X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מיתק את המים בכוח העץ [צילום: אריאל שליט/AP]
העץ מכפר עוונות
"ט"ו בשבט הוא הכנה למתן תורה", לאמור, שבעת ההיא חודש שבט שכבר עברו רוב ימות הגשמים ועלה השרף באילנות ונמצאו הפירות חונטים מעתה

מובא במקרא בספר שמות (ט"ו, כ"ג) "ולא יכלו לשתות מים ממרה כי מרים הם". אומרים חז"ל במדרש רבה (פר' נ', ג') "כי מרים הם", הדור היה מר במעשיו. המרירות שבמים נגרמה ע"י מעשיהם הרעים של עם ישראל, וכיוון שהדבר נגרם ע"י עוונות, הרי שהמתקת המים בכפרת עוונות אלו, ונתינת העץ למים בכך נתכפרו עוונותיהם של ישראל. משמע מדברי חז"ל שמרירות המים רומזת לעוונות, והעץ - ממתיק המים מכפר על העוונות.
בדרך שונה מצאנו שהקב"ה מיתק את המים בכוח העץ שהוא הדרך בה הוא הורה ללמד את התורה לעם ישראל. הדברים נלמדים מהכתוב: "ויורהו ה' עץ...וימתקו המים" (שמות ט"ו, כ"ה), מכאן הנך למד שהעוסק בתורה שהיא עץ, הקב"ה מוחל לו והמים המרים הופכים להיות מתוקים.
רבי יהושע אבן שועיב בדרשותיו על פרשת בשלח על הפסוק "כי מרים הם", מציין כי לא המים היו מרים אלא עם ישראל הם היו המרים. לכן הקב"ה הורה לעם ישראל את הדרך הנכונה אשר ילכו בה. המים הם התורה והקב"ה מיתק את המים בכוח העץ שהוא הדרך בה הורה ללמד את התורה לעם ישראל.
המילה "ויורהו" לשון לימוד. לא נקט את המילה "ויראהו" אלא "ויורהו" הורה לו את הדרך אשר ילכו בה ולהסיר מהם את כל הספקות.
במה נתייחד העץ עד אשר נבחר לשמש כמשל לקב"ה ולתורה?
נראה כי ייחודו של העץ הוא בכך שיש בו גם נפש אשר מכוחה הוא גדל וצומח כל רגע ורגע. ומודגש ברמב"ן על הפסוק בספר בראשית (א', י"א) "תדשא הארץ דשא" - גזר שיהיה בתולדות הארץ כוח הצומח... שימשך ממנה כוח מצמיח, והנה נאצלו מכוחה היסודות למיניהם, ומהם צמחו בגן עדן דשאים ואילנות, ומהם בעולם. זהו משנאמר בבראשית רבה (י', אות ו')" אין לך כל עשב ועשב מלמטה שאין לו מזל ברקיע ומכה אותו ואומר לו גדל".
העץ מסמל את הפיכת הכוח הגשמי הדומם לערך רוחני על-ידי שהוא מצמיח, מחייה ומגדל אותו, שהרי כך הוא סדר צמיחתו של העץ. המים והאדמה הגשמיים חוברים יחדיו והופכים לכוחות המצמיחים את העץ. בכך גם העפר הדומם שהוא הדרגה הפחותה ביותר בבריאה ואשר בו קולל הנחש: "ועפר תאכל כל ימי חייך" (בראשית ג', י"ד) - לשותף בהצמחת אילנות טובים ופירות נאים. אשר מהם העץ הוא העיקר בקרב הצמחים.
אפשר להוסיף ולהעמיק על דברים אלו את דברי האברבנאל (יחזקאל מ"א, ב') כי "עץ מלשון עצה". שעל-ידי בריאת העצים, עצה היא לאדם להתבונן ולהוסיף לקח על חובתו בעולמו להפוך את החלקים הגשמיים שבו לרוחניים. להשתמש בחפצי העולם לסייע בעבודת ה', ובכך להפוך את החלקים הגשמיים בבריאה לשותפים בהצמחת 'כוח רוחני בבריאה'.
רואים אנו מכאן, שבעקבות הנפש הצומחת הנמצאת בעץ ובשל תכונתה להכניס עצמה במים מעלה היא את הגשמיות המרה לרוחניות מתוקה. לא פלא שהעץ נבחר לפעול באמצעותו את ההופעה הניסית של הפיכת מי מרה למתוקים, ומסיבה זו משמש הוא כמשל לקב"ה ולתורה וכן לאדם. ואין אדם אלא ישראל. כמאמר חז"ל (יבמות ס"א, ע"א) "אתם קרויין אדם, ואין העובדי כוכבים קרויין אדם". הקב"ה, התורה וישראל אחד הם" טבעה של הדביקות בה' ובתורה בא להפוך את האדם מישראל מגשמי ובהמי, לרוחני ומרומם מעל כל הבלי העולם.
ומצאתי בספר קדושת הלוי (ליקוטים ד"ה מחמישה עשר): "ט"ו בשבט הוא הכנה למתן תורה". לאמור, שבעת ההיא חודש שבט שכבר עברו רוב ימות הגשמים ועלה השרף באילנות ונמצאו הפירות חונטים מעתה. הפירות בתחילת בישולם היו קשים ומרים, ולאט-לאט הולכים ומתבשלים, עד שתבוא המתיקות המתחדשת בחג השבועות, שהיא תקופת הקציר ועת אכילת הפרי, ובה מתגלים ויוצאים אל הפועל אותם הדברים ששורשם ויסודם בחמישה עשר בשבט.

תאריך:  18/01/2024   |   עודכן:  18/01/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העץ מכפר עוונות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עומיסי
נח   |  21/01/24 20:52
2
דברים חשובים ומעניינים
אבי לבסקי  |  22/01/24 11:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
אפרת בן שץ פורשיאן
למרות ערכם הקלורי הגבוה, לפירות היבשים ישנם יתרונות תזונתיים    הם מכילים כמות גדולה של סיבים תזונתיים, אשר תורמים לתחושת שובע ולתהליך עיכול תקין
יפעת גדות
שתיית אלכוהול מרובה בקרב בני נוער, עלולה להביא להשפעות קשות ומרחיקות לכת. ערב השנה החדשה מביא רבים מהם להיפגש, לצאת, לבלות ולהרבות בשתייה. אם אתם מכירים בן או בת נוער, המדריך הזה בשבילכם - כיצד אנו יכולים להשפיע ולמנוע היפגעות בקרב ילדינו כתוצאה משתיית אלכוהול? כל התשובות לפניכם
יפעת גדות
ציפי לידר
כיצד לשנות הרגלים? החנוכיה מציגה שיטה פרקטית ויעילה איך להתקדם בעבודת המידות, ולצעוד במסלול הרוחני במצוות ובמעשים טובים
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - ברית הגנה, העדיפו את הנס, אווירה עכורה, מעשה במטרייה, מצטלמים, מוסטים ומסיתים ושלל הפתעות
רשימות נוספות
סכנה לציבור: נרות נשמה דליקים מפלסטיק  /  עידן יוסף
פשרה תאפשר לראש יהודי לקיים הקפות שניות  /  איתמר לוין
הנשיא מפציר: אל תפריעו להקפות שמחת תורה  /  עידן יוסף
אור גדול  /  יפעת גדות
דמעות חנוכה   /  עמנואל בן-סבו
עם חיה וקם   /  עמנואל בן-סבו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il