X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אסתר קמרון [צילום: באדיבות המצולמת]
השירה מבקשת לגאול את האומה
שירתה של אסתר קמרון אינה מקבלת את המקום הראוי לה בשירה העברית מדובר בשירה הנישׂאת מראש ההר, זו שירה שההדים שלה נועדו לבקע לבבות
שאלתי וביקשתי - עטיפת ספר השירים מאת אסתר קמרון [צילום: הרצל חקק]

שירתה של אסתר קמרון אינה שירה המקובלת במחוזותינו. לפנינו שירת חזון, אפשר אפילו לקרוא לה 'שירה נבואית'. נזכרתי ברשימתו של נתן אלתרמן 'על הבלתי מובן בשירה' שראתה אור ב'טורים' בשנת 1933. המשורר מתחבט כיצד להציג את שירתו החזונית, האם יש סיכוי שהעם יבין אותה. כיצד להביא לעם שירה בלתי מובנת.
בכאבו הגדול קם המשורר ואומר: ‘שירה כזו אינה קיימת לגמרי. בספרות אין מובן ובלתי-מובן, יש רק אמנות וחוסר-אמנות'. כשאנו קוראים בשיריה של אסתר קמרון אנו חשים שזו שירה שנובעת בעוצמה מתוך מסע רוחני. שם הספר לוקח אותנו למגילת אסתר, שאֵלתי ובַקשתי. המלכה אסתר קמה להגן על עמה - והנה היא מחדשת ימיה בספר השירה המרגש, ניצבת בעמדת הצופָה לבית ישראל.
אנו חשים שאנו בדרך, אנו בתנועה - והמשׂאות שנושאת קמרון הם הפלגה בַּזמן ובַמקום, ואַל נתפלא לנוכח התחושה שאנו שבים לימי קדם. לרגע נדמה, שהדברים נאמרים 'כאש בוערת עצור בעצמותיי'. כך חש ירמיהו, ובספרה של קמרון העוצמה הזו מפכה בכל שורה, ובמהרה אנו נסחפים בזרם השוצף, במראות שמסעירים את החושים, בקולו המפכּים ונשמעים לנו מלאֵי רגש, מאוד אינטואיטיביים.
שירה כתשתית העולם, הברכה לבריאה
כבר בשיר הפותח את הקובץ 'שאֵלתי ובקשתי', אנו כקהל הניצב מול פתיחת השער. המסך עולה, והמשוררת ממרומי השפה הנבואית מקדשת את העולם הנשגב, מעניקה ברכתה ליקום המתעורר:
יְהִי בָּרוּךְ
הַגֶּשֶׁם שֶׁהִגִּיעַ
יְהִי בָּרוּךְ
הַחֶסֶד שֶׁהוֹפִיעַ
יְהִי בָּרוּךְ
הַשַּׁחַר שֶׁהִפְצִיעַ
יְהִי בָּרוּךְ
הָרֹשֶׁם שֶׁנִּשְׁאַר
יְהִי בָּרוּךְ
הַקֶּשֶׁר שֶׁנִּקְשַׁר
יְהִי בָּרוּךְ
הַבַּיִת הַמּוּאָר
תְּהִי בְּרוּכָה
פְּתִיחַת הַשַּׁעַר:
כשהיו החסידים באים אל הרבי שלהם, חיכו שיעניק להם ברכה, שיוריד שפע לעולם, שכן הוא העומד בין השמים לארץ. כאן המשוררת כצדיק יְסוד עוֹלם, פותחת משָׂא שירתה בברכה לַיקום ולַחיים בו. זו רוחו של חוני המעגל שפָּנה לבורא עולם להמטיר גשם. רוחו של הצדיק הקדום קמה לתחייה: מפתחות הגשמים הם בידי האוחזים בעט השירה.
הצדיקים הם המעניקים ברכה והם גם המורים הרוחניים של הדור. אסתר קמרון הולכת בעקבותיהם: בשירה 'תפילה לדרך' היא מבקשת שהשיר שלה יינשא 'כצרור על קבר קדוש', והיא מצפה שהמילה הכלואה תיפתח, תצא מכבָלֶיה. לשיר יש כוח לגאול את העולם.
