X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מעל הרף של הסכם פריז [צילום: מאט יורק, AP]
2023 הייתה השנה החמה ביותר בהיסטוריה האנושית
הטמפרטורה הממוצעת הייתה גבוהה ב-1.48 מעלות מאשר בעידן הטרום-תעשייתי וצפויה לשבור שוב את השיא כבר השנה וושינגטון פוסט: זו דוגמה חיה לצפוי לעולם אם המגמה תימשך

עכשיו זה רשמי: 2023 הייתה השנה החמה ביותר בהיסטוריה האנושית. גוף האקלים המרכזי של אירופה, Copernicus Climate Change Service, מסר (9.1.24), כי הטמפרטורה הממוצעת בשנה היוצאת הייתה גבוהה ב-1.48 מעלות צלזיוס מאשר הממוצע ערב המהפכה התעשייתית ולפני תחילת השימוש בדלקים מאובנים (נפט, פחם וגז טבעי).
וושינגטון פוסט מוסיף, כי 2023 שברה את השיא הקודם בקרוב ל-0.2 מעלה – העלייה השנתית הגבוהה ביותר אי-פעם. השנה הנכנסת צפויה להיות חמה עוד יותר, וכבר בסוף ינואר או בפברואר הטמפרטורה תהיה גבוהה ב-1.5 מעלות מאשר לפני העידן התעשייתי. בכך היא תגיע ליעד שנקבע לבלימת ההתחממות לפני שתוצאותיה יהיו הרות אסון.
הנתונים אינם מפתיעים את מומחי האקלים, אשר ראו בשנה שעברה שילוב של דליקות ענק, גלי חום קטלניים באוקיאנוסים, שטפונות כבדים והפשרה מדאיגה של קרחונים באזור הארקטי. אבל היקף ההתחממות המם אפילו אותם, אומר מנהל שירות קופרניקוס, קרלו בונטמפו. כל שמונה השנים הקודמות היו בין שמונה השנים החמות ביותר בהיסטוריה, וצירוף האירועים בשנה שעברה יצר את הזינוק הנוסף. אם מדינות העולם לא ייגמלו במהירות מדלקים מאובנים, שיעור ההתחממות יהרוס מרכזים אקולוגיים וימוטט מערכות מעשה ידי אדם, מזהירים המומחים.
כאשר גלי חום קיצוניים הופיעו באוקיאנוסים באביב שעבר, סברו המדענים שהם יובילו לשיאי טמפרטורות, אך רק ב-2024. אולם, העולם עבר למצב "אל-נינו", המאופיין בהתחממות של המים באוקיאנוס האטלנטי, והחודשים יולי ואוגוסט היו החמים ביותר ב-173 שנות התיעוד של קופרניקוס. הנקודות החמות ביותר בכדור-הארץ התקרבו לנקודה בה לא יכולים בני האדם לשרוד, וההערכות הן שהחום לא היה כה כבד מאז ערב תקופת הקרח האחרונה, כאשר ההומו ספיינס רק החל להגר אל מחוץ לאפריקה והיפופוטמים הילכו בשטח הנוכחי של גרמניה.
גם בסתיו האחרון היו הטמפרטורות גבוהות מן הרגיל. בספטמבר הן היו גבוהות כמעט במעלה שלמה מן הממוצע ב-30 השנים האחרונות – ספטמבר החם ביותר ברשומות של קופרניקוס. יומיים בחודש נובמבר היו, לראשונה בהיסטוריה, חמים בשתי מעלות מן הממוצע באותם תאריכים בעידן הטרום-תעשייתי. "מה שראינו ב-2023 היה חסר תקדים", קובע בונטמפו.
לשיאים של 2023 אחראים חלקית המים בפני האוקיאנוסים, שהתחממו בצורה חסרת תקדים, כאמור – בעיקר בגלל אפקט "אל-נינו". בחלקים מן האוקיאנוס האטלנטי הטמפרטורה שלהם הייתה גבוהה בארבע-חמש מעלות מן הממוצע. האוקיאנוסים מכסים שני שלישים משטח כדור-הארץ, אך ספגו 90% מההתחממות ואפקט החממה שגורם השימוש בדלקים מאובנים.
עם זאת, "אל-נינו" לבדו אינו מסביר את ההתחממות המהירה, מציינים אנשי קופרניקוס, שכן היא לא הייתה נחלתו של האוקיאנוס השקט לבדו. האוקיאנוס האטלנטי התחמם בשל היחלשות הרוחות, ואולי גם בשל כמות נמוכה מן הרגיל באוויר של האבק מן הסהרה המסייע לחסום חלק מקרני השמש. באופן אבסורדי, דווקא הפחתת השימוש בדלקים מאובנים בידי ספינות תרמה להתחממות האוקיאנוסים, שכן הן משחררות פחות עשן הבולם גם הוא את קרני השמש.

