X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
לא לכפות על ישראל הפסקת אש [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
מלחמה, סיוע, חטופים וחזון מדיני ליום שאחרי
הודעת הבית הלבן בעקבות שיחת ביידן-נתניהו בשבוע שעבר מיטיבה לסכם את הנקודות המרכזיות בראייתו של הממשל הנוגעות למלחמה בעזה ובמיוחד ליום שאחריה

הממשל האמריקני מגלה, גם בחלוף יותר משלושה חודשים מאז החלה המלחמה ברצועת עזה, מעורבות רבה במתרחש ומרבה בהתייחסויות פומביות לגבי התפתחויות שוטפות והעדפותיו באשר להמשך המערכה הצבאית ובעקבותיה המעשה המדיני. ניתן לראות בהודעה שפרסם הבית הלבן ב-19 בינואר, בתום שיחה בין ג'ו ביידן לבנימין נתניהו, סיכום של עיקרי הסוגיות שבראיית הממשל האמריקני נמצאות כיום במוקד סדר היום:
המאמץ המלחמתי: הממשל רואה צורך בהמשך הלחץ הצבאי מצד ישראל על חמאס ומנהיגיו ברצועה, ומקדם בברכה את השינוי בהתנהלות של צה"ל מתמרון רחב למבצעים ממוקדים. הממשל עדיין איתן בדעתו, כי אין לכפות על ישראל הפסקת אש, שבראייתו תסייע לחמאס לחזור ולבסס את כוחו.
אולם, ניגוד להצהרות בתחילת הלחימה, נראה, כי הממשל אינו מדגיש עוד את הבסת חמאס כיעד, אלא מסתפק באמירה כללית לפיה יש להבטיח שחמאס לא תוכל לחזור בעתיד על ההתקפה שביצע ב-7 באוקטובר. בד-בבד הממשל מציין, כי הוא ממשיך לפעול כדי להבטיח שלישראל יהיה כל הדרוש כדי להגן על עצמה. הממשל מעריך, כי המשך לחימה בעצימות נמוכה מקטין את הסיכון להידרדרות למלחמה כוללת בצפון מול חחיזבאללה.
הגברת הסיוע ההומניטרי ומניעת פגיעה באזרחים: ביידן הביע שביעות רצון מהחלטת ישראל לאפשר הכנסת קמח לרצועה ישירות מנמל אשדוד. בראיית הממשל, המעבר למבצעים ממוקדים יאפשר הרחבה של הסיוע ההומניטרי ואיתור דרכים להרחבת העברה ישירה של סיוע מישראל לרצועה.
מאז תחילת המלחמה, הממשל עקבי בתביעתו להבטיח סיוע הומניטרי לרצועה - הן כחלק מהדרישה מישראל לציית לחוקי המלחמה הבינלאומיים, והן מתוך הבנה, כי כך יקל עליו לשמר מרחב תמרון מדיני בהקשר התמיכה בישראל מבית ובזירה הבינלאומית. על-רקע לחצים מתמשכים על ישראל בנושא הסיוע, הממשל מקפיד גם כיום לשבח את ישראל על הצעדים שכבר נקטה ובמקביל להדגיש, כי אין די בכך וכי על ישראל מוטלת חובה להמשיך ולצמצם פגיעה באזרחים.
שחרור החטופים: הממשל מדגיש שוב ושוב את מאמציו להביא לשחרור חטופים נוספים. הבית הלבן מסר, כי יועצו הבכיר של הנשיא ביידן לענייני המזרח התיכון, ברט מקגרק, נפגש בחשאי באחרונה בדוחא עם ראש ממשלת קטר, מוחמד בן עבד אל-רחמן אל-תאני, לדיון במאמצים לגבש הסכם חדש לשחרור חטופים. הנושא עמד גם במוקד פגישתם של היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, וראש ממשלת קטר בכינוס הכלכלי בדאבוס. הדוברים האמריקניים, שאינם מרבים להתייחס לתוכן המגעים, הדגישו הפעם, כי הדיונים בנושא "מאוד רציניים ואינטנסיביים" והממשל מקווה שהם ישאו פרי בקרוב.

