X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הכותבים קיבלו הגנה מהבינה המלאכותית [צילום: כריס פיזלו, AP]
2023 הייתה מוצלחת לעובדי הצווארון הכחול בארה"ב
שוק העבודה החם, האינפלציה הנמוכה וגל של שביתות הובילו להישגים ניכרים עבור מיליוני עובדים, במיוחד בעלי השכר הנמוך ביותר וושינגטון פוסט צופה שהמגמה תימשך ב-2024

2023 החלה בתחזיות עגומות למיתון במשק האמריקני, אך מסתיימת כשנה מוצלחת מאוד לעובדים ואחת הטובות ביותר לעבודה המאורגנת מזה שנות דור. 525,000 עובדים שבתו בשנה היוצאת; רק פעמיים מאז 1990 מספר השובתים היה גבוה יותר. רבות מן השביתות הובילו לוויתורים ניכרים מצד המעסיקים, ובראשן שביתת עובדי הרכב – מציין וושינגטון פוסט.
המעסיקים הסכימו לשלם יותר בשל שוק עבודה לחוץ במידה חסרת תקדים, כך שמשתלם להם כלכלית לשלם יותר מאשר לנסות למצוא עובדים חדשים או להסתכן באובדן הוותיקים. שיעור האבטלה נותר פחות מ-4% (נכון לחודש נובמבר) והוא כזה שנתיים ברציפות – מצב שהיה כמותו לאחרונה בשנות ה-1960. באביב האחרון החל השכר לשעה לעלות יותר מאשר האינפלציה, וכך עלתה רמת חייהם של העובדים ובמיוחד של בעלי השכר הנמוך ביותר.
החששות ממיתון נבעו מהזינוק בריבית ומפיטורי 160,000 עובדים בענף ההיי-טק בתחילת השנה, אך הם התפוגגו בזכות צריכה חזקה מן הצפוי, אשר דחפה את המעסיקים להמשיך לשכור עובדים. התחרות העזה על עובדים הובילה אותה להמשיך להעלות את השכר, כאשר העליות החדות ביותר נפלו בחלקם של 25% התחתונים.
חוזקו של שוק העבודה מילא תפקיד מרכזי בשורה של שביתות, אשר הובילו לכך שארגוני העובדים בשורה של ענפים הצליחו להשיג את ההסכמים הטובים ביותר מזה עשרות שנים. בחודש מאי פתחו בשביתה 11,500 כותבי תסריטים, לאחר חודשיים הצטרפו אליהם 160,000 שחקנים והוליווד שותקה לראשונה מאז שנות ה-1960. התוצאה: בונוסים על שידורי streaming והגנה מפני השימוש בבינה מלאכותית.
45,000 עובדים בשלוש יצרניות הרכב הגדולות יצאו לשביתה הנרחבת ביותר מזה עשרות שנים, וסיימו עם עליית שכר של 25% על פני 4.5 שנים והזכות לשבות אם ייסגרו מפעלים. 75,000 עובדי חברת שירותי הבריאות קייזר-פרמננטה שבתו לשלושה ימים בחודש אוקטובר, השביתה הגדולה בתולדות הענף. הם השיגו העלאה של למעלה מ-20% על פני ארבע שנים ושכר מינימום של 25 דולר לשעה בקליפורניה. אפילו איומים בשביתה הספיקו לעיתים: איגוד עובדי הקולינריה בלאס וגאס השיג העלאה של 32% על פני חמש שנים ל-40,000 חבריו – ההעלאה החדה ביותר מזה 90 שנה.
כמה כלכלנים מציינים, כי העלאות אלו אינן כה חדות כפי שנראה על הנייר, משום שהאינפלציה תנגוס בהן, שכן למרות ירידתה בחודשים האחרונים – מחירי מוצרים רבים עדיין גבוהים מאשר לפני הקורונה. ועדיין, המגמה בשוק העבודה היא יותר מאשר תגובה לשוק החם ולאינפלציה, אומר הפוסט. העובדים מגיבים לתנאי העבודה המסוכנים יותר שגרמה הקורונה ולעשרות שנים של שכר קפוא בעוד רווחי החברות מזנקים. שכרם של המנכ"לים ביצרני הרכב הגדולים עלה ב-40% לעומת 6% בלבד לעובדים בארבע השנים שקדמו לשביתה. הם הבינו שהמעסיקים מרוויחים היטב והפכו למיליטנטיים יותר.

