X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מתנגדיו של טראמפ ליד בית המשפט [צילום: איתמר לוין]
ביהמ"ש העליון בארה"ב צפוי לאפשר לטראמפ להתמודד
ההערכות לאחר הדיון: הערעור על פסק הדין בקולורדו יתקבל ברוב מוחץ, אולי אפילו פה אחד הקו המרכזי של השופטים השמרנים והליברלים: התיקון ה-14 אינו חל אוטומטית אלא מצריך חקיקה של הקונגרס, ואינו מעניק למדינה בודדת את הסמכות לקבוע מי יתמודד לנשיאות

בית המשפט העליון של ארה"ב צפוי לקבל את ערעורו של דונלד טראמפ ולקבוע שהוא יכול להתמודד בבחירות הקרובות לנשיאות. זו ההערכה הכללית בתקשורת האמריקנית ובקרב מומחים משפטיים בעקבות הדיון בערעור (8.2.24). השאלות שנותרו פתוחות הן באיזה רוב יינתן פסק הדין והאם השופטים - או מי מהם - ידונו בשאלת מעורבותו של טראמפ ב"התקוממות" נגד הממשל.
בית המשפט העליון של קולורדו קבע בחודש דצמבר, ברוב של שני שופטים מול אחד, כי טראמפ פסול מלהתמודד בבחירות המקדימות של הרפובליקנים. ההחלטה התבססה על פסקה 3 בתיקון ה-14 לחוקה משנת 1868, שנועד למנוע מאנשי מדינות הדרום המורדות להיבחר למשרות בממשל הפדרלי לאחר מלחמת האזרחים. לדעת מתנגדיו של טראמפ ובית המשפט בקולורדו, נסיונותיו להפוך את תוצאות בחירות 2020 ואחריותו לאירוע 6 בינואר 2021 מהווים "התקוממות", המהווה עילת פסילה לפי אותו תיקון.
פרופ' בנג'מין וויטס, עמית בכיר למשפטים במכון ברוקינגס, אמר ל-News1 לאחר הדיון, כי השאלה היחידה שנותרה פתוחה היא האם ערעורו של טראמפ יתקבל פה אחד, או שמא השופטת סוניה סוטומאיור תהיה בדעת מיעוט שתצדד בפסק הדין של קולורדו. הרושם הוא שאיש מהשופטים אינו מתכוון להיכנס לשאלה העובדתית בנוגע למעשיו של טראמפ (התלויה ועומדת בשני תיקים פליליים נגדו), והמיקוד הוא בנושאים משפטיים, הוסיף וויטס.
שאלה בולטת אחת הייתה, האם הנשיא הוא officer of the United States והאם הנשיאות היא office of the United States, שכן התיקון אומר שהמגבלה להיבחר חלה עם מי שמוגדרים ב-officer ועל משרות המוגדרות כ-office. מדובר בשאלה פרשנית, הנובעת בין היתר מכך שזוהי אנגלית ארכאית של המאה ה-19, מסביר וויטס: "יש מקום לפרשנות לפיה המונח הזה חל על מי שממונה בידי הנשיא ולא על הנשיא עצמו". טיעון נוסף שזכה לאוזן קשבת היה שהתיקון מונע כהונה במשרה ולא מונע התמודדות עליה.
הטיעון המשמעותי ביותר של טראמפ, סבור וויטס, הוא ששלילת האפשרות להתמודד - גם ממי שלכל הדעות התקומם נגד הממשל או מרד בו - כרוכה בהחלטה פוזיטיבית של הקונגרס, ואינה אוטומטית. "יש רושם שקיים רוב מוצק ואפילו מוחלט שיתמוך בפרשנות זו", הוא אומר. בתשובה לשאלה האם מדובר למעשה בנתיב מילוט של בית המשפט מהכרעה בנוגע למעשיו של טראמפ, אמר וויטס:
"בית המשפט העליון האמריקני אוהב נתיבי מילוט, בניגוד לבית המשפט העליון הישראלי שאוהב להכריע. זהו ההבדל המשמעותי ביותר בתרבות המשפטית בין שתי המדינות. אם תרצה להיות ציני, תוכל לומר שזהו נתיב מילוט. אם אתה לא ציני, אתה אומר שהחוקה ככלל נוטה להעניק לקונגרס את זכות ההכרעה. בזמן אמת, התפיסה הייתה שצריך חקיקה כדי ליישם את התיקון ה-14, ויש לכבד את האופן בו החוק יושם מיד לאחר חקיקתו, לפני שבאים לנתח אותו כעבור 150 שנה".
וויטס מציין, כי זהירותו של בית המשפט העליון נובעת גם מכך שמדובר במועמד מוביל לנשיאות מטעם אחת משתי המפלגות הגדולות. "אם זה היה מועמד שולי, ייתכן שהעליון היה מסרב לדון בערעור. בית המשפט העליון בוחר לשמוע מקרים בהם יש חילוקי דעות בין בתי המשפט לערעורים, שזה לא המקרה כאן, או במקרים של חשיבות לאומית רבה - וכאן מדובר בפסק דין של בית משפט אחד שיכול להשפיע ברמה הלאומית. זה לא היה המצב אילו היינו מדברים על מועמד שממילא אין לו שום סיכוי".

