X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
טראמפ בעצרת 6 בינואר [צילום: ז'קלין מרטין, AP]
טראמפ והתיקים הפליליים / כתבה שישית
טראמפ עבר מדיבורים למעשים - וזה היה פלילי
פרופ' אריקה האשימוטו מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת ג'ורג'טאון סבורה שטענתו של טראמפ "רק דיברתי" אינה תופסת בתיק הבחירות היא גם מסבירה כיצד ייתכן שטראמפ מממן את ההגנה של נאשמים אחרים ומדוע מיליונים עדיין תומכים בו

ארבעה תיקים פליליים תלויים ועומדים נגד דונלד טראמפ. כתב אישום פדרלי בוושינגטון על נסיונו להטות את תוצאות הבחירות, וכתב אישום מחוזי בג'ורג'יה באותה פרשה. כתב אישום פדרלי בפלורידה על נטילת מסמכים מסווגים, וכתב אישום מחוזי בניו-יורק על תשלום דמי השתיקה לסטורמי דניאלס. נכון לעכשיו, התיקים הללו אינם פוגעים בסיכוייו להיבחר שוב לנשיא, והוא אף משתמש בהם כדי להגביר את התמיכה בו ולגייס תרומות במיליוני דולרים למימון הגנתו.
התיקים הללו אינם דומים מבחינת רמת הסיכון הנשקפת לטראמפ, אומרת פרופ' אריקה האשימוטו, העומדת בראש תוכנית הליטיגציה בערעורים בפקולטה למשפטים באוניברסיטת ג'ורג'טאון. האשימוטו הייתה עוזרת משפטית בבית המשפט הפדרלי לערעורים בוושינגטון ובבית המשפט הפדרלי המחוזי בעיר, בו מתנהל תיק הבחירות הפדרלי. היא גם הייתה עוזרת הסניגור הציבורי של וושינגטון ומרצה בכירה באוניברסיטת ג'ורג'יה.
"התיק בג'ורג'יה הוא הרחב ביותר, כי יש בו אישומים רבים. שני התיקים הפדרליים מהווים את הסיכון הגבוה ביותר מבחינת טראמפ, הן מבחינת חומרת האישומים והן מבחינת עוצמת המכה שיספוג אם יורשע, אם כי כנראה יקח זמן עד שיתחיל הדיון בפלורידה, בגלל התסבוכת הטכנית שנובעת מעיסוק במסמכים מסווגים. התיק בניו-יורק נראה פחות רציני מבחינות מסוימות וקשה יותר להוכחה"; התביעה שם טוענת, שטראמפ ביצע רישומים כוזבים בספרי חברותיו כדי להסתיר את התשלום לדניאלס.
לעומת זאת, סבורה האשימוטו, תיק הבחירות הפדרלי הוא הקל ביותר להבנה מבחינת המושבעים. "שופט לא יאמר שאין מספיק ראיות בתיק הזה. חברי מושבעים בוושינגטון טובים מאוד ביישום הרעיונות של נטל ההוכחה ומעבר לספק סביר. אני אהבתי חברי מושבעים בוושינגטון. אם הייתי מייצגת את טראמפ במקרה הזה, לא הייתי מתלהבת להתייצב בפני חבר מושבעים, כי זה תיק צווארון לבן נגד אדם שמתגרה במערכת. היה לו כוח רב והוא סירב לוותר עליו. חבר מושבעים שחושב שטראמפ הפסיד בבחירות לא יחבב אותו".

"מבחינה לוגיסטית זה בלגן מוחלט"
ויליס. השאלה היא האם התיק נפגם [צילום: AP]

