אפילו פחות משביתת נשק במלחמת העצמאות העכשווית שלנו  ▪  האש תתחדש עם שובה של הכנסת לפעילות

ברסלר. נאום חוצב להבות [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+נכסף אבל נסחף
14:01 01/10/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

לתנועת המחאה יש סיכוי רב להשיג את יעדה המקורי ולחסום את המעבר מדמוקרטיה לדיקטטורה  ▪  על זה אנו נהרגים לא רק 38 שבועות אלא גם בסיבוב הראשון אשר קדם לכינון הממשלה הרצויה בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד

להגן על הדמוקרטיה [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
+גפני בכנס בחירות: "אנחנו במלחמת דת"
08:35 01/10/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

חבר הכנסת מיהדות התורה טען: ""נקלענו במשמרת שלנו למלחמה שהיא מלחמה על כל הקודש והיקר לעם ישראל"  ▪  על מצב הכלכלה אמר: "מצוין, הכל בסדר"

גפני. "מלחמה על כל הקדוש לעם ישראל [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
דן מרגלית
לתנועת המחאה יש סיכוי רב להשיג את יעדה המקורי ולחסום את המעבר מדמוקרטיה לדיקטטורה    על זה אנו נהרגים לא רק 38 שבועות אלא גם בסיבוב הראשון אשר קדם לכינון הממשלה הרצויה בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד
מירב ארד
חבר הכנסת מיהדות התורה טען: ""נקלענו במשמרת שלנו למלחמה שהיא מלחמה על כל הקודש והיקר לעם ישראל"    על מצב הכלכלה אמר: "מצוין, הכל בסדר"
עידן יוסף
המשטרה עצרה שני מפרי סדר, פתחה את החסימה וקנסה שבעה מן המפגינים    פרוקצ'ה: "הציבור החופשי לא ינוח עד שנאמנות השלטון שבגד בו תשוב על-כנה"
איציק וולף
מפלגת הליכוד פנתה למפקד מחוז המרכז במשטרה בבקשה שיורה על ביטול האישור שהעניקה מפקדת תחנת כפר סבא לקיום הפגנות במרחק של פחות מ-200 מטרים מבית שבו מתקיים כנס בחירות של הליכוד בהשתתפות חברי כנסת ושרים
איתמר לוין
חמשת השופטים הליברלים מתחו ביקורת גלויה על החוק; חמשת השופטים השמרנים הקשו יותר על העותרים; חיות נראתה כנוטה לצד הביקורתי    ראבילו הכריז שנתניהו מחויב להסדר ניגוד העניינים - אך לא התייחס לאיסור לעסוק ברפורמה שקבעה מיארה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il