X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מעבר לאלימות [צילום: ויסאם השלמון/פלאש 90]
ל"ו שנים להקמת חמאס
אמנת חמאס שהופצה בקיץ 1988 לא הותירה ספק ביחס לקו האידיאולוגי של חמאס ביחס לישראל מה שהחל במחשכים ברצועת עזה הפך למשנה סדורה וגלויה שחזונה הוא שחרור כל פלשתין מידי הציונים באלימות

היום 14.12 יום השנה ה-36 להקמת חמאס. ההחלטה התקבלה על-ידי השיח' אחמד יאסין בתום סבב התייעצויות עם אישים שנמנו אז על המועצה המייעצת (מג'לס שורא) . הזרז להחלטה: פרוץ האינתיפאדה ב-9.12.1987 וההחלטה שלא לתת לאש"ף להוביל אותה לבד. ההכרזה הרשמית הייתה שיאו של תהליך בן 17 שנים לערך שבמהלכו הניח יאסין תשתית חברתית ודתית רחבה ברצועת עזה לבניית תנועה דתית שפנתה הן לטרור והן לפוליטיקה.
ההתחלה הייתה לאחר מלחמת ששת הימים. אחמד יאסין חזר ממצרים, שם למד לימודי דת, לרצועת עזה, שעברה לשליטה ישראלית. הוא ביקש לתקן את החברה הפלשתינית באמצעות חזרה לדת על בסיס האידיאולוגיה של האחים המסלמים. יאסין, אז בתחילת שנות ה-30 לחייו, בן של משפחת פליטים שעזבה את הכפר אלג'ורה (סמוך לאשקלון) אל רצועת עזה, החל ללמד שיעורי דת חבורות של צעירים וצעירות, בהפרדה כמובן. הוא נהג לרדת מכיסא הגלגלים לרצפה ולשבת במעגל יחד עם תלמידיו, כמנהג הנביא מוחמד בטקס הקרוי בערבית חלקאת. יכולתו הרטורית סחפה רבים ועד מהרה הוא ייסד מערך צדקה באמצעות הנחת קופות קטנות בכניסה למסגדים.
השמועה על פעילות השיח' התפשטה ברצועה במהירות ובשנת 1973 נחנך מתחם איסלאמי, מג'מע איסלאמי בערבית. שם כבר הקים השיח' ועדות שונות שתפקידן היה לקדם "דעוה", שפירושה הטפה וקריאה לחזור אל הדת. שנות השבעים של המאה הקודמת עמדו, אפוא, בסימן פעילות דתית וחברתית שעיקרה תיקון החברה הפלשתינית מבפנים.
בסוף שנות ה-70 ותחילת ה-80 החל השלב השני של מעבר לאלימות, תחילה רכה ואחר כך קשה יותר. הנפגעים הראשונים היו פעילים של ארגונים פלשתינים חילונים ברצועת עזה, כמו פתח או החזית העממית. בהמשך התרחבה הפגיעה גם כלפי נוצרים, סוחרים שמכרו משקאות חריפים או מוצרים אחרים האסורים על-פי האיסלאם. במקביל החלה הקמת תשתית צבאית לפגיעה בישראל. השיח' יאסין נעצר בתחילת שנות ה-80 ונכלא ל-13 שנים לאחר שבית המשפט הצבאי מצא ראיות לפיהן אין ספק שהוא התכוון לפעול להשמדת מדינת ישראל. זו הנקודה על ציר הזמן ההיסטורי שבה ניתן לסמן את המעבר של פעילות השיח' מדעוה לשלב של דעוה וטרור.
אמנת חמאס שהופצה בקיץ 1988 לא הותירה ספק ביחס לקו האידיאולוגי של חמאס ביחס לישראל. מה שהחל במחשכים ברצועת עזה הפך למשנה סדורה וגלויה שחזונה הוא שחרור כל פלשתין מידי הציונים באלימות. על מצע זה קמו בזו אחר זו תשתיות טרור רבות ברצועת עזה (ואחר כך גם ביהודה, שומרון ומזרח ירושלים) שביצעו פיגועי טרור קשים בישראל, כמו פיגועי חטיפה, הקרבה והתאבדות.