אבל לפני שמתחילים לדבר על מושבעים וסיכונים, יש לשאול האם התיק בכלל יישמע – שכן טראמפ מבקש מבית המשפט העליון לקבוע שיש לו חסינות מוחלטת על מעשיו כנשיא. האשימוטו סבורה שיימצאו לפחות ארבעה שופטים שיסכימו לדון בערעור, שכן מדובר בסוגיה חסרת תקדים. לצד זאת, היא תופתע מאוד אם העליון יקבל את הערעור על פסק הדין של בית המשפט הפדרלי לערעורים, אשר דחה פה אחד את ערעורו של טראמפ על החלטת השופטת המחוזית טניה צֶ'טְקָן; שתי הערכאות קבעו שאין לו חסינות.
האשימוטו צופה, שבית המשפט העליון יכריע במהירות רבה בערעור, כפי שהוא עומד לעשות בנוגע לפסילתו של טראמפ מהתמודדות בפריימריז בקולורדו. "בית המשפט יתקשה מאוד לומר שלנשיא יש חסינות מוחלטת כפי שטראמפ טוען. פסק הדין של בית המשפט לערעורים משכנע מאוד, והוא ניתן בידי שופטות ליברליות ושופטת אחת שמרנית.
"יש פגמים ניכרים בטיעון של טראמפ. למשל: הוא טען שמכיוון שניתן להדיחו בסנאט, לא ניתן להעמידו לדין פלילי. זה אומר, שכל מי שאפשר להדיחו – יהיה חסין מהליך פלילי. מדובר בהרבה מאוד אנשים ולא נראה לי שבית המשפט העליון יהיה מוכן לומר זאת. הטיעונים שלו גורפים למדי", כמו למשל הטענה לפיה הנשיא חסין אפילו אם יורה בניגוד לחוק לחסל מנהיג זר.
התיק בג'ורג'יה קיבל תפנית מפתיעה לאחר שנחשף קיומו של קשר רומנטי בין פרקליטת המחוז, פיני ויליס, לבין עורך הדין נתן ווייד אותו שכרה לייצג את הפרקליטות בתיק, תמורת 700,000 דולר. אחד הנאשמים האחרים טוען שיש לפסול את שניהם מהמשך הייצוג, בעוד ויליס טוענת שהקשר החל רק לאחר שהיא שכרה את ווייד. "השאלה היחידה כאן היא האם מדובר בפגיעה כלשהי בתיק מבחינה אתית", סבורה האשימוטו. "אין ספק שזה היה שיקול דעת רע מאוד, אבל אין זה אומר שהיא אינה יכולה לנהל את התיק. ייראה רע מאוד אם ויליס תשאיר את ווייד בתיק. היא לא יכולה לפסול את עצמה, כי מאחר שהיא מנהלת את פרקליטות המחוז – לא ברור כיצד התיק יתקדם בלעדיה".
טענה אחרת של טראמפ היא נגד השימוש שעשתה ויליס בחוק RICO בתיק זה. חוקים אלו, הן ברמה הפדרלית והן ברמה המדינתית, נוצרו כדי להיאבק בארגוני פשיעה ומאפשרים להעמיד לדין את כל מי שקשורים אליהם. לדעת ויליס, כפי שכתבה במפורש בכתב האישום, טראמפ ואנשיו ניהלו ארגון פשיעה. היא לא הגזימה? "חוק RICO של ג'ורג'יה רחב מאוד, יותר מאשר החוק הפדרלי, וכבר השתמשו בו בצורה כזאת, כולל ויליס", משיבה האשימוטו. "אני לא חושבת שהיא משתמשת נגד טראמפ בפרשנות רחבה מזו המקובלת בג'ורג'יה".
היא תצליח להוכיח שזו הייתה פעילות דמויית ארגון פשיעה?
האשימוטו: "היא בהחלט יכולה. הבעיה היא אחרת: מבחינה לוגיסטית זה בלגן מוחלט, המון נאשמים [19 במקור; ארבעה הגיעו להסדרי טיעון], אין אפילו מקום לכולם בבית המשפט באטלנטה. זה גם לוקח המון זמן – נדרשו שלוש שנים רק להגשת כתב האישום. עכשיו, יחד עם הבלגן האתי, התיק לא יתקדם במהירות. במבט לאחור, ודאי שהיה מוטב אם ויליס הייתה מתמקדת בטראמפ. עם זאת, יש אסטרטגיה שאומרת שמגישים כתב אישום נגד נאשמים רבים כדי להשיג הסדרים עם חלק מהם.
"אי-אפשר לדעת מי יהיו הבאים שיגיעו להסדרים בג'ורג'יה. מארק מדואוז [ראש הסגל האחרון של טראמפ] יכול להזיק מאוד לטראמפ. יש גם שאלה מי משלם לסניגורים. בתיק בפלורידה טראמפ מממן את ההגנה לנאשם השני [ולטין נאוטה, עובד מאר-א-לאגו]. ההגנה בג'ורג'יה יכולה לעלות מאות אלפי דולרים לכל נאשם, וחלק מהנאשמים שם מקבלים כסף מוועדת גיוס הכספים של טראמפ".
איך מאפשרים כזה דבר? זה הרי ניגוד עניינים מאין כמותו.
האשימוטו: "התיקון השישי לחוקה מעניק לנאשם את הזכות לבחור עורך דין גם אם מישהו אחר משלם לו. ארה"ב מעריכה מאוד את זכותם של אנשים לקבל החלטות, גם אם אלו החלטות גרועות".