המשוררת פונה לרוח שתישא את השיר שלה למען ייצור בראשית חדשה. הרוח תקרא את השיר באוזניו של הילד, שטרם למד לדבּר. לרגע נזכרתי בירמיהו הנביא, המוקדש לנביא - והוא פונה בתחינה לאל: "הנה לא ידעתי דבֵּר, כי נער אנוכי".
כך כותבת המשוררת בשירה 'תפילה לדרך':
"וְקִרְאִי אוֹתוֹ בְּאָזְנָיו שֶׁל יֶלֶד
שֶׁמִּלּוֹת הָעוֹלָם הַזֶּה טֶרֶם שָׂח,
וְתִקְעִי אוֹתוֹ בֶּחָרִיץ הַדֶּלֶת
שֶׁה' בְּרַחֲמָיו עוֹד יִפְתַּח!".
המשוררת מצטטת את דבריו של הרב יצחק הכהן קוק: "תִּקּוּן הָעוֹלָם תָּלוּי בְּשִׁיבַת הַשִּׁיר וְהִתְחַדְּשׁוֹ". זה הצו שמדריך את המשוררת, להשיב את השיר לעולם, לתת לו להתחדש בלבבות הקוראים. בבית האחרון של השיר הקרוי 'בחוץ' היא מתארת את ההכרח לתת לשיר להגיע דווקא לאלה, שאינם רואים את האור, שאינם חפצים בבשורה.
"וְאֶחָד עָבַר, לְבוּשׁוֹ שָׁחֹר, / זְקָנוֹ צָחוֹר, מַבָּטוֹ כֹּה בָּהִיר,
וְלֹא רָאָה אוֹתִי כְּלָל. וְלוֹ בִּלְבַד / לוֹ רָצִיתִי לְהַרְאוֹת אֶת הַשִּׁיר".
להנחיל לעולם שירה של כמיהה ודמעה
זו הדרך לתיקון, זה ייעודה של הכותבת, ואנו מבינים שזו מהות ספר השירה הזה: שורות שידברו אלינו בשם השליחות של המשוררת, שכן העולם איבד דרכו. צו הדורות מפַעם בכותבת: להנחיל לעולם שיר, גם אם הוא בודד. זו עוצמתו, יש בו דרך להעביר כמיהה ודמעה:
"כִּי הַכְּמִיהָה בִּלְבַד תַּצִּיל מִפַּחַד
וְהַדִּמְעָה הִיא שֶׁמֶשׁ וּמָגֵן". עמוד 15.
הצדיקים והמשוררים הם המעניקים ברכה לעולם ותפקידם להיות מורים רוחניים, מלמדֵי דרך: כנגד הריקנות ואָבדן האמונה - יש מרפא אמיתי, יש סגולה רוחנית, זה הכוח של השפה:
"נֶגֶד אוֹיֵב זֶה לֹא נֵצֵא בְּחֶרֶב,
כִּי אֵין לוֹ לֵב, אוֹתוֹ נוּכַל לִדְקֹר:
לַלַּעַג לֹא נִלְעָג. אֲבָל בְּקֶרֶב
לִבֵּנוּ נְחַפֵּשׂ רָצוֹן לִקְשֹׁר
פְּרוּדִים לִכְלַל דְּמוּת מִי שֶׁלְּלֹא הֶרֶף
קוֹרֵא לָנוּ, עוֹלָם שָׁלֵם לִיצֹר". עמוד 16.
לַשירה שכּל כולה נישֵׂאת על גלי הרוח הגדולה והשֶׂגב הרעיוני יש נתיבים נסתרים להפיח בנוּ אמונה בטוֹב, בניצוץ האלוקי שיש בנו. זו דרך לתת למילים להשפיע, לשַנות, לרומם את המציאות:
"הַאֲמִינוּ בְּמָה שֶׁתּוּכְלוּ עֲדַיִן לִבְנוֹת.
הַאֲמִינוּ שֶׁהַנֶּאֱמָנִים יוּכְלוּ.
הַאֲמִינוּ בְּצֶלֶם אֱלֹקִים שֶׁבְּתוֹכְכֶם". עמוד 21.
