X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מתפללים לשובם במהרה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
פדיון שבויים: בין ציווי מוסרי עילאי לבין שיקולים מעשיים
המסורת היהודית מספרת על אלפי שנים של פדיון שבויים, לעיתים בכוח צבאי, לעיתים בשתדלנות ולרוב תמורת כופר מקרים רבים הסתיימו בצורה טרגית, אחרים - לפחות על-פי הסיפורים - הובילו לפריחה רוחנית מפתיעה כעת הסוגיה שוב לפתחנו, בקנה מידה שלא ידענו כמותו

אחד מהם היה אביה של אומה. את השני ההיסטוריה זוכרת בתור אחיינו, ההוא שעזב יחד איתו את המולדת והצטרף למסע הכמעט-מטורף לארץ חדשה. זה לקח קצת זמן, וסיבוב קצר והרפתקני במצרים, עד שבסופו של דבר הם התיישבו בארץ כנען. אבל אז, האחיין נפל בשבי – הוא וכל אשר לו. זה קרה בעקבותיה של מלחמה שלא נגעה להם כלל, בין קבוצות שונות של מלכי ערים עם שמות מוגזמים כמו כדרלעומר ואמרפל.
כאשר אברהם אבינו שומע שלוט אחיינו נפל בשבי, הוא לא מהסס אפילו לא לרגע אחד. הוא אורז את אנשי משק ביתו ואת בני בריתו הקרובים – כולם ביחד בסך-הכל 318 איש – ויוצא לרדוף אחרי ארבעת המלכים השובים וצבאותיהם, אלה שזה עתה ניצחו ניצחון מוחץ בקרב עמק השידים חמישה מלכים גדולים. המרדף מתנהל מסדום עד דמשק, ובסופו אברהם מצליח להציל את לוט: "וגם את לוט... השיב וגם את הנשים ואת העם" (בראשית י"ד, ט"ז).
מלך סדום ומלך שלם (היא ירושלים) מחכים להם עם פרחים ומתנות (לא באמת. בסך-הכל לחם ויין), ואברהם מעביר אליהם את השלל. הוא לא יצא למלחמה כדי להתעשר, הוא יצא כדי להציל את לוט ואת שאר השבויים שנשבו עמו. זהו כנראה אירוע שחרור השבויים הראשון בהיסטוריה הלאומית שלנו.
היהדות מתייחסת בחומרה רבה לשבי של אדם. אחת מעשרת הדברות היא "לא תגנוב" – והכוונה היא לגניבת בני אדם, לא רכוש. העונש על כך הוא מוות: "וגונב איש ומכרו ונמצא בידו מות יומת" (שמות כ"א, ט"ז). כפועל יוצא מכך, ואולי גם מהעובדה שאנחנו עם שנולד מתוך השבי במצרים – שחרור השבויים מצרתם הפך לציווי מוסרי נעלה. משהו שחובה לעשותו.
הרמב"ם כותב על מצוה זו: "ואין לך מצווה רבה כמו פדיון שבויים, שהשבוי הוא בכלל הרעבים והצמאים ובכלל הערומים ועומד בסכנת נפשות" (הלכות מתנות עניים, פרק ח', הלכה י'). לפי ההלכה, פדיון שבויים קודם לדברים רבים אחרים: עם ישראל מצווה לפדות את השבויים לפני שהוא דואג לעניים ולרווחתם, ואף מותר למכור ספר תורה כדי לפדות שבויים בתמורה המתקבלת ממכירתו.

