X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בית המשפט הפדרלי, וושינגטון [צילום: איתמר לוין]
טראמפ והתיקים הפליליים / כתבה שנייה
31 שאלות למושבעים-בכוח - וזה בתיק אזרחי פשוט
בחירת המושבעים היא בעלת חשיבות רבה בשיטת המשפט האמריקנית, למרות שלרוב איננו רואים אותה כך זה נעשה בבית המשפט המחוזי הפדרלי בוושינגטון

סדרות המשטרה, החוק והמשפט האמריקניות, שמהן רובנו שואבים את המידע שלנו על אופן התנהלות מערכות האכיפה בבעלת בריתנו הגדולה, הן כמובן עיבודים טלוויזיוניים של המציאות. הן מתמקדות באירועים דרמטיים ומפתיעים, ולכן כמעט לעולם איננו רואים בהן את הליך בחירת המושבעים. אלא שזהו חלק חשוב מאוד במשפט, לנוכח העובדה שהם אלו אשר יכריעו - ועליהם לעשות זאת פה אחד. בלא הכרעה שכזאת, המשפט מבוטל ויש להתחילו מחדש.
גם ארבעת ההליכים הפליליים נגד דונלד טראמפ יתנהלו בפני חבר מושבעים. החשוב שבהם הוא כתב האישום הפדרלי על הניסיון להטות את תוצאות בחירות 2020, ששיאו בהסתערות תומכיו של הקפיטול ב-6 בינואר 2021. כפי שציינו בכתבה הקודמת, אין כללים אחידים להליך הבחירה ואפילו אותו שופט יכול לפעול בצורה שונה בתיקים שונים. ובכל זאת, אפשר היה לקבל טעימה מן ההליך שתנהל השופטת טניה צ'טקן, באמצעות זה שניהל השופט קרל ניקולס בשבוע הבא.
ניקולס מכהן לצידה של צ'טקן בבית המשפט המחוזי הפדרלי. הוא מונה בידי טראמפ בשנת 2018 ומזוהה כשמרן, אם כי פסיקותיו בפועל נוטות לשני הכיוונים. ניקולס ישב בתיק בו הורשע יועצו של טראמפ, סטיב בנון, בבזיון הקונגרס; הוא ביטל צווים של טראמפ נגד חברת טיק-טוק; ודחה (מסיבות של סמכות) את בקשתו של טראמפ לאסור על רואי החשבון שלו למסור את דוחות המס שלו לבית הנבחרים. במקביל, ניקולס הוא היחיד מבין שופטי המחוזי הסבור שלא ניתן להאשים את מתפרעי 6 בינואר בקשירת קשר לשיבוש הליכים רשמיים (אחד הסעיפים המיוחסים גם לטראמפ).
ביום בו ביקרנו באולמו, ניקולס ניהל משפט אזרחי: עובדת לשעבר בחברת תרופות קטנה תבעה אותו בטענה שפוטרה תוך אפליה מסיבות של מגדר וגיל, בעוד החברה אומרת שמשרתה בוטלה. את הזמן עד שכל המושבעים הפוטנציאליים יעברו את הבדיקה הביטחונית וניתן יהיה להתחיל לתשאל אותם, מנצל ניקולס - רגוע ונעים הליכות - לכמה נקודות פרוצדורליות. בתיקים אזרחיים בבית משפט זה יש שישה מושבעים (לעומת 12 בתיקים פליליים) ועוד שניים חילופיים; המאגר כולל 25 מושבעים אפשריים.
המושבעים ניצבים בטור מחוץ לאולם במסדרון רחב הידיים המאפיין את הבניין בשדרות Constitution. פקידת העזר של ניקולס מזהה אותם במספריהם בלבד, וגם בהמשך - שמותיהם לא יוצגו. הם מתייצבים בטור נוסף ליד הכניסה לאולם, הפקידה מכניסה אותם בקבוצות של שבעה והם מתיישבים בספסלי העץ הארוכים. ניקולס מקדם אותם בברכה, מציג את עצמו ואת התיק: "זומנתם כמושבעים אפשריים בתיק אזרחי", שזה מספרו ואלו הצדדים בו. פקידת העזר משביעה אותם: הם קמים, מרימים את יד ימין ומבטיחים לומר את האמת בתשובה לשאלות שיוצגו להם.