מה פלא, שהרב אורי שרקי, כותב על שירת קמרון - "שירתה של אסתר קמרון היא קריאה ממעמקי הנשמה, היורדת אל שורשי החיים ועולה אל תהומות הנשמה, לבחינה מחודשת של כל ערכי חיינו, לחתירה אל עולם טוב יותר. יצירתה ראויה להצטרף אל היכל הקודש של יחידי הסגולה, המחַדשים את פני העולם" - אלה דבריו בגב הכריכה של הספר.

אסתר קמרון [צילום: תפארת חקק]

סוד הבעֵרה הפנימית
השירה נחשפת לפנינו כמסע לגאולה אישית ולגאולה קוסמית. השירים נכתבים כנושאים בחובם ממד של התגלות, והאש הבוערת היא לאורך הדרך. זו אש פנימית ואש חיצונית. הסמלים הקבליים מקבלים כאן חיים חדשים. השושנה המסמלת את כנסת ישראל פורחת בין השיטין.
"רָאִיתִי אֶת הַשּׁוֹשַׁנָּה בּוֹעֶרֶת, וְקוֹל מִן הַשּׁוֹשַׁנָּה קָרָא בִּשְׁמִי.
לְכַבּוֹת אֶת הָאֵשׁ בְּדִמְעוֹתַי? שָׁאַלְתִּי.
אָמַר: לֹא. תִּכָּנְסִי לַשּׁוֹשַׁנָּה. תִּבְעֲרִי אַתְּ". עמוד 63.
נזכרתי בשיר של דליה רביקוביץ 'הבֶּגד' - את הפתיחה הדרמטית:
"אַתְּ יוֹדַעַת, הִיא אָמְרָה, תָּפְרוּ לָךְ בֶּגֶד מֵאֵשׁ".
מי שקרא שיר זה, לא ישכח את הסיומת, שבּה הבערה נחשפת:
אֲבַל הַבֶּגֶד, אָמְרָה, הַבֶּגֶד בּוֹעֵר בָּאֵשׁ"
מָה אַתְּ אוֹמֶרֶת, צָעַקְתִּי, מָה אַתְּ אוֹמֶרֶת?
אֵין עָלַי בֶּגֶד בִּכְלָל, הֲרֵי זֹאת אֲנִי הַבּוֹעֶרֶת".
הבעֵרה בשני השירים היא התמסרות רוחנית, זו מלֵאות טוטאלית, הדבר הממשי – הכותבת היא בעצמה הבוערת. שליחות השירה אינה מאפשרת לעזוב את מושא האהבה שלהן. ראו נא כיצד ההתמזגות בין הרוח לגוף מקבלת ביטוי עוצמתי בשיר של אסתר קמרון. בשירה המיסטי היא מוארת כנביאה אלוהית כמקבלת צו עליון: להיכנס לשושנה. אנו מצטמררים מהקריאה המקודשת:
"לֹא. תִּכָּנְסִי לַשּׁוֹשַׁנָּה. תִּבְעֲרִי אַתְּ".
כל זה מחזיר אותי לשיעורי הספרות בתיכון. המורה לספרות ציטט שורה, שקשה לשכוח, כתב אותה משורר צרפתי בשם אנדרי די בּוּשֶה: יש לבעור כדי לראות את האש הבוערת".
שירת השושנה הבוערת מופיעה בשיר הנוקב של קמרון הקרוי 'בוערת' - והמוטו שלו לוקח אותנו בשְביל אור אל הקֶשר בין השושנה לשמה של המשוררת, אסתר:
מָאן שושנה, דָא כנסת ישראל'. ויש מקור לפסוק זה - הקדמת הזוהר, דף א, עמוד א. בהמשך חושפת הכותבת את הקֶשר בין שתי הגיבורות: 'שושנ"ה מסְפּר אסתר' - ויש לכך מקור בהקדמת הזוהר.
בצופן הגימטרייה של שתי המילים יש שוויון - 661. הכותבת אסתר גונזת בשמה הפרטי שביל סודי לַשושנה, שהיא סמל לשושנת יעקב, לָאומה כולה.
