כאשר ChatGPT הושק בסוף 2022, הוא הפך במהירות לסנסציה ובתוך חודשיים השתמשו בו 100 מיליון איש. מספר המחפשים בגוגל "בינה מלאכותית" זינק והתקשורת הציתה את התלהבות המשקיעים בענף. אבל ההבטחה האמיתית טמונה בשימוש העסקי בכלים; זה יקרה יותר מהר מאשר המצאות קודמות, אבל לא בן-לילה – צופה עורכת אקונומיסט לענייני עסקים, רשאנה שאנביו, ב-The World Ahead 2024.
חברת הייעוץ מק'קנזי מעריכה, כי 75% מהשימוש העסקי בבינה המלאכותית יהיו בארבעה תחומים: שירות לקוחות; שיווק ומכירות; הנדסת תוכנה; ומחקר ופיתוח. ניווט בחוקי מס סבוכים או תמצות של מסמך משפטי עשויים להפוך למשימה קלילה. כותבי קודים רבים כבר משתמשים ב-Copilot של מיקרוסופט לכתיבת תוכנות. מחקרים מלמדים, כי עובדים מקצועיים שביצועיהם מתחת לממוצע, נוטים להפיק את התועלת הגבוהה ביותר מבינה מלאכותית – מה שיגביר את תפוקת העסקים. ניתן גם לקוות, כי הגישה לרבים מכלי הבינה המלאכותית תהיה קלה יותר מאשר לטכנולוגיות קודמות, הן באמצעות מומחים בתחום והן כאשר חברות כמו גוגל ומיקרוסופט יטמיעו אותם בתוכנות שלהן.
חברות גדולות רבות כבר מתנסות בכלים אלו. בנק מורגן-סטנלי עושה זאת לבניית כלי שיסייע למנהלי נכסים; חברת התרופות אלי לילי – לזיהוי מולקולות. ב-5% ממודעות הדרושים של הבנקים הגדולים בארה"ב צוינה מיומנות בינה מלאכותית בדרישות המשרה, ו-8% מהפטנטים שנרשמו בשנים 2022-2020 היו קשורים לתחום.
עם זאת, לא בכל התחומים תתקבל הבינה המלאכותית בהתלהבות – מציינת שאנביו. מחוץ למגזר הטכנולוגיה, רק שליש מן המנהלים בעולם אומרים שהם משתמשים בכלים אלו; כמחציתם ניסו אותם והחליטו לוותר, וחמישית לא נחשפו אליהם. בקיצור: מספר החששנים והספקנים כפול ממספרם של המאמצים.
חלק מהעסקים נוקטים זהירות, משום שהרוב על הטכנולוגיה עדיין אינו ידוע. לרובוטים הללו יש נטייה להמציא דברים הנשמעים אמינים עד להפחיד. סופרים, אמנים, צלמים ומו"לים הגישו תביעות על השימוש בתוצריהם בידי כלי בינה מלאכותית, וחלק מהעסקים חוששים מחשיפה משפטית. פערים כאלו בין המתלהבים למהססים הם שכיחים, והפערים באימוץ טכנולוגיות חדשות עשויים להיות ארוכים; עד לפני 15 שנה, רק לשני שלישים מהעסקים בארה"ב היו אתרי אינטרנט. חברות רבות משתמשות בציוד מיושן שאינו מאפשר להטמיע בינה מלאכותית. למנהלים במגזר הציבורי ובענפים מפוקחים – רבע מהתוצר האמריקני - אין תמריץ של ממש להתחדש.
חוסר ההתלהבות יכול להגיע גם מן העובדים, אשר למרות שהטכנולוגיה אמורה להקל עליהם – חלקם חוששים שהיא תחליף אותם. חברת הייעוץ BCG מצאה, כי עובדים בשטח מודאגים יותר מן הבינה המלאכותית מאשר דרגי הניהול. איגודים מקצועיים עשויים לפעול להאטת ההטמעה של בינה מלאכותית; יש מי שיילכו רחוק כמו איגוד הכותבים של הוליווד, ששבת השנה במשך חודשים בשל החשש מההשלכות על חבריו.
ובכן, כיצד צריך לפעול מנהל המסוקרן מהבינה המלאכותית? ההצעה של שאנביו: כדאי לבצע הערכה מפוכחת של היתרונות אל מול העלויות, לפני שמחליטים האם לאמץ אותה בהתלהבות או להיות חששן וספקן. והכי חשוב: העובדים צריכים להיות מעורבים, יש לשים לב לחששותיהם ולשכנע אותם בהנאה שבהתנסות.