X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
בית המשפט הפדרלי לערעורים, וושינגטון [צילום: איתמר לוין]
טראמפ מבקש מביהמ"ש העליון בארה"ב חסינות מוחלטת
מבקש לערער על פסקי הדין שקבעו שאין לו חסינות מפני כתבי האישום בנוגע לנסיונותיו להטות את בחירות 2020 מבקש גם צו ביניים שיעצור את ההליכים הפדרליים עד להכרעה בערעור

דונלד טראמפ מבקש (13.2.24) מבית המשפט העליון של ארה"ב לקבוע, כי יש לו חסינות מוחלטת מהעמדה לדין על נסיונותיו להטות את תוצאות הבחירות ב-2020. טראמפ גם מבקש שלא לחדש את ההליכים נגדו בבית המשפט הפדרלי המחוזי בוושינגטון עד להחלטה בבקשתו לערער.
טראמפ טוען, כי לנשיא ארה"ב יש - גם לאחר תום כהונתו - חסינות מוחלטת על כל מעשיו במהלך הכהונה, וכי בלא חסינות כזאת יתקשה הנשיא לתפקד. השופטת המחוזית טניה צ'טקן, הדנה בתיק הפדרלי נגד טראמפ בנוגע לבחירות, דחתה מכל וכל טענה זו. בשבוע שעבר דחה פה אחד בית המשפט הפדרלי לערעורים בוושינגטון את ערעורו של טראמפ, באומרו שלא ניתן לקבל את הטענה שהוא חסין מפני העמדה לדין באשמת ניסיון לערער את הבלם החשוב ביותר על כוחה של הרשות המבצעת: כיבוד תוצאות הבחירות.
בבקשה לערער לעליון שבים וטוענים עורכי דינו של טראמפ, כי בלא חסינות מוחלטת - כתבי אישום נגד נשיאים יהפכו לתופעה נפוצה (טראמפ הוא הנשיא-לשעבר הראשון הניצב בפני הליכים פליליים בארבעה תיקים נפרדים, וכבר רמז שאם ייבחר שוב - יחפש דרכים להעמיד לדין את ג'ו ביידן). "בלא חסינות מהליכים פליליים, הנשיאות כפי שאנו מכירים אותה תחדל להתקיים", הזהירו.
מומחי משפט אמריקנים עימם שוחח News1 בשבוע האחרון היו תמימי דעים, כי לערעורו של טראמפ אין סיכוי להתקבל - אם בכלל יסכים בית המשפט העליון לדון בו. בית המשפט דן רק בנושאים חוקתיים בעלי חשיבות לאומית או במקרים בהם יש צורך להכריע בין פסיקות סותרות של בתי המשפט הפדרליים לערעורים; יש צורך בכך שלפחות ארבעה מבין תשעת השופטים יסכימו לדון בתיק. לעומת זאת, כדי להוציא צו ביניים - יש צורך ברוב של לפחות חמישה שופטים.
המומחים אמרו, כי ספק אם יימצאו ארבעה שופטים כאלה, אם כי הסיכוי לכך הוא ממשי. מדובר בפסק דין של בית משפט אחד, אשר ניתן פה אחד ומנומק היטב ב-57 עמודים. גם אם בית המשפט ישמע את הערעור, הם מעריכים, הוא יידחה במהירות ואולי אפילו פה אחד. זאת, הן בשל האבסורדיות בדרישה לחסינות מוחלטת, והן משום שעד כה היה ברור לכל שהיא אינה קיימת. כך למשל, באוגוסט 1974 העניק ג'רלד פורד לריצ'רד ניקסון חנינה על מעשיו בפרשת ווטרגייט, מאחר שבלעדיה קרוב לוודאי שהוא היה עומד לדין.