שליחות קדושה למען האומה
המשוררת הבוערת מוסרת נפשה למען העם, היא זו הצופָה לבית ישראל. המשָׂא המיסטי שלה יאיר לכולם. מֵעבר לשורות הנכתבות יש פעמון נסתר, יש צלצול קדוש. כך כתבה על שליחות ייעוד השירה בספרה הקודם 'לקראת הארץ' - ומתברר שיש למשוררים שליחות, עליהם לעמוד נוכח המשימה. כך מסתיים השיר:
"הו, משורְרים, שִתקו לרֶגע, האֲזינו
לא למילות אָדם, אלא לגוונג
הקורֵא לכֶם בקול אָרָד מכל האופֶק
להתאסֵף, לעמוד פּנים אל פּנים
עם החַיים ועם המָוות, על ההר".
הציטוט משירה 'גונג', 'לקראת הארץ', עמוד 14.
שירתה של אסתר קמרון אינה מקבלת את המקום הראוי לה בשירה העברית. מדובר בשירה הנישׂאת מראש ההר, זו שירה שההדים שלה נועדו לבקֵע לבבות. שורה ועוד שורה, כך טיפסו המילים הנכתבות במעלה הדרך - והנשמה מכילה הכול. זו שירה השואפת ללכת בציר הזמן ובציר המקום כדי לפענח את זהותה. במידה רבה זה ניסיון לפענח את הסיפור היהודי, את הסיפור הפנימי של הרוחניות המחברת בינינו.
בעיני המשוררת, כוחה של השירה ביכולתה לפרוץ גבולות ולפרוש לנו חיים של רוח, מרחבים של זמן. כבת לעם הנצח, היא נוטלת פרקים מן הסיפור של עַמה ומן הסיפור שלה. שיריה סוחפים אותנו בשטף של זרימה מנהרות קדם. לפנינו נהר של עֵדן שפורץ נתיבים, לא יכלאו אותו בתוך הר. בשיר שלה 'בקָשה' ההתחברות לאומה היא אוקיינוס חוצה זמנים.
בַּקָּשָׁה
"עֲשׂוּ אוֹתִי נָהָר.
הַזְרִימוּ אוֹתִי אֶל הָעָם,
שֶׁלֹּא אֶהְיֶה כַּאֲגַם
הַכָּלוּא בָּהָר". עמוד 80.
שירתה של קמרון היא שירה של מאבק על דרך, על זהות, על ייחוד. כשאתה מחבר שיר לשיר, לעתים נדמה לך שאנו במסע להבנת גורלו של עם, להבנת המושג 'עם לבדד ישכון'. כך מתוארת המשוררת בניסיון לתאר את בדידותה - וקשה שלא לחוש מעֵבר למסכת המילים תמונות רוטטות של היתוך נבואי, תמונות של יחיד ואומה הקשורים זה בזה.
השירים אוחזים במשקפת הזמן, חושפים רגעים וקטעי היסטוריה - ואנו חשים כנסחפים בקרוסלה אל נצחים, אל סיפור רחב יותר. כאשר אנו הולכים עם המשוררת במסע המרתק, אנו מגלים שהספר כולל שער נוסף של שירים על טֶבח שמחת תורה. אכן, הראייה המעמיקה שלה החובקת קודשים והיסטוריה - נוגעת בחרדה בסודות הבית, ברעידות של השֵבר. אנו מתכתבים עם גורל העם, עם החורבן. מנגינת הדורות כמו מחזירה לחיינו את נגינת הלויים, את 'המזמור למנצֵח'.
הטבח והחורבן יובילו להצלה, לגאולה
שירתה של קמרון מפעימה בנו התרגשות לעתיד, לאור שיבוא: מתוך הסֵבל הנורא תצמחנה גאולה רוחנית, תקומה חדשה. השיר נושא שם סמלי 'סֶדק הצלה' - השיר מתחיל בעמוד 126.
את תפיסתה לגבי הקשר בין הרשעה הפוגעת בנו לבין כוחנו להיגאל, קראנו במילים האלה:
"אַתֶּם בְּמִלְחָמָה.
יֵשׁ בָּעוֹלָם רִשְׁעָה, וְהִיא שׁוֹאֶפֶת
לְעַצֵּב אֶתְכֶם בִּדְמוּתָהּ וּבְצַלְמָהּ -
אֶרֶץ, מִלָּה וּמִין הִיא מְסַלֶּפֶת".