נאמנה לאמנה, חמאס דחתה את הסכם אוסלו שנחתם בראשית תיבות בספטמבר 1993, משום שהוא חייב הכרה בישראל. עם זאת, העובדה שיאסר ערפאת, ראש הרשות הפלשתינית, החליט לקיים בחירות למועצה המחוקקת הפלשתינית (שקמה מכוח ההסכם עם ישראל) באפריל 1996, העמידה את חמאס בפני דילמה: האם להשתתף בבחירות או להחרימן? המחרימים סברו שאסור ליטול חלק במהלך פוליטי הנובע מן ההסכם עם ההסכם הישות הציונית. המצדדים בהשתתפות העריכו כי אסור לתת לערפאת שליטה מלאה במועצה ללא יכולת להשמיע קול אופוזציוני. הפשרה שהתקבלה הייתה הקמת מפלגת צללים מטעם חמאס (ח'לאצ - הצלה בערבית) שתתמודד בבחירות ותייצג את חמאס. זה היה הסימן למעבר חמאס לפעילות פוליטית כגורם אופוזיציה לרשות הפלשתינית.
בינואר 2006 הביסה חמאס את שאר הרשימות שהתמודדו בבחירות למועצה המחוקקת וזכתה ב-76 מושבים מתוך 132 במועצה. אבו מאזן, שכיהן כראש הרשות הפלשתינית לאחר מות ערפאת, נאלץ למנות את אסמאעיל הניה לראש הממשלה. מכאן ועד לפיצוץ בין אש"פ/פתח לבין חמאס הדרך הייתה קצרה, משום שהצדדים לא הסכימו על סדר יום פוליטי וחברתי. בשטח גברו החיכוכים האלימים בין המחנות הפלשתינים עד שחמאס השתלטה על רצועת עזה בכוח ביוני 2007. זה השלב הרביעי באבולוציה של חמאס שהופכת אותה לשחקן מדינתי, מבלי להיות מדינה מוכרת.
מאז ועד היום מנהלת חמאס מלחמת התשה נגד ישראל באמצעות הפעלת טרור בלתי פוסק מהרצועה לתוך שטח ישראל. ככלל, אנחנו מונים חמישה סבבי לחימה בעצימות גבוהה (עופרת יצוקה ב-2008-9; עמוד ענן ב-2012, צוק איתן ב-2014, שומר חומות ב-2021 וחרבות ברזל ב-2023). בין לבין עושה חמאס, בעיקר באמצעות דובריה ברצועה, מאמץ הסברתי משמעותי לרתום זירות אחרות לפעול נגד ישראל על-מנת להחיש את מימוש חזונה.

תאריך:  17/12/2023   |   עודכן:  17/12/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ל"ו שנים להקמת חמאס
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ומאז 2007 -
לומד שקדן  |  17/12/23 18:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איתן קלינסקי
לצערי, לחיי ילדינו הגדלים בארצנו מתנכלת אטימות לב ושררה שלטונית, הגוזרת עליהם לגדול בכלא של חשיבה מדינית מוטעית
רפי לאופרט
מאמר זה מבקש להתוות דרך לפתרון פוליטי באזורנו שאיננו חזרה שגרתית וכפייתית על כישלונות-עבר במציאות שחלפה ואיננה    בעיני כותב שורות אלה זו הדרך הראלית היחידה לשינוי מהותי באזור הבלתי יציב שלנו, וערכו לישראל לערבים ולעולם המערבי בכלל לא יסולא בפז    ישראל חייבת לחזור ולדבוק בדרך זו כמענה הראלי היחיד האפשרי לניטרול אירן מנתיב "הסכסכנית האזורית" ההרסנית ומדרך המלחמות
איתמר לוין
השופט המחוזי מיכאל קרשן: הסעיף בפקודת בתי הסוהר הקובע שאסירים אלו לא יקבלו חופשה רגילה - בלתי חוקתי; הורה לבחון בכל מקרה האם מתקיימות נסיבות מיוחדות המאפשרות חופשה
עידן יוסף
שר האוצר הפלשתיני לסמוטריץ': "העבירו מיד את הכספים שישראל מחויבת להעביר לרשות הפלשתינית"    סמוטריץ׳ במכתב תגובה: ״עזות מצח שאין דומה לה, לא נעביר לכם כספים כדי שאתם תעבירו אותם למחבלים הנאצים ברצועה"
איתמר לוין
חקלאים ישראלים קיבלו קרקע בשנות ה-1980 ורק אז התברר שהיא בבעלות פרטית    ברק-ארז קבעה שיש לפנות אותה עד 2030 וקראה למדינה - הנושאת באחריות לנזקי המגדלים - לפצות אותם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il