X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
האיום האירני. יביא למירוץ חימוש [צילום: משרד המנהיג העליון האירני/AP]
על סיפו של מרוץ-חימוש גרעיני אזורי
הנשק הגרעיני המיוחס לישראל לא בא לכלל שימוש אפילו במצוקת מלחמת יום הכיפורים, כאשר הייתה פי שלושה קטנה ופי חמישה חלשה בהשוואה למצבה הנוכחי, ובתנאי פתיחה גרועים ביותר. הסכנה האירנית לישראל ולאזור אינה נובעת מהנשק האירני אלא מאופי המשטר. ישראל צריכה לחפש בשילוב שבינה לבין בעלי הברית האזורית הפוטנציאלית לרבות ארה"ב, מהלך גיאו-אסטרטגי שתכליתו החלפת המשטר האירני. זהו איום קיומי למשטר ובסיוע כלל השותפים וגיוס העם האירני - ראלי

רוב סיקרי דעת הקהל של הזמן האחרון העוסקים בשאלת מאזן הכוחות הפוליטי בין הקואליציה לאופוזיציה, בפופולריות של רה"מ נתניהו מול יריביו גנץ ולפיד ובמצב ודעת הקהל בשאלות אקטואליות, אינם אלא מחזות תעתועים חסרי תכלית. נראה שמטרתם העיקרית היא למשש את הדופק הציבורי לצורך עיצוב תגובות הסרק התקשורתיות שמפזרים "המנהיגים" לציבור במסגרת המאבק על התדמית. נתונים ופרסומים אלה הם רגעיים וחסרי תכלית. רוב הציבור "חונה" כיום תודעתית בעמדות היסוד שעיצב לעצמו לפני 4 - 5 חודשים בשאלת הרפורמה המשפטית, כשעמדות אלה נתונות לטרנספורמציה מתמדת בין תוספת תמיכה לתוספת סלידה בעיקר בהשפעת המצב הביטחוני בתוספת ביטחון הפנים. עוד מרכיב מהותי במדד "מצב הרוח" הוא הכלכלה - יוקר מחיה, ריבית, דיור ואנרגיה והתקדמות המהלכים המדיניים מול סעודיה. ביקורו האחרון של נתניהו בארה"ב תיקן את המאזן "הפופולריות הנזילה" תיקון קל והכל ממתינים בטעייה ותהייה לבג"ץ בשאלות הרפורמה המשפטית, לחמאס בשאלות ביטחון הפנים והגבולות, לבחירת מחליף לנגיד בנק ישראל בשאלות הכלכלה ותוצאות המו"מ מול סעודיה (שבו מחבלת ארה"ב בהתמדה מתוך ניסיון לגרור את ישראל לויתורים לרשות הפלשתינית).
מעצמה עולמית מתאפיינת ב-4 משתנים מרכזיים: השטח, מספר האוכלוסין, התל"ג השנתי והעוצמה הצבאית (למעצמה עולמית שליטה בנשק גרעיני ותרמו-גרעיני כחד ממאפייני העוצמה המובהקים - הרתעת היריבים).1 מרכיבים נוספים הם ההומוגניות והלכידות החברתית, טיב המנהיגות, הלאומיות, רמת ההשכלה, ואפוי ואיכות הממשל הציבורי. בעולם זה ארה"ב היא עדיין המעצמה החזקה (צבאית) והעשירה ביותר, אבל חולשותיה הפוליטיות והחברתיות הפנימיות, מצבה הדמוגרפי הירוד והחוב הלאומי החיצוני העצום שלה (כ-1.5 מהתל"ג) - מדרדרים אותה בקצב גובר לעבר "ממוצע למעצמה עולמית",2 כשכיום נצבת מאחוריה סין במרחק של פחות מעשור לשוויון כלכלי. כ"כ מקדימה סין בגודל השטח, במספר התושבים וביעילות הממשל, ומתחזקת בכוחה הצבאי וברמתה הטכנולוגית במהירות. הבאה בתור לפי שעה היא רוסיה (בזכות עוצמתה הגרעינית) ואחריה צועדת בקצב מואץ הודו (שלה יתרונות כבר עתה באוכלוסייה).
