X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חוסר תיאום [צילום: אריק מרמור/פלאש 90]
"חרבות ברזל": כישלון צפוי מראש (16)
שומר הרג את ראש-המטה של צבא הדרום במלחמת האזרחים האמריקנית, ששב מסיור לילי בקווי האויב זקיף הרג את אלוף דוד "מיקי" מרקוס בלילה במפקדתו ליד אבו גוש בצאלים היו שני אירועים של ירי דו-צדדי
אש ידידותית
אין מלחמה בלי תקריות "אש ידידותית" וככל שהמלחמה נעשית ניידת ומהירה יותר והאש מדויקת יותר, גדלה מאוד קטלניות ה"אש הידידותית"."חיל-האוויר הוא צבא זר ורק לפעמים ידידותי". צה"ל סבל מהרבה מאוד תקריות של "אש ידידותית" במהלך שהותו בלבנון - בעיקר, עקב אי-הקפדה על כללים בסיסיים של חיילוּת, רשלנות, עייפות, טעויות בניווט ואי-ריכוז של חיילים ושל מפקדים. למרות "ערוץ חירום חש"ן", אתרעו תקריות ירי דו-צדדי במלחמותינו, כולל "חרבות ברזל" וגם בין יחידות שריון שלנו.

אש לא-ידידותית
אני מתעב מאוד את המונח "אש ידידותית", כיוון שאין בה שום ידידות, אלא רק הרס, הרג ודמוראליזציה, אך אודה בצער שאין מונח מתאים יותר לתאר את התקלה שכוחותינו יורים על כוחותינו. פעם קראנו לה "ירי דו-צדדי", "ירי י' ב-י' [יהודי ביהודי]", או "ירי כוחותינו על כוחותינו".
אחד האירועים המפורסמים בהיסטוריה הצבאית הוא הירי למוות בגנרל תומאס ג'ונתן "סטוֹנווֹל" ג'קסון, ראש-המטה של צבא הדרום במלחמת האזרחים האמריקנית, כששב למפקדתו מסיור לילי בקווי האויב. במלחמת הקוממיות אסרה הצנזורה הצבאית לפרסם שאלוף דוד ("מיקי") מרקוס, מפקד חזית ירושלים, נורה למוות על-ידי זקיף (שומר) בלילה במפקדתו ליד אבו גוש. כדי לעקוף את האיסור הזכירה התקשורת העולמית בהקשר למותו את תקרית הריגת גנרל ג'קסון.
נזכיר עוד כמה אירועים טראגיים במלחמות ישראל:
  • המארב המפורסם ליד אום כתף במלחמת סיני: פלוגה מחטיבה 7 פגעה בשיירה של חטיבת מילואי השריון 37 הרא̤ם ובין ההרוגים היה אל"ם שמואל גלינקא, מח"ט 37.
  • בתקרית בעמק בית-שאן (נובמבר 1968) במלחמת ההתשה הרג כוח מארב מסיירת "גולני" את סגן בני וולוצקי מגדוד 82 בחטיבה 7. בתקרית נפצע מאיר שלו, שהיה בתחילת הכשרתו בסיירת "גולני".
  • במלחמותינו בלבנון היו יותר מדי תקריות כאלה - ורובן קטלניות. אחת המפורסמות בהן אִתרעה בכפר עין א-תינה במערכת "שלום הגליל" כשגדוד קורס קציני שריון (196) נתקל בגדוד קורס מפקדי-טנקים (198). בתקרית נהרגו סא"ל ספי שאומן, מג"ד 196, המ"פ סרן אבי גבעתי, וכמה חיילים וקצינים בגדודם.
  • תקרית אחרת באותה המלחמה: מטוסים "פנטום" של חיל-האוויר הפציצו טור מחטיבת השריון 943 מאוגדה 90 בוואדי בינואר. התקרית מוגדרת כאירוע הקטלני ביותר בתולדות צה"ל של ירי דו-צדדי. נהרגו בה 25 לוחמים.
  • תאונת צאלים א' (יולי 1990), שבה ירה כוח תותחנים על כוח חי"ר מחטיבת המילואים 9 "עודד", שהתאמן אתו - כתוצאה מטעות של קצין שיתוף ארטילרי (קש"א). חמישה לוחמים נהרגו.
  • תאונת צאלים ב' (נובמבר 1992), שבה ירה כוח מסיירת מטכ"ל על כוח אחר מהסיירת במהלך אימון לקראת מבצע "שיח אטד" לחיסול סדאם חוסיין, נשיא עירק. חמישה חיילים נהרגו.
  • שני קצינים בגדוד "אגוז" נהרגו כאשר שני כוחות מהגדוד יצאו בינואר 2022 לחפש גנבי אמצעי לחימה ליד בסיס נבי מוסא במדבר יהודה, ללא תיאום ביניהם, ונתקלו זה בזה מטווח קרוב.
  • סמל שני רוס אלישבע רוז איידה לובין, לוחמת משמר הגבול, נהרגה, כנראה, מאש חבריה בתקרית ליד שער הפרחים בירושלים בתחילת נובמבר 2023, כשמחבל תקף בסכין אותה ואת חברהּ לצוות, שנפצע.
בלתי-נמנעת
אין מלחמה בלי תקריות "אש ידידותית" וככל שהמלחמה נעשית ניידת ומהירה יותר והאש מדויקת יותר - גד̤לה מאוד קטלניות ה"אש הידידותית". לכן, סבורים, כי למרבה הצער, תקריות כאלו בלתי-נמנעות במלחמה. כך לפחות סבר גנרל בצבא ארצות-הברית, שהרצה בכנס החברה האמריקנית להיסטוריה צבאית באפריל 1996.
