X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
[צילום: מרגלית מולנר-גויטיין]
המוזות חיות גם במלחמה
המוזאון מסמל את עולם התרבות, חופש הביטוי, ומולו מוצבים תמונות החטופים התמימים, תוצאה של מעשה מתועב, שפל המדרגה
בככר החטופים נגנית נבל [צילום: מרגלית מולנר גויטיין]

אי אפשר לתאר את פעילות המוזות בלי להזכיר תחילה את המצב בו אנו נמצאים כרגע. הדרישה להחזיר את החטופים, ביניהם תינוקות כמו כפיר ביבס בן 9 חדשים כשנחטף, הנערות, הנשים והגברים, נמצאת בלב כולנו ומתנוססת בכל אתר אפשרי, ובמרכז, כיכר החטופים שתהפוך לכיכר השבים, מול מוזאון ת"א.
המוזאון מסמל את עולם התרבות, חופש הביטוי, ומולו מוצבים תמונות החטופים התמימים, תוצאה של מעשה מתועב, שפל המדרגה. פסל הברזל "העקדה" של קדישמן המוצב ברחבה מתכתב עם משמעות מעשה החטיפה.
מושג העקדה מופיע ביצירות אמנות רבות, בהגדירו, מצד אחד, מעשה הקרבה מהולל של האב אברהם והבן יצחק, ומצד שני מגדיר דעות סותרות המתנגדות לעצם מעשה ההקרבה, תחושת הקורבנות. אחד מהם הוא הצייר האמן איצו רימר. הקהל הרחב מכיר את רימר מציוריו הגאומטריים, השטוחים ובהם נוף מינימלי, מדויק. "אני עושה אותם לפרנסתי", מתוודה רימר. אבל האמנות העמוקה שלו מבטאת התחבטות בנושאים תנכיים של היסטוריה ודת, פולחן אלילי ואמונה באל אחד, קבלה, שדים, כוהנים.

כפיר ביבס, חטוף [צילום: מרגלית מולנר גויטיין]

ציוריו בתערוכה "קו הדם" מלווים בכתב עברי קדום. כך, ציור העקדה והציטוט מהתנ"ך "אלוהים יראה לו השה לעולה בני" חוזר לדילמה הקדומה. ציור אחר מציג את חושן המשפט של הכהן הגדול בבית המקדש ומתחתיו כתם אדום של דם זורם. האם זה דם הקורבנות שהכוהנים מקבלים? או אולי רמז למשהו חתרני יותר? רימר משאיר למתבונן את פענוח הקשר בין החושן והדם. למי שמחפש הבנה רחבה יותר של גוף עבודות זה ניתן מאמר חוקר ומעמיק של אוצר התערוכה אסי משולם שעוזר לגלות את הנגלה והמודחק בתערוכה של איצו רימר המוצגת כרגע בבית האמנים בת"א.
המלחמה הנוכחית שהחלה ב-7.10.22 מקבילה למלחמת יום כיפור שהתרחשה 50 שנה קודם. אמנים התכוננו להתייחס לאותה מלחמה אז, והנה הם מצאו עצמם מגיבים למלחמה היום. שמאי רן מציג בבית האמנים בת"א (אלחריזי 9) תחריטים על נייר חום שייצר לאחר מלחמת יום כיפור. מראות מהגולן, אבנים, קוצים, פרצופים של לוחמים מאובקים אך נחושים. במרכז, התכתבות עם 'דוד', פסלו הנודע של מיכאלאנג'לו. 'דוד' של האמן המוצב בפירנצה הוא יפה תואר, עירום, משתמש בקלע כדי להרוג את גוליית הענק . דוד בתחריט של שמאי רן עירום גם הוא, אך הוא חובש קסדה ומחזיק רובה מאותה מלחמה וחגורת תרמילי כדורים לחלציו.