בפועל ישראל אינה משפיעה על התהליכים העולמיים או בניסיון לעצור מעצמות בדרכן לעבר יעדים מרכזיים שלהן. הדבר נכון גם לגבי מעצמות אזוריות דוגמת: מצרים, טורקיה, אירן או סעודיה. ישראל עצמה נמצאת בעמדה שהעוצמה הלאומית המשתקפת ממנה מוגברת ע"י כוחה הצבאי (לפחות עד למשבר הפנימי האחרון שהחל לכרסם ביכולתה זו) ויכולותיה הטכנולוגיות שמגבות עוצמה זו. השפעתה של ישראל דועכת גם בארה"ב מסיבות אמריקניות פנים-אמריקניות, בגלל האיום הסיני ולנוכח האצת התהליך של היווצרות עולם רב-קוטבי מתפתח. ומאתגר. הנחות שהיו חזקות יחסית עד לשנים האחרונות שלישראל "מנופי שכנוע" טובים בקונגרס האמריקני וגם בבית הלבן, נמצאים בדעיכה, במיוחד במשטר דמוקרטי. לקח זה נוגע גם ליכולת להסתמך על ארה"ב בהסכמים צבאיים, משום שדמוקרטיה האמריקנית הוכיחה מספר רב של פעמים ב-50 השנים האחרונות שמדיניותה ממוקדת באינטרסים אמריקניים ממשיים ומוחשיים, ולאחרונה (למשל במקרה אפגניסטן ואפילו במקרה אוקראינה) אף גבר עניין זה במאזן השיקולים שבין אינטרס מוחשי לבין אינטרס "מוסרי" אוניברסלי.
לכן, על ישראל לחזור "לממדיה האמיתיים"3 ואלה תלויים בשלושה גורמים:
  • עוצמה צבאית ונכונות להפעילה
  • השפעה על הקונגרס האמריקני ורמת הסמך של הערכה זו
  • השתלבות המערכת בינלאומית אזורית בעמדת השפעה, שתבוא לידי ביטוי מהותי בהתנהלות הברית כולה.
בניית העוצמה הצבאית תלויה בעיקר בישראל אך לפי שעה גם נשענת על ארה"ב כמקור חשוב ביותר לציוד צבאי מתקדם במיוחד מערכות נשק עיקריות דוגמת מטוסי-קרב ומסוקים.4 היא תלויה בהכרה שעוצמה זו חיונית לשקט גיאופוליטי וליכולת לרסן אי-שקט כזה בצורה אפקטיבית, וכ"כ מחייבת הערכה מחדש של תורת הביטחון הלאומי של ישראל, שבה ינתן משקל ומרחב גדולים יותר ללוחמה הא-סימטרית שהופכת לסוג הלחימה העיקרי באזור זה.
ממדיה המוגבלים של ישראל הם נקודת תורפה אסטרטגית חמורה ביותר הן בלחימה קונבנציונאלית (מלחמת תנועה ואש) והן בלחימה מנגד (סוגים שונים של מלחמת התשה; מלחמה באש); או במילים אחרות לקונה קבועה בעוצמה הצבאית. על חולשה זו התגברה ישראל בעבר באמצעות מרכיבי עוצמה אחרים, שאותם הפעילה בצורה נכונה ובעיתוי נכון בכדי למזער חולשות ולמתן נזקים וקורבנות. מסיבות שונות היא איננה עושה זאת יותר ולכן אירגונים בחיזבאללה, חמאס הג'יהאד האיסלאמי, פתח ואירגוני מוסלמיים קיצוניים אחרים מרכיבים משינוי תפיסה ומגנה זה תמהיל חולשות אותו הם לומדים לנהל היטב לרעת ישראל. גם לאחר הסכם עם סעודיה ומדינות נוספות שינטרל או ימתן את האיום המדינתי על ישראל איום הטרור לא יקבל הסכמים אלה כמחייבים אותו, ויהיה עלינו לפתח "תו"ל" חדש למציאות החדשה.