שיפור ניכר במצבם של השחורים
עובדי קייזר-פרמננטה קיבלו העלאה של 20% [צילום: דמיאן דובארגאנס, AP]

לשכת המסחר האמריקנית, המייצגת רבים מן המעסיקים, טענה שהשביתות ב-2023 גרמו נזקי משנה לעסקים וקהילות רבים, כולל בדמות עליית ההוצאות לצרכן ופגיעה בעסקים קטנים. אולם, רחשי ליבם של העובדים באים לידי ביטוי בסקרים: התמיכה באיגודים עולה בעשור האחרון, לאחר שירדה לשפל במשבר של 2008, וכיום היא עומדת על 67%. עם זאת, שיעור החברות באיגודים עמד ב-2022 על 10.1% בלבד, מחצית מן השיעור ב-1983.
הרוב המכריע של העובדים בארה"ב לא שבתו ב-2023, אך מיליונים יצאו נשכרים מהעלאות השכר, בין היתר בשל ההאטה באינפלציה (3.1% בלבד לשנה בנובמבר), ריבוי אפשרויות התעסוקה והיכולת לעבור משרות. יצירת משרות יציבה בענפי השירותים – כולל בריאות, חינוך וממשל מדינתי ומקומי – סייעה לשמר שוק עבודה ידידותי לעובדים, למרות הצטמקות בגידול של התעשיה, המסחר והשירותים המקצועיים.
יותר קבוצות של עובדים מוחלשים נהנות משיפור ניכר, בהשוואה לזמנים קודמים של התאוששות כלכלית, מציין הפוסט. שיעור האבטלה של שחורים, שהוא לעיתים כפול משל לבנים, הגיע לשפל של 5% בחודש מאי, אם כי מאז עלה ל-5.8%. גם שיעור האבטלה של חסרי תואר אקדמי מתקרב לשפל. אחרי המשבר של 2008, בעלי השכר הגבוה שבו לקדמותם מהר יותר; אחרי הקורונה, זה מה שמתרחש בקרב בעלי השכר הנמוך.
במובנים רבים, שוק העבודה האמריקני חוזר לשגרה של 2019, ערב הקורונה, תקופה אשר אופיינה באבטלה נמוכה ועליית שכר משמעותית לבעלי השכר הנמוך. כלכלנים מצפים שמגמה זו תימשך גם ב-2024 – מה שעלול להוביל לגל חדש של שביתות. בשנה הנכנסת מסתיימים ההסכמים הקיבוציים של רבבות עובדים בחברת AT&T, בחברת בואינג ושל צוותי טלוויזיה וקולנוע בהוליווד, והמו"מ על חידושם עשוי להוביל לשביתות.

הכתבה המלאה
תאריך:  01/01/24   |   עודכן:  01/01/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
2023 הייתה מוצלחת לעובדי הצווארון הכחול בארה"ב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
לדעת ניו-יורק טיימס, זה כנראה יהיה השיקול המרכזי של שופטי בית המשפט העליון בנוגע לכשירותו של טראמפ    דווקא תפיסות שמרניות תומכות בפסילתו, אך השיקול המשפטי אינו היחיד
איתמר לוין
התגייסות החרדים לצה"ל בעקבות 7 באוקטובר הגיעה גם לוושינגטון פוסט, המתאר את הרצון לתרום - לצד התגובות הקשות בהן נתקלים חלק ממאות החרדים שלבשו מדים לראשונה בחייהם
איתמר לוין
ההכרעות הסותרות בנוגע לכשירותו של טראמפ להתמודד ולוחות הזמנים של הפריימריז הרפובליקניים מחייבים את בית המשפט העליון להכריע בהקדם - מסביר וושינגטון פוסט
איתמר לוין
במאמר חריף קורא איגנציוס לממשל להציב את ישראל בפני המציאות: אין דרך לסיים את המלחמה בלא להציב בעזה כוחות המשרתים כיום את הרש"פ    טוען שהדרך ליציאה מעזה חייבת לכלול גם יד קשה כלפי אלימות המתנחלים ביו"ש
איתמר לוין
המבנה של הארגון נועד לאפשר לו לפעול גם אם בכיריו נעלמים    עוצמת המתקפה עלולה להגביר את האהדה כלפיו ואת מאגר המגויסים    גם אם יחוסל בעזה, יש לחמאס שלוחות ביו"ש ובחו"ל    מומחים מעריכים: לכל היותר ישראל תצליח להכיל את חמאס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il