X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פגיעת כטב"ם רוסי במחוז לבוב [צילום: AP]
לחסל את יתרון הכטב"מים הרוסי במלחמה באוקראינה
אריק שמידט, ממייסדי גוגל ומי שהיה מנכ"ל החברה, מנתח ב-Foreign Affairs את המצב הצבאי באוקראינה ומסביר מדוע המערב חייב לסייע לה – במיוחד בתחום הכטב"מים

חורף קר שורר באוקראינה, ובלילות מתמלאים בכטב"מים השמים שמעל החזית באורך 1,000 ק"מ. בניגוד למלחמות קודמות, אשר נעצרו כאשר תנאי מזג האוויר היו קשים, הפעם היא נמשכת – שכן הדבר היחיד המגביל את הכטב"מים הוא אורך חיי הסוללה ומידת קיומם של אמצעים לראיית לילה. שני הצדדים תקועים במידה רבה מאז אוקטובר 2022, אך רוסיה מטה את הכף לטובתה באמצעות תקציבי ענק, התאמת התעשיה לצורכי המלחמה ובמידה רבה באמצעות הכטב"מים.
אריק שמידט – ממייסדי גוגל ומי שהיה מנכ"ל ויו"ר החברה – מפנה את תשומת הלב לחשיבותם של הכטב"מים במאמר ב-Foreign Affairs. רוסיה מפעילה אלפים כאלה, כולל דגם "שאהד" האירני שכעת מיוצר הן באירן והן ברוסיה, והללו מסוגלים כעת לפגוע במערכות הנ"מ היקרות שסיפק המערב לאוקראינה. לאחרונה היה יתרון טכנולוגי לאחר הפלישה הרוסית, אך מוסקבה סוגרת את הפער בעוד אוקראינה מתקשה לשמר את זרם הסיוע.
כעת יהיה עליה ועל בעלות בריתה לא רק להאיץ את הייצור הביטחוני, אלא גם להשקיע בטכנולוגיות מתקדמות המסוגלות להתמודד עם הכטב"מים הרוסיים, מתריע שמידט. הוא ביקר באוקראינה מספר פעמים מאז תחילת המלחמה, ולאחרונה – בחודש שעבר. הוא ראה במו עיניו את חשיבותה של הטכנולוגיה ואת האתגרים שמציבה טקטיקת הכטב"מים הרוסית.
כטב"מים מילאו תפקיד מרכזי בהצלחותיה האחרונות של אוקראינה, במיוחד בזירת הים השחור – שם נותרו פתוחים נתיבי השיט החיוניים למשלוחי הדגנים מהמדינה. הם גם מנעו מרוסיה לשגר טילים לעבר אוקראינה והחלישו את הגנתה בחצי-האי קרים. מתקפות הכטב"מים האוקראיניות גם העמיקו לחדור לרוסיה עצמה. נכון לעכשיו, כטב"מים פועלים בצורה נרחבת במיוחד לאורך קווי החזית במזרח אוקראינה ומהווים את נשק הנ"ט היעיל ביותר שלה.

הרוסים תוקפים ומשבשים
פגיעת כטב"ם אוקראיני במחוז ברינסק, רוסיה [צילום: AP]

