כמו צופים רבים, אני משער, אף אני הסתקרנתי לצפות בתוכנית האחרונה עד כה של 'עובדה' בעריכת
אילנה דיין, ובמרכזה: ראיון עם
גדי איזנקוט, עתה שר, ומי שהיה רמטכ"ל. עתה נושא בעוד תואר כה עצוב: אב שכול. במידה רבה, ריחפה דמותו של הבן שנהרג במלחמה, מעל הראיון, כמעט לכל אורכו. ובצדק. בוודאי עוד נשמע מפיו של האב השכול, עוד על הירהוריו בעקבות מותו של הבן.
איזנקוט, הוא עתה בכיר בצוות המצומצם, המנווט את מהלכי המלחמה, ובמידה רבה מנווט גם את החלטותיו של
בנימין נתניהו. אבל ענייני גם במתכונת השיחה, כפי ששודרה ב'עובדה'. ואני חלוק על המתכונת כפי שעוצבה: השיחה עם אילנה דיין לא התנהלה ברצף. כלומר, הראיון בפרק אחד ויחיד. פעמים רבות נקטעו דבריו של איזנקוט שכותרו גם על-ידי נדבכים אחרים בראיון: קטעי כתבות מאוצר הכתבות המשודרות ואשר כבר שודרו בדיווחי החדשות על המלחמה. עוד: כנהוג בערוץ מסחרי, הזמן שהוקדש לשידורי הפרסומות היה ארוך למדי, מוגזם. ותשדירים אלה נכללו לא אחת בין קטעי השיחה, והרבה. עוד: קטעים מתוך הראיון - כמתבקש, כי אלה היו חלקים מן הראיון השלם, כפי שצולם. זה גם נקטע פעמים רבות כדי לפרש, להסביר וכדי להדגיש, כפי שעשתה דיין, התבטאויות עכשויות של המרואיין. הרי אותם קטעים, רבים מדי לטעמי לפחות, קטעו גם את חוש המחשבה בעת הצפיה.
ניתן לומר כי דמותו המיוחדת, הסגורה, אף השתקנית של איזנקוט כמעט ונבלעה עקב המתכונת של עריכת הראיון. לו כך היה משודר ברצף, ללא 'הפסקות' רק כדי שגם אנו נסתקרן לפענח את דמותו של האורח המסוגר. כי הרבה מהערותיו גרמו להסתקרן לקראת הצפיה בקטעים הבאים של הראיון. לטעמי האישי, מקובלת עלי הערה חכמה שנאמרה לי ולא רק לי, במהלך עבודתי כשדר טלוויזיה: לא כל ראיון שצולם, ראוי שיקבל בעריכתו לשידור, מתכונת של כתבה.
במקרה שלנו: קטעי כתבות, צילומים מן המלחמה, מעט מן הארכיון - כל השיבוץ בעריכה של קטעים שחצצו פעמים רבות את השיחה - מיותר. בבחינת משאלה שחלפה בראשי, בעת הצפיה: אנא, הניחו לי, לנו, לצפות בראיון ללא תוספות שגרעו מן הענין עצמו: שיחה עם איזנקוט. ולבסוף: מלים אלה לא נועדו לגרוע מאיכות עבודתה של אילנה דיין כעורכת 'עובדה', תוכנית מעולה בדרך כלל, מחדשת לא אחת וגם תרבותית. לא בכדי הסכים גדי איזנקוט להתמסר דווקא ל'עובדה' של דיין, למרות שהיה, אל נכון, מבוקש לשידור על-ידי מחזרים רבים בתחום שידורי האקטואליה.