יתר על כן, ידועה האמרה הצינית שנהוגה בצה"ל: "חיל-האוויר הוא צבא זר ורק לפעמים ידידותי". האמרה משקפת עשרות מקרים שמטוסי חיל-האוויר פגעו בכוחות היבשה שלנו במלחמות ישראל.
צה"ל סבל מהרבה מאוד תקריות של "אש ידידותית" במהלך שהותו בלבנון - בעיקר, עקב אי-הקפדה על כללים בסיסיים של חיילוּת, רשלנות, עייפות, טעויות בניווט ואי-ריכוז של חיילים ושל מפקדים. את רוב האירועים הללו מנסה מאז ומתמיד צבאנו להסתיר - ולהערכתי, גם לא תחקר כהלכה ולא הפיק מהם לקחים.
אחד האמצעים למניעת ירי דו-צדדי הוא "ערוץ חירום חש"ן [חיל השריון]", שפותח אחרי מלחמת סיני והוא משותף לכל כוחות השריון, כדי לוודא זיהוי של עמית ושל טורף (זע"ט) בעת חירום. למרות זאת, כאמור, ארעו תקריות כאלו גם במלחמותינו הבאות, כולל "חרבות ברזל", וגם בין יחידות שריון שלנו.
נוהל קרב מסודר ומפורט
בהנחה שאינה עומדת במבחן כי יחידה מאומנת ("אורגנית") לא תסבול מאירועי ירי דו-צדדי, הרי שילוב כוחות ללחימה טומן בחובו אפשרות לתקלות כאלו. לכן, חשוב מאוד נוהל קרב מסודר ומפורט לפני הקרב שבו מפרט המפקד את הכוחות, את גזרות פעולתם ואת לוחות-הזמנים ומדגיש את גבולות הגזרה - לבל ייכנסו אלה לתחומם של אלה בשום שלב של הלחימה. לאחר נוהל הקרב נדרש המפקד לפקח בקפידה ובערנות אחר תנועת כוחותיו, כדי למנוע באִבָּן אפשרויות לירי דו-צדדי. כיום מאפשרות מערכות מתקדמות לשליטה ולבקרה (שו"ב) מעקב צמוד ויעיל אחרי כוחות האויב והכוחות הידידותיים.
כאשר שילוב הכוחות אינו "אורגני" והיחידות לא התאמנו יחד ואינן מכירות זו את זו - גדל החשש לירי דו-צדדי. דווקא בששת העשורים האחרונים כשהאוגדות הפכו לקבועות, גדלו האפשרויות לשילוב יחידות ולשילוב בין-חילי ברמת החטיבה וברמת הגדוד; ואכן, היו במלחמותינו לא מעט אירועי ירי דו-צדדי, שנבעו מאיגודי כוחות "לא-אורגניים".
עמידרור כתב את ספרו ברוח הציווי, כי חובה על מפקד קרבי להכיר את התופעה למען השגת משימתו ולא למען צמצום התופעה. "הגברת האפקטיוויות הקרבית תצמצם את התופעה וגם תקרב את היחידה הלוחמת לעמידה במשימתה".
הסתרה
הפעלת צוותי קרב חטיבתיים ב"חרבות ברזל" הייתה מחויבת המציאות, כיוון שחי"ר בלבד או שריון בלבד אינם מתאימים למשימות שנוצרו במלחמה - ובעיקר לא ללוחמה עירונית. ואכן, דווח על אירועי ירי דו-צדדי במלחמה. למרות שהתקשורת הממוסדת מנסה להימנע מלדווח על כך, עושים זאת "רס"ן שמועתי", שכעבר מזמן קודם בדרגה, והרשתות החברתיות.
עיקר התקריות היו, כנראה, בין כוחות טנקים לבין כוחות חי"ר; ולהערכתי, הן נבעו מחוסר אימון מספיק של הכוחות ושל מפקדיהם בפעולה משולבת. "היחידות נעות בצפיפות רבה, ותוך סיכון רב, והשימוש הניכר באש מוביל גם לסכנה הדדית בין הכוחות" - מצוטט עמוס הראל, כתב הארץ לענייני צבא, שכתב על הלחימה בשכונות עזה - והוסיף: "בנוסף, ישנן תקריות הקשורות בשחיקה אחרי שבועות של פעילות ממושכת ובעיות לא מעטות, הנובעות מאי-הקפדה על משמעת מבצעית".
אל"ם (מיל') בועז עמידרור סקר את סוגיית הירי של כוחותינו על כוחותינו בספרו, "חדל אש, צה"ל, צה"ל" (מערכות ומודן, 2017), שזכה בפרס הרמטכ"ל לכתיבה צבאית ובפרס מולדובן לספרות צבאית חדשה מטעם מרכז אריאל לביטחון ותקשורת (ARCDC) באוניברסיטת אריאל. לדברי עמידרור, תופעת הירי של כוחותינו על כוחותינו מלווה כקללה את הקרבות משחר ההיסטוריה ותמשיך ללוות את עשיית הלחימה כל עוד בני-אנוש ייקחו בה חלק.
לדעתי, התופעה תלווה גם מלחמה שבה יופעלו רובוטים מסוגים שונים, שהרי מחשב, אינו אלא, כדברי מורי הראשון לתכנות, "גולם, שתוכנת בידי גולם גדול ממנו". צה"ל אינו פטור מקללה זו, קובע עמידרור, ובשל היותו צבא המבוסס על שירות חובה ולא צבא מקצועי בהגדרתו, הוא חשוף אליה אף יותר.