אולם, במובנים אחרים איבדה קייב את יתרונה בתחום הכטב"מים. הכוחות הרוסיים העתיקו רבות מן הטקטיקות המקוריות שלה, כולל ביצוע מתקפות נרחבות תוך שימוש בדגמים רבים של כטב"מים. תחילה מגיעים כטב"מים מודיעיניים המאתרים מטרות, והם מעבירים את המידע לכטב"מים תוקפים המסוגלים לתקוף במדויק הן מטרות נייחות והן מטרות ניידות – והכל במרחק בטוח מקו החזית. לאחר מכן יכולים כוחות הקרקע לפרוץ דרך שדות המוקשים. מאז שלהי 2022 משתמשת רוסיה בשני דגמים מתוצרתה – "אורלן 10" המודיעיני ו"לנסט" ההתקפי נגד מטוסים, טנקים וארטילריה; לאוקראינה אין תשובה מספקת.
במקביל, עליונותה של רוסיה בתחום הלוחמה האלקטרונית (ל"א) מאפשרת לה לשבש את התקשורת בין הכטב"מים האוקראיניים לבין מפעיליהם. כדי שתוכל לנטרל את הכלים הרוסיים, אוקראינה זקוקה ליכולות דומות. רק אחדות מן החטיבות האוקראיניות קיבלו ציוד שיבוש אמריקני או מחברות הזנק מקומיות, ובלא יכולות כאלו – השילוב בין ההתקפות והשיבושים הרוסיים עלול להסיג את אוקראינה מהשטחים שכה עמלה לשחרר, מזהיר שמידט.
רוב הנשק המערבי מתקשה להתמודד מול מערכות הנ"מ והל"א הרוסיות. כאשר טילים וכטב"מים תוקפים מטרות רוסיות, הם לעיתים קרובות מפספסים או מיורטים. מטוסי F-16 אמורים להגיע מאוחר יותר השנה ולהוות יריב שקול למטוסים הרוסיים, אך לא ברור כיצד יתמודדו מול מערכות הל"א והטילים ארוכי הטווח שבידי האויב.
רוסיה ממשיכה לתקוף למרות התנאים החורפיים הקשים, במידה רבה בזכות הגברת יכולת הייצור שלה. באוקראינה מעריכים שרוסיה מסוגלת כעת לייצר ולתקן 100,000 כטב"מים בחודש – כפליים מיכולתה שלה. העיצומים הבינלאומיים גם לא עצרו את יתר הייצור הצבאי הרוסי, והיא אפילו הכפילה את ייצור הטנקים ל-200 בשנה. החברות הרוסיות מייצרות תחמושת זולה בהרבה מאשר המערביות: פגז לתותח 152 מ"מ עולה 600 דולר – עשירית ממחירו במערב, גם אם על חשבון הבטיחות. לאוקראינה יהיה קשה להתמודד עם הפער הכלכלי הזה.

למנוע מלחמת התשה ממושכת
כטב"מים תוצרת אירן [צילום: AP]