גם אם כלל ידעו מיהם השבויים
קבלה בכתב ידו של הרמב"ם על תרומה לפדיון שבויים [צילום: הספרייה הלאומית]

גם כשגבר נושא אישה, הוא מתחייב לה בעשרה דברים ואחד מהם הוא: לפדותה אם נשבית. מי שקיים את החובה הספציפית הזו היה דוד המלך. בעוד הוא עסוק עם בלגן פלישתי בחלק אחר של הארץ, אחינועם ואביגיל – שתיים מנשותיו – השתכנו בעיר צקלג. העמלקים שחיו בסביבה ניצלו את העדרם של המלך וצבאו, עלו על העיר, שרפו אותה עד היסוד ולקחו את כל הנשים והילדים בשבי.
כשחזר דוד לעיר שרופה וריקה, הוא החליט לצאת למרדף אחרי גדוד העמלקים. הם תופסים בדרך נער מצרי, עבד של אחד החוטפים. הוא מכוון אותם למקום החניה של הגדוד העמלקי, שם הם צופים נדהמים בחגיגות הנלהבות עם השלל שנלקח מצקלג (הנשים, ניתן להניח במידה סבירה של ביטחון, היו חלק בלתי נפרד מהשלל). יתרון ההפתעה עומד לצד דוד ואנשיו והם מתחילים להרוג בבוזזים החוגגים עד שהנותרים נסים על נפשם, מותירים מאחוריהם את הרכוש כמעט בשלמותו ונשים פגועות אבל לפחות חיות.
אבל סיפורי הצלה מרהיבים סטייל מארוול, גם אם סופרו אודות אבותינו ומלכי ישראל בתנ"ך, לא היו הדרך העיקרית להתמודדות של עם ישראל בפדיון שבוייו. בשנות הגלות של העם היהודי מארצו, כל מה שיכלו מנהיגי הקהילות היהודיות לעשות היה לאסוף כסף – כופר – תמורת השבויים, או לשכנע קהילות אחרות, עשירות יותר, שיסייעו כשהגיעו שבויים לפתחן.
בגניזת קהיר, למשל, נתגלו התכתבויות של הרמב"ם עם קהילות שונות שעניינן פדיון שבויים – כמה שבויים יש ואיפה, וכמה כסף דרוש כדי לפדותם. ביניהן השתמרה גם קבלה החתומה בכתב ידו של הרמב"ם עצמו על סכום שנתרם לטובת פדיון שבויים, כאשר הקבלה מפרטת, כי התורם קיבל את הכסף ממכירת רכושו.
השבויים שנפדו על-ידי הקהילות במצרים לא היו חבריהם ובני משפחתם של אלה שתרמו את הכסף לפדיונם, אלא "סתם" יהודים שהגיעו בדרך כלל ממקומות רחוקים מאוד כמו מסופוטמיה ודרום אירופה. הם נשבו על-ידי שודדי ים או שודדי דרכים והובאו לערים הגדולות בצפון אפריקה כדי להציגם למכירה.
התחושות הקשות של השבויים לא היו זרות לבני הקהילות היהודיות באשר הן. גם אם לא חוו את החוויה על בשרם, כולם גדלו וחונכו על סיפורי הגלות – החל מגלות מצרים, דרך גלות בבל ומאוחר יותר חורבן הבית השני ואיתו סיפורי האימה אודות שיירות השבויים שנלקחו לרומא. השבויים היהודים היו אחיהם, ומצווה גדולה הייתה לפדות אותם, גם בדמים מרובים. וגם אם לא ידעו מי הם.
היו מקרים בהם המאמץ לפדיון השבויים היה לשווא – הם היו חולים ופגועים מתלאות הדרך ומהתעללויות פיזיות שעברו, ומתו מהר מאוד. לעומת זאת בפעמים אחרות, שחרורם עזר להפריח קהילות חדשות או להעלות את קרנן של קהילות קיימות.

