X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אמיר ירון [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
הנגיד - גילית לנו את אמריקה
לא צריך בהכרח להעמיד בראשות הבנק המרכזי שלנו פרופסור בעל שם עולמי מסתבר שמה שאולי נראה טוב בתאוריה, עלול במציאות להתברר כפיאסקו אחד גדול

מכירים את הביטוי "צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים"? ובכן, זה בדיוק מה שעשה נגיד בנק ישראל, הפרופסור עתיר השם העולמי אמיר ירון, בדברים שנשא לאחרונה במסגרת ועדת הכספים.
הנגיד אמר בין היתר כי הוא חושש מאוד שמחצית השנייה של שנת 2024 יהיה זינוק מחודש במחירי הדיור, תוצאה של מחסור בהיצע והשבתת אתרי הבנייה בעקבות מלחמת עזה. כל אלה, לדברי ירון, יגרמו ללחצי ביקוש גדולים שיהפכו על פיה את מגמת ירידת המחירים המתונה שאפיינה את 2023 וגם יגרמו לעליית המדד - פועל יוצא.
הפרופסור ירון, הצחקת אותי, בוקר טוב אמריקה... האם בשביל לומר את התרחיש הזה, שכל סטודנט לכלכלה שנה א' יודע, כמו גם ישראלים מן השורה שנפגשים בערבי שישי ומפצחים יחדיו אגוזי קשיו, אנו צריכים שפרופסור מכובד לכלכה שמכהן שנים על גבי שנים כנגיד הבנק המרכזי שלנו, וכהונתו אף הוארכה לאחרונה, יאמר לנו אותם? האם בשביל זה אנו משלמים לו ולכלכלני הבנק הבכירים משכורות עתק?
כמו-כן אמר הנגיד בוועדות הכספים כי הוא חושש שעליית מחירי הדיור תתדלק את האינפלציה מחדש וכי אם כך הוא מתכוון להוריד את הריבית על-מנת לנסות ולמנוע את תדלוק מחירי הדיור. על כך אמרו חז"ל: "הפוסל במומו פוסל". הנגיד הודה כאן מבלי משים ששגה שגיאה קריטית במדיניות העלאות הריבית שלו במהלך השנתיים האחרונות.
הלא הנגיד הוא זה שטען כל העת בדבקות כי האינפלציה "מאיימת" לתקוף את המשק הישראלי ולשם כך הוא חייב להעלות עוד ועוד את שער הריבית, עד כדי 10 העלאות רצופות. וכאשר האינפלציה נותרה ביעד המתוכנן של 3% שנתית.
ולבסוף, מה התברר לכולנו? ראשית, לא אינפלציה ולא נעליים כשחלק גדול מהלאות הריבית היו שלא לצורך. שנית, יתרה מכך, דווקא העלאות הריבית דרבנו את הצריכה במשק ולא בלמו בפועל כהוא זה את הביקושים לדיור.
שלישית, העלאות הריבית גרמו במישרין(!) להקטנה דרמטית של היצע הדיור, בכך שגרמו לקבלנים לא לגשת כלל למכרזי הקרקע של רמ"י, זאת בשל ההתייקרות הבלתי נסבלת במימון הבנקאי של הפרויקטים, תוצאה ישירה של מדיניות הריבית.
רביעית, ואולי זו הנקודה הכי חשובה: הנגיד שגה שגיאה פטאלית בכך שהלך כסומא בארובה אחרי הנגיד הפדרלי בארצות הברית כמו טייס אוטומטי והתאים את כלכלת ישראל ה"קטנה" לכלכלת המעצמה מספר 1 בעולם. כאשר כל כלכלה שונה במהותה ובהרכב ומסתמכת על תעשיה ויצוא שונה.
כל אלה מוכיחים לנו בעליל שלא צריך בהכרח להעמיד בראשות הבנק המרכזי שלנו פרופסור בעל שם עולמי. מסתבר שמה שאולי נראה טוב בתאוריה, עלול במציאות להתברר כפיאסקו אחד גדול.
אולם, וזה אולם גדול, בעיית הבעיות של המשק הישראלי, ובמיוחד בעת הזאת של מלחמה עקובה מדם ומתמשכת, הינה שאין לנו בנמצא קברניט כלכלי שיידע להוציא את כלכלת ישראל בכלל וענף הנדל"ן בפרט, מתוך הבוץ העמוק בו הם נתונים.
הבוץ העזתי, לכן, איננו למרב הצער הבוץ היחידי שעלינו לטפל בו, ובמהירות האפשרית. ואם הנגיד שלנו נכשל כישלון כה חרוץ, מדוע שמקבלי ההחלטות בממשלה ובראשם ראש הממשלה, מי שנחשב ב-2003 ל"מר כלכלה", שכשר אוצר הציל את כלכלת ישראל מהתמוטטות בעת משבר הדוט קום והאינתיפאדה, לא ייקחו ממנו את הפיקוד, זאת לפני שיהיה מאוחר מידי?

הכותב הוא יו"ר ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו".
תאריך:  31/01/2024   |   עודכן:  31/01/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זלמן שובל
ים סוף איננו דרך ללא מוצא ותעלת סואץ בקצהו הצפוני היא המעבר העיקרי לסחורות מהמזרח הרחוק לאירופה ולמקומות אחרים
אפרים הלפרין
השמאל חופר שוב ושוב על "היום שאחרי", אך כאשר הימין מרים את הכפפה, ומדבר על היום שאחרי, השמאל זועק מרה על פילוג והסתה    צביעות פשוט צביעות
איתן קלינסקי
לצערי, המתדיינים בצד הערבי מקשיבים ברוב קשב לכל מילה ולכל צליל הבוקעים מהמקהלה ולהקות הריקודים המקדמים יוזמות לטיהור אתני וחידוש ההתנחלויות ברצועת עזה
דן מרגלית
ועדת חקירה ממלכתית? רוב מכריע בעד ומשליך אל ירכתי ההיסטוריה את הבדיקה שעורך מבקר המדינה מתניהו לטובת נתניהו
יוסף גערליצקי
העולם 'ספג' את הקול האלוקי ולא יכול להתנגד לתורה ומצוות    אין הקב"ה משנה טבעו של עולם ללא סיבה ומבלי שתושג בכך מטרה מסוימת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il