X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מפגין נגד טראמפ, אתמול בחזית בית המשפט
הדיון המכריע על פסילת טראמפ (א')
"אם הערעור יידחה, תהיה אלימות ברחבי ארה"ב"
לקראת הדיון בבית המשפט העליון של ארה"ב: המשפטן פרופ' סטיב ורמיל אומר ל-News1, כי יש טיעונים חזקים בעד הפסילה - אך צופה שבית המשפט יקבל את ערעורו של טראמפ
התיקון ה-14, פסקה 3
לא יהיה אדם סנאטור או נציג בקונגרס, או אלקטור של נשיא וסגן נשיא, ולא יכהן במשרה אזרחית או צבאית, בארצות הברית או בכל מדינה ממדינותיה, אם לאחר שנשבע בעבר לקיים את חוקת ארצות הברית, בהיותו חבר קונגרס, או נושא משרה של ארצות הברית, או חבר בבית המחוקקים של אחת המדינות, או נושא משרה של הרשות המבצעת או השופטת של מדינה כלשהי, היה מעורב בהתקוממות או במרד נגד ארצות הברית, או אם נתן סיוע וסעד לאויביה. אולם הקונגרס רשאי להסיר מכשול זה, בהצבעה של שני שלישים בכל אחד משני הבתים.

התיקון ה-14 לחוקת ארה"ב הוא אחד מאבני הדרך המרכזיות בתולדות המשפט האמריקני. כך לפחות סברו מי שתכננו את תצוגת הקבע בקומת הקרקע של בית המשפט העליון בוושינגטון, המתארת את קורותיו של בית המשפט, כאשר ייחדו לתיקון זה מקום משל עצמו. היום (8.2.24) יעמוד אותו תיקון במרכזו של דיון חסר תקדים שיתקיים בקומה שמעל, באולם הדיונים של בית המשפט: האם תיקון זה מצדיק את פסילתו של דונלד טראמפ מהתמודדות לנשיאות.
למען הדיוק יש לציין, כי התצוגה מתמקדת בחלק החשוב ביותר של התיקון: הבטחת שוויון הצבעה לשחורים. ואילו הדיון יעסוק בסעיף 3 של אותו תיקון, שנועד לכאורה לענות על צורך נקודתי: למנוע ממי ששירתו בצבא המורד של הדרום (הקונפדרציה) להיבחר למשרות בממשל הפדרלי המנצח. אלא שמתנגדיו של טראמפ טוענים, שנסיונותיו להטות את תוצאות בחירות 2020, ובמיוחד ההסתערות האלימה של תומכיו על הקפיטול ב-6 בינואר 2021, היו "התקוממות" (insurrection, במינוח המקורי באנגלית) ולכן הוא פסול מלכהן במשרה ציבורית כלשהי, קל וחומר - תפקיד הנשיא.
הסוגיה מגיעה לפתחו של בית המשפט העליון הפדרלי לאחר שבית המשפט העליון של קולורדו קבע, ברוב של שני שופטים נגד אחד, שיש להסיר את שמו של טראמפ מרשימת המועמדים בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית, בשל התיקון ה-14. לכאורה מדובר רק במדינה אחת ורק בפריימריז, אך ברור שהכרעתו של העליון תחול על כל המדינות ועל הבחירות הכלליות - ומכאן חשיבותו העצומה של התיק.
נזכיר, כי בבית המשפט העליון של ארה"ב מכהנים תשעה שופטים, שיושבים כולם בכל התיקים (למעט מניעויות). שישה מתוכם מונו בידי נשיאים רפובליקנים ונחשבים לשמרנים: הנשיא ג'ון רוברטס (המתון שבהם) והשופטים קלרנס תומס, סמואל אליטו, ניל גורסץ', ברט קוואנו ואיימי קוני-בארט (שלושת האחרונים מונו בידי טראמפ). שלוש שופטות מונו בידי נשיאים דמוקרטים ונחשבות לליברליות: אלנה קגן, סוניה סוטומאיור וקטנג'י בראון-ג'קסון. הרוב השמרני הוא זה שביטל אשתקד את ההגנה החוקתית על הפלות, אם כי כל השופטים (אז עם סטיבן ברייר לפני שהוחלף בידי בראון-ג'קסון) דחו על הסף את העתירות של טראמפ ואנשיו נגד תוצאות הבחירות.
ההערכה הרווחת היא, שבית המשפט יקבל את ערעורו של טראמפ ויאפשר לו להתמודד. אבל יש הרבה אפשרויות כיצד זה יקרה: פה אחד, ברוב של שמרנים מול ליברלים או ברוב מעורב? מנימוקים לשוניים, חוקתיים או עובדתיים? האם בית המשפט יידרש במישרין לשאלת ה"התקוממות"?