לאחר מספר חודשים של רגיעה יחסית בקייב, רוסיה חידשה את התקפות הכטב"מים עליה. עד כה הצליחה אוקראינה ליירט כמעט את כולם, אך יהיה קשה לשמר הגנה זו לאורך זמן כאשר רוסיה משדרגת את הכטב"מים, מאיצה את ייצורם המקומי ומפתחת אמצעים לחמוק מגילוי. גם כאן יש לאוקראינה בעיה כלכלית: כטב"ם "שאהד" עולה הרבה פחות מאשר הטיל המיירט אותו.
למרות שללוחמת הסייבר הרוסית הייתה עד השפעה מבוטלת, אוקראינה חשופה לפגיעות משום שצבאה מסתמך על אמצעי תקשורת ניידים לתיאום פעילותו. נסיונותיה לאחרונה של רוסיה להפעיל את רשתות הסלולר באוקראינה עלולים להוביל לתוצאות קשות. התקדמותה של רוסיה בחזית הסייבר גורמת למפקדים האוקראינים להיות פחות אופטימיים מכפי שהיו לפני מספר חודשים, והם עוסקים כעת יותר בהגנה מאשר בהתקפה בתחום זה.
החודשים הבאים יהיו קשים לאוקראינה, צופה שמידט. בני שיחו בקייב הביעו את החשש שמא ולדימיר פוטין יודיע על מתקפה נרחבת חדשה לאחר הבחירות לנשיאות בחודש מרס. המשק הרוסי הסתגל למלחמה, ויחד עם הרחבת יכולת הייצור, היתרון במספר התושבים וחוסר הבהירות בנוגע לסיוע המערבי – כל אלו נותנים לו סיבה להגביר את מאמציו. אוקראינה מצידה איבדה את יתרון הביתיות, שכן הכוחות הרוסיים התבססו היטב במזרח המדינה ומילאו אותו במוקשים הגורמים אבידות אפילו בשטחים המשוחררים. התחזקות ההגנה הרוסית באזור זה גם מסבירה את התוצאות המאכזבות של מתקפת הנגד האוקראינית.
כאשר החזית מתייצבת, השמים מעליה יתמלאו עוד יותר בכטב"מים. אוקראינה מקווה לרכוש השנה 2 מיליון כלים – מחציתם מייצור מקומי – ורוסיה נמצאת בדרך לכל הפחות להשוות מספר זה. עם מספר כה עצום של כלים באוויר, כוחות הקרקע יתקשו לפעול. לכן, שני הצבאות יתמקדו יותר בהרס הדדי ובקרבות כטב"מים.
עם זאת, הפעלה מרחוק של כטב"מים לא תפחית בהכרח את האבידות; ההפך הוא הנכון, מדגיש שמידט. מתקפות קרקע הן חלק בלתי נפרד ממתקפות הכטב"מים הרוסיות: חיילים בעלי הכשרה דלה מסתערים על קווי ההגנה, ובכך מאלצים את האוקראינים להגיב ולהיחשף למתקפות מן האוויר ולהפגזות מן הקרקע. שמידט שמע הערכות לפיהן מדי יום נהרגים 200-100 חיילים משני עברי החזית בסוג זה של לוחמה, והמספר עלול לעלות ככל שהכטב"מים יהיו מתקדמים יותר.
במקביל, מזכיר שמידט, התמיכה באוקראינה מצידן של ארה"ב ואירופה מתחילה להיסדק, מה שעלול לשחק לטובתה של רוסיה. לאחרונה יש מספיק תחמושת וקווי ייצור כדי להילחם לפחות עוד שנה, בעוד אוקראינה תלויה באספקה מערבית של תחמושת, טילי נ"מ וטילים יבשתיים, במיוחד נגד הכטב"מים. הכלים האמריקניים מבוססי ה-GPS עלולים להתקשות להתמודד עם הל"א הרוסי, וחברות הזנק אוקראיניות עובדות מסביב לשעון כדי לפתח כטב"מים עמידים יותר. אוקראינה תוכל להחזיק מעמד בחזית רק אם יהיו לה מערכות הגנתיות והתקפיות טובות יותר, מדגיש שמידט – ולשם כך היא זקוקה לסיוע כספי וטכנולוגי מן המערב.
כדי למנוע מלחמת התשה ממושכת, המערב חייב לגבות מאמץ אוקראיני ממוקד להדוף את הכוחות הרוסיים ולפעול באמצעים דיפלומטיים כדי להביא את הצדדים לשולחן המו"מ. החלופה היא שנים של סבל, כולל בעורף. אהבתם העמוקה של האוקראינים לארצם ממריצה את נחישותם, גם אל מול המציאות הקטלנית של המלחמה. פוטין מהמר על היחלשות התמיכה המערבית כאשר המלחמה נכנסת לשלב חדש. הדרך היחידה בה בעלי בריתה של אוקראינה יכולים להוכיח לו שהוא טועה, היא במחיקת היתרונות שצברה רוסיה – מסיים שמידט.

הכתבה המלאה
תאריך:  25/01/24   |   עודכן:  25/01/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לחסל את יתרון הכטב"מים הרוסי במלחמה באוקראינה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
פול קרוגמן מתייחס בניו-יורק טיימס לזינוק במדד אמון הצרכנים: הציבור סוף-סוף מתחבר לנתונים, וגם אם אין די בכך כדי להבטיח ניצחון לביידן - המצב שולל מטראמפ את אחד הכלים המרכזיים
איתמר לוין
אם טראמפ יחזור לבית הלבן, הוא יחלק את מדינות העולם לשלוש קבוצות: users (בעלות ברית כפויות טובה), bruisers (יריבים מגעילים) ו-losers (מדינות שלא אכפת לו מהן) - צופה אקונומיסט
איתמר לוין
מדד ביטחון הצרכנים קפץ ב-13% בינואר והשלים זינוק של 29% בחודשיים    בבית הלבן מקווים שהשיפור ישפר את סיכוייו של ביידן בבחירות; הרפובליקנים עדיין חושבים שביידן פגיע בתחום הכלכלי - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
פרקליטת המחוז פאני ויליס שכרה את נתן ווייד לייצג אותה בתיק - בלי לחשוף את הקשר ביניהם    מחנה טראמפ חוגג על הסיפור, שכבר פוגע בתביעה ועלול לעכב את המשפט - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מתאר בכתבה נרחבת את השקרים לפיהם ישראל היא שרצחה את אזרחיה שלה כדי לפלוש לעזה ואת הנסיונות להמעיט בפשעי חמאס - במתכונת המזכירה את הכחשת השואה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il