X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הכנסיה הסקוטית בירושלים [צילום: אלי אלון]
הכנסייה הסקוטית - אנדרו הקדוש
בתוך הכנסייה מצויים לוחות וכתובות זיכרון להנצחת זכרם של הנופלים ובהם לוחמי הדיביזיה ה-52 שהשתתפה בין השאר בקרבות לכיבוש ארץ ישראל וירושלים בתקופת מלחמת העולם הראשונה ואשר רבים מלוחמיה היו סקוטים

על גבעה נישאת בסמוך לתחנת הרכבת ההיסטורית בירושלים ולחאן הירושלמי ברחוב רמז, ניצבת כנסייה סקוטית ע"ש סנט אנדריוס. במבנה הכנסייה הנאה קיים שילוב מיוחד של מוטיבים מערביים ומזרחיים ועליו מתנוסס באורח קבע הדגל הסקוטי.
הכנסייה נקראת בשמה המלא - כנסיית אנדרו הקדוש. הכנסייה נקראת גם כנסיית סנט אנדריוס על שם אחד מ-12 השליחים של ישוע והפטרון של סקוטלנד. היא נבנתה כאתר הנצחה לחיילים הסקוטים ששירתו בצבא הבריטי ונפלו במלחמת העולם הראשונה.
בתוך הכנסייה מצויים לוחות וכתובות זיכרון להנצחת זכרם של הנופלים ובהם לוחמי הדיביזיה ה-52 שהשתתפה בין השאר בקרבות לכיבוש ארץ ישראל וירושלים בתקופת מלחמת העולם הראשונה ואשר רבים מלוחמיה היו סקוטים.
בניית הכנסייה
בטקס הנחת אבן הפינה לבניין הכנסייה שנערך ב-7 במאי 1927 השתתף איש הצבא הבריטי הגנרל אדמונד אלנבי, שהתפרסם בשל פעילותו במלחמת העולם הראשונה וכמי שכבש את ארץ ישראל וירושלים שהיו בשליטת האימפריה העות'מאנית.
מעיון בארכיון העיתונות ההיסטורית אני למד כי עבודות בניית הכנסייה נמסרו לקבלן האיטלקי די-פארו שהועדף ב"מכרז" על בניית הכנסייה על פני הקבלנים היהודים של חברת " עת לבנות", הגם שהקבלנים היהודים הציעו מחיר זול יותר בכאלף לירות. עלות הקמת הבנייה המוערכת: כ10000- לא"י.
הכנסייה נבנתה בין השנים 1927 -1930 ותוכננה בידי האדריכל ומתכנן הערים הבריטי הולידיי קליפורד, שהיה בין מעצבי תוכנית המתאר של ירושלים בימי המנדט. בתכנון האדריכלי לקח חלק גם האדריכל זולטן שמשון הרמט שעבד תקופת מה במשרדו של קליפורד והיה בין השאר ממתכנני (1930) בניין עירית ירושלים ההיסטורי ברחוב יפו.

הכנסיה הסקוטית בירושלים [צילום: אלי אלון]

