X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מחאת החקלאים בברלין בנובמבר שעבר [צילום: איברהים נורוזי, AP]
גרמניה במשבר כלכלי וההתאוששות אינה נראית באופק
הצמיחה נמוכה במיוחד, החוקה אינה מאפשרת להגדיל את הגרעון, הרכב הקואליציה אינו מאפשר להעלות מיסים והממשלה נאלצת לקצץ בהוצאות חיוניות - מדווח ניו-יורק טיימס

גרמניה פתחה את השנה כאשר טרקטורים סותמים את רחובות ברלין והנהגים צופרים במחאה על הקיצוצים המוצעים בתקציב. לאחר מכן שבתו נהגי הרכבות בדרישה להעלאת שכר ותקעו מטענים. זהו גם מצבה של הכלכלה הגרמנית כולה, מעיר ניו-יורק טיימס: אשתקד היא צמחה ב-0.3% בלבד, השיעור הנמוך ביותר בגוש האירו; הייצור התעשייתי צנח חמישה חודשים ברציפות. "המשק תקוע ולא תהיה התאוששות מהירה השנה", אומר נשיא התאחדות התעשיינים, זיגפריד רוסוורמם.
מאז השתקמה לאחר מלחמת העולם השנייה, גרמניה היא הקטר העיקרי של הצמיחה הכלכלית באירופה ומרכז תעשייתי הידוע במפעלים הגדולים ובהנדסה המתקדמת. אבל כעת חייבים יצרני הרכב להתחרות מול מכוניות חשמליות זולות מסין, והיא מתמודדת עם ארה"ב על משיכת ענקי ההיי-טק. בגרמניה גוברת ההכרה, כי המדינה לא הצליחה לקדם את התעשיה שלה בגמישות מספקת ובידע הדיגיטלי המתאים כדי להישאר תחרותית.
בעוד הכלכלה מקרטעת, הממשלה כמעט שותקה בשל חילוקי דעות בין שלוש המפלגות המרכיבות של הקואליציה של הקנצלר אולף שולץ. בחודש נובמבר הגיע משבר תקציבי והפופולריות של הממשלה צנחה. רבים מן הוויכוחים הם בשאלה כיצד למלא את הגרעון בסך 17 מיליארד אירו, לאחר שבית המשפט העליון פסל את תוכנית ההוצאות הקודמת, משום שהפרה את מגבלת הגרעון הקבועה בחוקה.
משברים גיאו-פוליטיים ויריבויות תעשייתיות חדשות עם סין וארה"ב הקטינו את הביקוש למוצרים גרמניים בחו"ל. גרמניה התעשרה בעשורים האחרונים באמצעות מכירת מוצריה ברחבי העולם ויצירת עודף מסחרי, אשר גרם למתח ביחסים עם ארה"ב בעת כהונתו של דונלד טראמפ. המגבלות על נטילת הלוואות מונעים מן הממשלה לבצע את ההשקעות החיוניות בתשתיות ציבוריות, החל בבתי ספר, דרך מתקני אנרגיה וכלה במסילות.
חלק מן הכלכלנים קוראים לממשלה לתקן את החוקה, אבל לשם כך יש צורך ברוב של שני שלישים בבונדסטג ושיתוף פעולה בין הקואליציה לאופוזיציה – שאינו אפשרי באווירה הפוליטית הנוכחית, מסביר הטיימס. זה אומר, שב-2024 וב-2025 ימצאו הגרמנים את עצמם מול קיצוצים בתקציב, אשר יובילו לפגיעה בסובסידיות הן לחקלאים והן ליוצרי סרטים; מס יוטל על כרטיסי טיסה; מיזמים של אנרגיה סולארית ורכב חשמלי יידחו; ההשקעות בשיפור הרכבות יפחתו.