תאריך:  30/11/2023   |   עודכן:  30/11/2023
+עלה לארבעה מספר ההרוגים בפיגוע הירי בכניסה לירושלים
23:29 30/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

יובל קסטלמן, אזרח שירה לעבר המחבל נורה בשוגג בידי חיילים  ▪  ההרוג, שהיום חל יום הולדתו ה-38, הרים ידיים, צעק בשארית כוחותיו אל החיילים שירו והתחנן על נפשו

יובל דורון קסטלמן ז"ל הי"ד [צילום: באדיבות המשפחה]
+חמאס מנסה להוריד את המחיר ל-7 חטופים תמורת יום הפוגה
23:09 30/11/23  |  עידן יוסף

מקורות מצריים לעיתון הפרו-קטארי אל-ערבי אלג'דיד: מתקיימים מגעים להארכת הפסקת האש ביום נוסף וכדי להפעיל לחץ על ישראל לקבל את הרשימה החדשה. על פי הדיווח, חמאס הודיע למתווכים כי הרשימה שמהווה כחלק מהמו"מ להארכת הפסקת האש ליום השמיני היא האחרונה שזמינה בידיו בקטגוריה הנוכחית. "חמאס הודיע למתווכים כי יזדקקו לזמן נוסף כדי ליצור קשר עם פלגים אחרים לגבי חטופים שמוחזקים בידיהם", דווח.
חמאס מנסה להגמיש את הרשימה כך שתכלול שבעה חטופים ושלושה חללים תמורת יום הפוגה נוסף.

+עדות מהשבי: אור ויגיל סוממו וסומנו באמצעות אגזוז
22:49 30/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

שני האחים שחזרו משבי חמאס סומנו בידי חוטפיהם בכוויה מאופנוע - למקרה שיברחו  ▪  השניים גם סוממו והועברו בין מקומות מסתור  ▪  דודם: "התייחסו אליהם בצורה כל כך נוראית, אבל לפחות הם נמצאים איתנו"  ▪  מייה שם סיפרה שהיא נותחה בידי וטרינר

אור ויגיל יעקב בחיק אימם
+הושלמה העברת שמונת חטופי היום השביעי לעסקה
22:47 30/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ששת החטופים ששוחררו הלילה הגיעו בשעה טובה לשטח ישראל. ששת המשוחררים הם: שני גורן (29), נילי מרגלית (41), אילנה גריצווסקי קמחי (30), ספיר כהן (29), בלאל אלזיאדנה (18) ועיישה אלזיאדנה (17)  ▪  לפנות ערב שוחררו שתי חטופות מצפון הרצועה - מייה שם (21) ועמית סוסנה (40)

חטופים שהועברו למעבר רפיח
+גלנט בבור: "מוכנים למעבר מהיר ללחימה"
22:26 30/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

שר הביטחון אמר שישראל מוכנה להילחם חודשים כדי למוטט את חמאס, בלינקן השיב: "אני לא חושב שיהיה לכם הקרדיט לזה"  ▪  גלנט: ״כשנחדש את הלחימה נעשה זאת במלוא העוצמה - רק כך נמשיך להכות את החמאס, ונביא לשחרור חטופים נוספים״

השר גלנט בבור חיל-האוויר [צילום: שחר יורמן]
+ללא נפגעים: אש מחבלים נורתה לעבר סיור צה"ל בשומרון
22:24 30/11/23  |  עידן יוסף

מחבלים פתחו באש מתוך רכב לעבר סיור של כוחותינו סמוך למגדלים בשומרון. אין נפגעים, המחבלים נמלטו.

+בלינקן: נתניהו הבהיר שישראל תחזור להילחם; הבהרנו שיש להפחית פגיעה באזרחים
22:22 30/11/23  |  עידן יוסף

שר החוץ האמריקני בלינקן: "ראש הממשלה נתניהו הבהיר שבתום מיצוי שחרור החטופים ישראל תחזור להלחם. ארה״ב הבהירה שהיא מצפה להפחתה בפגיעה בבלתי מעורבים ובאזרחים בעזה".
עוד אמר בלינקן: "על מנת שהרשות הפלשתינית תוכל לייצג את הפלסטינים היא צריכה לעבור רפורמות".

