X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ביידן הלילה. נשיא מצרים או נשיא מכסיקו? [צילום: אוון ווצ'י, AP]
המסמכים המסווגים של ביידן: התיק נסגר, ביקורת קשה על זכרונו
התובע המיוחד רוברט הור אומר שאין די ראיות להוכיח שביידן פעל בצורה מכוונת כאשר החזיק בביתו מסמכים מסווגים מתקופתו כסגן נשיא - ואומר שיש לו בעיות זיכרון משמעותיות ביידן: הזיכרון שלי בסדר גמור

הנשיא ג'ו ביידן טיפל שלא כנדרש במסמכים מסווגים מתקופת כהונתו כסגנו של ברק אובמה, אשר נמצאו בביתו בדלאוור, אך אין די ראיות לפתוח נגדו בהליכים פליליים. כך קובע (8.2.24) התובע המיוחד רוברט הוּר, שבדק את הפרשה. לצד זאת אומר הור, כי לביידן יש בעיות זיכרון קשות - ובכך פוגע בו פוליטית בנקודה הרגישה ביותר מבחינתו בשנת הבחירות: גילו המתקדם (בן 81). ביידן מצידו תקף בחריפות את מסקנותיו של הור.
הור מונה בידי שר המשפטים, מריק גרלנד, לאחר שביידן עצמו הודיע שמצא בביתו מסמכים מסווגים. ביידן הורה לאנשיו לבדוק האם יש כאלה מסמכים ברשותו, בעקבות החקירה הפלילית וכתב האישום נגד דונלד טראמפ, אשר נטל עימו עשרות מסמכים כאלה וסירב להחזירם גם כאשר נדרש לעשות זאת. עובדות אלו הן המקור המרכזי להבדל בין העמדתו לדין של טראמפ לבין סגירת התיק בעניינו של ביידן (שממילא לא ניתן להאשימו כל עוד הוא מכהן כנשיא).
הור מדגיש, כי המסקנה לפיה אין מקום להליכים פליליים, נובעת מהעובדות ולא מהקושי המשפטי להגיש כתב אישום נגד נשיא מכהן. הוא אומר כי יש ראיות לכך שביידן נטל במודע מידע רגיש ואף שיתף בו אחרים לאחר סיום כהונתו כסגן נשיא ב-2017, אך אין בהן די כדי להרשיעו מעבר לספק סביר - דהיינו, הספק שמא הדבר לא נעשה במתכוון. הוא מסביר זאת הן בכך שכאמור ביידן חשף בעצמו שהמסמכים ברשותו והזמין את ה-FBI לחפש בביתו (ואכן נמצאו מסמכים נוספים), והן בכך שיש לביידן בעיות זיכרון.
לזכרונו של ביידן "יש כנראה מגבלות משמעותיות", כותב הור. הוא מציין, כי בשיחותיו עם סופר הצללים של זכרונותיו, מארק זבוצינר, עוד ב-2017 - בהן חשף מידע מסווג - ביידן נשמע לפעמים "איטי מאוד ומתקשה להיזכר באירועים". זכרונו היה גרוע עוד יותר כאשר הור תשאל אותו בחודש אוקטובר: ביידן הצטייר כ"אדם בא בימים סימפטי, מלא כוונות טובות ובעל זיכרון גרוע". בין היתר, ביידן התקשה לזכור מתי החל ומתי סיים את כהונתו כסגן נשיא. הוא גם לא זכר באיזו שנה נפטר בנו, בו ביידן.
הור עצמו מדגיש את ההבדלים בין המקרה של ביידן לבין המקרה של טראמפ, ובמיוחד בהתנהלותם בדיעבד. טראמפ קיבל עוד ועוד הזדמנויות להחזיר את המסמכים שהעביר מהבית הלבן לאחוזת מאר-א-לאגו, אך במקום זאת - עורכי דינו הצהירו בשמו, בצורה כוזבת, שלא נותרו בידיו מסמכים, והוא אף שיבש את החקירה בפרשה (כך על-פי כתב האישום נגדו). לעומת זאת, ביידן החזיר מיד את המסמכים שמצא, אפשר לערוך חיפוש נרחב במעונותיו והסכים מרצונו לתשאול בידי הור.