חושן, איצו רימר [צילום: מרגלית מולנר גויטיין]

ציורי נוף ישראלי תמימים, לכאורה, מוצגים בשני אולמות בבית האמנים: "ארץ אהבתי" של שלום פלש ו"נוף אורבני" של ירון כהן.
"מעוף" הוא שמה של תערוכה קבוצתית העוסקת במעוף הציפור בחומרים שונים: ציפור מעץ, מיצב ציפורים שחורות של ברכה גיא, ציורי מעוף אבסטרקטיים ועוד. באולם הגדול - תערוכת "קהל מזדמן" של ניסים טל, ציורים מלאי התרחשות בסגנון ריאלסטי של צופים הבאים להופעות שונות של אמנים בעולם.
בגלריה 'מקום לאמנות' באזור המלאכה בת"א (רח' שביל המרץ ) ג'רי שי שריג מציגה "סבך" - עבודות אמנותיות העשויות בציור בחוט ואריגה חופשית. באחת מהם היא מציעה למבקרים עבודת קבוצתית משותפת של שטיח, ברוח שגרת הלחימה. סדרת פורטרטים של א.נשים שקרובים לליבה של האמנית, מודפסים בשחור לבן על בד גולמי, הם המצע עליו היא סורגת ורוקמת בעבודה ידנית - עמלנית, סבך המסתיר חלק גדול מן הדמות.

חטופה, שמאי רן [צילום: מרגלית מולנר גויטיין]

בחדר המקביל אילת עמרני נבון, אמנית רב-תחומית, מציגה "חניון לילה" - מיצב העשוי משרשרת מיכנית המסתובבת בלופ ועליו כנפי ציפרים לבנות. זהו חניון זמני כמו מעוף הציפרים הכלואות על השרשרת המסתובבת.
בכניסה מוצגת תערוכתה של גלית לוין רונן. זהו קולאז של צילומים ישנים ממשפחתה ותוספות צבע לקומפוזיציה מעוצבת היטב. בעבודות הצנועות, לכאורה, מוצגים סמלי המדינה, המנורה, קרן קיימת, מסמכים ממשלתיים וכו' יחד עם זיכרונות ממשפחתה, אמה ואביה. באופן חידתי מציב האוצר יאיר ברק גם עבודה מקסימה שלה העשויה על עץ המאפשר גם חיתוך בחומר. ילדה קטנה לבנה מובילה בחבל חיה גדולה. האם זה הזאב מכיפה אדומה הצועדת ביער? לצופה פתרונות.

שמאי רן, דוד [צילום: מרגלית מולנר-גויטיין]
גילית לוין רונן [צילום: מרגלית מולנר גויטיין]
איצו רימר [צילום: מרגלית מולנר גויטיין]
תאריך:  14/11/2023   |   עודכן:  14/11/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ירון פרידמן
טעות מביכה בשפה הערבית באמצע פסגת המדינות האיסלאמיות שיקפה את הביזיון של עצם כינוסה. הפסגה האיסלאמית מהווה שיעור מאלף לצביעותה של הפוליטיקה המזרח-תיכונית
דן מרגלית
שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לבין רמאללה התקיים גם בחודשים הקשים מכולם, ואם צה"ל פועל עתה ביהודה ובשומרון נגד מחבלים פלשתינים הרי זה בין השאר מפני שישראל גרמה לדילול בכוחה של הרשות
רוני מזרחי
המילים במאמר נכתבות, לפרוטוקול, כשענף הבנייה וכלכלת ישראל בכלל עומדים כחוט השערה בין התמוטטות כללית, לבין התייצבות ובהמשך צמיחה
יוסי אחימאיר
אם תקום מדינה פלשתינית ביו"ש, בגבולות 67 כמובן, יהיה זה נצחונו הגדול של חמאס והאידאולוגיה הרצחנית שלו - למרות הכחדתו בעזה
איתן קלינסקי
הבוטות וגסות הרוח, שהשתלטו על אמירות של השר לביטחון לאומי, רמסו כל אמירה מוסרית וכל אמירה הומנית של הנביא ישעיהו, המעוגנות בלב לבו של ארון הספרים היהודי, ארון המקרין ערכים של קדושת החיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il