כרטיסיות ועפרונות
ניקולס. "פסק דין הוגן לפי ההנחיות שלי"

"תהליך הבחירה נועד להבטיח שלא יהיה מישהו עם אינטרס או ידע מוקדם, בקיצור – כדי שתתנו פסק דין הוגן לפי ההנחיות שלי. לכל אחד מכם יש כרטיס ועיפרון. רשמו עליו לפחות את שלוש הספרות האחרונות של המספר שלכם. אני אשאל שאלות. אם התשובה היא 'כן' – תרשמו את המספר של השאלה. אם התשובה היא 'לא' – אל תרשמו דבר. לאחר מכן נאסוף את הכרטיסים, אתם תצאו מהאולם, תיקראו אחד-אחד ואשאל אתכם מדוע עניתם בחיוב. אני גם אומר כמה אמירות כלליות ואבקש שתתייחסו אליהן.
"אומַר את הרקע העובדתי: הנתבעת, חברת תרופות, שכרה את התובעת כמנהלת ענייני ממשל. התובעת פוטרה, לטענת הנתבעת – בשל ביטול המשרה במסגרת ארגון מחדש. התובעת טוענת שהיא פוטרה בגלל מגדר וגיל; החברה מכחישה שאלו היו גורמים משמעותיים בהחלטה". את הנוסח הזה של תיאור המחלוקת שלח ניקולס מראש לצדדים וקבע אותו לאחר שקיבל את התייחסותם.
כעת מתחילות השאלות. זכרו נא שאנחנו מדברים על תיק אזרחי החשוב רק לשני הצדדים, ולא על התיק הפלילי החשוב ביותר בתולדות ארה"ב, כך שניתן לשער ששם השאלות יהיו שונות ומן הסתם רבות יותר. אבל בהחלט אפשר לקבל התרשמות על ההליך גם מהתיק הזה. השאלות נרחבות למדי והסינון ייעשה בהמשך, כאשר ניקולס ועורכי הדין יתשאלו את המושבעים. הנה הן:
האם שמעתם/קראתם משהו על המקרה הזה? התובעת ועורכי דינה קמים: האם אתם מכירים אותם או שהיה לכם קשר איתם? אותה שאלה לגבי עורכי הדין של החברה. האם אתם או קרוב שלכם יוצגתם בידי עורכי הדין בתיק? ניקולס מקריא את רשימת העדים האפשריים: האם אתם מכירים מישהו מהם? האם אתם מזהים מישהו אחר שנוכח באולם, כולל אני ומושבעים אחרים? האם אתם, קרוב שלכם או ידיד קרוב שלכם עבד עבור החברה? האם שמעתם עליה? האם אתם או בני זוגכם עבדתם בענף התרופות?
האם שירתתם בעבר כמושבעים? האם אתה ובני זוגכם הייתם פעם צד להליך משפטי? האם לכם או לבני זוגכם יש הכשרה משפטית? האם אתם או בני זוגכם עבדתם בתחום המשפטי? האם הייתם עדים במשפט? האם הייתם או עודכם מעורבים בקידום עובדים ופיטוריהם? האם התלוננתם על מעסיק? האם אתם, קרוב או ידיד קרוב שלכם פוטרתם פעם? האם יש לכם ניסיון שלילי בעבודה בשל גיל? האם יש לכם ניסיון שלילי בעבודה בשל מגדר? האם הייתם נשוא לתלונה על אפליה בשל מגדר או גיל? אם נחקרתם או העדתם בשל אפליה או נקמנות בעבודה? האם הייתם מנהלי כוח אדם או בתפקיד דומה הקשור לאפליה בעבודה?
האם לא תהיו מסוגלים לשפוט בצורה הוגנת משום שמדובר ביחיד נגד תאגיד? אותה שאלה משום שמדובר בעובד נגד מעסיק? האם לדעתכם רוב מי שטוענים לאפליה אכן הופלו? האם אתם סבורים שהגשת תביעה מלמדת שהנתבע אשם? האם תטו לפסוק לטובת התובעת רק משום שהנתבעת יכולה לשלם? האם תוכלו לפסוק רק לפני החוק ולא לפי סימפטיה? האם יש לכם בעיות ראייה או שמיעה? המשפט יימשך יותר משבוע; האם יקשה עליכם לשרת כמושבעים במשך זמן זה? [אחת המועמדות מרימה את ידה: האם זה כולל את יום הנשיאים – 22 בפברואר, יום הולדתו של ג'ורג' וושינגטון? ניקולס משיב בשלילה: בית המשפט סגור באותו יום]. האם יש סיבות אחרות שיקשו עליכם להיות מושבעים נטולי פניות?
הסדר כאן חשוב, כי כך ייקראו המושבעים-בכוח לחזור לאולם לצורך התשאול. לכן, הכרטיסים נאספים מהרחוק של כל שורה עד לקצה הסמוך למעבר (וגם העפרונות; רכוש ממשלתי) ומועברים לפקידת העזר. "נקרא לכם אחד-אחד ונשאל שאלות המשך", מסביר ניקולס כאשר כל ה-25 יוצאים מהאולם. בכתבה הבאה נראה כיצד נערך התשאול.