לבחור בראש במקום בלב

דורות שחונכו לחשיבותה של מצוות פדיון שבויים יצרו ספרות אגדות ענפה בנושא. כזה היה, למשל, סיפורם האגדי של "ארבעת השבויים". ארבעת השבויים היו לפי האגדה ארבעה חכמים שיצאו מבבל או מהעיר בארי שבאיטליה (תלוי את מי שאלתם). ספינתם נקלעה למארב של ספינת פיראטים בים התיכון והם נלקחו בשבי. בתקופה ההיא, שלהי תקופת הגאונים בבל וכ-150 שנה לפני שנולד הרמב"ם, המרכז הרוחני היהודי העיקרי היה בבבל. היהודים בקהילות צפון אפריקה, איטליה וספרד היו תלויים מבחינה דתית כמעט לחלוטין בחכמים שישבו בבבל ובפסקי ההלכה שלהם, שהגיעו במקרה הטוב באיחור של מספר חודשים.
הפיראטים לא נפטרו מכל השבויים בבת אחת, אלא הציעו את מרכולתם האנושית בנקודות שונות בהן חנו במסעם. כך נפוצו ארבעת החכמים שנשבו בקשת גאוגרפית רחבה מאוד – ממצרים במזרח, דרך מרוקו ועד ספרד במערב. בכל אחד מהמקומות שהגיעו אליהם ופדו אותם, הם עזרו לבסס מרכז רוחני עצמאי.
לספרד הגיעו ר' משה בן חנוך ובנו, שאף הוא נקרא חנוך. הם נפדו בדמים מרובים על-ידי קהילת קורדובה, שהייתה בזמנו קהילה קטנה ומתפתחת. איש בקהילה לא ידע מיהם השניים לבושי הבלויים, ובכל זאת לא היססו כשנדרשו לשלם סכום גבוה בהרבה ממה שהקהילה יכולה הייתה להרשות לעצמה. דבקותם במצוות פדיון השבויים השתלמה עשרות מונים: מאוחר יותר הבינו במי מדובר ור' משה מונה לעמוד בראש הישיבה שהוקמה בעיר. עם הזמן קורדובה הפכה למרכז תורני חשוב ומשמעותי ופריחתה, לצד קהילות נוספות באזור, הייתה חלק בלתי נפרד מתור הזהב של יהדות ספרד.
אבל המציאות לא הייתה פשוטה כל כך. המאמצים היהודיים לשחרר את שבוייהם בכל מחיר היו פרצה קוראת לגנב, והיה ברור לחכמים כי הדבר עלול לעודד שבי של בני ישראל דווקא. לכן, תוקנה על-ידי חז"ל התקנה הבאה: "אין פודין את השבויין יותר על כדי דמיהן, מפני תיקון העולם".
התקנה הזו, שאומרת שאין לשלם עבור פדיון השבויים יותר משווים בשוק, דרשה מהעם לבחור בראש במקום בלב – להעדיף את האסטרטגיה השכלית, זו המביאה בחשבון את טובתו של כלל העם לטווח הרחוק, על פני הלב הנצבט למראה עיניה של אם שבויה או דמעותיו של ילדה.
אלא שלא תמיד קיימו את התקנה הזו ככתבה וכלשונה. הגמרא כבר מספרת על ר' יהושע בן חנניה שפדה מידי הרומאים תינוק (האם התינוק נשבה לבדו או יחד עם משפחתו שנשארה בשבי? הגמרא לא מספרת לנו על זה). כשהשחרור נתקל בקשיים, הוא הכריז: "איני זז מכאן עד שאפדנו בכל ממון שפוסקין עליו". ואכן, הגמרא מספרת שהוא שילם ממון רב מאוד על התינוק, הרבה יותר משוויו. האם היה זה בשל סכנת חיים שביטלה את התקנה הזו, או כי הוא ידע שהתינוק הזה יכול לגדול להיות מנהיג? לא ברור. בכל מקרה, לפי הסיפור התינוק המשוחרר גדל להיות ר' ישמעאל, שהיה לכהן גדול ולאחד מעשרה הרוגי מלכות.

