X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לא זו הדרך [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
קיוסק באוטוסטרדה
החלטת הבג"ץ לפסול את החקיקה שמנעה ביקורת בג"צית על החלטות בלתי רציונליות, חיונית בעיקר בעידן שבו כל ממזר מלך וכל ח"כ סחטן

אריאל שרון, הוא ולא אחר, היה האיש ששכנע אותי סופית, שאוי לנו ואבוי למדינה אם תבוטל זכות הבג"ץ לבחון במאזני הסבירות את הפעילות הפרלמנטרית והממשלתית. ממנו למדתי, שמוכרחים ממש להשאיר בידי שופטי הבג"ץ את מבחן הסבירות של פעילות הכנסת והממשלה, לרבות הענקת הכוח בידיהם לביטול החלטות פרלמנטריות או ממשלתיות הנגועות בשרירותיות, באינטרסנטיות, בביזת כספי ציבור ובחוסר סבירות קיצוני. השבוע, כשפורסמה הכרעת הבג"ץ לבטל את חוק יסוד עילת הסבירות, שהתיימר ליטול מהבג"ץ את היכולת להעמיד כל מעשה שלטוני במבחן הסבירות, נזכרתי בשיעור ההוא שלמדתי משרון והרשיתי לעצמי להעריך שהוא מחייך לו מלמעלה. ככלות הכל, מי כמוהו מבין בפוליטיקה?
ואשר לסיפורו של הקיוסק באוטוסטרדה, מעשה שהיה כך היה: כשכיהן בנימין נתניהו הצעיר בתפקיד הרם של שגריר ישראל באו"ם, באמצע שנות ה-80, וזכה להצלחה רבה עקב פעילותו המבריקה, שפתו המלוטשת וחינו האישי, הגיע לבקרו בניו-יורק שר התעשיה והמסחר דאז אריאל שרון. השר אפוף ההילה הקרבית, עם הטייטל של שר ביטחון לשעבר, שאל את נתניהו בזהירות לגבי עתידו כשיגדל ויסיים שליחותו באו"ם. נתניהו השיב שהוא בהחלט שוקל להיכנס לפוליטיקה. נראה ששרון, שכבר אז נשא עיניו לראשות הליכוד והממשלה, חשש משהו מפני תחרות מצידו של נתניהו במרוץ לפיסגה, וניסה להניאו מכך. הוא תיאר באזניו את הקשיים והמוקשים הנלווים לחייו של הפוליטיקאי הישראלי המצוי.
"הפוליטיקה אינה קייטנה", התפייט אריק הגדול. "אתה צריך לדעת שבפוליטיקה אתה תלוי בכל מיני אנשים קטנים, קטנוניים, חברי מרכז למיניהם, שיציבו לך דרישות בלתי אפשריות - ואתה תיאלץ, נעבעך, להיענות להם. עד האחרונה שבהן. לכולם. אם לא תיענה תפסיד אותם. כך למשל יבוא אליך חבר מרכז וידרוש רישיון להעמיד קיוסק באמצע האוטוסטרדה. כן, קיוסק באוטוסטרדה. מה תענה? לא תיתן? תוותר על תמיכתו? ומה תעשה אם הוא עומד בראש חמולה של כמה עשרות חברי מרכז?".
כדי לבלום מתנות מסוג קיוסק באוטוסטרדה מצידם של פוליטיקאים אינטרסנטים, קמה לבג"ץ הזכות, מזה עידן ועידנים, לשקול במאזני הסבירות את מידת ההיגיון שבהחלטות הכנסת והממשלה, ולבטל מעשים שלטוניים שאינם סבירים. כך התנהלה המדינה לטובת כל הצדדים, כולל הפוליטיקאים עצמם, עד לפני 8 חודשים. אבל אז החליטה הקואליציה ברוב של 64 ח"כים (53.3%) לשלול מהבג"ץ את זכות בחינת הסבירות באמצעות חוק יסוד: עילת הסבירות, שביטל למעשה את זכות בחינת הסבירות הב"גצית. השבוע געשה הביצה הפוליטית כשהחליט הבג"ץ (גם הוא ברוב של 53.3% משופטיו) שחוק היסוד הזה אינו סביר וביטל אותו.
פוליטיקאים תאוותנים
החלטת הבג"ץ עוררה, כצפוי, גלי צונאמי אדירים. ואני הקטן, בעוונותי, סבור בניגוד לדעת מרבית קוראי טור זה (כן, אני יודע), שהפסיקה הזו דווקא נחוצה מאוד בחיינו הציבוריים. שהרי זה המענה היחיד שירסן פוליטיקאים ציניים ותאוותנים, חסרי מעצורים, שנוטלים לעצמם את הזכות והסמכות הבלעדיות להתעלל במדינה ובאזרחיה ולהתנהל ללא חשבון, ללא התייחסות לטובת הכלל ולרגע חשבו שגם ללא אימת הבג"ץ.
דוגמאות? יש בשפע. נסתפק בשתיים שלוש. קחו למשל את יוזמת הח"כים החרדיים לחוקק את חוק יסוד לימוד תורה, שנועד להעניק פטור גורף מחובת שירות בצה"ל להצלת העם מפני הקמים עליו, לכל בחורי הישיבות. חוץ מהעובדה שמדובר בחוק אנטי תורני, כמעט כפרני (שהרי מלחמת מצווה מחייבת מדאורייתא גם בימינו ולמענה יוצאים חתן מחדרו וכלה מחופתה), עלולים היינו להיקלע למצב שסיעת הציונות הדתית, שהשירות בצה"ל לעזרת העם הוא נשמת אפה, הייתה נאלצת לתמוך בחוק שערורייתי זה, שהוא גם אנטי לאומי ואנטי ציוני. שכן בלעדיו, עלולה הייתה הקואליציה לקרוס. רק 'בזכות' המלחמה הארורה שנגזרה עלינו, הוסרה היוזמה האנטי תורנית.