נורמליזציה ונתיב למדינה פלשתינית
סליבאן בפורום דאבוס. הציג את החזון [צילום: מרכוס שרייבר, AP]

היום שלאחר המלחמה: בהודעת הבית הלבן צוין, כי ביידן דן עם נתניהו "גם בחזונו להשגת שלום וביטחון יציבים יותר עבור ישראל באמצעות העמקת האינטגרציה שלה באזור תוך הגעה לפתרון של שתי מדינות והבטחת ביטחונה של ישראל". אמירה זו מתייחסת למאמציו הנרחבים של הממשל, המובלים על-ידי סאליבן ושר החוץ, אנטוני בלינקן. השניים פרסו בדאבוס פרסו את ראיית הממשל בנוגע למשמעויות האזוריות של קידום מתווה מדיני מוסכם ליום שאחרי המלחמה בעזה. המסר המרכזי: קיים סיכוי אמיתי להאצת תהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב, ובראשן סעודיה.
סאליבן הציג את החזון שעליו דיבר ביידן עם נתניהו. עיקריו: ארה"ב גורסת, כי לאחר המלחמה יש ליצור באזור מציאות שבמסגרתה יהיה לישראל ביטחון ולפלשתינים תהיה מדינה משלהם. לדבריו, "אני יודע שברגע הזה, כשיש כל כך הרבה כעס וכאב וכל כך הרבה אי-ודאות, קשה לדמיין פתרון כזה. אבל זו באמת הדרך היחידה שתספק שלום וביטחון לכולם".
האצת תהליך הנורמליזציה קשורה בראיית הממשל למתן אופק מדיני לפלשתינים. סאליבן הדגיש, כי לממשלה הישראלית יש דעות ברורות לגבי הנושא הזה (במשתמע - כאלה שאינן מקבלות את הזיקה בין שני התהליכים) ועליה יהיה לבחור בדרך שתבטיח את ביטחון המדינה. לדברי סאליבן, ביידן חושב שהדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא במסגרת פתרון שתי מדינות, שיבטיח את ביטחון ישראל. סאליבן הדגיש בהקשר זה, כי עוד לפני 7 באוקטובר, הממשל סבר שמו"מ בין ישראל לפלשתינים לא יצליח ולכן ניסה להרכיב עם סעודיה מסגרת, שתכלול גם את הפלשתינים.
בולטים בהקשר זה דבריו של בלינקן, לפיהם "כיום יש משהו שלא היה קודם, וזה שמדינות ערב ומדינות מוסלמיות אפילו מעבר לאזור מוכנות לקשר עם ישראל. הן מוכנות לשילובה, לנורמליזציה עימה ולביטחון שלה. אך הן משוכנעות, ואנו אנחנו חולקים זאת עימן, שזה חייב לכלול נתיב למדינה פלשתינית". לדבריו, לשם כך צריך רשות פלשתינית חזקה ומתוקנת, שיכולה לספק שירות יעיל יותר לאנשיה. בלינקן הדגיש, כי אם תהיה נורמליזציה עם ישראל יחד עם הקמת מדינה פלשתינית, יחול באזור שינוי משמעותי - אירן תהיה מבודדת ותצטרך לקבל החלטות משלה.
בלינקן חזר גם על המסר שהבהיר בפגישותיו ברמאללה, לפיו גם הפלשתינים צריכים לקבל החלטות וכי צריכה להיות להם ממשלה שמספקת את צרכי האוכלוסייה. אבל ישראל צריכה לעזור לממשלה הפלשתינית ולא להתנגד לה באופן אקטיבי. גם בהודעה על תוכן שיחת ביידן ונתניהו הודגש, כי הנשיא דן בהתקדמות הנדרשת להבטחת הכנסותיה של הרשות הפלשתינית לתשלום משכורות, לרבות עבור כוחות הביטחון הפלשתינים בגדה המערבית. זאת, על-רקע חוסר שביעות הרצון של הממשל מהעיכוב שנוקטת ישראל לגבי שחרור כספי המיסים של הרשות ואישור כניסת פועלים פלשתינים לישראל.

כמה תשומות ביידן ימשיך להשקיע
מתקרבים לבחירות צמודות [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]