ההצלחות כנראה היו מעטות
קברי מרה"ם מרוטנבורג ואלכסנדר זיסקינד ווימפן, וורמס [צילום: הספרייה הלאומית]

מי שכן דרש לקיים את התקנה הזו על עצמו היה המהר"ם מרוטנבורג. המהר"ם נולד בשם מאיר בן ברוך בשנת 1220 בעיר וורמייזא שבגרמניה (כיום וורמס). וורמייזא הייתה עיר פסטורלית בעלת היסטוריה יהודית עשירה – יצאו ממנה גדולי עולם שתורתם היוותה בסיס איתן ליהדות אשכנז דורות אחר כך, אבל היא גם ידועה בטבח הנורא שנרך בתושביה היהודים ובחורבן הרובע היהודי כמאה שנה אחרי מותו של המהר"ם.
בנערותו נסע ר' מאיר ללמוד אצל גדולי התורה בצרפת וכשחזר לגרמניה הפך עד מהרה להיות הסמכות הרבנית הראשית של יהדות אשכנז. בערוב ימיו התגברו הרדיפות נגד היהודים בגרמניה, והוא, שהאמין כי כל יהודי חייב לעשות בפועל כל שביכולתו כדי להגיע לארץ ישראל, יצא למסע הקשה. אלא שהחוק הגרמני באותה תקופה אסר על יהודים לצאת מגבולות גרמניה. הוא נתפס באיטליה והועבר לידי השלטונות הגרמניים.
המהר"ם נכלא במבצר בעיר אנזיסהיים, למגינת ליבם של תלמידיו (החשוב שבהם היה הרא"ש – רבינו אשר) ובני משפחתו. הקהילה היהודית רצתה כמובן לפדות אותו – הוא היה מנהיגם הבלתי-מעורער – וככל הנראה אף החלו באיסוף הכסף בפועל. אלא שהשליט הגרמני דרש כופר מופקע, והמהר"ם – אולי בתקווה לשחרור מאוחר יותר תמורת סכום הוגן יותר – ציווה עליהם לא לשלם את הכופר. שנים מעטות אחר כך הוא נפטר בבית הכלא, כשהוא משאיר אחריו את פירושיו שכתב בתאו שבמבצר, לאחר שסופקו לו (לא בלי מאבק) קולמוס וקלף שיוכל לכתוב עליהם.
גם לאחר מותו, השלטונות הגרמניים לא הסכימו לשחרר את גופתו לקבורה יהודית. רק 14 שנים אחר כך הגיע יהודי עשיר בשם אלכסנדר זיסקינד ווימפן ושילם הון תמורת שחרור הגופה. הוא נקבר לצידו של המהר"ם בבית הקברות בוורמייזא עיר הולדתו, שם נשתמרו עד היום המצבות הצמודות על קבריהם שמספרות חלק מהסיפור הזה.
סיפורו של המהר"ם היה רק אחד מיני רבים. באירופה הנוצרית היהודים אולי לא נמכרו לעבדות או לקרבות ראווה אכזריים מול אריות וגלדיאטורים, אבל הם המשיכו להילקח בשבי ולהיכלא במצודות ובבתי כלא אימתניים, פעמים רבות ללא משפט הוגן או ללא משפט כלל. פנקסי הקהילות מכל רחבי אירופה עמוסים בהערות על נסיונות שחרור דיפלומטיים, תיעוד תפילות לשחרורם של האסירים או שורות בספרי חשבונות שמציינות סכומים שהופנו ל"פדיון שבויים". ההצלחות, ככל הנראה, היו מעטות.

חזרה לכוח: פריצת כלא עכו
הנסיונות הדיפלומטיים נכשלו ברובם [צילום: אוסף הפשקווילים, הספרייה הלאומית]