+דובר צה"ל: "גם מחר יש כללים"
22:08 30/11/23  |  עידן יוסף

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי: "סיכמנו במתווה הזה על רשימה של נשים וילדים. האזרחיות הישראליות ששבו גם אמש הן בתוך הרשימה שלנו, רשימה של מדינת ישראל זה אזרחי מדינת ישראל. אתמול שבו 12 והיום ישובו עוד חטופות וחטופים, זה עמידה במתווה ובהסכם שסיכמנו עליו ולכן אני חוזר ואומר, ואמרתי את זה קודם - גם מחר יש כללים, נשים וילדים זה המתווה שסוכם ובו צריך לעמוד".

+הבית הלבן: אם ישראל תחדש את הלחימה היא תזכה לגיבוי
22:06 30/11/23  |  עידן יוסף

הבית הלבן: כאשר ישראל תחליט לתקוף שוב את חמאס - היא תמשיך ליהנות מתמיכה אמריקנית.

+ערוץ מצרי: הלילה ישוחררו שישה חטופים
22:04 30/11/23  |  עידן יוסף

שישה חטופים ולא שמונה ישוחררו הלילה- זה המספר שבו נקב ערוץ אלקהירה המצרי המקורב לשלטון. על פי הערוץ, הצליחה ישראל להתגבר על המכשול במו"מ מול חמאס.

+ "לגיטימי להשמיד את שדות הנפט של אירן בחוזיסטן"
21:45 30/11/23  |  אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה

חלק שני של דיון עומק על אירועי השבוע השביעי של "חרבות ברזל", בהנחייתי, בהשתתפות: פרופ' אבי דיסקין, תת-אלוף בדימוס אמציה חן, ד"ר חיים אסא, ד"ר יוסי שניר, ד"ר משה ברנט ואלכס צייטלין

תרגיל של צבא אירן [צילום: AP]
+חמאס מתנגד לבקשת ישראל לשחרור ירדן ביבס
21:28 30/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ארגון הטרור פרסם סרטון של ירדן ביבס מתחנן בבכי לממשלה שתאפשר את הבאת אשתו וילדיו לקבורה  ▪  דובר צה"ל: "הטענות של חמאס בדבר מותם של בני משפחת ביבס אינן מאומתות, דובר בטרור פסיכולוגי"

ירדן ביבס כפי שצולם בשבי
+רגע המפגש של מייה שם עם אמה בבסיס חצרים
20:09 30/11/23  |  עידן יוסף

+חטופה ששמעה ברדיו שיר והבינה שמשפחתה בחיים
19:55 30/11/23  |  עידן יוסף

גיל דיקמן, בן דודה של ירדן רומן, ששוחררה אתמול משבי חמאס, סיפר בראיון בכאן 11 על הרגע שבו היא גילתה בשבי שמשפחתה בחיים: "היא שמעה במקרה ברדיו של התאגיד קטע שבו הקדשתי שיר לחמותה שנרצחה".

[צילום: באדיבות תאגיד השידור הציבורי]
+ראשוני: יירוט ללא אזעקה באזור נתיבות
19:30 30/11/23  |  עידן יוסף

צה"ל יירט מטרה בדרום באזור נתיבות, במערכת הביטחון בודקים מה יורט, וייתכן שמדובר בכטב"ם. לא קדמה אזעקה לירוט.

+האחיות לבית אליקים שוחררו מבית החולים
19:20 30/11/23  |  עידן יוסף

אלה אליקים בת ה-8 ואחותה דפנה בת ה-15, שחזרו משבי חמאס השבוע, שוחררו לביתן מבית החולים שניידר.

+פיצוץ מסתורי אירע במחסן נשק בבירת תימן
18:56 30/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ארצות הברית מיהרה להבהיר כי אין לה קשר לפיצוץ  ▪  דובר החות'ים בתימן טוען כי לא מדובר בתקיפה, אלא בפיצוץ שאירע במפעלים

אזור הפיצוץ
+משפחתו של החטוף אביב אצילי קיבלה הודעה על מותו
18:40 30/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

היה מעמודי התווך של קהילת ניר עוז, וניהל את המוסך לציוד חקלאי בקיבוץ. צייר, רוכב אופניים  ▪  אשתו ליאת שוחררה אתמול משבי המחבלים

אביב אצילי ז"ל הי"ד עם אשתו ליאת
+הפנים והשמות
18:03 30/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

רשימת החטופים שחזרו: מייה שם (21), עמית סוסנה (40), שני גורן (29), נילי מרגלית (41), אילנה גריצווסקי קמחי (30), ספיר כהן (29), בלאל אלזיאדנה (18), עיישה אלזיאדנה (17)

+בשורה למפונים: מענק 1,000 שקלים לאדם ועד 5,000 שקלים למשפחה
16:56 30/11/23  |  עידן יוסף

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ הורה על פעימה נוספת של מענק 1,000 שקלים לאדם ועד 5,000 שקלים למשפחה ליישובים שמפונים בהחלטת ממשלה.