בעולם המוסרי הפוסט מודרני, האישי והאוניברסלי, איבדה מדינת הלאום שלנו את היעד המרכזי לשמו הוקמה - הגנה פיסית על העם היהודי במדינה ריבונית משלו ובאופן הנחרץ והאפקטיבי ביותר האפשרי לה על-פי יכולותיה.
חרף האמור לעיל, תהפוכות שלטוניות ו/או שינויים במאזני הכוחות האזוריים, במיוחד כאשר אלה מונחים ומוכוונים ע"י מעצמה עולמית כאינטרס שלה, עשויים ליצור איום צבאי קונבנציונאלי משמעותי על ישראל, וממדיה המצומצמים יהיו לה תמיד לרועץ. על כן מומלץ שלתהליך העיצוב מחדש של המזרח התיכון אחרי ההסכם עם סעודיה, תוסיף המדינה מצידה דרישות למדינות השכנות הגובלות בה ליצירת מרחבי עומק אסטרטגי באמצעות אזורים מפורזים לאורך הגבולות המשותפים. מרחבים אלה ישארו בריבונות המדינות השכנות אבל ינוטרו ביעילות ע"י מערכות מודיעין קבועות ומוטסות למניעת הפתעות אסטרטגיות; הסדרים אלה יעוגנו בהסכמים בי-לטרליים. מומלץ מאוד לא להתלות הסדרים אלה בהסכמים עם מעצמה גדולה או אחרת, כאשר הסדרי ייצוב בינלאומיים כלליים יוגבלו להגנה של השותפה המעצמתית מפני יוזמות שליליות של מעצמה גדולה אחרת, ותרומתה של ישראל תוגבל לשימור מצבים אזוריים רצויים כחלקה בשימור האינטרסים המעצמתיים באזור.
ללא צבא חזק ומגוון שנועד לעמוד בפרץ מול איום ריאלי, לא תהיה לישראל תעשיה ביטחונית טובה ותחרותית. וללא פיתוחים צבאיים מתקדמים, תיפגע גם תעשיית ההי-טק ממחסור במקורות מימון לפרויקטים אקזוטיים - כך היה בעבר, כך הווה כיום וכך יהיה גם בעתיד, מפני שמאזן האינטרסים הבסיסי הוא תמיד אותו מאזן.5
ההשפעה על הקונגרס האמריקני נמצאת כאמור בנסיגה וזהו תהליך ארוך-טווח המורכב מארבעה תהליכי-משנה עיקריים: א. הפיצול הפנימי בתוך ארה"ב, ב. המאבק האמריקני של שימור ההגמוניה העולמית בידיה, ג. ירידת כוחה של יהדות ארה"ב (התבוללות, התרחקות מישראל והתמזגות בפועל בצד אחד (דמוקרטי) של המפה הפוליטית בארה"ב. ד. שינויים דמוגרפיים המשפיעים על המאזן הבין-עדתי בארה"ב. ככל שמעמדה היחסי של ארה"ב כמעצמה עולמית ידעך יכולותיה להגן על האינטרסים שלה יפחתו, תגדל רגישותה לפוליטיקה העולמית ומאבקי הכוח בה ויגברו הזרמים שיחפשו את האשמים לשינוי זה במעמדה. האם יהיו אלה היהודים שיחשבו שום ל"צרעת" מקומית - קשה לדעת ולא אסתכן לומר אלא שהאנטישמיות לא רק שלא תעלם, אלא תגבר. כאשר תצטרך ארה"ב להיאבק בכוחות שקולים לה, יעברו האינטרסים שלה מבית למוקד תשומת הלב של האומה האמריקנית (ככל שתשכיל להימנע מהתפרקות מבית) על כל המשתמע מכך.6 במצב זה יחסים אפקטיביים יהיו בעיקר פונקציה של תרומתם לאינטרסים הלאומיים של מעצמת-העל, ולשם כך חייבת ישראל להיות לנדבך חשוב בברית מזרח-תיכונית אזורית.
