X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הפגנה נגד המשטר הסורי
המשטר הסורי מאבד את הדרוזים בגולן
השינוי בדעת הקהל של הדרוזים בגולן בשנים 2024-2023 הוא ללא ספק מפנה משמעותי בהיסטוריה של הדרוזים. לקהילה זו הייתה מסורת ארוכה של תמיכה במשטר הסורי ובשלטון אסד בפרט. בפעם הראשונה בהיסטוריה יצאה במג'דל שמס הפגנה נגד המשטר בדמשק. מה הביא לשינוי הדרמטי, וכיצד משפיעה המלחמה בעזה על הקהילה הדרוזית בגולן

בחודש ינואר הפגינו דרוזים במג'דל שמס בפעם הראשונה בהיסטוריה נגד משטרו של בשאר אל-אסד. בצעד חסר תקדים, הם הניפו את דגל המהפכה בסוריה בצבעי ירוק-לבן-שחור עם שלושת הכוכבים האדומים.
הסיבה לשינוי הדרמטי בהלך הרוח בחברה הדרוזית בגולן קשורה להתפתחויות באזור בעשור האחרון ובמיוחד לסבל שעוברת הקהילה הדרוזית בדרום סוריה.
מסורת תמיכה באסד
במלחמת ששת הימים (1967) כבש צה"ל ארבעה כפרים דרוזים ברמה: מג'דל שמס, מסעדה, בוקעאתא ועין קנייא. כיום נאמדת אוכלוסייתם בכ-20 אלף תושבים. ב-1981 הביעו הדרוזים בכפרי הגולן מחאה על חוק סיפוח הגולן ומאז ועד 2011 התרחשו מדי פעם ההפגנות נגד ישראל ובעד המשטר הסורי, כשהם נושאים תמונות של הנשיא אסד ודגלי מפלגת הבעת' הסורי השלטת בצבעי אדום-לבן-שחור עם שני כוכבים ירוקים.
עד לשנים האחרונות, חששו הדרוזים בגולן להביע תמיכה בישראל ונמנעו מלקבל תעודות זהות ישראליות. זאת למרות שאחיהם לדת, כמעט 150 אלף דרוזים בגליל ובכרמל, נאמנים למדינה ומשרתים בצה"ל. הם חששו שיום אחד יוחזרו לסוריה והמשטר יתחשבן איתם. תפיסה זו נשענה על המגעים והמו"מ המדיני בין ישראל לסוריה בעיקר בסוף שנות ה-90 וגישושים ב-2008. אך המלחמה בסוריה שפרצה בעקבות "האביב הערבי" של מרס 2011 טרפה את הקלפים.

שינוי בסוריה, שינוי בגולן

במלחמת האזרחים חל שינוי מהותי בגישת הדרוזים בסוריה למשטר. בעוד שחלק מהדור המבוגר המשיך לשרת בצבא הסורי, רוב הצעירים סירבו להתגייס. היו לכך שתי סיבות עיקריות - ראשית, הם חשו שהמשטר מגיב באלימות מוגזמת כלפי המפגינים וחדל להיות צבא העם הסורי והפך ל"צבא אסד"; שנית, הצבא הסורי נחל תבוסות רצופות בשנים 2015-2012 והתגייסות פירושה היה גזר דין מוות. מצד שני, ברור היה לדרוזים כי ניצחון האופוזיציה ונפילתו של משטר אסד יביאו להתחזקותם של ארגונים איסלאמיסטים שיסכנו גם את הדרוזים, כמיעוט דתי לא-מוסלמי. על כן, דרשו הדרוזים לקבל נשק מהמשטר על-מנת להגן על עצמם. בשאר אל-אסד חשש כי צעד זה יביא לעצמאותם של הדרוזים, תסריט שאירע בצפון סוריה במקרה של האוטונומיה הכורדית בצפון. הנשיא סרב ואף איים על הדרוזים כי אם לא יתגייסו, לא יזכו להגנת הצבא. הוא מימש את איומיו ודלדל בהדרגה את ההגנה על אזור סוידא, מרכזה של הקהילה הדרוזית בדרום סוריה.
הדרוזים בסוריה חשים כי למרות התאוששות הצבא הסורי, בסיוע רוסיה ואירן מקיץ 2015, הצבא הסורי נטש אותם ואינו מעניק להם עוד הגנה ראויה. הפקרת הדרוזים מתוארת בעיתונות הדרוזית המקומית, בעיקר בערוץ סוידא24 המשקף היטב את מצוקתם שרק גוברת בשנים האחרונות. הם סובלים מטרור, ממעשי שוד, רצח, חטיפה ודרישות כופר ללא הרף. אזור דרום סוריה נשלט בידי שכירי חרב, שרידים של ארגוני המורדים, הפועלים בהסכמה עם הרוסים, נותני החסות של אסד. הדרוזים הקימו לעצמם מיליציה בשם "חרכת רג'אל אל-כראמה" (תנועת אנשי הכבוד) ושורדים בזכות תרומות של אחיהם הדרוזים מישראל ומלבנון.