החקירה התמקדה בין היתר במסמכים מסווגים על המלחמה באפגניסטן, אותם מצאו החוקרים בקופסה מרופטת בתוך ערימת חפצים מבולגנת בחניון בביתו של ביידן בדלאוור. אולם, לא נמצאה כל ראיה לכך שביידן ידע שהמסמכים מצויים שם, ולכן ניתן היה לכל היותר לטעון במישור הפלילי, שביידן החזיק אותם ביודעין בבית ששכר בווירג'יניה לאחר סיום כהונתו כסגן נשיא.
הור השיג הקלטה של שיחה בפברואר 2017 - חודש לאחר סיום הכהונה - בין ביידן לבין סופר הצללים מארק זבוצינר, בה אמר ביידן: "בדיוק מצאתי למטה את כל החומר המסווג". ההקשר היה שיחה בין השניים על מזכר בכתב ידו של ביידן לאובמה, בו התנגד לתגבור הכוחות באפגניסטן. אולם, אומר הור, הראיות בנושא זה אין מעבר לספק סביר, בין היתר משום שלא ברור האם אכן המזכר - אשר נמצא מאוחר יותר בדלאוור - אכן היה בבית בווירג'יניה, ולא ברור האם אליו התכוון ביידן באותה שיחה.

"התשאול היה מיד לאחר 7 באוקטובר"
החניון בביתו של ביידן בדלאוור [צילום: AP]

מחלוקת עזה התעוררה סביב יומן אישי שניהל ביידן בכתב-ידו, ובו התייחס הן לנושאים פרטיים והן לפגישות בחדר המצב בבית הלבן שעסקו בנושאי חוץ וביטחון, כולל "מידע רגיש על מקורות ושיטות מודיעיניים". ביידן הקריא לזבוניצר כמה מרשימותיו על פגישות של המועצה לביטחון לאומי בהן נדונו נושאים מודיעיניים. הור אומר כי לא ניתן להצדיק התנהגות זו, אך אין ראיות לכך שהייתה לביידן כוונה פלילית לחלוק מידע מסווג. החלטתו של ביידן להחזיק את היומנים בביתו בצורה בלתי מאובטחת הייתה "לחלוטין חסרת אחריות" – אותו ביטוי בו תיאר ביידן את התנהלותו של טראמפ.
ביידן כינס הלילה (9.2.24) מסיבת עיתונאים דחופה כדי להגיב על הדוח של הור (ובה גם תקף את התנהלותה של ישראל בעזה). הוא אמר שזכרונו תקין והוא מודע היטב למעשיו, והביע זעם במיוחד על דבריו של הור לגבי תאריך פטירתו של בנו. "איך הוא העז להעלות את זה? כאשר הוא שאל אותי, חשבתי לעצמי: זה לא עניינו, לכל הרוחות", אמר. עם זאת, בחלק בו דיבר על המלחמה בעזה, אמר ביידן, כי עבד אל-פתאח א-סיסי (נשיא מצרים) הוא נשיא מקסיקו.
במסיבת העיתונאים הכחיש ביידן באופן גורף שאי פעם חלק מידע מסווג עם מי שלא היו מוסמכים לקבל אותו (כפי שנטען לגבי טראמפ). לטענתו, בשיחה עם זבוניצר הוא אפיין בצורה שגויה את המזכר לאובמה והתכוון לומר שמדובר היה במסמך פרטי, "משום שזה היה מסמך בין הנשיא לסגנו על מה שקורה". עם זאת, סביר להניח שאכן מדובר היה במסמך מסווג, בשל הנושא ודווקא משום שהוא היה בדרג הבכיר ביותר האפשרי.