הממשל אכן פועל במרץ רב לקדם כבר עכשיו את הארכיטקטורה האזורית ביום שלאחר המלחמה. ברור לו, כי הדרך לעיצובה ארוכה ומרובת מכשולים והוא אינו מסתיר את הערכתו זו, אך הוא מתעקש להציג חזון ברור ולהשקיע קשב ומשאבים, כולל של הנשיא ועוזריו הבכירים, בקידום היעד.
בראיית הממשל, וכך עולה בבירור מדבריו של בלינקן, נטל ההוכחה לגבי עשיית המלחמה ברצועת עזה הזדמנות לעיצוב מחדש של המזרח התיכון מוטל על ישראל, בעודו מזהה, אולי לראשונה באופן מובהק, נכונות לכך בצד הערבי - הגם שהיא מותנית בקידום פתרון הנושא הפלשתיני. הממשל מצפה, כי ישראל תספק לו קצה חוט, שיאפשר לו לקדם את חזונו המדיני, אך נראה, כי עד עתה, הממשל גורס שישראל גוררת רגליים ולא סיפקה מענה לדרישתו זו. לכן הוא לא נרתע מלהביע את תסכולו, בעיקר על-ידי הדלפות המבטאות זאת בכלי התקשורת האמריקניים.
יש להעריך, כי ביידן אינו מתכוון לוותר והלחצים בנושא על ישראל ילכו ויתגברו, והערכה זו לא השתנתה בעקבות שיחת ביידן-נתניהו. הנושא עמד במוקד השיחה וביידן אף אמר לכתבים לאחר מכן, כי "זה לא בלתי אפשרי להשיג את פתרון שתי המדינות גם כשנתניהו בשלטון. יש כל מיני סוגים של פתרון שתי מדינות. יש מדינות שהן חברות באו"ם אבל אין להן צבא משלהן. יש כמה מדינות שיש עליהן מגבלות. אז אני חושב שיש דרכים שזה יכול לעבוד".
ביידן ממשיך להפגין תמיכה איתנה בישראל ואינו נגרר אחר תביעה העולה בקרב מחוקקים דמוקרטים להתנות את הסיוע לישראל בהיענות מצידה ליוזמות המדיניות. אולם המציאות המורכבת של קמפיין בחירות לנשיאות ולקונגרס, שגם כך צפוי להיות צמוד צפויה לצמצם את מרחב התמרון של ביידן אם יתקשה להציג הישגים מדיניים במדיניות החוץ שלו.
על-רקע זה יש לקחת בחשבון, כי למרות הימנעות הממשל עד כה מלנקוט שימוש במנופי לחץ על ישראל, הרי שאם יעריך שממשלת ישראל אינה מוכנה לשתף עימו פעולה בקידום מתווה ליום שלאחר המלחמה - עלולות להיות לכך משמעויות שליליות על נכונותו של ביידן להמשיך ולהשקיע תשומות בהגנה על עמדות ישראל וסיוע לה הלכה למעשה במלחמה.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  27/01/2024   |   עודכן:  27/01/2024
+חיזבאללה עודכן מודיעינית: ישראל תפתח נגדכם במבצע נרחב
23:04 27/01/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ערוץ לבנוני מדווח שאחת ממדינות ערב עדכנה את ארגון הטרור במהלך  ▪  צה"ל מגביר מוכנות בגזרה הצפונית וקיים תרגילים גדודיים של ירי חי ולוחמה בשטח בנוי בתנאי מזג אוויר חורפיים  ▪  סגן ראש שירותי הביון של גרמניה באופן חריג עם סגנו של נסראללה

חיילי מילואים מתאמנים בצפון [צילום: דובר צה''ל]
+סקוטלנד וגרמניה הודיעו על עצירת המימון לאונרא
22:54 27/01/24  |  עידן יוסף

גרמניה וסקוטלנד הודיעו על עצירת המימון לאונרא. בנוסף, בשעות האחרונות מדינות נוספות גינו את המעורבות של עובדי הארגון במתקפה של 7 באוקטובר וקראו לאו"ם "לחקור לעומק".
מרטין גריפית'ס, תת-מזכ"ל האו"ם לעניינים הומניטריים, יצא חוצץ נגד ההחלטה של מדינות רבות לעצור את הסיוע לאונרא: "תושבי עזה חווים זוועות בלתי נתפסות ומחסור במשך כארבעה חודשים. זו אינה העת לאכזב אותם".

+מערכת בינה מלאכותית תסייע בניטור המצב ההומניטרי בעזה
22:33 27/01/24  |  עידן יוסף

משרד הביטחון מפתח מערכת מבוססת בינה מלאכותית, שדומה ל-ChatGPT, שתאפשר להציג תמונה מדויקת של המצב ההומניטרי בעזה: "המערכת תעזור לישראל לקבל החלטות, ותוצג למנהיגים בעולם ולמי שמסתמכים על דיווחי משרד הבריאות של חמאס ברצועה" (פוקס ניוז).

