X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ביידן וזלנסקי. דנו באפשרות [צילום: אוון ווצ'י, AP]
ארה"ב בוחנת: נכסי רוסיה יוחרמו ויוזרמו לאוקראינה
ניו-יורק טיימס חושף: הממשל מנהל מגעים עם יתר מדינות G7 על שימוש ב-500 מיליארדי הדולרים של רוסיה שהוקפאו בתחילת המלחמה - לסיוע אזרחי או ביטחוני לאוקראינה

ממשל ביידן מאותת בשקט על תמיכתו בהחרמת 300 מיליארד דולר מכספי הבנק המרכזי של רוסיה שנתפסו במדינות המערב. ניו-יורק טיימס חושף, כי הממשל מנהל דיונים דחופים עם בעלי בריתו על האפשרות להשתמש בכספים אלו כדי לסייע למאמץ המלחמתי של אוקראינה, שכן התמיכה הפיננסית בה הולכת ומתמעטת.
עד לאחרונה טענה שרת האוצר, ג'נט ילן, כי בלא החלטה של הקונגרס – כספים אלו אינם זמינים לארה"ב מבחינה חוקית. פקידים בכירים גם הביעו את החשש, שמדינות זרות יהססו להפקיד כספים בפדרל ריזרב של ניו-יורק אם ארה"ב תיצור תקדים שכזה. אבל כעת בוחן שוב הממשל, בתיאום עם יתר מדינות G7, האם ביכולתו להשתמש בסמכויות שבידיו או שיש צורך באישור הקונגרס. התמיכה בחקיקה כזו גוברת, והממשל סבור שבמידת הצורך יצליח לקבל את ההסמכה הנדרשת.
השיחות מתנהלות בין שרי אוצר, נגידי בנקים מרכזיים, דיפלומטים ועורכי דין והן הואצו בשבועות האחרונים. הממשל לוחץ על יתר המדינות (בריטניה, צרפת, גרמניה, איטליה, קנדה ויפן) להגיע להחלטה עד 24 בפברואר, יום השנה השני לפלישה הרוסית, בו ייפגשו בכירים רבים בוועידת מינכן לביטחון. הכסף בו מדובר נתפס לפני למעלה משנה בארה"ב, אירופה ויפן. אולם, החרמתו ושימוש בו הם צעד משמעותי המצריך בחינה משפטית מעמיקה.
הנשיא ג'ו ביידן טרם אישר עקרונית אסטרטגיה זו ופרטים רבים עודם מצויים בוויכוח לוהט. בין היתר, על קובעי המדיניות להחליט האם הכסף יוזרם במישרין לאוקראינה או ינוצל בדרכים אחרות. עוד נבדקת השאלה אלו שימושים ניתן יהיה לעשות בו: רק לשיקום ולתמיכה בכלכלתה של אוקראינה, או גם במישרין למאמץ הצבאי שלה.
הדיון קיבל דחיפות לנוכח סירובו של הקונגרס לאשר את חבילת הסיוע לאוקראינה שהגיש ביידן, בסך למעלה מ-60 מיליארד דולר. פקיד בכיר בממשל אמר בשבוע שעבר, כי אפילו אם הקונגרס יאשר בסופו של דבר את הסיוע, השחיקה בתמיכה באוקראינה בקרב הרפובליקנים ומצבה הצבאי הבעייתי של אוקראינה הוכיחו שיש צורך עז במקורות מימון חילופיים.
פקידים אמריקנים אומרים, כי מקורות המימון הנוכחיים כמעט מוצו עד תום וכי הם מתקשים למצוא דרכים למצוא דרכים לספק לאוקראינה פגזים ואמצעי נ"מ. גם הבטחתה של אירופה להזרים מימון נוסף נתקעה, ולכן נבחנים רעיונות שונים של שימוש בנכסים הרוסיים, החל מהזרמתם במישרין, דרך שימוש בהם כבטחונות להלוואות וכלה בשימוש רק בריבית שהם צוברים.

גם מנוף לחץ על פוטין
ילן. סבורה שיש סמכות לפעול [צילום: פרננדו לאנו, AP]