+החטופות מייה שם ועמית סוסנה שוחררו והגיעו לישראל
16:48 30/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

מייה שם בת 21 משהם נחטפה מהמסיבה ברעים ועמית סוסנה בת 40 נחטפה לבדה מביתה במכפר עזה  ▪  נציגי הצלב האדום העבירו את שתי החטופות ישראליות השבות ארצה לידי כוח של יחידה מובחרת של צה״ל וכוח של שב״כ בסמוך לגדר הגבול והן הועברו לבסיס חצרים

מייה שם
עמית סוסנה
+23 מבוקשים נעצרו הלילה ברחבי יו"ש; 10 מהם פעילי חמאס
16:01 30/11/23  |  מירב ארד

לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב עצרו הלילה (יום ה') 23 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון, כעשרה מהם פעילים בארגון הטרור חמאס; במבצע בפיקודה של חטיבת מנשה במחנה הפליטים טול כרם נעצרו ארבעה מבוקשים. בפעילויות בחטיבות עציון ויהודה הוחרמו כ-250,000 ש"ח כספי טרור.

+הותר לפרסום: סוכלה הברחת הנשק הגדולה אי פעם מירדן
15:27 30/11/23  |  מירב ארד

המשטרה בשיתוף כוחות צה"ל סיכלו את הברחת הנשק הגדולה עד כה בגבול ירדן. נתפסו 137 כלי נשק, 250 מחסניות וחלקי נשק רבים בשווי כולל של כ-6 מיליון שקלים.

+נתניהו הנחה להזמין את שגריר ספרד בישראל לשיחת נזיפה
14:50 30/11/23  |  מירב ארד

לשכת ראש הממשלה עדכנה כי "ראש הממשלה נתניהו הנחה את שר החוץ אלי כהן להזמין את שגריר ספרד בישראל לשיחת נזיפה לאחר ההתבטאות המבישה של ראש ממשלת ספרד ביום שבו מחבלי חמאס רוצחים ישראלים בירושלים בירתנו".

+נתניהו לבלינקן: "נשבעתי לחסל את החמאס. שום דבר לא יעצור אותנו"
14:41 30/11/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

רה"מ הוסיף: "נמשיך את המלחמה עד שנשיג את שלושת היעדים - לשחרר את כל חטופינו, לחסל את החמאס עד תום ולהבטיח שמעזה לא יחזור איום כזה לעולם"  ▪  שלושת נרצחי הפיגוע הובאו למנוחות בבית העלמין הר המנוחות שבירושלים

נתניהו עם בלינקן. "זה אותו חמאס" [צילום: חיים צח, לע"מ]
+לאחר הפיגוע בי-ם: המשטרה עצרה לחקירה 6 מבני משפחת המחבלים
14:20 30/11/23  |  מירב ארד

שעות ספורות לאחר פיגוע הירי שהתרחש ביציאה מהעיר ירושלים בסמוך לצומת גבעת שאול, פעלו כוחות משטרה של מחוז ירושלים בבתי שני המחבלים בשכונת צור באהר שבמזרח ירושלים. שוטרי מחוז ירושלים, בהם בלשי היחידה המרכזית ירושלים, שוטרי תחנת עוז ולוחמי מג״ב ירושלים, עצרו לחקירה 6 מבני משפחת המחבלים, ביניהם - אחיהם והוריהם.
כלל החשודים שנעצרו, הועברו לחקירה משותפת של ימ״ר ירושלים ושירות הביטחון הכללי, במטרה לבדוק את הקשר של החשודים שנעצרו לפיגוע ולמחבלים, ומידת מעורבותם בצורה כלשהי בפיגוע הרצחני.

+בן-גביר: זו לא הפסקת אש, אלא המשך הקונספציה של הכלה וכניעה
14:06 30/11/23  |  מירב ארד

השר לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר: "ביד אחת חמאס חותם על הפסקת אש, וביד אחרת הוא שולח מחבלים לרצוח יהודים בירושלים. זו לא הפסקת אש, אלא המשך הקונספציה של הכלה וכניעה. חייבים לחדול את העסקאות עם השטן, ולחזור באופן מיידי ללחימה בעוצמה אדירה על מנת להשיג את המטרה העליונה של המלחמה: השמדת חמאס באופן מוחלט, על כל גרורותיו ושלוחותיו."

+אין חזרה למציאות המדינית שמלפני מלחמת עזה
13:37 30/11/23  |  צבי גיל   |   לרשימה המלאה

מגמה כלל עולמית היא שהרעיון של שתי מדינות לשני העמים נמצא בתנופה חדשה, חזקה למדי בעולם ולהערכתי גם בישראל

הגשמת הרעיון [צילום: כמרן ג'ברילי/AP]
+השר קיש: איבדנו הבוקר שתי נשות חינוך מצוינות
13:11 30/11/23  |  מירב ארד

שר החינוך יואב קיש בעקבות הפיגוע בירושלים: "בוקר קשה לעם ישראל. 3 נרצחים ו-8 פצועים בפיגוע הרצחני בכניסה לירושלים. איבדנו הבוקר שתי נשות חינוך מצוינות. חנה איפרגן ז"ל, מנהלת בי"ס בנות הדסה וליביה דיקמן ז"ל, מורה צעירה בת 24, שהיו בדרכן לחנך את הדור הבא. משרד החינוך מרכין את ראשו בעקבות הירצחן, ילווה את משפחותיהן ויסייע בכל שיידרש."