מנקודת ראות זו ההסכם עם סעודיה חשוב מאוד מבחינה אסטרטגית לטווח הארוך. הואיל וסעודיה אינה עומדת יותר על תביעותיה בסוגיה הפלשתינית, הרעיון של ויתורי-ריבונות בארץ ישראל המערבית הוא אווילי לגמרי ואילו הרעיון של פדרציה ירדנית-פלשתינית הופך לפתרון הממשי היחיד האפשרי. ישראל לא תהיה מעצמה אזורית אם לא תשלוט על שטחים אסטרטגיים, תקיים עוצמה צבאית מוכרת המבטיחה זאת ותמשיך לגדול מבחינה דמוגרפית, במקביל להתפתחותה הכלכלית והלאומית-חברתית.
בקונטקסט זה שאלת הגרעין הסעודי פחות חשובה אף כי ראוי לנסות ולעכב מגמות שליליות באמצעות הסכם מפוקח המעגן ככל האפשר את המצב הקיים. הוכח מספר רב של פעמים בעבר שלא ניתן לעצור מדינה גדולה או בינונית מהשגת נשק גרעיני אם החליטה לעשות זאת "בכל מחיר".7 סעודיה היא מדינה שיכולתה לחתור לנשק גרעיני מוכחת וכוונתה מופנית לאירן בעיקר. לדידי הסדר אמריקני-סעודי-ישראלי שימנע מצד אירן המתגרענת מלחמה אזורית נגד סעודיה בניסיון למנוע בעדה מהשגת נשק גרעיני, הוא פחות מסוכן עבור ישראל בחשבון הכולל, אם אין בכוונתנו למנוע בכוח מרוץ חימוש גרעיני אזורי. הכשלון למנוע בעד אירן מלהיות למדינת סף גרעינית - כשלון אמריקני, אמריקני-מערבי, או אמריקני-מערבי-ישראלי - נראה כעובדה מוגמרת.
אפשר שצרוף מהלכים שיכלול שילוב של ברית אזורית בשיתוף עם ארה"ב המכוון להפלת המשטר באירן בתמיכת העם האירני, הוא איום אפקטיבי יותר מאיום גרעיני ערטילאי. זהו סוף משטר האייתולות. מהלך מקביל שיבלום את ההתפשטות האירנית הקונבנציונאלית באזור ע"י חיסול חיזבאללה בלבנון (ע"י ישראל בתמיכה וסיוע של הברית) ושיקום לבנון ע"י מדינות הברית, יהווה תפנית היסטורית בתהליכים האזוריים. אם תותנה העמדה מול ריאד בכך שתוכל להיכנס למרוץ העשרה עצמי רק אם אירן תשיג נשק גרעיני, עשוי צרוף זה להוות פתרון יעיל ואולי גם יחיד לאיום של מרוץ גרעיני אזורי כולל.

הערות

1. דיון מפורט בסוגיה זו מחייב לשקלל את מרכיבי העוצמה לכלל הערכה אחת משוקללת ולא נכנס לכזאת כאן. עם זאת בהערכת העוצמה הכוללת חייבים לתת ביטוי לכושר הספיגה של מעצמה למתקפה גרעינית מוגבלת ו"למכה שניה" אפקטיבית. או אז אם קיימת הרתעה גרעינית הדדית, עובר המאזן לשקלול הקונבנציונאלי שממנו מנוטרל הנשק הגרעיני האסטרטגי.