אבל סיום השיר כה נבואי, שב לחיינו כנובע מפיהם של נביאי הנחמה:
"וְאוּלַי, אוּלַי מִכָּךְ תִּצְמַח יְשׁוּעָה". עמוד 98.
גם כאשר אנו קוראים על בית ושבר וחורבן, קשה שלא לחוש ארמזים עמוקים יותר, חוטים שמחברים אותנו לחורבן הבית.
"לוּ יִשָּׁאֵר אֶצְלֵנוּ אוֹתוֹ רוּחַ
לוּ יַמְשִׁיךְ לְפַעֲמֵנוּ, שֶׁנִּבְנֶה
עַל תֵּל הַחֲרֵבָה שֶׁל הָאַשְׁלָיוֹת
בַּיִת שֶׁבְּסוּפוֹת הָעוֹלָם יַעֲמֹד!". עמוד 130.
המשוררת אינה מסתירה את העובדה שהיא מתכתבת עם תקוות הגאולה, עם המדרשים על 'איילת השחר שבָּקע אורה' - כך נרמזים אנו בשורות השיר בתחילת עמוד 131. השירה קמה להפיח תקווה, לעורר בנו חיבור לדורות ראשונים, ואנו מתקרבים לרוח הגדולה - שהרי ככלות הכול, שירתה משתוקקת להתחבּר לזהות.
כשירה הנובעת ממעיין נבואי, היא מסיימת את ספרה בשתי שורות היונקות מסמלים של ישועה - חוט השני, לשון של זהורית. הנה בוהקים לפנינו ניצוצות המבשרים גאולה פואטית. נקרא נא את הדברים ונחכה לנחמה הגדולה: הנַעשה יתחבר לַנשמע, הראייה הזורמת כנהר תתחבר לַשמיעה - ואנו ניאנח אנחת רווחה, נתבשם מן ההצלה.
כָּל פַּעַם לָחַשׁ לִי קוֹל פְּנִימִי: אוּלַי
הַפַּעַם תִּתְחַדֵּשׁ גַּם הַשְּׁמִיעָה
וּבַדְּבָרִים יִרְאוּ אוֹתוֹ הַחוּט שֶׁל זֹהַר
הַמְּרַמֵּז עַל סֶדֶק הַצָּלָה...

אסתר קמרון והתאומים חקק [צילום: תפארת חקק]
'שאֵלתי ובקָשתי', הוצאת 'ביצרון' בשיתוף הוצאת 'ראובן מס', 130 עמודים, שנת 2024.
תאריך:  06/02/2024   |   עודכן:  06/02/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השירה מבקשת לגאול את האומה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר יפה וחשוב - תודה!
צבי מרק  |  18/02/24 11:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר נבות
ייתכן שהנשיא פוטין החליט להשתמש בעיתונאי המקורב לטראמפ, קרלסון טאקר לצרכיו - והוא יעניק לו ראיון שישודר במערב, ויתקוף בו את המערב, את ממשל ביידן והנשיא עצמו ובכך ישרת גם את טאקר וטראמפ
יוסי אחימאיר
אם מחפשים את שורשי מחדל השבעה באוקטובר, יש לחפשו באוגוסט 2005, בעקירה שהתפרשה בצד הערבי כאות לחולשה ישראלית, כמו הנסיגה החד-צדדית מלבנון ב-2000
איתן קלינסקי
גיל אלכסנדר, אב שכול, מצא עצמו, למרבה הצער, מותקף בגז פלפל מטווח אפס והוכה קשות על-ידי המתנחלים
בעז שפירא
ביידן המצוי אף הוא בשבי הפרוגרסיבי מרגיש חובה להשביע את הארי הזה ומה לך משביע יותר מאשר לנקוט צעדים דרקוניים, הגם שמופרכים מעיקרם, כנגד ארבעה צעירים יהודים מההתנחלויות?
יאיר נבות
בהודעת משרד החוץ הרוסי נאמר בין השאר שהזימון נעשה "בקשר להצהרות פומביות בלתי מקובלות של שגרירת ישראל, עיוות גישות מדיניות החוץ הרוסית והמציאות ההיסטורית.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il