דוגמה שניה: בתקציב החירום שאושר לפני כשבועיים, הסתתר תקציב של 27 מיליון שקל לטובת הסעיף המוזר המכונה 'מניעת נשירה מהישיבות'. גם הוא הושג באיומי אקדח של פירוק הקואליציה. מה משמעותו של סעיף אווילי זה? לא תאמינו: מדינת ישראל תתקצב - מעשה חלם! - פעולות שייעשו למניעת גיוסם של נושרי הישיבות לצה"ל. מדובר בנושרים, רבותי, שממילא לא לומדים ושאין תורתם אומנותם. אפילו הרב שך זצ"ל פסק בזמנו שחרדי המתחפש לבן ישיבה ואינו לומד, חייב להתגייס. היום, בלחץ המבנה הקואליציוני הרעוע שבו כל ממזר מלך, שוריינו 27 מיליון ליעד הזה, בתמיכת - שיא האבסורד! - סיעות הציונות הדתית ועוצמה לישראל, המעלות את השירות בצה"ל על ראש שמחתן.
דוגמאות אבסורדיות נוספות לא חסרות. סילוקו של יו"ר רשות הדואר רק מפני שאינו מאנ"ש, הוא דוגמה אחת בלבד ליוזמה לטיהור השירות הציבורי ממקצוענים, לטובת מקורבים, לרבות בטלנים חסרי כישורים בעליל. רק השבוע התפטרה בטריקת דלת יו"ר רשות החברות הממשלתית עו"ד מיכל רוזנבוים, לאחר שהבינה ששום סכר מצידה לא יעצור את שטף הג'ובים לחברי מרכז בלתי מקצועיים בדירקטוריונים ובגופים אחרים, שיוזם השר הממונה דודי אמסלם.
"את מי אני אגיש"?
הוותיקים שבינינו עוד זוכרים את מחזה העיוועים שהתחולל במרכז הליכוד, בפניו הופיעה שרת החינוך לשעבר לימור לבנת ששאלה בציניות ובבוז: "רוצים ג'ובים?", והליכודניקים שאגו בהתלהבות שהדהימה את לבנת: "כן!!!". אלמלא ביטול חוק הסבירות, היינו אמורים לחזור לימים האפלים ההם. כשנשאל השר אמסלם ברשת ב' על להיטותו לחלוקת ג'ובים, הוא בכלל לא הבין איפה הבעיה. "התפקיד שלי הוא להגיש אנשים שאני מכיר ומעריך; את מי אני אגיש?", השיב בנימת ניצחון.
כדי לעצור סחטנות של תקציבים לא ראויים ובלימת תיאבונם של פוליטיקאים לא ראויים, טוב שיש בג"ץ שמנע מהחבר'ה האלה לחגוג ולבזוז כל מה שרק אפשר. אשרינו שזכינו שקם לנו 'מבוגר אחראי', שהבהיר לאמסלמ'ים ולגולדקנופפ'ים למיניהם, שהמדינה אינה נחלתם הפרטית, לא שלהם ולא של פוליטיקאים אחרים. אשרינו שזכינו שהבג"ץ נופף באצבעו מול עיני הציניקנים מגבעת רם, באמירה נוסח הנשיא רייגן - Don't: לא לפיזור תקציבים בלתי הגיוניים לכיסי המקורבים לצלחת; לא לחלוקת ג'ובים שמנים למקורבים בלתי מוכשרים בעליל; לא להיענות לסחטנות פוליטית של בודדים או מפלגות שעושים את המדינה כולה למריונטה פרטית; לא לביזת קופת המדינה. אשרינו שיש מי שבולמים את הידרדרותנו למצבן הרעוע של רפובליקות בננות.
נכון, יש הרבה מן המקומם והמאכזב בעיתוי האומלל של פרסום פסק הדין. דווקא עכשיו? בעיצומה של מלחמה, של חתירה ל'ביחד ננצח'? יסלחו לי כבודם, אבל פרסום פסק הדין השנוי במחלוקת דווקא עכשיו, בעת מלחמה, אינו תורם בדיוק ל'ביחד'. כאמור, לעניות דעתי הבלתי קובעת פסק הדין ראוי ורצוי למניעת ביזת קופת הציבור ונכסי הכלל ולמניעת חקיקה בלתי רציונלית בעליל. אבל לכל זמן ועת, גם לפרסום פסק דין שחיוניותו לניקיון האווירה במקומותינו, אינה מוטלת בספק מבחינת מוסרית והגיונית. בהחלט ראוי היה לדחות את הפרסום עד לרגיעה ביטחונית בחזיתות השונות.
לא שהשופטים העריכו שהרגיעה אינה צפויה בהקדם ולכן הזדרזו. אילו זה היה הנימוק, ניחא. הבעיה היא שהבהילות נבעה מחמת 'אילוץ' טכני בלבד: העובדה שבימים אלה פורשות השופטות אסתר חיות וענת ברון לגמלאות והן לא יכלו להרשות לעצמן פרישה שאינה מלווה בחתימת ידן על פסק הדין הדרמטי שיישם לדורות בספרי המשפט. לא רק שהן עצמן לא החילו על עצמן את מבחן הסבירות, הן גם לא לקחו בחשבון שפרסום ההכרעה עכשיו, אינו עולה כלל בקנה אחד עם מידת הסבירות. מה שדורשים השופטים מהפוליטיקאים, לנהוג במידת הסבירות - לא דין שיידרשו זאת תחילה מעצמם? העיתוי ממש לא סביר, כבודכם. אבל מי ישפוט את השופטים? חבל. חבל מאוד. לא זו הדרך.