החרמת סכום כה גדול ממדינה ריבונית אחרת היא חסרת תקדים, יהיו לה השלכות חוקיות וכלכליות נרחבות וקרוב לוודאי שהיא תוביל לתביעות ולצעדי תגמול מצד רוסיה. הנשיא ולדימיר זלנסקי אמר בשבוע שעבר, כי נושא הנכסים הרוסיים היה אחד המרכזיים שנדונו בעת ביקורו האחרון בוושינגטון ורמז שלדעתו יש להשתמש בהם לרכישת נשק וציוד צבאי. במקביל, שלטונות גרמניה אותתו שהם מוכנים לקדם מסלול זה, כאשר החרימו 790 מיליון דולר מחשבון בנק בפרנקפורט של חברה פיננסית רוסית המצויה תחת עיצומים אמריקניים.
הטיימס מציין, כי רק 5 מיליארד דולר מהנכסים הרוסיים מצויים בידי מוסדות אמריקניים, אך חלק ניכר מהם מוחזקים בדולרים בארה"ב ובאירופה. לארה"ב יש סמכות לפקח על העברות בדולרים והיא משתמשת בעיצומים כדי לשתק נכסים דולריים בעולם. חלק מהנכסים מצויים במדינות אירופיות שאינן חברות ב-G7, ובהן שווייץ ובלגיה, ולכן מתנהלים מגעים דיפלומטיים גם עם אותן מדינות על הדרך להשתמש בנכסים הנקובים באירו ובמטבעות אחרים.
פקידים אמריקנים הופתעו מכך שוולדימיר פוטין לא משך את הכספים בחזרה לרוסיה לפני הפלישה, ונראה שהוא לא האמין שהם ייתפסו, משום שהדבר לא נעשה אחרי כיבוש חצי-האי קרים ב-2014. החזרת הכספים גם הייתה מהווה איתות נוסף על מלחמה בפתח, בעת שהוא הכחיש בתוקף שזו כוונתו.
בתחילת השנה סברו בוושינגטון, כי הנכסים המוקפאים יוכלו לשמש כמנוף לחץ על פוטין להיכנס למו"מ על הפסקת אש, כאשר בתמורה תקבל ארצו גישה לחלק מהם. אולם, מוסקבה לא הראתה עניין כלשהו בשיחות כאלה, וכאשר יש הסבורים שהחרמתם ושימוש בהם בפועל יפעילו לחץ שכזה.
התומכים בהחרמת הנכסים הרוסיים טוענים, כי המדינות המחזיקות בהם רשאיות לבטל את התחייבויותיהן כלפי מוסקבה ולהשתמש בהם כנגד חובותיה בשל הפרת החוק הבינלאומי. הם מזכירים, כי לאחר פלישתה של עירק לכוויית ב-1990, הוחרמו 50 מיליארד דולר מנכסיה והועברו דרך האו"ם לפיצוי קורבנותיו של משטר סדאם חוסיין. נשיא הבנק העולמי לשעבר, רוברט זוליק, סבור, כי פעולה מתואמת של G7 תמנע השפעה של המהלך על הדולר ועל יתר מטבעות הקבוצה, למשל בדמות מעבר של מדינות אחרות מהדולר למטבעות חילופיים.

הידיעה המלאה
תאריך:  24/12/23   |   עודכן:  24/12/23
+פוטין מאותת: מוכן להפסקת אש בקווים הנוכחיים
14:06 24/12/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

ניו-יורק טיימס בכתבה נרחבת: פוטין סבור שיוכל למכור לרוסים ניצחון אם ימשיך להחזיק ב-20% משטח אוקראינה - אך אין מנהיג אוקראיני משמעותי אחד שיסכים לתנאים כאלה

פוטין. מפגין ביטחון עצמי חסר גבולות [צילום: AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארה"ב בוחנת: נכסי רוסיה יוחרמו ויוזרמו לאוקראינה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
מירב ארד
קרן העושר הלאומית הרוסית הקצתה לכך כ-2.06 מיליארד דולר    הבעלות תעבור לחברת הביטוח הממלכתית של רוסיה    על-פי רויטרס - ממשלת רוסיה העבירה יותר מ-12 מיליארד דולר לחברות התעופה המקומיות מאז הפלישה לאוקראינה והטלת הסנקציות על חברות התעופה הרוסיות
יאיר נבות
תוצאות סקר חדש שנערך באוקראינה, מראות שמעמדו הציבורי של זלוז׳ני יציב, בעוד שהתמיכה בנשיא זלנסקי עדיין גבוהה אמנם, אך פחתה משמעותית בהשוואה לתקופה של לפני שנה
איתמר לוין
החברות המבקשות לעזוב את רוסיה בשל הפלישה לאוקראינה, נדרשות לשלם מס גבוה, הממשלה מתערבת בזהות הקונה ובמחיר, ולעיתים אף מחרימה לעצמה את נכסיהן
יאיר נבות
בקייב שוררת דאגה עמוקה וחשש שאם הקונגרס בוושינגטון ימשיך לעכב את אישור העברת חבילת הסיוע הצבאי בסך 61 מיליארד דולר, הצבא האוקראיני יתקשה לייצר הישגים ואפילו להגן כהלכה מול הצבא הרוסי
יואב יצחק
   בריטניה מוכנה לשחרר לאברמוביץ' 3 מיליארד דולר שקיבל ממכירת מועדון צ'לסי - בתנאי שיעביר הכל לקורבנות המלחמה באוקראינה
   הכספים נתפסו במסגרת הסנקציות שהוטלו בגלל קשריו עם הנשיא פוטין
   אברמוביץ' המתגורר בעיקר בישראל חושש מזרועו הארוכה של פוטין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il