+שני לוחמי מילואים נפצעו קל בפיגוע דריסה סמוך למחסום בקעות
12:59 30/11/23  |  מירב ארד

דובר צה"ל עדכן (יום ה') כי פיגוע דריסה אירע לפני זמן קצר במחסום צבאי, סמוך לבקעות שבחטיבת הבקעה והעמקים. לוחמי צה"ל במילואים שפעלו במקום ירו ונטרלו את המחבל. בפיגוע נפצעו שני לוחמי מילואים באורח קל. הלוחמים פונו לבית חולים לקבלת טיפול רפואי. משפחותיהם עודכנו. הכוחות פתחו בסריקות אחר חשודים נוספים.

+ראש הממשלה נתניהו נפגש עם בלינקן בירושלים
11:55 30/11/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

מזכיר המדינה האמריקני: "נדון עם ישראל כיצד להשיג את מטרותיה כדי למנוע הישנות של מה שקרה ב-7 באוקטובר"  ▪  בלינקן נפגש עם הנשיא הרצוג וצפוי להיפגש עם לפיד וחברי קבינט המלחמה

[צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ]
+יומן מלחמה, היום ה-54
11:52 30/11/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

ההנחה הרווחת היא שאנתוני בלינקן בא לרסן את ישראל באשר לכיבוש דרום הרצועה הן בהפצצות מן האוויר, הן במבצע יבשתי

בלינקן. הגיע לרסן [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
+תיעוד: האיחוד המרגש של איתי ומיה רגב בבית החולים
11:40 30/11/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

השניים נחטפו על-ידי חמאס מהמסיבה ברעים ושוחררו בשתי פעימות שונות  ▪  אתמול נפגשו לראשונה בבית החולים סורוקה

+אין סוף לכאב
11:32 30/11/23  |  יפעת גדות   |   לרשימה המלאה

לזכרם ולשובם [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
+צה"ל: יורטה מטרה אווירית חשודה שחצתה מלבנון לשטח ישראל
11:23 30/11/23  |  מירב ארד

דובר צה"ל עדכן (יום ה') כי בהמשך להתרעה שהופעלה במרחב היישובים דובב, מתת וסאסא: לוחמי ההגנה האווירית יירטו בהצלחה לפני זמן קצר מטרה אווירית חשודה שחצתה משטח לבנון לשטח ישראל

+מרב מיכאלי: ממשלת הימין מלא מלא בטרור, רצח ופיגועים
11:14 30/11/23  |  מירב ארד

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי בתגובה לפיגוע בירושלים: "הניסוי נכשל. ממשלת הימין מלא מלא בטרור, רצח ופיגועים. עוד שלושה נרצחים הבוקר בפיגוע טרור בלב ירושלים. משתתפת בצערן של משפחות הנרצחים ומאחלת החלמה מלאה לפצועים. נתניהו ראש ממשלה כושל שמסכן את ביטחון המדינה. צריך להחליף אותו עכשיו."

+הנשיא הרצוג לבלינקן: קיבלנו הבוקר תזכורת לאויב הרצחני שאנו מתמודדים איתו
11:08 30/11/23  |  מירב ארד

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר למזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שנחת אמש בישראל: "תודה שהגעת לישראל שוב, אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה האמריקאי, ושאתה וארה"ב כולה עומדים לצדנו לאורך כל התקופה הקשה הזו.
קיבלנו הבוקר תזכורת לאויב הרצחני שאנו מתמודדים איתו בפיגוע טרור שגבה קורבנות בכניסה לירושלים. אנו דואבים על הרצחם ופציעתם של אזרחים חפים מפשע בידי מחבלים נתעבים ושפלים. אני מתפלל להחלמתם המהירה של הפצועים, ושולח תנחומיי למשפחות האבלות.
אני מודה על החברות העמוקה והתמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה, ועל מאמציכם המתמשכים להחזיר את החטופים משבי החמאס לחיק משפחותיהם."

[צילום: חיים צח/ לע״מ]
+שר החוץ כהן: קורא לקהילה הבינ"ל לגנות את הטרור
10:58 30/11/23  |  מירב ארד

שר החוץ אלי כהן בתגובה לפיגוע הרצחני בירושלים: "שולח תנחומים לנרצחים בפיגוע הטרור הבוקר בירושלים, מתפלל לרפואת הפצועים, ומחזק את הלוחמים והאזרחים שחיסלו את המחבלים ומנעו פיגוע קשה עוד יותר".
כהן הוסיף: "אני קורא לקהילה הבינלאומית לגנות את הטרור ואת הרש"פ שמעודדת טרור ומשלמת לרוצחי יהודים. נמשיך להילחם בטרור ביד קשה, ולהגיב בעוצמה כנגד ניסיונות אויבינו לפגוע בביטחון אזרחינו."

