X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ליידע את הציבור [צילום: יוסי אלוני/פאש 90]
מילכוד 22 בשוק הדיור 23
איך זה שחוק ההסדרים, שמטרתו הלא היא לקצר ולפשט הליכים, בשיתוף פעולה של הממשלה עם הרשויות המקומיות והיזמים, לא רק שלא יצא לדרך, אלא להפך, הפך בידי מקבלי ההחלטות לגרדום כדי להטיל סנקציות הן על רשויות מקומיות והן על קבלנים שאינם מקדמים תוכניות?

למי שעדיין לא עיכל את העובדה שעל-פי נתוני למ"ס ירדו התחלות הבנייה באופן דרסטי ועל-פי כל התרחישים האפשריים יגיעו עד סוף 2023 לכ-40 אלף בלבד, החלטתי להוציא מה"בוידעם" הודעה יחצ"נית מובהקת ששיגרו במהלך הקיץ האחרון משרד הפנים והשיכון, שאותה הייתי מכנה "מילכוד 22", בפרפראזה לסרט האמריקני הסאטירי.
בהודעה, שיצאה לפרוטוקול לאחר שמטה הדיור לא התכנס זה חצי שנה ויותר(!) נאמר כי הוועדה למתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) אישרה את קידומן של 22 אלף יחידות דיור בהליכים מזורזים במסגרת התחדשות עירונית. מדובר בשבע ערים שונות, פתח תקוה, רחובות, רמלה, לוד, אשקלון, קריית ביאליק ובית שאן ובפרויקטים שהיו תקועים בצנרת זה זמן רב.
מעבר לעובדה שכל הפרויקטים הללו יהיו טעונים עוד כהנה וכנה הליכים ביורוקרטים וספק רב אם בשנתיים-שלוש הקרובות בכלל יצאו לדרך, אני מוטרד לא פחות מעצם ההודעה יוצאת הדופן. הלא כל פקיד זוטר שבזוטרים באותם משרדי ממשלה שהוזכרו לעיל, ובראשם עומדים השרים הנכבדים ארבל וגולדקנופף, יודע כי אותם 22 אלף יחידות דיור, מספר מרשים לכאורה, הינם טיפה בים מול שלל הפספוסים והמחדלים של שוק הדיור.
האם, לדוגמה, הם היו מודעים לכך שאם השנה הקלנדרית הנוכחית, 2023, תסתיים עם 40 אלף התחלות בנייה, זה יהיה נס? ואיזו תשובה יש להם למי שישאל איך זה ש"נזכרו" לפתע להתכנס לאחר יותר מחצי שנה ובמיוחד איך זה שריסקו במו ידיהם את התחלות הבנייה מ-80 אלף, התחזית המוקדמת, למחצית בלבד?
ואם ידעו לפתע להפעיל את הותמ"ל, אותו גוף שנוצר לכתחילה כדי לקצר הליכים, מדוע לא ידעו לנצל אותו קודם לכן? ואם ברשות להתחדשות עירונית עסקינן, איך זה שלא טרחו עד כה, אנחנו כזכור כבר בחודש אוגוסט, להאריך את תוקף תמ"א 38 שהאמורה להסתיים באוקטובר הקרוב? מדוע, למשל, לא טרחו ליידע את הציבור כמה התחלות בנייה היו השנה בהתחדשות עירונית לסוגיה, הן תמ"א 38 והן פינוי בינוי? מדוע שהציבור לא יידע כי השנה, במקום שתהיה התקדמות, ישנה נסיגה ברורה לאחור?
ואיך זה שחוק ההסדרים, שמטרתו הלא היא לקצר ולפשט הליכים, בשיתוף פעולה של הממשלה עם הרשויות המקומיות והיזמים, לא רק שלא יצא לדרך, אלא להפך, הפך בידי מקבלי ההחלטות לגרדום כדי להטיל סנקציות הן על רשויות מקומיות והן על קבלנים שאינם מקדמים תוכניות? וכל זאת למה ומדוע? בגלל אותם מקבלי החלטות שיושבים אי-שם למעלה עם תארים מרשימים מעולם הצי המלכותי דוגמת "קבינטים", אולם, וזה אולם גדול, אם לא יזיזו את ישבנם מכורסאות עור הצבי שלהם, ספינת שוק הדיור תיטרף עד מהרה במצולות.

*כותב המאמר הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו".
תאריך:  03/10/2023   |   עודכן:  03/10/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
אני בטוח שגם דור הטייסים הנוכחי, עם המטוסים הטובים בעולם, עם הטכנולוגיה המתקדמת, עושים כבר עתה ויעשו את שלהם בגיחות אל מעבר לגבול להדיפת הסכנה. חבל שגיל רגב בגילו המתקדם, בתיווכה של עיתונאית בעלת אג'נדה תקיפה, וחבל ש"מחנכים" כדוגמת זאב דגני יפה-הנפש, מנסים יחד עם מפגיני ה"מחאה" לעודד סרבנות
עמנואל בן-סבו
בגרמניה של הנשיא פרנק-ואלטר שטיינמאייר, המודאג ממצב הדמוקרטיה בישראל, המעז להטיף למדינת ישראל היהודית דמוקרטית מהי דמוקרטיה ומהם ערכי היסוד, רבע (23.3%) מהאוכלוסייה מייחלת לדיקטטורה בתנאים מסוימים
איתן קלינסקי
אסור לנו לתת למבקשים להנציח את שפת האימה, שפת האלימות להשתלט על חיי שני העמים המחלקים את הארץ הזו
יאיר נבות
בסלובקיה ובמקומות אחרים ביבשת, עולה דאגה וחשש שפיצו יוביל את סלובקיה בנתיב דומה לזה של ויקטור אורבן בהונגריה, מה גם שהשניים בקשרים קרובים. אלה ממש לא חדשות טובות לאיחוד האירופי, בריסל וקייב, וחדשות מצויינות למוסקבה ובודפשט.
דן מרגלית
לוין מינה את משה דרורי - בחירה בעלת גוון של "משחק מכור מראש" - לעמוד בראש הוועדה אשר תבדוק את השימוש באמצעי חקירה שנויים במחלוקת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il