+מצלמות זיהוי פנים משמשות את צה"ל במעבר לרפיח
22:27 27/01/24  |  עידן יוסף

בעזה מדווחים כי צה"ל מפקח אחר המעבר של עזתים מחאן יונס לרפיח באמצעות מצלמות לזיהוי פרצופים ועוצר חלק מהעוברים דרומה.

+נתניהו: הפגנות להחזרת החטופים מגבירות את דרישות החמאס
21:15 27/01/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ראש הממשלה מזהיר כי קיום ההפגנות מרחיק את יעד השבת החטופים  ▪  מטה המשפחות: "תפקיד נבחר ציבור הוא לתקן את המחדל, ולא לנזוף במי שבני משפחתם נחטפו"  ▪  גם הערב מתקיימות הפגנות לשחרור החטופים ולקיום בחירות  ▪  הרמטכ"ל הונחה לאפשר מעבר סיוע דרך כרם שלום

נתניהו. לא צריך להמריץ אותי [צילום: לע"מ]
הפגנה בכיכר החטופים [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+גורם ישראלי מכחיש דיווח שמצרים שוקלת להחזיר את שגרירה מת"א
20:01 27/01/24  |  עידן יוסף

‏גורמים ישראלים מכחישים דיווח ב׳וול סטריט ג׳ורנל׳ לפיו בכירי מערכת הביטחון והמודיעין המצרי דנו באפשרות של החזרת השגריר המצרי בתגובה לטענת הצוות המשפטי הישראלי בהאג, כי מצרים אשמה בכשלונות אספקת הסיוע ההומניטרי לעזה דרך מעבר רפיח. בישראל טוענים כי מדובר בחדשות כזב.
בדיווח נאמר כי בכירי המודיעין והביטחון המצרי נפגשו כדי לדון בהוצאת השגריר המצרי מהשגרירות בתל אביב.

+אחרי האג: לבדוק היטב את עצמנו
19:33 27/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

שלוש הערות על החלטת בית הדין הבינלאומי לצדק: הלשון המרתיחה והפסיקה המתונה, הנזק ההסברתי העצום, החובה לוודא את תקינות פעולותינו

שונאינו ישתמשו בהחלטה [צילום: פטריק פוסט, AP]
+שר החוץ דורש מהאו"ם: "פטרו את ראשי אונרא"
19:24 27/01/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ישראל כ"ץ: "על האומות לפתוח בחקירה עצמאית ושקופה של כל מה שהתרחש באונרא-חמאס"  ▪  גל של מדינות הקפיאו את הסיוע לאונרא  ▪  שגרירות ישראל בברלין רמזה לגרמניה להפסיק גם כן את המימון בגובה 202 מיליון ש"ח בשנה

כ"ץ. לוודא שאונרא לא תהיה חלק מהיום שאחרי [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+הפגנות בלב הרצועה: "העם רוצה להפיל את חמאס"
18:44 27/01/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

בתיעוד המגיע מתוך המסדרון ההומניטרי המאובטח שנפתח בימים האחרונים ממערב ח'אן יונס ומאפשר תנועה של תושבי הרצועה מערבה לאזור ההומניטרי אל-מוואסי נראים מאות תושבים מפגינים נגד חמאס  ▪  המתפ"ש: "תושבי הרצועה מעדיפים ובצדק את טובתם ואת ביטחון ילדיהם"

תושבים המפגינים נגד חמאס
+צה"ל תקף מבנה צבאי לצד מטרות טרור נוספות בשטח לבנון
18:34 27/01/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

+מה יהיה בין הים לנהר
11:48 27/01/24  |  מיכאל מירו   |   לרשימה המלאה

יש אפשרות לעצור כעת את המלחמה בהסכם עם החמאס, להחזיר את כל החטופים, לצאת לבחירות חדשות ולהציג בפני האזרחים שתי דרכים לחיים אחרי שבעה באוקטובר. הדרך האחת היא חיים על החרב והדרך השנייה היא פעילות מדינית בלתי מתפשרת גם אם תקח זמן רב למשל חמש שנים. הרעיון הוא לבנות דיאלוג שבו שותפות המדינות המרכזיות דיאלוג גם עם ההנהגות הקיימות של הפלשתינים

דיאלוג עם המדינות השכנות והפלשתינים [צילום: עמר נביל, AP]
+מה קרה לישראל בהאג
11:39 27/01/24  |  יעקב אחימאיר   |   לרשימה המלאה