2. המרחק באחוזים של כל מעצמה מהממוצע המשוקלל של 4-5 "המעצמות הגדולות"
3. מעצמה אזורית בינונית מבחינה צבאית (בין היתר גם בזכות שליטתה בנשק גרעיני – לפי מקורות זרים) וקטנה על-פי שאר משתני העוצמה שפורטו לעיל
4. נושאים דוגמת מבנה הצבא, טיהור עמוק של הצבא מפוליטיקה, מבנה הפיקוד ודרכי המינוי והקידום של מפקדי-עוצבות או כנפות, יכולות עצמיות מול יכולות נרכשות, תלות בגורמים זרים, סדיר ומילואים, גיוס חובה או גיוס מתנדבים, גבולות האחריות הצבאית ואיכות הרמה האירגונית, פיקודית לוגיסטית נדרשת, תחקור ולמידה, מודיעין ועוד – כולם חייבים לעבור בחינה מחדש על-רקע השיקולים הבאים: המשבר החברתי האחרון, תופעת הסרבנות, שירות מילואים אינו שירות התנדבותי ושירות התנדבותי על-תנאי אינו יכול להיות נדבך אמין בבניין הכוח – במילים פשוטות: לא רק מערכת המשפט טעונה רוויזייה, גם המערכת הצבאית והביטחונית טעונה עידכון ותיקון.
5. הוכחת יכולת, פיתוח ואימות טכנולוגי ע"ח הציבור (הממשלה) הצטיידות כמבחן איכות והתאמה ו"כתרגיל ניסוי" להוכחת בשלות וא"כ מכירה בשוק הצרכני.
6. כבר כיום קיימות מדינות בתוך הפדרציה האמריקנית שיש להן "היתר" חוקתי לפרוש ממנה על-פי החלטה חד-צדדית של אזרחיהן. אחת מהן היא טקסס – המדינה השנייה בגודלה בשטח ואוכלוסייה בפדרציה. גם לא מן הנמנע שמאבק גלובלי מול סין והודו יוביל לשינויים גיאו-פוליטיים ביבשת האמריקנית כגון הרחבת הפדרציה האמריקנית הקיימת לפדרציה או קונפדרציה של צפון אמריקה שתכלול את מקסיקו (כ-120 מיליון נפש) וקנדה (כ-41 מיליון), ובסה"כ קרוב ל-500 מיליון נפש!!.
7. שונה המצב אם המדינה המנסה לעכב מגמת התגרענות עושה זאת מעמדה של חולשה (כשהיא נעדרת בעצמה יכולת כזו). או-אז היא פועלת להרוויח זמן על-מנת להשיג לעצמה מאזן אימה מול היריב המתגרען.

lotbc@gmail.com
0529023807
צנזורה
תאריך:  03/10/2023   |   עודכן:  03/10/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על סיפו של מרוץ-חימוש גרעיני אזורי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
עידן יוסף
קבוצת OilRig האירנית מרגלת אחרי ארגונים ישראלים באמצעות נוזקה חדשה    בין מטרות הקבוצה: ממשלות במזרח התיכון וענפים כמו כימיקלים, אנרגיה, פיננסים ותקשורת    הקמפיינים השתמשו בדלתות אחוריות מתקדמות כדי לאסוף מידע רגיש    דיווח על ההתקפות נמסר למערך הסייבר הלאומי
עידן יוסף
ישראל ערכה בשיתוף הצבא האמריקני אימון משותף להתמודדות עם מטחי טילים לעבר ישראל    במהלך האימון המשותף הפעילו הכוחות הישראלים את כלל מערכות ההגנה הרב שכבתית הישראליות: מערכת החץ, קלע דוד, כיפת ברזל ופטריוט    הכוחות האמריקנים הפעילו את מערכות הנשק פטריוט, AEGIS ו-THAAD
עידן יוסף
ברנע ילווה את ראש הממשלה נתניהו בכל פגישותיו ויעסוק בנושאים אסטרטגיים הקשורים לביטחון ישראל, כולל המאבק באירן    נתניהו הודיע לקנצלר גרמניה כי לא יקבל את התנהלותו של אירן בנושא הגרעין
איציק וולף
יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רפאל גרוסי, כינה את ההחלטה האירנית "לא פרופרוציונלית" ו"חסרת תקדים"
עידן יוסף
בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור גילה שר הביטחון כי טהרן מקימה בדרום לבנון שדה תעופה, המרוחק כ-20 קילומטרים מישראל    "האדמה - לבנונית, השליטה - אירנית, היעד - ישראל"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il