רוברטס: זהו מתכון לתוהו ובוהו
תומך של טראמפ מחוץ לבית המשפט [צילום: איתמר לוין]

הן שופטי הרוב השמרני והן שופטי המיעוט הליברלי התבטאו בספקנות רבה כלפי פסק הדין בקולורדו. כאמור, מדובר אומנם בפסק דין שעסק רק בפריימריז, אך ברור שיש צורך בהכרעה ברורה גם ובעיקר לקראת הבחירות לנשיאות, בהן צפוי טראמפ להיות שוב המועמד של הרפובליקנים. הרושם היה, שרוב השופטים נוטים לקבוע שמדינה בודדת אינה יכולה לפסול מועמד בלא חקיקה לאומית מחייבת של הקונגרס.
הנשיא ג'ון רוברטס – שמרן מתון, השואף להגיע להסכמות נרחבות ובמיוחד כאשר מדובר בנושאים המצויים במחלוקת ציבורית עזה, הציג לצדדים – טראמפ, העותרים נגדו בקולורדו וממשלת המדינה – שורה של שאלות המלמדות שגם הפעם הוא מנסה להגיע לקונצנזוס. רוברטס, כך נראה, מקווה ליצור רוב מוצק ואולי אף מוחלט סביב הקביעה שמדינות בודדות אינן יכולות לקבוע מי אינו כשיר להתמודד למשרה לאומית על-פי התיקון ה-14.
השופטת אלנה קגן – הוותיקה שבין שלוש השופטות הליברליות – הביעה גם היא דאגה מפני מצב בו מדינה בודדת תוכל לקבוע למעשה מי יהיה נשיא ארה"ב. השופטת קטנג'י ג'קסון-בראון – הטרייה שבין הליברליות (השלישית היא סוטומאיור) – אמרה כי ספק האם מנסחי התיקון ה-14 התכוונו להגיע למצב בו "אנחנו לפני בחירות ופתאום מדינות אומרות: אתה לא".
השופט ברט קוואנו – שמרן ואחד משלושת השופטים אותם מינה טראמפ – אמר כי ההיסטוריה החקיקתית מלמדת שהסמכות מצויה בידי הקונגרס ולא בידי המדינות. הניסיון לפסול את טראמפ אינו עולה בקנה אחד עם עקרונות דמוקרטיים ועם חופש ההצבעה, הוסיף. ואילו רוברטס הביע דאגה מיצירת תקדים מסוכן של פסילה, או לפחות נסיונות פסילה, של מועמדים לאור המנעד הרחב מאוד של המונח "התקוממות"; זהו מתכון לתוהו ובוהו, הזהיר.

תאריך:  09/02/24   |   עודכן:  09/02/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש העליון בארה"ב צפוי לאפשר לטראמפ להתמודד
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שמרנים
אבי  |  10/02/24 09:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין, וושינגטון
המומחה למדעי החברה פרופ' א"ג' דיון מסביר ל-News1 מדוע הוא סבור כעת שיש לפסול את טראמפ - אך משוכנע שבית המשפט העליון ימצא דרך לעקוף את הלשון הברורה של התיקון ה-14
איתמר לוין, וושינגטון
לקראת הדיון בבית המשפט העליון של ארה"ב: המשפטן פרופ' סטיב ורמיל אומר ל-News1, כי יש טיעונים חזקים בעד הפסילה - אך צופה שבית המשפט יקבל את ערעורו של טראמפ
איתמר לוין, וושינגטון
לאחר שבית המשפט לערעורים דחה את טענתו של טראמפ לפיה לא ניתן להעמידו לדין על נסיונותיו להטות את בחירות 2020, הוא יבקש לערער לבית המשפט העליון    שני מומחים אמריקנים מציגים ל-News1 דעות מנוגדות בשאלה האם הבקשה תיענה בחיוב
איתמר לוין
המשפט בוושינגטון אמור היה להתחיל ב-4 במרס, אך נדחה למועד בלתי ידוע בהמתנה להכרעה - ככל הנראה בבית המשפט העליון - בטענתו של טראמפ לפיה יש לו חסינות מוחלטת על מעשיו כנשיא
איתמר לוין
פרקליטת המחוז פאני ויליס שכרה את נתן ווייד לייצג אותה בתיק - בלי לחשוף את הקשר ביניהם    מחנה טראמפ חוגג על הסיפור, שכבר פוגע בתביעה ועלול לעכב את המשפט - מדווח וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il