X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מכונה של מחלוקות ומזומנים [צילום: גודופרדו ואסקז, AP]
יום הולדת 20 לפייסבוק
הרשתות החברתיות עוברות שינוי עמוק ורב השלכות
פחות רשתות פתוחות ויותר קבוצות סגורות - וזה אומר מצד אחד ירידה בצעקנות ובסכנות לצעירים, ומצד שני העדר פיקוח והפחתה במספר מקורות החדשות האמינים, מנתח אקונומיסט

פייסבוק חוגגת היום (4.2.24) את יום הולדתה ה-20, ומהווה מגנט למחלוקות וכסף כפי שהייתה מאז באה לעולם. בשבוע שעבר (31.1.24) הותקף חזיתית מארק צוקרברג בסנאט בשל הפצת מידע מזיק. למחרת פרסמה מטא עוד דוח מעולה ושווי השוק שלה כעת הוא 1.2 טריליון דולר. אבל הרשתות החברתיות עוברות, כמעט בלתי תשומת לב, שינויים משמעותיים – טוען אקונומיסט.
הקסם של הרשתות היה חיבור בין מגע אישי לבין תקשורת המונים. כעת השניים שבים ונפרדים. עידכונים של חברים פינו את מקומם לסרטונים של זרים הנראים כמו טלוויזיה היפראקטיבית. פוסטים ציבוריים הולכים ומתכנסים לקבוצות סגורות ומזכירים דוא"ל. מה שצוקרברג מכנה "כיכר העיר" נבנית מחדש ומציבה בעיות.
יש לזה חשיבות, כי הרשתות החברתיות הן כעת הדרך לחוות את האינטרנט. לפייסבוק לבדה יש 3 מיליארד משתמשים. יישומונים חברתיים תופסים קרוב למחצית מהמסך של הסלולר וצורכים רבע מהשעות בהן המשתמשים ערים, עלייה של 40% לעומת 2020. הן הזירה לוויכוחים וקמפיינים פוליטיים, בשנה בה מחצית מתושבי העולם הולכים לקלפיות.
המאפיין המפתיע ביותר של הרשתות החברתיות הוא שהן כבר לא כל כך חברתיות. בהשראת טיק-טוק, יישומונים כמו פייסבוק מגישים יותר ויותר סרטונים תוצרת בינה מלאכותית על-פי התנהגות הגולשים ולא על-פי קשריהם החברתיים. במקביל, מספר הפוסטים יורד: שיעור האמריקנים האומרים שהם נהנים לתעד באופן מקוון את חייהם הוא 22%, לעומת 40% ב-2020. הוויכוחים עוברים לקבוצות מצומצמות כמו ווטסאפ וטלגרם. קשה לדעת מה בדיוק קורה: טיק-טוק הסינית היא מסתורין, טוויטר הפכה לפרטית, קבוצות פרטיות מקודדות לחלוטין.
חלק מן ההשלכות ברורות, מדגיש אקונומיסט. מנהלי קמפיינים פוליטיים אומרים שנאלצו להנמיך את הטון כדי לזכות בתשומת הלב של קבוצות פרטיות. הפוסטים ביישומוני הודעות מסודרים באופן כרונולוגי ולא בהתאם לתפוצה, וכך פוחת המניע לצעקנות. קבוצות פרטיות טובות יותר לבריאותם הנפשית של צעירים, המתקשים להתמודד עם דיונים פומביים על חייהם הפרטיים. המידע מגיע ממקורות נרחבים יותר ויש סיכוי שיהיה טוב יותר.
עם זאת, העולם החדש של הרשתות החברתיות יוצר בעיות משלו. יישומוני מסרים לרוב אינם מנוטרים. זה טוב לקבוצות קטנות, אך זה אומר שאפשר להפיץ בטלגרם ובווטסאפ שקרים שהיו נבלמים בידי רשתות כמו פייסבוק. בזמן הקורונה שימשו הרשתות כמקום בו יכלו מדענים לחלוק מידע, והן היו מוצפות במידע על הפלישה הרוסית לאוקראינה; עם המעבר לקבוצות סגורות, זרם המידע ברשתות הגדולות נחלש ובמקביל גדל כוחם היחסי בהן של קיצוניים.
כדי שתוכן יהפוך לוויראלי ברשתות הפתוחות, היה צורך שהמשתמשים ישתפו אותו. לעומת זאת, בקבוצות הסגורות המשתמשים מגבים תוכן פשוט בכך שהם צופים בו, והאלגוריתם מתגמל את התכנים הנצפים ביותר. פרובוקטורים ייצאו נשכרים, כמו גם סוחרי דיסאינפורמציה ויצרני זיופים.
חמור עוד יותר הוא ההעדר של מקורות אמיתיים. צוקרברג אמר פעם שהוא רוצה שפייסבוק תהיה כמו עיתון מותאם אישית, אבל חדשות מהוות רק 3% מהתוכן ברשת שלו. ברחבי הרשתות החברתיות הן מהוות 19% מהתכנים, לעומת 26% ב-2018. פרסומים כמו BuzzFeed, אשר הסתמכו על הפצה ברשתות החברתיות, גוועו. זוהי בעיה קשה כאשר קרוב למחצית מהצעירים אומרים שהרשתות הן מקור החדשות העיקרי שלהם.
יש הטוענים שניתן לתקן את כשלי הרשתות החברתיות באמצעות ניהול טוב יותר, קידוד חכם או מודל עסקי שונה. צעדים כאלה יכולים לעזור, אבל הבעיות הצצות בדור החדש של היישומונים מלמדות שהכשלים הם תוצאה של הסחר-מכר הטבוע בתקשורת האנושית. כאשר הרשתות נעות לעבר קבוצות פרטיות, הן באופן בלתי נמנע הופכות לפחות מפוקחות. כאשר משתמשים נכנסים לקבוצה משלהם, הם עלולים לקבל תכנים קיצוניים יותר. כאשר הם מתמקדים בבידור, הם צורכים פחות חדשות. כל זה אומר, שצריך להקדיש פחות זמן לקרבות הישנים ולעסוק בבעיות החדשות, מסכם אקונומיסט.

המאמר המלא
תאריך:  04/02/24   |   עודכן:  04/02/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרשתות החברתיות עוברות שינוי עמוק ורב השלכות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
זהו הדימוי של דייוויד איגנציוס, מבכירי הפרשנים בוושינגטון פוסט, למהלך המקיף שמנסה ארה"ב להוביל במזרח התיכון    לוח הזמנים דוחק: אם בכלל - זה צריך לקרות בחודשים הקרובים
איתמר לוין
השאיפות האימפריאליסטיות של פוטין, יכולת העמידה הרוסית באוקראינה ואפשרות שובו של טראמפ הבדלן לבית הלבן - כל אלו גורמים דאגה באירופה ההולכת ומעמיקה, מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
המאמן של ליברפול הודיע שיסיים את תפקידו מוקדם מן הצפוי משום שלא נותרו לו אנרגיות    אקונומיסט מנתח את תפקידה של האנרגיה בניהול הבכיר ונותן כמה עצות שימושיות
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מדווח: בכירים בבית הלבן שוגרו למטה בדלאוור, עובדים חדשים נשכרים, ביידן יוצא למדינות המפתח, הרשתות החברתיות מקבלות דגש - ואולי גם תמיכה של טיילור סוויפט
איתמר לוין
הכשלונת האוקראיניים בחזית וחילוקי הדעות בוושינגטון הבולמים את המשך הסיוע, עלולים לחרוץ את גורל המלחמה במחצית השנייה של 2024 - מזהיר וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il