כלכלנים הזהירו מפני קיצוץ בהוצאות שיכביד עוד יותר על המשק, במקום העלאת מיסים, לה מתנגדת מפלגת הדמוקרטים החופשיים – הקטנה שבשלוש סיעות הממשלה. הקיצוצים לא יכלו להגיע בעיתוי גרוע יותר, כאשר תחזיות הצמיחה לשנתיים הקרובות קוצצו ל-0.6% ו-0.9% בלבד. מבין 20 הכלכלות הגדולות בעולם, רק ארגנטינה תצמח בשיעור נמוך יותר השנה.
לא הכל שלילי. האינפלציה הדו-ספרתית ירדה ל-.38% בדצמבר וההערכה היא ששערי הריבית יתחילו לרדת בהמשך השנה. מצב זה, לצד העלאות שכר שהושגו לאחר שביתות כמו זו של נהגי הרכבות, עשויים לעודד את הצריכה. אך לא יהיה די בכך כדי לפתור את בעיותיה המבניות של המדינה. אחת מהן היא העדר מקורות אנרגיה מקומיים והתלות המוחלטת בייבוא שלהם.
ייצור הרכב, הפלדה והתרופות צנח אשתקד ב-11%. התעשיה הגרמנית מתקשה להתמודד לא רק עם התייקרות האנרגיה, אלא גם עם מעבר לעתיד דיגיטלי יותר. התוכניות לדיגיטציה של המערכת הפקידותית, ששורשיה במאה ה-19, נתקעו אשתקד והיא מצויה בפיגור עצום מול יתר מדינות האיחוד האירופי. רק 19% מהבתים בגרמניה מחוברת לתקשורת סיבית, לעומת ממוצע של 56% באיחוד.
גרמניה הוכיחה ב-2022 שהיא יודעת לפעול במהירות כשהיא רוצה, כאשר בתוך חודשים השתחררה מן התלות בגז הרוסי. הכלכלן סנדר טורדור מצביע על הטכנולוגיה הירוקה כנקודת אור, וגם ענף המוליכים למחצה זוכה להשקעות ניכרות: אינטל ו- Taiwan Semiconductor Manufacturing Company מתכננות להקים מפעלים במזרח המדינה, בסיוע ממשלתי של 20 מיליארד אירו אשר לא קוצצו.

הכתבה המלאה
תאריך:  21/01/24   |   עודכן:  21/01/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גרמניה במשבר כלכלי וההתאוששות אינה נראית באופק
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מחוז הענק המאוכלס בדלילות משתרע משני עברי הגבול והוא מקור מתח ארוך שנים ביניהן    בשבוע שעבר הן הסלימו את העימות, אך נראה שיימנעו ממשבר נרחב - סבור וושינגטון פוסט
איתמר לוין
מספר המתים עלה אשתקד בעוד מספר הלידות ירד והאוכלוסייה הצטמקה; הצמיחה במונחים דולריים הייתה שלילית; המשקיעים הזרים מתרחקים    אקונומיסט מציין שגם התחזיות להמשך אינן מרנינות
איתמר לוין
סקר מתוחכם מצא, כי התמיכה במפלגה ובנשיא שי מתקרבת ל-70% - שיעור גבוה מאוד, אבל הנתון גם מלמד שההתנגדות נרחבת בהרבה מן המשוער. ההיסטוריה מלמדת שיכולות להיות לכך תוצאות מרחיקות לכת, מציין אקונומיסט
איתמר לוין
אחת ההלכות המצוטטות ביותר בפסיקה האמריקנית קובעת שעל בתי המשפט להעניק עדיפות לפרשנותם של המאסדרים    ניו-יורק טיימס: הרוב השמרני נוטה לבטל או לצמצם אותה
איתמר לוין
מיליציה שבטית במדינה נידחת חושפת שוב את נקודת התורפה של ארה"ב, דווקא בשל עוצמתה הכלכלית: התלות בשרשרות אספקה עולמיות - מנתח דייוויד איגנציוס בוושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il