פסק דין לפני הבחירות?
בית המשפט הפדרלי והקונגרס [צילום: איתמר לוין]

בקשות לערער על בית המשפט לערעורים בוושינגטון מטופלות בידי נשיא בית המשפט העליון, ג'ון רוברטס (שעמד בראשו לפני מינויו לתפקידו הנוכחי), וסביר להניח שהוא יבקש מן התביעה להגיב במהירות לפני שעמיתיו יתייחסו לבקשה. בית המשפט לערעורים העניק לטראמפ שישה ימים בלבד לערער על החלטתו, וכך חייב אותו לפנות במישרין לבית המשפט העליון (ולא לבקש דיון נוסף בהרכב מורחב).
בהנחה שיימצאו ארבעה שופטים שיחליטו לדון בערעור, יהיה על בית המשפט לקבל שורה של החלטות דיוניות בעלות השלכות מרחיקות לכת: האם להוציא צו ביניים המעכב את ההליכים עד להכרעה בערעור, או לאפשר לצ'טקן לחדש את ההליכים שהוקפאו עם הגשת הערעור הקודם? האם לדון בערעור במהירות או בסדר הרגיל, מה שיביא לדחיית הדיון בחודשים ארוכים? אם המשפט לא יוקפא, צפויה הכרעה בו עוד לפני הבחירות – והסקרים מלמדים, כי הרשעה של טראמפ תחסל את סיכוייו לנצח.
פרקליטיו של טראמפ טוענים עוד, כי ניהול המשפט כעת יפגע בקמפיין שלו לנשיאות לקראת הבחירות בחודש נובמבר, וכי נראה שזו בדיוק הייתה מטרתו של התובע המיוחד, ג'ק סמית, כאשר ביקש להאיץ את ההליכים (בית המשפט העליון דחה את בקשתו של סמית לדון בחסינות לפני הכרעת בית המשפט לערעורים). הטקטיקה של טראמפ בכל ארבעת התיקים הפליליים היא לעכב אותם ככל האפשר, גם כדי למנוע הרשעה שלו ערב הבחירות וגם מתוך תקווה שאם ינצח – יוכל להורות למשרד המשפטים למשוך את שני התיקים הפדרליים (הבחירות והמסמכים המסווגים).
במקביל, בית המשפט העליון אמור לפרסם בקרוב את הכרעתו בערעורו של טראמפ על החלטת בית המשפט העליון בקולורדו לפסול אותה מהתמודדות בפריימריז הרפובליקניים, בשל מה שהוגדר כמעורבותו בהתקוממות נגד הממשל (אירועי 6 בינואר). ההערכה הכללית לאחר הדיון בשבוע שעבר היא, שהערעור יתקבל – אולי אפילו פה אחד ואולי בלא לקבוע עובדתית האם אכן טראמפ נטל חלק בהתקוממות, אלא על בסיס נימוקים משפטיים בלבד.

תאריך:  13/02/24   |   עודכן:  13/02/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טראמפ מבקש מביהמ"ש העליון בארה"ב חסינות מוחלטת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין, וושינגטון
ההערכות לאחר הדיון: הערעור על פסק הדין בקולורדו יתקבל ברוב מוחץ, אולי אפילו פה אחד    הקו המרכזי של השופטים השמרנים והליברלים: התיקון ה-14 אינו חל אוטומטית אלא מצריך חקיקה של הקונגרס, ואינו מעניק למדינה בודדת את הסמכות לקבוע מי יתמודד לנשיאות
איתמר לוין, וושינגטון
המומחה למדעי החברה פרופ' א"ג' דיון מסביר ל-News1 מדוע הוא סבור כעת שיש לפסול את טראמפ - אך משוכנע שבית המשפט העליון ימצא דרך לעקוף את הלשון הברורה של התיקון ה-14
איתמר לוין, וושינגטון
לקראת הדיון בבית המשפט העליון של ארה"ב: המשפטן פרופ' סטיב ורמיל אומר ל-News1, כי יש טיעונים חזקים בעד הפסילה - אך צופה שבית המשפט יקבל את ערעורו של טראמפ
איתמר לוין, וושינגטון
לאחר שבית המשפט לערעורים דחה את טענתו של טראמפ לפיה לא ניתן להעמידו לדין על נסיונותיו להטות את בחירות 2020, הוא יבקש לערער לבית המשפט העליון    שני מומחים אמריקנים מציגים ל-News1 דעות מנוגדות בשאלה האם הבקשה תיענה בחיוב
איתמר לוין
המשפט בוושינגטון אמור היה להתחיל ב-4 במרס, אך נדחה למועד בלתי ידוע בהמתנה להכרעה - ככל הנראה בבית המשפט העליון - בטענתו של טראמפ לפיה יש לו חסינות מוחלטת על מעשיו כנשיא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il