X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שחיקת ערך המטבע [צילום: אליס אמנדולה/AP]
האם דולריזציה תפתור את בעיית האינפלציה בארגנטינה
דולריזציה פותרת בעיה אחת ויוצרת אחרות, ובכל מקרה המעבר לדולר מחייב צמצום הגירעון, ואם כבר מצמצמים את הגרעון אפשר לוותר על דולריזציה

כפי שכתבתי בפוסטים קודמים בדף הפייסבוק, נשיא ארגנטינה הנבחר חוויאר מילאיי עושה רושם של פופוליסט, אז קצת חבל לבזבז זמן על פרשנות רצינית של התוכנית הכלכלית שלו, ובוודאי על הדולריזציה, שעד כמה שאני מבין כבר ירדה מהפרק. ובכל זאת, מדובר בשאלה כלכלית מעניינת רלוונטית להיסטוריה הכלכלית שלנו במדינת ישראל, שכן אחת התוכניות לייצוב האינפלציה בישראל בשנות השמונים, תוכנית שלא אומצה כמובן, הייתה בדיוק זו.
אז ככה, ביטול הפזו ואימוץ הדולר כתחליף, בוודאות פותר את בעיית האינפלציה (כל עוד הארגנטינאים לא מתחילים להדפיס דולרים). יש לשאול על המחיר של צעד כזה, ואולי קודם, לתהות מדוע בכלל יש אינפלציה כל כך גבוהה בארגנטינה (140% בשנה, או משהו דומה).
אינפלציה גבוהה כל כך היא תמיד תוצאה של גירעון ממשלתי וניסיון לממן את חלקו בהדפסת כסף. ולכן, דרך המלך לעצירת אינפלציה, כפי שנעשה בישראל בהסכם יולי 1985 וכפי שנעשה בתוכניות ייצוב במדינות רבות אחרות בהיסטוריה, זה קיצוץ בהוצאות הממשלה ו/או העלאת מיסים, במטרה לצמצם מאוד את הגרעון, לרמה שניתן לממן עם הלוואות ללא הדפסת כסף.
ללא צמצום הגרעון, ויתור על היכולת להדפיס כסף עם המעבר לדולר יחייב גידול בהלוואות ויכול להוביל ל"פשיטת רגל" של המדינה, כלומר לשמיטת חובות, ואז החיים נהיים הרבה יותר קשים. ואם כבר מצמצמים גרעון, אז למה לעבור לדולר? למעבר למטבע דולרי יש מחיר כבד: צריך לרכוש מלאי דולרים גדול, בתמורה למוצרים ולא למטבע. אי-אפשר לקנות דולרים עם פזו אם מחליפים אותו בדולר.
כלומר הארגנטינאים יאלצו לוותר על הרבה מאוד תוצר שיכלו לעשות בו שימוש חלופי בשביל לרכוש מלאי דולרים. לחלופין, אם יקבלו הלוואה גדולה של דולרים, יאלצו לשלם עליה ריבית שהם לא צריכים לשלם לעצמם על הפזו. רכישת הדולרים חוסכת את הצורך לשלם עליהם ריבית אבל כמובן שאי אפשר להלוות את הדולרים ולקבל עליהם ריבית בגלל שהם המטבע במחזור.
הבנק המרכזי לא יכול, או לפחות מוגבל ביכולת שלו, להציל בנקים מסחריים במקרה של "ריצה אל הבנק" וזה יכול לערער את היציבות של המערכת הפיננסית. לחלופין אפשר לשנות את המערכת הבנקאית כך שתפעל ברזרבה של 100% אבל גם לזה יש מחיר. חסרון משמעותי של דולריזציה זה קיבוע שער החליפין. הקיבוע הזה למשל הקשה על יוון להיחלץ מהמשבר. על קצה המזלג: אם מדינה בהאטה כלכלית ובמיתון עם אבטלה, דרך המלך לחזרה לתעסוקה מלאה היא שחיקת שכר וירידת מחירים.
יש חסמים פסיכולוגיים ומוסדיים לשחיקת שכר, שחיקת ערך המטבע עושה את העבודה. אם למשל ליוונים הייתה דרכמה, בזמן המיתון ערך הדרכמה היה יכול להישחק מול האירו, זה היה מוריד עלויות ייצור ביוון באירו ומאפשר ליוונים ליצא יותר ולהגדיל תוצר ותעסוקה, ובו בזמן גם לשחוק, לפחות במונחי אירו פנסיות והטבות ציבוריות נוספות.
שורה תחתונה: דולריזציה פותרת בעיה אחת ויוצרת אחרות, ובכל מקרה המעבר לדולר מחייב צמצום הגירעון, ואם כבר מצמצמים את הגרעון אפשר לוותר על דולריזציה.
אחרון, כצעד משלים, הממשלה צריכה לקשור לעצמה את הידיים: עצמאות בנק מרכזי. זה תמיד רעיון טוב ולא במקרה הממשלה שלנו היום רוצה לשחוק בעצמאות הבנק. הפרק בפודקאסט "עושים חשבון" על אינפלציה, למעשה המיני סדרה של שני פרקים על כסף ועל אינפלציה, מספקים הסבר מלא יותר כולל על מה שמאוד רלוונטי כאן: מס אינפלציה, המחיר של אינפלציה והיתרונות של אינפלציה מתונה.

פורסם בבלוג של עומר מואב
תאריך:  04/12/2023   |   עודכן:  04/12/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם דולריזציה תפתור את בעיית האינפלציה בארגנטינה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
ביבי באסיפת הבחירות שלו אמש לפני כל עם ישראל, באגוצנטריות שלו שכל הזמן היא "אני, אני, אני, אני", לא מצא לנכון לשבח את יובל ולהאדיר את שמו
יפעת גליק
הילדים הכוכבים של שלומי רוצים שתדעו שהוא היה מורה ממש מיוחד    הילדים הביולוגיים של שלומי ראו את התלמידים שלו שרים את השיר בפעם הראשונה הערב וחשוב להם שתזכרו שחוץ ממורה לחיים הוא היה גם אבא שאוהב לחבק הרבה
יוסי אחימאיר
כוכבת השידורים של ערוץ 13 מוריה אסרף וולברג עונדת תליון של ארץ ישראל (המערבית)    ומי דרש ממנה להסירה? מנהל תיכון תל אביבי פרו-פלשתיני, רם כהן
דן מרגלית
נתניהו חושש מן הרשות שמא תיכנס למשא-ומתן לשים קץ לטרור ולסכסוך בין שני העמים    ביבי אינו מעוניין, הוא צריך עימות עם הפלשתינים
אלון קוחלני
ביה"ד קבע שניסיון בבדיקות SOX יחשב כניסיון מוכר בביקורת וציות לא (פ"ה (חיפה) 14721-02-21 עורכי דין לקידום מנהל תקין נ' מ. מ. דייר-חנא)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il