תאריך:  03/01/2024   |   עודכן:  03/01/2024
+ח"כ סעדה על הרפורמה המשפטית: "למדנו שאת הדברים האלה צריך לעשות בהסכמה רחבה"
11:29 04/01/24  |  מירב ארד

ח"כ משה סעדה התייחס למהפכה המשפטית בראיון לכאן רשת ב': "למדנו שאת הדברים האלה צריך לעשות בהסכמה רחבה, כי מעל הכול עם ישראל". עוד אמר על התבטאויות חברי ממשלה נגד ארה"ב: "צריך להוקיר תודה והערכה גדולה מאוד לארה"ב. יש פה רכבת אווירית של תחמושת שנוחתת כל יום מארה"ב".

+זה החוק החשוב ביותר לנתניהו, אבל הנבצרות ממש לא כאן
06:31 04/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

החוק הבעייתי הזה נולד בשל חששו של נתניהו שעיסוקו ברפורמה יוביל את מיארה לקבוע שהוא בנבצרות - אבל מהלך כזה רחוק מאוד מלהתממש, אפילו כעת  ▪  בג"ץ קיבע את סמכותו לפסול חוק יסוד בשל שימוש לרעה בסמכות המכוננת, וגם שרטט את שני המחנות בתוכו  ▪  מה שבאמת צריך לעשות כעת הוא לקדם את חוק יסוד החקיקה

הדיון בחוק הנבצרות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+שס: העליון ממשיך עם פסיקות תקדימיות ומעוררות מחלוקת, המערערות את האחדות
23:23 03/01/24  |  עידן יוסף

מפלגת שס בתגובה להחלטת בג״ץ חוק הנבצרות: "מצער שוב לראות שדווקא בזמן מלחמה, כאשר החזית והעורף מאוחדים במטרה לנצח, דווקא בית המשפט העליון ממשיך עם פסיקות תקדימיות ומעוררות מחלוקת, המערערות את האחדות הכל כך חיונית כעת הזו. העם הוא הריבון היחיד לבחור ראש ממשלה.
"שס מצרה על כך שבג״ץ לא אימץ את הצעת יו״ר התנועה הרב אריה דרעי לדחות את הפסיקות הללו לאחר המלחמה, וקוראת לציבור להמשיך לשמור על האחדות החיונית לניצחון, בעזרת השם".