+נתניהו: "כל מחבלי חמאס הם בני מוות. נמשיך בהרחבת חלוקת נשק לאזרחים"
10:55 30/11/23  |  מירב ארד

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר (יום ה') בעקבות הפיגוע בירושלים: "רעייתי שרה ואני שולחים תנחומים מעומק ליבנו למשפחות הנרצחים בפיגוע בירושלים. כולנו מתפללים לשלום הפצועים.
תגובתם המהירה של שני לוחמים ואזרח שחיסלו את המחבלים מנעה פיגוע קשה אף יותר. אני מצדיע להם. כל מחבלי חמאס הם בני מוות - בירושלים, בעזה, ביהודה ושומרון - בכל מקום.
אני מעריך את העובדה ששני הלוחמים והאזרח פעלו במהירות בשטח. הממשלה בראשותי תמשיך בהרחבת חלוקת נשק לאזרחים. זהו אמצעי שמוכיח את עצמו פעם אחר פעם במלחמה בטרור הרצחני."

+משפחתו של אופיר צרפתי שהשתתף ב"נובה" עודכנה שנרצח
10:49 30/11/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

במשך 3 שבועות גורלו לא היה ידוע, עד שמשפחתו קיבלה הודעה כי שנחטף  ▪  אופר השתתף במסיבה ברעים יחד עם בת זוגו שובל ועם כמה חברים נוספים

אופיר צרפתי [צילום: באדיבות המשפחה]
+אזעקות בצפון הארץ: חשש לחדירת כלי טיס עוין
10:48 30/11/23  |  מירב ארד

התרעות פיקוד העורף מחשש לחדירת כלי טיס עוין: דוב''ב, מתת וסאסא.

+20% מעובדי פוקס-ויזל יישארו בחל"ת עד סוף השנה
10:45 30/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

החברה החזירה לעבודה כמה מאות עובדים בשל ההתאוששות בפעילות, אך 2,400 יישארו בחל"ת  ▪  צופה ירידה של 10%-15% בהכנסותיה ברבעון הרביעי בשל המלחמה

מזהירה מהשפעה שלילית מהותית
+גנץ: הפיגוע הזה הוא הוכחה נוספת, למחוייבות שלנו להמשיך את הלחימה
10:15 30/11/23  |  מירב ארד

יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ בעקבות הפיגוע בירושלים: "בבוקר הקשה הזה, אני מבקש לשלוח תנחומים מעומק הלב למשפחות הנרצחים מהפיגוע בירושלים ולאחל החלמה מהירה לפצועים. הפיגוע הזה הוא הוכחה נוספת, למחוייבות שלנו להמשיך את הלחימה בעוצמה ובנחישות כנגד הטרור הרצחני שמאיים על אזרחינו. בירושלים, בעזה, ביו״ש ובכל מקום."

+בן-גביר: האירוע מוכיח שוב כמה אסור לנו להפגין חולשה. בחמאס נלחמים
10:13 30/11/23  |  מירב ארד

השר לביטחון לאומי, ח"כ בן-גביר אמר בעקבות הפיגוע בירושלים: בוקר קשה לכולנו. תנחומים למשפחות. רפואה שלימה לפצועים, וחיבוק גדול לגיבורים שהצילו כאן חיים. האירוע הזה מוכיח שוב כמה אסור לנו להפגין חולשה, כמה צריך לדבר עם החמאס רק דרך הכוונות, רק דרך המלחמה. בחמאס נלחמים.
האירוע הזה ממחיש עוד דבר, כמה המדיניות של חלוקת הנשק חשובה; למרות הביקורת של כל מיני גורמים, אני אמשיך במדיניות הזו של חלוקת נשק בכל מקום, גם לכיתות כוננות, גם לאזרחים. נשק מציל חיים, אנחנו רואים את זה פעם אחרי פעם, בכל מקום שיש נשק, אזרחים, שוטרים, חיילים, מצילים חיים. והנשק הזה יכול להציל אותנו וזה מוכיח את עצמו פעם אחר פעם.
זו הסיבה שכבר חודש וחצי אנחנו עוברים ממקום למקום ופותחים כיתות כוננות, מחלקים נשקים וגם הקלנו בקריטריונים לרשיון נשק אזרחי.
יש לנו משטרה חזקה, יש לנו צבא חזק, אבל אין שוטר בכל מקום ולכן במקום שיש נשק אזרחי, זה יכול להציל חיים. מדובר ככל הנראה בפעילי חמאס, שמדבר כאן בשני קולות, קול אחד של הפסקת אש כביכול וקול שני של טרור. עמדתי על הפסקת האש ידועה, אסור לתת לחמאס לדבר איתנו בשני קולות."