האם העולם יבין את הרמז
43 מעלות בעיר פניקס, יולי 2023 [צילום: מאט יורק, AP]

מה שברור הוא, מדגיש הפוסט, שהגורם המרכזי להתחממות הוא מעשיהם של בני האדם. הריכוז של פחמן דו-חמצני באוויר הגיע אשתקד לשיא, וגם המתאן – הגז העיקרי הגורם להתחממות בטווח הקצר – ממשיך להיפלט ברמות שיא למרות ההתחייבויות הבינלאומיות להפחית את הפליטות. רק הגעה ל"אפס נטו" – הימנעות מתוספת של גזי חממה לאטמוספירה – יכולה להפוך את מגמת ההתחממות, אומר מדען האקלים פאולו צ'פי.
כמעט מחצית מן הימים ב-2023 היו עדים לטמפרטורה גבוהה ב-1.5 מעלות מהממוצע הטרום-תעשייתי לאותם ימים – טעימה מסוכנת של מה שתהיה המציאות הקבועה אם המגמה תימשך. הסכם פריז מ-2015 הציב יעד של בלימת ההתחממות ברמה של 1.5 מעלות, כדי למנוע את התוצאות ההרסניות ביותר של ההתחממות – אבל כדי לעמוד בו, יהיה על העולם להפסיק כמעט כליל פליטת גזי חממה בתוך עשור, מטרה שנראית בלתי אפשרית.
הפוסט מדגיש, כי הנתונים החדשים אינם אומרים בהכרח שהעולם כבר נכשל בהשגת היעד של הסכם פריז, שכן הרף ייחצה רק אם ממוצע זה יישמר במשך 20 שנה. אבל מדענים כבר משערים, כאמור, שהשנה שוב ייקבע שיא של חום. ובכל מקרה, 2023 הייתה דוגמה ברורה למשמעות של עלייה ב-1.5 מעלות, אלא אם העולם יבין את הרמז ויפעל במהירות.

הידיעה המלאה
תאריך:  10/01/24   |   עודכן:  10/01/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
2023 הייתה השנה החמה ביותר בהיסטוריה האנושית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אוי לוין, לוין. כמה שאתה מגוחך
אהוד פרלסמן  |  10/01/24 14:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משבר האקלים
יפעת גדות
הלמ"ס פרסמה מדד איכות אוויר המראה שקיימות חריגות ניכרות מערך היעד בכל המזהמים הנכללים בו    רמת החריגות גבוהה יותר בערים הגדולות מאשר ברמה הארצית    בשנים האחרונות יש מגמה של ירידה באחוזי החריגה    הגורמים העיקריים לחריגות הם קרבתה של ישראל לאזורי מדבר ופליטות מזהמים מתחבורה ומתעשיה
איתמר לוין
ענפים כמו מלט, פלדה, תקופות ותשתיות זקוקים לדלקים מאובנים - אבל התפתחויות טכנולוגיות, המדיניות של מקבלי ההחלטות ומקורות כספיים ענקים יובילו לשינוי המתבקש גם בהם
איתמר לוין
ההתחממות עלולה לשבור שיאים בשנה הבאה, גם אם באופן זמני, בשל השילוב בין מעשי האדם לבין תופעות הטבע. חציית הקו המסוכן שנקבע בהסכמי פריז עומדת גם היא מעבר לפינה
איתמר לוין
ההסכם שהושג בוועידת האקלים בדובאי אינו מחייב ולא ניתן לאכוף אותו, אך הוא מהווה איתות למשקיעים ולמקבלי ההחלטות ולפיו הצעד הוא בלתי נמנע
איתמר לוין
לכאורה כל העולם אמור לצאת נשכר מן המעבר לניטראליות בפליטות הפחמן, אבל למעשה יהיו מנצחים ומפסידים    התמונה מורכבת ואף מפתיעה מכפי שניתן היה לצפות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il