+יומן מלחמה, היום ה-89
21:52 03/01/24  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

אהוד ברק יזם הפיכה שלטונית בישראל, אמר  ▪  אתה שומע מה שאתה אומר? ברק עם חמישה צל"שים יזם הפיכה במדינת ישראל? אתה מושפע ממכונת הרעל

אלימות? [צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90]
+וילנר: התיקון נועד להפיג את העמימות
21:19 03/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

התיקון חל על כל ראשי הממשלה ממועד כניסתו לתוקף ואילך, ללא מגבלת זמן כלשהי; והוא אינו כולל פרטים אחרים שיש בכוחם לצמצם את תחולתו לראש הממשלה המכהן בלבד

יעל וילנר. כלליות התחולה [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]
+אלרון: נתניהו עדיין מחויב להסדר ניגוד העניינים
21:17 03/01/24  |     |   לרשימה המלאה

חוק הנבצרות טוב בהרבה מההסדר החסר שהיה לפניו  ▪  התערבות בחוקי יסוד - במקרי קיצון בלבד; תכלית החוק איננה פרסונלית באופן מובהק

יוסף אלרון. להסיר את הערפל [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+מינץ: קשיים רבים ב"שימוש לרעה בסמכות המכוננת"
21:03 03/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מדובר בתיקון קבוע, שחל על כל ראש ממשלה מכהן או שיכהן לעתיד לבוא, שנוגע לסוגיה שהתעוררה בעבר העשויה להתעורר גם בעתיד, שלגביה קיים חסר בחוק היסוד

דוד מינץ. אין סמכות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+ברון: המטרה הייתה להסיר איום על שלטון נתניהו
21:01 03/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אותו מניע פרסונלי לא טפטף או זלג לתוך תכלית התיקון, אלא הציף והטביע אותה בשיטפון של פרסונליות עד שלא ניתן עוד להבחין היכן "מסתיים" המניע ו"מתחילה" התכלית

ענת ברון. באופן צלול וברור [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+גרוסקופף: למנוע הכנסת תכליות זרות לחוקה המתהווה
20:47 03/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

עניינה של דוקטרינת השימוש לרעה בסמכות המכוננת הוא, אם כן, ניצול הסמכות המכוננת לתכלית זרה - לתכלית סובייקטיבית זרה, וזאת להבדיל ממניע פסול

עופר גרוסקופף. חובת אמון [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]
+עמית: טבול בפרסונליות מכף רגל ועד ראש
20:44 03/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

העיתוי, המסלול המיוחד והמהיר, האפקט המיידי, כוונת המכונני, האקדח המעשן, תוכן התיקון, תחולת התיקון - כל אלו מעידים שהוא פרסונלי

יצחק עמית. אור שמש בהיר [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+ברק-ארז: חל על ראש הממשלה שזהותו ידועה
20:23 03/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

יש הבדל בין קביעת הסדר חדש בעל אופי כללי לבין חקיקה שמבחינת תוכנה משליכה על ממלא התפקיד באופן שאין אישי ממנו, במצב שבו כבר התנהל הליך פלילי והיה ידוע שהוגשו עתירות

דפנה ברק-ארז. לא תיקון "רגיל" [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
+חיות: פגיעה קשה בעקרון השוויון בפני החוק
20:20 03/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

התכלית העיקרית אשר לשמה נחקק התיקון, בראייה צופה פני עתיד, היא מתן מענה לסיכון משפטי קונקרטי (קביעה בדבר נבצרות) שאיים - לתפיסת מחוקקי התיקון - על ראש הממשלה המכהן

חיות. חומרה מיוחדת [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+לוין: הוכחה נוספת לצורך הדחוף לאיזון ממשי בין הרשויות
20:15 03/01/24  |  עידן יוסף

שר המשפטים יריב לוין על פס"ד בג"ץ הנבצרות: "החלטת שופטי בית המשפט העליון לפרסם פסקי דין השנויים במחלוקת קשה אפילו בינם לבין עצמם, תוך כדי שלוחמינו מחרפים את נפשם בחזית, היא מעשה הפוגע באחדות העם המתחייבת בתקופה זו. ראש ממשלה שנבחר באופן דמוקרטי מחליפים בקלפי ולא בפסק דין. הביטול החפוז כלאחר יד של חקיקת הכנסת, הוא הוכחה נוספת לצורך הדחוף לאיזון ממשי בין הרשויות. אי-אפשר למנוע מהעם לממש את רצונו בדמוקרטיה מתוקנת ולבטל פעם אחר פעם את החלטות נבחריו".