+שו"ב: ירידה של 60% במכירת דירות באוקטובר-נובמבר
10:08 30/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מדווחת שחזרה לפעול בכל אתרי הבנייה שלה, אם כי בקצב איטי יותר בשל גיוס עובדים והאיסור על כניסת פועלים פלשתינים  ▪  הרווח בשלושת הרבעונים הראשונים: 554 מיליון שקל

היקף הבנייה למגורים עלול לרדת [צילום: שיכון ובינוי]
+מתחילת המלחמה הוכרו 2,005 פצועי צה"ל וכוחות הביטחון כנכי מערכות ישראל
09:49 30/11/23  |  מירב ארד

מדינת ישראל מציינת היום (יום ה', 30.11.23), את יום ההוקרה הממלכתי לנכי מערכות ישראל ופעולות האיבה. מתחילת המלחמה הוכרו בהליך מהיר 2,005 פצועי צה"ל וכוחות הביטחון ומטופלים באגף השיקום. 97% מהבקשות הוכרו בתוך יממה, בהליך מהיר ללא צורך בהגשת מסמכים. 287 פצועי צה"ל וכוחות הביטחון מאושפזים בבתי החולים. 28 מאושפזים במצב קשה והשאר במצב בינוני וקל. כ-62 אלף נכות ונכי צה"ל מטופלים באגף השיקום. מדובר בנתון הגבוה ביותר מקום המדינה. כ-7% (4,000) הן נכות צה"ל, 56% מעל גיל 60 וכ-15% מתמודדים עם פוסט טראומה (8,500).

+ישראל הכילה אסטרטגית את התעצמות החמאס כדי לשמר דיאלוג מדומה אִתו
09:44 30/11/23  |  אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה

חלק שני משיחת עומק עם סגן אלוף ד"ר דן שיאון, מפקד טייסת לשעבר, הטוען כי ישראל הכילה אסטרטגית את התעצמות החמאס כדי לשמר דיאלוג מדומה אִתו

[צילום: מגד'י מוחמד/AP]
+השגרירות הנוצרית הבינ"ל תרמה 15 מיליון שקל לתושבי העוטף
09:24 30/11/23  |  יפעת גדות

השגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים גייסה 15 מיליון שקל מנוצרים אוהבי ישראל ברחבי העולם כסיוע לתושבי הנגב המערבי ולמדינת ישראל. בעקבות הטבח שאירע ב-7 באוקטובר ביישובי העוטף ופינוי תושביהם, ומלחמת חרבות ברזל, ערכה השגרירות הנוצרית גיוס תרומות ברחבי העולם, וגייסה מעל 4 מיליון דולר, שהם כ-15 מיליון שקל.
התרומות נועדו למימון לסיוע במגוון צרכים, ביניהם סיוע למשפחות מפונותהשגרירות הנוצרית מימנה ציוד לשלוש כיתות למפונים השוהים כעת באילת, ובכוונת השגרירות לסייע במימון שבע כיתות נוספות. כמו-כן, השגרירות הנוצרית סייעה בחלוקת מזון ובמאמצים הומניטריים.

+סנאטורים דמוקרטים לביידן: להציב תנאים לסיוע לישראל
09:07 30/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

כמה מחברי האגף השמאלי במפלגה מבקשים מהממשל לדרוש מישראל לעשות יותר להגן על אזרחים פלשתינים ולהרחיב את הסיוע ההומניטרי  ▪  בכירים אחרים במפלגה אומרים: לא נכבול את ידיו של צה"ל

מקונל ושומר. ראשי הסיעות תומכים בסיוע [צילום: חוזה מגאנה, AP]
+בתי המשפט מרחיבים משמעותית ממחר את פעילותם
09:05 30/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הדיונים יתחדשו - אלא אם מדובר בצדדים ובעורכי דין מהאיזורים המפונים, שגויסו בצו 8 ובני משפחות החטופים וההרוגים  ▪  בנוסף לכך, בתי המשפט ישקלו את מועדי הדיונים בהתחשב במצב הבטחוני ובנסיבות התיק

לוין. ביטל את מצב החירום [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"חרבות ברזל": כישלון צפוי מראש (16)
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת חרבות ברזל
איתמר לוין
מדווחת שחזרה לפעול בכל אתרי הבנייה שלה, אם כי בקצב איטי יותר בשל גיוס עובדים והאיסור על כניסת פועלים פלשתינים    הרווח בשלושת הרבעונים הראשונים: 554 מיליון שקל
אורי מילשטיין
חלק שני משיחת עומק עם סגן אלוף ד"ר דן שיאון, מפקד טייסת לשעבר, הטוען כי ישראל הכילה אסטרטגית את התעצמות החמאס כדי לשמר דיאלוג מדומה אִתו
איתמר לוין
כמה מחברי האגף השמאלי במפלגה מבקשים מהממשל לדרוש מישראל לעשות יותר להגן על אזרחים פלשתינים ולהרחיב את הסיוע ההומניטרי    בכירים אחרים במפלגה אומרים: לא נכבול את ידיו של צה"ל
איתמר לוין
הדיונים יתחדשו - אלא אם מדובר בצדדים ובעורכי דין מהאיזורים המפונים, שגויסו בצו 8 ובני משפחות החטופים וההרוגים    בנוסף לכך, בתי המשפט ישקלו את מועדי הדיונים בהתחשב במצב הבטחוני ובנסיבות התיק
איתמר לוין
הסיבה: המלחמה גורמת להרעה ביתרות ההון החוזר; במגעים עם המדינה על קבלת סיוע    מדווחת שהיא "נערכת להמשך הרציפות התפקודית, להפעלת טיסותיה משדות תעופה חלופיים, ככל ויעלה הצורך"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il