חנוכת הכנסייה
בנין הכנסייה נחנך ונפתח רשמית ביום א'-30 בנובמבר 1930 בשעה 11 לפנה"צ בהשתתפות הנציב העליון ואורחים רבים חלקם אורחים מחו"ל. לכבוד האירוע נערכה במוצאי שבת במלון פלאס ארוחה חגיגית בהשתתפות הנציב העליון.
מיקומה של הכנסייה הסקוטית בירושלים נבחר כנראה במכוון, בראש גבעה רמה שממנה נשקף נוף יפהפה של חומות העיר העתיקה, "מגדל דוד", הר-ציון כפר השילוח, וגיא בן הינום. וגם כנראה בשל היותה בקרבת לתחנת הרכבת ההיסטורית של ירושלים.
במבנה הכנסייה המוֹנוּמֶנְטָלִי קיים שילוב של מוטיבים אדריכליים מזרחיים ומערביים המאפיינים את הסגנון הבינלאומי: קווים ישרים, והימנעות מעיטורים לצד מאפייני הסגנון המקומי האוריינטלי: כיפה, קשתות מרפסות ממלוכיות ועוד. בבניין עיטורי ואריחי קרמיקה ארמנית פרי עבודתו של דוד אוהנסיאן. הכנסייה נבנתה בכוונה תחילה מאבן קִרְטון צהבהבה כדי לשוות לה מראה עתיק.
לבד מכנסיה ומקום תפילה שימש הבניין גם אכסניה לאירוחם של מבקרים בעיר, ועד היום פועל לצד הכנסייה באותו מתחם בית ההארחה. המבנה מצטיין בתנאי אקוסטיקה טובה ובמקום נערכו ומתקיימים עד היום מופעי הרכבים קלאסיים, קאמריים ומקהלות אקפלה.
רשמי ביקור במקום
ביקרתי לא מכבר במקום ובמתחם הכנסייה. גם כיום מונף על בניין הכנסייה דגל סקוטלנד שצורתו X(איקס) בצבע לבן על-רקע כחול. הדגל הסקוטי מתנוסס על הבניין באורח קבע והפך עם השנים חלק בלתי נפרד מנוף בניין ומתחם הכנסייה. כשהינו צעירים יותר ועברנו מול מתחם הכנסייה תמיד חשבנו שמדובר בשגרירות או קונסוליה של סקוטלנד בירושלים. הבניין ההיסטורי שומר במידה רב על צביונו, חזותו המקורית ומוקף חצר ירוקה.
בצמוד לבניין הכנסייה הסקוטית קיימת מערכת מערות קבורה עתיקות המהוות, אם אני מבין נכון, חלק מ'עיר המתים' של ירושלים, - מערכת קברים המקיפה את העיר כמו בערים עתיקות אחרות.
בכניסה לבניין הכנסייה מוצב שלט מורשת מטעם המועצה לשימור אתרי מורשת, משרד התרבות והספורט וגופים נוספים, המספר את סיפורו ועברו של המקום. המידע בכתבה זו נסמך על שלט המורשת ועל ידע אישי.

תאריך:  31/10/2023   |   עודכן:  31/10/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכנסייה הסקוטית - אנדרו הקדוש
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בקרתי שם
סטודנטית  |  5/11/23 11:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
הנשיא הטורקי ארדואן שוב מוכיח כי הוא לא השתנה וכי הוא תומך מלא של ארגון הטרור חמאס. ישראל טעתה כשהסכימה לנורמליזציה מחודשת עם טורקיה בשנה שעברה, הגיעה העת לצנן את היחסים עם טורקיה
רפי לאופרט
מה שיהיה אחרי תלוי תלות רבה במה שנעשה או לא נעשה עכשיו; והאירוע החמור מאוד של 7.10.2023 מוכיח שמערכת הביטחון שלנו אינה חפה מטעויות ושאננות, ואת ההחלטות האסטרטגיות לאומיות העיקריות אין להשאיר בידיה    חיבוק הדוב האמריקני בחלקו נעים מאוד אבל בחלקו האחר מסוכן ביותר - אסור להתבלבל, ואסור לאבד את עצמאותנו וריבונותנו בתהליך זה
יוסי אחימאיר
מתוך דברי הספד בהלוויתו של מרדכי (מוטקה) שריג ז"ל, היו"ר השמיני של מכון ז'בוטינסקי    כבר באמצע שנות השמונים שלך, אמרת לי: "בחיים לא תיארתי לעצמי שאגיע לגיל מופלג זה". והנה, שמרת על חיוניותך כמעט עד לזמן האחרון, למרות מגבלות התנועה
יוסי אחימאיר
כל מופע של דובר צה"ל מעלה את דופק הלב    מהודעה להודעה עולה מספר חללי צה"ל, שנמסר על-ידי תא"ל הגרי כבדרך אגב
עמנואל בן-סבו
בל נשחק לידי הרוצחים המשתמשים בנשק לא קונבנציונאלי    הניצחון, גם במערכה זו על אנשי התועבה יתרחש רק אם מדינת ישראל תדע לנהל את המשבר בשום שכל, באחריות לאומית, בחרדת קודש, בחדרים סגורים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il