+סולברג: לא לחפש אחר תכלית פרסונלית חמקמקה
20:03 03/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

נוצר מעגל שוטה המונע את חוק יסוד החקיקה; על בית המשפט לאמץ גישה מרוסנת ומאופקת, ועל הכנסת למלא את חובתה: אין מנוס, האזעקה נשמעה, בנפשנו הדבר

נעם סולברג. לשון כללית אינה ה"זיז" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+שטיין: נתניהו הוא ראש הממשלה ולכן החוק חל עליו
20:02 03/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

החוק נושא דיוננו חל אפוא על מר בנימין נתניהו בכושרו כראש הממשלה, ולא בשל היותו בנימין נתניהו

שטיין. תכלית כפולה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+פוגלמן: חוק יסוד פרסונלי - חריגה מסמכות כינון החוקה
19:36 03/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

חוקי היסוד אמורים לשקף את ערכי היסוד ואת העקרונות שנוהגים בחברה, וככאלה אין הם יכולים לשקף אינטרס פרטיקולרי של רוב מקרי כזה או אחר

פוגלמן. להציב את קו הגבול [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+גורמים בליכוד: החלטת בג"ץ מקוממת - אבל טובה לנתניהו
19:04 03/01/24  |  עידן יוסף

גורמים בליכוד אומרים בעקבות החלטת בג"ץ לגבי חוק הנבצרות כי הפסיקה הערב, מקוממת ומרגיזה ככל שתהיה, היא טובה לראש הממשלה. היות שבית המשפט העליון לא כפוף לתקדימי עצמו והיות שמהשבוע הבא המיעוט בשתי ההחלטות האחרונות של בית המשפט הופך לרוב בעקבות הפרישה של השופטות אסתר חיות וענת ברון, הרי לא צפוי גיבוי בבית המשפט להוצאת נתניהו לנבצרות, אם וכאשר החלטה כזאת תגיע בפועל לפתחו של בית המשפט העליון.

+בג"ץ: חוק הנבצרות יחול מהכנסת הבאה - ולא כעת על נתניהו
17:41 03/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

חוק הנבצרות קובע, שרק הממשלה או הכנסת יוכלו להכריז על נבצרות של ראש הממשלה, רק מסיבות בריאותיות ורק ברוב מיוחס  ▪  דעת הרוב: מדובר בתיקון פרסונלי מובהק שמהווה שימוש לרעה של הכנסת בסמכותה המכוננת

הדיון בחוק הנבצרות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
איתמר לוין
התיקון חל על כל ראשי הממשלה ממועד כניסתו לתוקף ואילך, ללא מגבלת זמן כלשהי; והוא אינו כולל פרטים אחרים שיש בכוחם לצמצם את תחולתו לראש הממשלה המכהן בלבד
חוק הנבצרות טוב בהרבה מההסדר החסר שהיה לפניו    התערבות בחוקי יסוד - במקרי קיצון בלבד; תכלית החוק איננה פרסונלית באופן מובהק
איתמר לוין
מדובר בתיקון קבוע, שחל על כל ראש ממשלה מכהן או שיכהן לעתיד לבוא, שנוגע לסוגיה שהתעוררה בעבר העשויה להתעורר גם בעתיד, שלגביה קיים חסר בחוק היסוד
איתמר לוין
אותו מניע פרסונלי לא טפטף או זלג לתוך תכלית התיקון, אלא הציף והטביע אותה בשיטפון של פרסונליות עד שלא ניתן עוד להבחין היכן "מסתיים" המניע ו"מתחילה" התכלית
איתמר לוין
עניינה של דוקטרינת השימוש לרעה בסמכות המכוננת הוא, אם כן, ניצול הסמכות המכוננת לתכלית זרה - לתכלית סובייקטיבית זרה, וזאת להבדיל ממניע פסול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il