שנים רבות מאוחר יותר, עם הכיבוש הבריטי בארץ, פדיון השבויים קיבל תפנית חדה בצביונו – לא עוד תשלומי כופר (או שוחד לפקידים עות'מאנים). האסורים בבתי הכלא הבריטים היו עכשיו עם זיקה צבאית – חברי המחתרות והלוחמים לשחרור הארץ. לצד נסיונות (כושלים בעיקר) דיפלומטיים, חזרו אט-אט בני היישוב והפעילים המחתרתיים לדרכם של אבותיהם מימי התנ"ך ועצמאות ממלכת יהודה – הדרך הצבאית.
ב-4 במאי 1947 פשט האצ"ל על כלא עכו, כדי לשחרר את אסירי המחתרות. זו הייתה פעולה מורכבת שכללה תיאום בין מספר צוותים (כולל מול האסירים עצמם), התחזות לחוליית הנדסה בריטית ואנשי תחזוקה וקרב יריות עם יחידת צנחנים בריטית שאבטחה את הכלא.
היישוב היהודי סער. 41 אסירים יהודים הצליחו להימלט, שישה מתוכם נהרגו ושמונה נתפסו והוחזרו לכלא. שלושה מחברי הכוח התוקף נהרגו אף הם ושלושה נוספים נתפסו והוצאו להורג מאוחר יותר (אבשלום חביב, מאיר נקר ויעקב וייס). בנוסף, ברחו באותו יום מהכלא גם למעלה מ-180 אסירים ערבים. רובם נתפסו, אבל חלקם – וביניהם פושעים מסוכנים עם פוטנציאל משמעותי להרג יהודים בהמשך – הצליחו להישאר בחוץ.
האם היה מדובר בפעולה הרואית של פדיון שבויים או בפעולת התאבדות מיותרת שסיכנה את היישוב? בנאום שנשא מנחם בגין ברדיו האצ"ל שלושה ימים אחר כך, הוא אמר: "שוב נשפך דמנו והרווה את הרי הגליל. אך לא דם טבוחים הוא, כי אם דם לוחמים וגיבורים, המוליד גיבורים חדשים, המצמיח גבורה מחודשת, המביא חרות למולדת וחיי כבוד לעם". בעיניו, לפחות, הייתה זו חזרה מזהירה לימים בהם עם ישראל יכול היה להגן על עצמו, גם אם במחיר קורבנות בנפש.
מאז שהוקמה מדינת ישראל ועד היום, אנחנו מתמודדים עם סוגיות שונות ומורכבות של פדיון שבויים – החל בחיילים שנשבו תוך כדי קרבות וכלה באזרחים שנלקחו לאורך השנים כבני ערובה על-ידי ארגוני טרור רצחניים. מי יתן וכל מי שעדיין לא חזר משם יזכה אותנו במהרה בקיום מצוות פדיון שבויים, ושישובו הביתה כולם בשלום.

המאמר פורסם במקור ב"הספרנים", בלוג הספרייה הלאומית
[קישור]/
תאריך:  29/12/2023   |   עודכן:  29/12/2023
+שישה נהרגו בתקופה שבוצעה הלילה בגבול סוריה-עירק
13:32 30/12/23  |  יואב יצחק

סוכנות AP דיוחה כי שישה נהרגו בתקיפה שבוצעה הלילה בגבול סוריה-עירק. ארבעה מהם הינם פעילי חיזבאללה. השניים האחרים הם סורים. ארגון חיזבאללה הודיע שמותיהם של ארבעת ההרוגים משורותיו: חסן אכרם אל-מוסאווי, חידר מחמד אל-מזאוי, רכאן עלי סיף א-דין ועבאס מחמד אל-עג'מי. הפעילים נמנים על לוחמי חיזבאללה מיחידה 108 העוסקת, לצד יחידות 100 ו-112 של חיזבאללה, בהברחות נשק, תחמושת וציוד צבאי מאירן - דרך סוריה, אל לבנון. מתחילת המלחמה דיווח חיזבאללה על 133 הרוגים. הפעולה יוחסה הלילה לצבא ארה"ב. כלי תקשורת ערביים מיחסים את התקיפה לצה"ל, בשל האינטרס של ישראל למנוע זרימת נשק ותחמושת לחיזבאללה.