"אנחנו יוצרים עם של מטומטמים!"
תצוגת התיקון ה-14 בבית המשפט העליון

"הטיעונים לפיהם התיקון ה-14 חל על טראמפ הם בהחלט חזקים", אמר אתמול ל-News1 פרופ' סטיב ורמיל מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה האמריקנית, מומחה למשפט חוקתי והביוגרף של שופט בית המשפט העליון ויליאם ברנן. "יש הרבה חומר היסטורי שמלמד שמחוקקי התיקון התכוונו שתחולתו תהיה רחבה.
"אבל בית המשפט העליון יכול לעשות מה שירצה, וקשה לי לתאר לעצמי שהוא יפסול את טראמפ, למרות הטיעונים החזקים הללו. הבחירות וחופש ההצבעה חשובים ביותר לתדמית הדמוקרטית שלנו, וסילוק אחד משני המועמדים המרכזיים בידי בית המשפט ייראה מאוד בלתי דמוקרטי, למרות שהדבר אפשרי מבחינה משפטית. לכן לדעתי בית המשפט יחפש דרך מילוט".
נכון שהתיקון אינו מונע במפורש התמודדות של "מתקומם" לתפקיד הנשיא, ממשיך ורמיל, אבל הוא מונע מאדם כזה באופן גורף "קבלת משרה אזרחית או צבאית". באותה מידה נכון שהוא אינו מדבר על נשיא שהתקומם, אבל שוב – יש בו אמירה רוחבית על "נושא משרה של ארה"ב". אין לדעת מדוע מנסחי התיקון לא התייחסו במפורש לנשיא, אבל ברור לכל שאיש לא היה מאפשר לג'פרסון דייוויס – נשיא הקונפדרציה – להתמודד לתפקיד כלשהי בממשל הפדרלי.
איש לא קבע שטראמפ היה מעורב בהתקוממות והוא בוודאי לא הורשע בכך, אז במישור העובדתי – כיצד אפשר לפסול אותו?
ורמיל: "יש ממש בטענה שלא צריך הרשעה פלילית, שזהו מסוג הדברים המדברים בעד עצמם ושבית המשפט יכול להכריע לבדו האם לפסול מועמד בשל כך. חוץ מזה, יש שפע של הוכחות מוועדת 6 בינואר של בית הנבחרים, יש סרטונים, יש עדויות, אנחנו יודעים מה טראמפ עשה ולא עשה באותו יום. נכון שלא מדובר בראיות משפטיות פליליות, אבל כאמור לא צריך כאלה. הרי התיקון פוסל גם מי שהשתתף ב'מרד', ובכזה מקרה לא מצפים להרשעה פלילית".
אבל כאמור, ורמיל צופה שבית המשפט העליון יקבל את הערעור. "השופטים יוכלו להיאחז בכך שהלשון עמומה ולומר: התיקון אינו חל על מי שמתמודד לתפקיד הנשיא, כן צריך הרשעה פלילית, צריך חקיקה של הקונגרס כדי ליישם את התיקון".
ורמיל הולך צעד קדימה: "ככל שתהיה ביקורת אם הערעור יתקבל, יהיה הרבה יותר גרוע אם הוא יידחה. תהיה אלימות בכל רחבי ארה"ב. התומכים של טראמפ משוגעים, הם נראים כמו כת, המדינה הזאת יצאה מדעתה. אשתי יכולה לספר לך שאני צופה בחדשות וצועק על הטלוויזיה: אנחנו יוצרים עם של מטומטמים! קשה להאמין שאנשים מאמינים בכל השקרים האלה. הדבר הכי מסתורי הוא מה האנשים האלה חושבים שטראמפ עשה בשבילם. העובדה היא: כלום. הוא לא יצר כל כך הרבה משרות כמו ג'ו ביידן. אבל זה קול גזעני וסקסיסטי".

העמוד הראשון של התיקון ה-14 [צילום: הארכיון הלאומי האמריקני]
תאריך:  08/02/24   |   עודכן:  08/02/24
+"לבלום את מי שניסה להרוס את הסדר החוקתי"
13:21 08/02/24  |  איתמר לוין, וושינגטון   |   לרשימה המלאה

המומחה למדעי החברה פרופ' א"ג' דיון מסביר ל-News1 מדוע הוא סבור כעת שיש לפסול את טראמפ - אך משוכנע שבית המשפט העליון ימצא דרך לעקוף את הלשון הברורה של התיקון ה-14

מקווים לתפוס מקום באולם צילום: חוזה מגאנה, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אם הערעור יידחה, תהיה אלימות ברחבי ארה"ב"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
דיקטטורה בישראל
פרופסור  |  8/02/24 10:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין, וושינגטון
לאחר שבית המשפט לערעורים דחה את טענתו של טראמפ לפיה לא ניתן להעמידו לדין על נסיונותיו להטות את בחירות 2020, הוא יבקש לערער לבית המשפט העליון    שני מומחים אמריקנים מציגים ל-News1 דעות מנוגדות בשאלה האם הבקשה תיענה בחיוב
איתמר לוין
המשפט בוושינגטון אמור היה להתחיל ב-4 במרס, אך נדחה למועד בלתי ידוע בהמתנה להכרעה - ככל הנראה בבית המשפט העליון - בטענתו של טראמפ לפיה יש לו חסינות מוחלטת על מעשיו כנשיא
איתמר לוין
פרקליטת המחוז פאני ויליס שכרה את נתן ווייד לייצג אותה בתיק - בלי לחשוף את הקשר ביניהם    מחנה טראמפ חוגג על הסיפור, שכבר פוגע בתביעה ועלול לעכב את המשפט - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
מאמר בניו-יורק טיימס תוהה, לנוכח מעשיו של ג'וליאני לאחר שחויב בפיצוי של 148 מיליון דולר, האם חוק לשון הרע מתאים לעידן הוויראלי    הכסף אינו הכל ויש סיבה לתקווה, משיב העיתונאי אנדי קרול
איתמר לוין
התיקים הנוגעים לבחירות 2024 לנשיאות מחייבים את השופטים לבחון את התמונה הכוללת ולהגיע להחלטות מאוזנות, שלכל הפחות ימנעו מהומות ברחובות - כותבים שני חוקרים בניו-יורק טיימס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il