תוצאות ההצבעה של השופטים מזכירות תוצאות של הצבעות נגד ישראל בעצרת האו"ם. לקח אחד, לפחות, חייבת ישראל ליישם: אנשי ציבור, וח"כים, אנא לספור עד 200 לפני שתפתחו את פיותיכם כדי למתוח ביקורת על ארגון בינלאומי עזה או אחר

בית הדין הבינלאומי בהאג. אסור לזלזל [צילום: פטריק פוסט/AP]
+אזעקה בשדרות: רקטה נפלה בשטח פתוח מחוץ לעיר
11:22 27/01/24  |  מירב ארד

עיריית שדרות מעדכנת כי בהמשך לאזעקת "צבע אדום" בעיר - זוהה שיגור של רקטה אחת שנפלה בשטח פתוח מחוץ לעיר. בשלב זה לא דווח על נפגעים בגוף או נזק לרכוש.

+הלחימה בעומק ח'אן יונס: חוסלו מחבלים שהטמינו מטענים סמוך לכוחות צה"ל
11:03 27/01/24  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

לוחמי צוות הקרב החטיבתי גבעתי חיסלו מספר רב של מחבלים בהיתקלויות שונות במרחב ח'אן יונס

[צילום: דובר צה"ל]
[צילום: דובר צה"ל]
+אונרא: נחקור מעורבות עובדים בארגון במתקפת ה-7 באוקטובר
10:54 27/01/24  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

סוכנות האו"ם לפליטים פלשתינים הודיעה כי תפתח בחקירה בעקבות מידע שסיפקה ישראל על מעורבות עובדי בארגון במתקפה  ▪  הסוכנות הודיעה כי פיטרה את העובדים החשודים מעורבות במתקפה  ▪  שר החוץ כ"ץ בירך על המהלך

[צילום: ויסאם השלמון/פלאש 90]
+ביידן שוחח עם נשיא מצרים ואמיר קטר כדי לקדם עסקת חטופים
10:40 27/01/24  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

נשיא ארה"ב התקשר לתמים בן חמד אל-ת'אני, והשניים דנו בהתפתחויות האחרונות בעזה ועל מאמצי התיווך להפסקת אש

ביידן. מאמצים להשגיע לעסקה [צילום: איוון ווצ'י/AP]
+הפתעה בירושלים: שקט יחסי מאז 7 באוקטובר
09:47 27/01/24  |  דרק ליף   |   לרשימה המלאה

הסיבה העיקרית היא שהעיר הופכת להיות מעורבת במלוא מובן המילה, והערבים במזרחה הם חלק מן המרקם שלה. לאחר המלחמה יהיה מקום להעמיק את האינטגרציה הזאת

כוחות הביטחון פרוסים בצורה מתוגברת [צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מלחמה, סיוע, חטופים וחזון מדיני ליום שאחרי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת חרבות ברזל
מיכאל מירו
יש אפשרות לעצור כעת את המלחמה בהסכם עם החמאס, להחזיר את כל החטופים, לצאת לבחירות חדשות ולהציג בפני האזרחים שתי דרכים לחיים אחרי שבעה באוקטובר. הדרך האחת היא חיים על החרב והדרך השנייה היא פעילות מדינית בלתי מתפשרת גם אם תקח זמן רב למשל חמש שנים. הרעיון הוא לבנות דיאלוג שבו שותפות המדינות המרכזיות דיאלוג גם עם ההנהגות הקיימות של הפלשתינים
יעקב אחימאיר
תוצאות ההצבעה של השופטים מזכירות תוצאות של הצבעות נגד ישראל בעצרת האו"ם. לקח אחד, לפחות, חייבת ישראל ליישם: אנשי ציבור, וח"כים, אנא לספור עד 200 לפני שתפתחו את פיותיכם כדי למתוח ביקורת על ארגון בינלאומי עזה או אחר
מירב ארד
לוחמי צוות הקרב החטיבתי גבעתי חיסלו מספר רב של מחבלים בהיתקלויות שונות במרחב ח'אן יונס
מירב ארד
סוכנות האו"ם לפליטים פלשתינים הודיעה כי תפתח בחקירה בעקבות מידע שסיפקה ישראל על מעורבות עובדי בארגון במתקפה    הסוכנות הודיעה כי פיטרה את העובדים החשודים מעורבות במתקפה    שר החוץ כ"ץ בירך על המהלך
מירב ארד
נשיא ארה"ב התקשר לתמים בן חמד אל-ת'אני, והשניים דנו בהתפתחויות האחרונות בעזה ועל מאמצי התיווך להפסקת אש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il