+צה"ל: קרבות עזים ברחבי הרצועה; הפלשתינים: 100 הרוגים ביממה
09:24 30/12/23  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה

חיילי חטיבת המילואים 14 במרחב העייר עזה חיסלו עשרות מחבלים ביממה האחרונה  ▪  צוות הקרב החטיבתי 551 במרחב בית לאהיא השמיד שני מבנים צבאיים  ▪  שני מחבלים תצפיתנים חוסלו מירי של פגז טנק

חיילי צה"ל בהיערכות באזור לחימה [צילום: דובר צה"ל]
חיילי צה"ל לוחמים ברצועה מבית לבית [צילום: דובר צה"ל]
+81 משאיות נכנסו אתמול לרצועה עם סיוע הומניטרי
09:03 30/12/23  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה

עוזר המזכ"ל חאלד חיארי: "המצב ההומניטרי בעזה ממשיך להידרדר"  ▪  כ-85% מתושבי הרצועה נאלצו להתפנות מבתיהם ולהימלט לדרום הרצועה  ▪  כ-20,000 אלף נהרגו ברצועה, שני שלישים מהם ילדים ונשים

הפליטים נמלטו מצפון הרצועה למחנות אוהלים בדרום הרצועה [צילום: AP]
+תריסר שבועות של מלחמה: הלקחים הראשונים
08:18 30/12/23  |  פרופ' אפרים ענבר   |   לרשימה המלאה

ארה"ב מעניקה תמיכה איתנה, אך יש גם חולשות במדיניותה  ▪  אירן מתקרבת עוד יותר לנשק גרעיני  ▪  אין סיכוי לשלום עם הפלשתינים בעתיד הנראה לעין  ▪  צה"ל צריך יותר חימוש ישראלי

תמיכה אמריקנית בהבסת חמאס [צילום: דובר צה''ל]
+שר החוץ האמריקני אישר הזרמת סיוע חירום לישראל ב-150 מיליון דולר
08:10 30/12/23  |  יואב יצחק

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אישר למכור לישראל חימושים ונשק בסכום כולל של 150 מיליון דולר. אישורו בחתימתו נעשה תוך הגדרת הנסיבות כסיוע חירום, דבר המאפשר למעשה לעקוף את הקונגרס ולמנוע את הסחבת הכרוכה בכך. הפנטגון שמסר הלילה על ההחלטה דיווח כי העסקה כוללת העברה מידית של פגזי ארטילריה בקוטר 155 מ"מ החסרים עתה לישראל בשל המלחמה נגד חמאס וחיזבאללה.

בלינקן. סיוע חירום [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
+רשת אל-ערביה: כ-20 אנשי מיליציות פרו-אירן נהרגו בתקיפת ארה"ב בסוריה
08:01 30/12/23  |  יואב יצחק

רשת אל-ערביה דיווחה, כי בתקיפת צבא ארה"ב הלילה (שישי-שבת) בסוריה נהרגו כ-20 אנשי מיליציות פרו-אירן ונפגעו משאיות שהובילו נשק ותחמושת מעירק לסוריה. הרשת מסתמכת על מידע שהועבר מצד המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם שבסיסו בלונדון. התקיפה בוצעה בתגובה לפעילותם של שלוחותיה של אירן בעירק ובסוריה, נגד צבא ארה"ב, וכן כדי לסכל חימושן של מיליציות בסוריה הפועלות נגד חיילי ארה"ב השוהים בסוריה ונגד ישראל.

+טורקיה: עשרות עצורים בחשד לתכנון פיגועים בבתי כנסת וכנסיות
16:17 29/12/23  |  עידן יוסף

סוכנות הידיעות הממלכתית של טורקיה: כוחות הביטחון עצרו 32 בני אדם החשודים בקשרים לדאעש. לפי החשד הם תכננו לבצע התקפות על בתי כנסת וכנסיות וכן על שגרירות עירק.