לדוח של הור מצורף מכתב של עורכי הדין ריצ'רד סאובר ובוב באואר, המייצגים (בהתאמה) את הבית הלבן וביידן, ואשר דוחים את דבריו של הור בנוגע למצב זכרונו של הנשיא. הם מציינים, כי הור תחקר אותו מיד לאחר 7 באוקטובר, כאשר ביידן היה טרוד במשבר וניהל במשך שעות ארוכות שיחות עם מנהיגים אחרים.
לדברי סאובר ובאואר, תיאוריו של הור אינם מדויקים: "חוסר יכולתו של הנשיא לזכור תאריכים או פרטים שאירעו שנים לפני כן, אינו מפתיע או יוצא דופן, במיוחד בהתחשב בכך שהוא נשאל שאלות רבות על מי ארז, שלח וטיפל במסמכים וברהיטים כאשר עבר בין מעונות [ממעון סגן הנשיא לביתו הפרטי]". הם ציינו, כי גם עדים אחרים התקשו בזיכרון, אך הור לא אפיין אותם באותה צורה. עם זאת, במכתב אין הסבר מניח את הדעת לכך שביידן שגה בתאריכים כה מרכזיים, הידועים לכל מי שמתמצא ולו במקצת בפוליטיקה האמריקנית.

תאריך:  09/02/24   |   עודכן:  09/02/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המסמכים המסווגים של ביידן: התיק נסגר, ביקורת קשה על זכרונו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשל ביידן
יאיר נבות
ייתכן שהנשיא פוטין החליט להשתמש בעיתונאי המקורב לטראמפ, קרלסון טאקר לצרכיו - והוא יעניק לו ראיון שישודר במערב, ויתקוף בו את המערב, את ממשל ביידן והנשיא עצמו ובכך ישרת גם את טאקר וטראמפ
יעקב אחימאיר
הנשיא ביידן ינקוט צעדים נוספים, ולא רק כלפי המצב באזורנו, אלא גם כלפי גורמים נוספים שעשויים לחזק את מעמדו. הטלת הסנקציות על ארבעה מתנחלים, ולא על שרים בממשלת נתניהו, כנראה בן-גביר וסמוטריץ', נועדה להרגיע את הציבור הערבי-פלשתיני בתוך ארה"ב
קובי ברדה
הקונגרס ה-118 בדרך להיות אחד מהמושבים הפחות פונקציונליים אי-פעם, עם 34 הצעות חוק בלבד שהתקבלו מאז ינואר בשנה שעברה, המספר הנמוך ביותר של הצעות חוק שהתקבלו בשנה הראשונה של מושב הקונגרס מאז השפל הגדול, לפי רישומי הקונגרס. מדוע כל זה קורה?
קובי ברדה
מאז שביידן לקח שליטה הגיעו לארה"ב מעל 8 מיליון בני אדם בצורה לא חוקית רובם דרך גבול מקסיקו    ממשל ביידן דורש מטקסס לאפשר לסוכני משמר הגבול גישה מלאה לנקודת מעבר בעיירת איגל פאס שנחסמת ע"י המשמר הלאומי של טקסס. מנגד מושלים של 25 מדינות באיחוד מצטרפים להחלטה של מושל טקסס להגן עצמאית על הגבול. ביידן יתקשה להמשיך לעמוד מנגד בעוד שתרחישים להתנגשות כוללים חלופות רעות שיכולות להתדרדר למלחמת אזרחים
קובי ברדה
האם יש לביידן מה לחשוש מהמהלך בעתיד הקרוב של בחירות 2024. ככל הנראה שלא    לא בסיכוי של העברת מדינות מתנדנדות (תרחיש נמוך) ובטח לא בכסף (ממש נמוך)    בעתיד הרחוק? - המוסלמים יגדילו את ההשפעה על פוליטיקה האמריקנית, השאלה רק באיזה מהצדדים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il