תאריך:  18/02/2024   |   עודכן:  18/02/2024
+האם זה יהיה "חבר מושבעים של עובדי סטארבקס"
08:00 18/02/24  |  איתמר לוין, וושינגטון   |   לרשימה המלאה

סניגור מוביל בוושינגטון ופרופסור באוניברסיטת ג'ורג'טאון מסבירים ל-News1 מה יקרה בהליך בחירת המושבעים בתיק הפדרלי נגד טראמפ בנוגע לאירועי 6 בינואר

בית המשפט הפדרלי והקפיטול [צילום: איתמר לוין]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
31 שאלות למושבעים-בכוח - וזה בתיק אזרחי פשוט
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין, וושינגטון
סניגור מוביל בוושינגטון ופרופסור באוניברסיטת ג'ורג'טאון מסבירים ל-News1 מה יקרה בהליך בחירת המושבעים בתיק הפדרלי נגד טראמפ בנוגע לאירועי 6 בינואר
איתמר לוין, וושינגטון
מבקש לערער על פסקי הדין שקבעו שאין לו חסינות מפני כתבי האישום בנוגע לנסיונותיו להטות את בחירות 2020    מבקש גם צו ביניים שיעצור את ההליכים הפדרליים עד להכרעה בערעור
איתמר לוין, וושינגטון
ההערכות לאחר הדיון: הערעור על פסק הדין בקולורדו יתקבל ברוב מוחץ, אולי אפילו פה אחד    הקו המרכזי של השופטים השמרנים והליברלים: התיקון ה-14 אינו חל אוטומטית אלא מצריך חקיקה של הקונגרס, ואינו מעניק למדינה בודדת את הסמכות לקבוע מי יתמודד לנשיאות
איתמר לוין, וושינגטון
המומחה למדעי החברה פרופ' א"ג' דיון מסביר ל-News1 מדוע הוא סבור כעת שיש לפסול את טראמפ - אך משוכנע שבית המשפט העליון ימצא דרך לעקוף את הלשון הברורה של התיקון ה-14
איתמר לוין, וושינגטון
לקראת הדיון בבית המשפט העליון של ארה"ב: המשפטן פרופ' סטיב ורמיל אומר ל-News1, כי יש טיעונים חזקים בעד הפסילה - אך צופה שבית המשפט יקבל את ערעורו של טראמפ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il