+צה"ל תקף חוליית נ"ט בשטח לבנון
16:11 29/12/23  |  עידן יוסף

מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו בשעות האחרונות מטרות טרור של חיזבאללה, במרחב ואדי חמול. בין המטרות שהותקפו, עמדות שיגור, מתחם צבאי, ותשתיות טרור נוספות.
בנוסף, כוחות צה"ל תקפו חוליית נ"ט של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב עיתרון ומשגר ממנו בוצע ירי במרחב יארון לעבר מרחב ברעם מוקדם יותר היום.
בהמשך להתרעות על חדירת כלי טיס עוין בצפון הארץ, האירוע הסתיים, אין חשש לאירוע בטחוני. כמו כן, בשעה האחרונה זוהו מספר שיגורים משטח לבנון לעבר שטח ישראל, שלושה מהם חצו לשטח ישראל. צה"ל תקף בארטילריה את מקורות הירי.

+מבצע ניר ועוז: קבלת שבת בח'רבת אחזעה
16:10 29/12/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

כוחות חטיבה 5 פועלים בח'רבת אחזעה ממנה יצאו מחבלים לטבח בניר עוז  ▪  לוחמי צוות קרב חטיבת כפיר מצטרפים ללחימה בח'אן יונס

קבלת שבת שקיימו לוחמי גדס״ר 5 בח׳רבת אחזעה
לוחמים בח'רבת אחזעה [צילום: דובר צה''ל]
+שלושה פצועים בפיגוע דריסה בהר חברון
13:50 29/12/23  |  עידן יוסף

3 פצועים בפיגוע דריסה בהר חברון, צפונית לעתניאל. אחד הפצועים במצב בינוני והיתר קל. המחבל חוסל. כתר הוכרז על הכפר דהרייה ממנו ככל הנראה יצא המחבל, מסוק הוזעק לפינוי פצוע.

+בלחץ ביידן: ישראל משתמשת כעת בפחות כוח אש
13:44 29/12/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

עוד פורסם בוולסטריט ג'ורנל כי חמאס אינו להוט כעת לשחרר חטופים  ▪  דיווח: נתניהו הורה למערכת הביטחון ליצור שת"פ עם גורמים מקומיים וחמולות חמושות בעזה כדי לפרום את שלטון חמאס

פחות כוח אש? [צילום: דובר צה"ל]
+ארה"ב תשלח את המתווך הוכשטיין ללבנון
13:37 29/12/23  |  עידן יוסף

יועצו של ביידן, עמוס הוכשטיין, נערך להגיע ללבנון במחצית הראשונה של חודש ינואר בניסיון לחדש את מאמצי התיווך בין ישראל ללבנון בעניין סימון הגבול היבשתי (עיתון א-שרק אל-אווסט)

+פיגוע קשה נמנע הלילה בשומרון
13:35 29/12/23  |  עידן יוסף

פיגוע קשה נמנע הלילה בשומרון: מחבל חמוש חדר ליישוב חומש ונעצר ע"י כוחות הביטחון, מתחקיר ראשוני עולה כי מספר מחבלים נוספים היו בדרכם ליישוב אך נמלטו לפני הגעת הכוחות (ישראל היום).

+התרעה הופעלה בנאות מרדכי ובכפר בלום
13:33 29/12/23  |  עידן יוסף

+צה"ל ביטל הסעות לחיילים בשבת מחוסר ביקוש
13:08 29/12/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ל-News1 נודע כי הניסוי שערך הצבא בשבת שעברה להסעת חיילי מילואים בשבת לא הצליח, ומתוך אלפי חיילים בבסיס השתמשו בודדים בשירות היקר

הניסוי כשל [צילום אילוסטרציה: אורן בן-חקון/פלאש 90]
+משחתת אמריקנית הפילה כטב"ם וטיל בליסטי שנורו על-ידי החות'ים
12:40 29/12/23  |  עידן יוסף

פיקוד מרכז של ארה"ב: ספינת הטילים USS Mason הפילה כטב"ם וטיל בליסטי נגד כלי שיט בדרום הים סוף שנורו על-ידי החות'ים מתימן בין השעות 17:45 ל-18:10 (שעון צנעא) ב-28 בדצמבר. לא נגרם נזק לאף אחת מ-18 הספינות שהיו באזור ולא דווח על פציעות.