החמרת המצב - מכת הסמים

בחודשים האחרונים חלה החמרה משמעותית במצבם של הדרוזים. סוחרי סמים חמושים, הנתמכים כנראה בידי אירן, פועלים בדרום סוריה, כולל במחוז סוידא, במסלול הברחות (בעיקר של כדורי קפטגון) לירדן. לפני כחודש הפציצו מטוסים ירדניים סוחרי סמים וכתוצאה מכך נפגעו מספר דרוזים. בשבועות האחרונים תפסו "רגאל אל-כראמה" מספר סוחרים, אך הם מתלוננים שאינם זוכים לשיתוף פעולה, לא מטעם המשטר הסורי ולא מצבא ירדן.
דרוזים שהתראיינו לתקשורת הערבית הסבירו כי המשטר הסורי מעודד את סחר הסמים משני טעמים: ראשית, בכירים במשטר מעורבים בהברחת הסמים ומייצורם ומרוויחים מכך הון; שנית, זהו אמצעי של המשטר בדמשק לנקום באוכלוסייה הדרוזית ולהענישה על חוסר הנאמנות.
בשנה האחרונה הביעו הדרוזים במחוז מחאה על מצבם והחלו להפגין נגד המשטר ללא מורא. צעירים קראו "העם דורש להפיל את המשטר" בהפגנות בלתי פוסקות בסוידא במהלך 2024. אנשי ביטחון סורים נראו צופים בהשתוממות במפגינים. נראה כי כוחם הדל אינו מאפשר לדכא את ההפגנות. משטר אסד נשחק לא רק צבאית. המצוקה הכלכלית מגיעה גם לשורותיו. למרבה הפליאה, הדרוזים, שתמיד חשדו באופוזיציה הסורית במלחמת האזרחים, מביעים כעת הזדהות עם חבל אדליב בצפון, המעוז האחרון של האופוזיציה.
הברית העלאווית-דרוזית בסוריה היא נחלת העבר. כעת מתפשטות ההפגנות בדרעא גם לרמת הגולן. המפגינים מזכירים עתה מנהיגים דרוזים שנרצחו בידי העלאווים ומשפחת אסד. למשל, במג'דל שמס הונפו תמונות של כמאל ג'ונבלאט שחוסל בלבנון בידי שליחים של חאפז אל-אסד ב-1977.

המלחמה בעזה קירבה אותם לישראל

השנאה למשטר הסורי בקרב הדרוזים רק גברה מאז המלחמה בעזה. המצב הנוכחי בחזית הסורית מאיים עליהם. מיליציות שיעיות, בעלות בריתו של אסד, משגרות בימים אלה רקטות לעבר רמת הגולן ללא הבחנה, חלקן נוחתות בקרבת כפריהם. מאז אירועי ה-7.10 הקימו הדרוזים בגולן כיתות כוננות. הטבח שביצע חמאס הזכיר להם את דפוסי הפעילות של הג'יהאדיסטים שפגעו באחיהם בסוריה במלחמת האזרחים. הם מבינים כי ישראל היא המקום הבטוח ביותר לעדה, הרבה יותר מסוריה ומלבנון. דרוזים רבים בגולן משתדלים להפגין תמיכה בחיילי צה"ל המוצבים באזור ושולחים להם מזון ומזרנים ומציעים לכבס את מדיהם. חשוב לזכור, כי התיירות הישראלית לגולן, ולחרמון בפרט, מהווה מקור פרנסה חשוב לדרוזים. המלחמה פגעה אנושות בתיירות והחרמון הפך לזירת מלחמה.
הדרוזים ברמת הגולן מבינים כי המציאות השתנתה. הסיכוי שהגולן יוחזר אי-פעם לסוריה קלוש. בעוד שהדרוזים המבוגרים תומכים יותר ויותר באופוזיציה הסורית ומביעים סלידה ממשטר אסד, הצעירים עוברים תהליך ישראליזציה, מדברים עברית ומנהלים חיים חילונים מודרניים. בשנים האחרונות חל זינוק משמעותי בהתאזרחותם של הדרוזים בגולן ובבקשות לקבלת תעודות זהות ישראליות. אסד איבד את הדרוזים בדרום סוריה וכעת הוא מאבד גם את אחרוני התומכים הדרוזים שהיו לו בגולן.

תאריך:  07/02/2024   |   עודכן:  07/02/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשטר הסורי מאבד את הדרוזים בגולן
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
יגאל אלןן
אחד  |  8/02/24 23:10
2
צדק
אאא  |  9/02/24 10:49
3
אנחנו לא טיפשים
מיכאל  |  9/02/24 15:12
4
מתפקחים
אבי  |  10/02/24 09:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
רפי לאופרט
האידאולוגיה והאסטרטגיה של מלחמה אסימטרית אותה מקדש ומאמץ האיסלאם, עיקרה הקרבת אנשים לא-לוחמים לטובת מימוש מטרותיו של הטרור האלים; וזאת לצד הגנה על טרור זה כאילו הוא מייצג את "היכל הצדק" בעולם
איתמר לוין
תוצאות מלחמת חרבות ברזל יגדירו את האיזור, כולל חיזוק מחודש במעמדה של ארה"ב    מצרים צריכה הרבה כסף ומהר, ירדן חוששת ממתחים עם הפלשתינים בשטחה
איתמר לוין
בדיוק חמש שנים לאחר רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בהוראתו של הנסיך מוחמד, עמיתו דייוויד איגנציוס תוהה מה היה אומר על סעודיה הנוכחית
איציק וולף
סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי הסעודים להוטים להשיג ברית צבאית עם ארצות הברית, הכרוכה בנורמליזציה עם ישראל    "הנורמליזציה היא בין ישראל לסעודיה, אם הפלשתינים יתנגדו לה - סעודיה תמשיך בנתיב הזה"
כרמית ולנסי
בעוד מעמדה האזורי של סוריה זוכה לעדנה מחודשת, בחינת מצבה הפנימי חושפת מדינה מפורקת בראשותו של משטר סמכותני ועתיר פשעים    המשבר הכלכלי והעיצומים הבינלאומיים העצימו את תופעת הייצור והסחר בסמים בחסות המשטר ויחידות בצבא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il