+אירן מאיצה העברת חימושים מדויקים לחיזבאללה
12:33 29/12/23  |  עידן יוסף

אירן מאיצה העברת חימושים מדויקים לחיזבאללה, כהיערכות לעימות נרחב בצפון (ynet).

+צה"ל לממשלה: לא נוכל לשחרר 688 מועמדים בבחירות המקומיות
12:26 29/12/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

לקראת הדיון ביום ראשון בדחיית הבחירות ל-27 בפברואר, הודיע הצבא כי מנתוניו עולה ש-688 משרתי מילואים שמתמודדים ב-144 רשויות מקומיות בבחירות הם הכרחיים, ו"בסבירות גבוהה" לא ניתן יהיה לשחררם  ▪  1,141 משרתים יוכלו להשתחרר אם יבחרו - אך כנראה ייאלצו לוותר על מועמדותם

חלק מהלוחמים ויתרו על מועמדותם [צילום: דובר צה"ל]
+השר בני גנץ הגיע לנחם את משפחתו של חייל שנפל בגבול לבנון
11:56 29/12/23  |  עידן יוסף

חבר קבינט ניהול המלחמה השר בני גנץ הגיע לנחם את בני משפחת זיו בעירו ראש העין, ששכלה את סמל עמית הוד זיו, לוחם בגדוד 71 של עוצבת "הברק". גנץ שוחח עם הורי הלוחם, וכתב בספר הניחומים כי אומנם לא הכיר אותו אך התרשם מן הסיפורים מהטוב ומהשמחה שעמית ייצג.
סמל עמית הוד זיו נהרג בגבול לבנון מירי נ"ט של חיזבאללה. בן 19 היה בנופלו, והותיר אחריו הורים, אחות ואח.

+חיל-התותחנים תקף בעקבות ירי לדוב"ב ולברעם
11:45 29/12/23  |  עידן יוסף

בעקבות זיהוי מספר שיגורים משטח לבנון לעבר מרחב דוב"ב וברעם לפני זמן קצר, תקף חיל-התותחנים בארטילריה את מקורות הירי.
האזעקות שהופעלו באצבע הגליל היו בעקבות זיהוי שווא.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מנחם בגין / Menachem Begin
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פדיון שבויים: בין ציווי מוסרי עילאי לבין שיקולים מעשיים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מרים היקרה.
כבש 44  |  30/12/23 06:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת חרבות ברזל
עידן יוסף
כוחות חטיבה 5 פועלים בח'רבת אחזעה ממנה יצאו מחבלים לטבח בניר עוז    לוחמי צוות קרב חטיבת כפיר מצטרפים ללחימה בח'אן יונס
עידן יוסף
עוד פורסם בוולסטריט ג'ורנל כי חמאס אינו להוט כעת לשחרר חטופים    דיווח: נתניהו הורה למערכת הביטחון ליצור שת"פ עם גורמים מקומיים וחמולות חמושות בעזה כדי לפרום את שלטון חמאס
עידן יוסף
ל-News1 נודע כי הניסוי שערך הצבא בשבת שעברה להסעת חיילי מילואים בשבת לא הצליח, ומתוך אלפי חיילים בבסיס השתמשו בודדים בשירות היקר
עידן יוסף
לקראת הדיון ביום ראשון בדחיית הבחירות ל-27 בפברואר, הודיע הצבא כי מנתוניו עולה ש-688 משרתי מילואים שמתמודדים ב-144 רשויות מקומיות בבחירות הם הכרחיים, ו"בסבירות גבוהה" לא ניתן יהיה לשחררם    1,141 משרתים יוכלו להשתחרר אם יבחרו - אך כנראה ייאלצו לוותר על מועמדותם
עידן יוסף
סרן (מיל׳) הראל שרביט מכוכב יעקב נהרג היום בצפון רצועת עזה    בקרבות שונים בצפון רצועת עזה נפצעו באורח קשה קצין ולוחם מבית הספר להנדסה צבאית    מתחילת התמרון הקרקעי ברצועה פורסמו שמותיהם של 169 חללי צה"ל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il