"אין זכות חוקתית לאיים על אנשים"

אם כבר דיברנו על מגילת הזכויות, טראמפ טוען שדבריו בנוגע לתוצאות הבחירות היוו מימוש של זכותו לחופש הביטוי על-פי התיקון הראשון לחוקה. עורכי דינו גם עשויים לומר, או לפחות לרמוז, שכולם יודעים שטראמפ מדבר בצורה קיצונית ולכן אי-אפשר ללמוד מדבריו על כוונה פלילית, למשל שהוא שיגר במכוון את תומכיו להסתער על הקפיטול.
"כל מיני דברים יוצאים מפיו של טראמפ וייתכן שהמושבעים ישתכנעו שזה היה 'טראמפיזם' והוא לא התכוון לדבריו", מסכימה האשימוטו, אך מדגישה: "זה לא עובד כטיעון משפטי. התיקון הראשון אינו מאפשר לאדם להגיד כל מה שבא לו. אין זכות חוקתית לאיים על אנשים. אין איסור לשקר, אם לא מדובר בשבועת שקר או בהונאה. טראמפ יכול לומר 'זכיתי בבחירות', בין אם הוא מאמין בזה ובין אם לאו.
"הקו הוא כאשר טראמפ עשה דברים. כאשר הוא נוקט צעדים כדי למנוע מג'ו ביידן להיכנס לתפקידו – האלקטורים המזויפים ו-6 בינואר – זה פלילי. אם לא היה כל מה שהוביל ל-6 בינואר, אם הייתה רק העצרת של טראמפ ואז תומכיו היו מחליטים לעלות על הקפיטול – לא היה כתב אישום. אבל היה מאמץ מתמשך, שלו ושל עוזריו, למנוע בכל דרך אפשרית את העברת השלטון. ואת זה צריך לחבר לתגובותיו בעיצומה של המתקפה על הקפיטול. הפורעים עשו את זה בשמו ונדרש לו זמן רב לומר משהו, וגם אז הוא לא אמר 'לכו הביתה'".
לבסוף אני שואל את האשימוטו את מה שאולי הכי מטריד: כיצד ייתכן שלמרות הכל, עשרות מיליוני אמריקנים תומכים בטראמפ ויש לו סיכוי ממשי לשוב ולהיבחר? "הוא מדבר לאנשים מסוימים שכבר זמן רב חשים שלא שומעים אותם", היא משיבה. "הם חשים שהוא נותן קול לכאביהם. אלה לא אנשים שהוא יעזור להם אם ייבחר, אבל מסיבה כלשהי הוא התחבר אליהם.
"מבחינתם, העובדות הן מה שטראמפ אומר. על כל דבר הוא אומר: התקשורת משקרת על הכל. אם אתה מאמין לו, אין עובדות כי 'הכל מומצא'. יש חוסר אמון אמיתי במוסדות, תחושה שהם משקרים. אם הפדרל ריזרב מפרסם נתוני אינפלציה ואתה חושב שהוא אינו אומר את האמת – אפשר להתעלם מהכל, כי המחירים עלו וזה מה שקובע מבחינתך".

תאריך:  20/02/2024   |   עודכן:  20/02/2024
+המסע מ-6 בינואר לאולם 9 בבית המשפט הפדרלי
08:02 20/02/24  |  איתמר לוין, וושינגטון   |   לרשימה המלאה

סניגור מוביל בוושינגטון משחזר את הדרך שעברה החקירה מאז ההסתערות על הקפיטול ועד להגשת כתב האישום נגד טראמפ, וגם משער כיצד יימשכו ההליכים לאור בקשתו של טראמפ לקבל חסינות מוחלטת

טראמפ ב-6 בינואר 2021 [צילום: AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טראמפ עבר מדיבורים למעשים - וזה היה פלילי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
יואב יצחק- איך נתת ללוין הלז
רו נן  |  20/02/24 14:01
2
לאיזו מפלגה היא משתייכת?
שאול א.   |  21/02/24 08:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין, וושינגטון
סניגור מוביל בוושינגטון משחזר את הדרך שעברה החקירה מאז ההסתערות על הקפיטול ועד להגשת כתב האישום נגד טראמפ, וגם משער כיצד יימשכו ההליכים לאור בקשתו של טראמפ לקבל חסינות מוחלטת
איתמר לוין, וושינגטון
ביקור באולמה של השופטת טניה צ'טקן, אשר תנהל את משפטו של דונלד טראמפ בכתב האישום הפדרלי על הנסיונות להטות את תוצאות הבחירות. שופטת ערנית מאוד, השמה לב לכל פרט ויודעת להשרות אווירה נעימה עם הרבה חיוכים. משפט טראמפ ייראה אחרת
איתמר לוין, וושינגטון
כיצד תיראה בחירת המושבעים בתיק הפדרלי נגד טראמפ על בחירות 2020? קשה לדעת, אך ניתן לקבל כמה רמזים מההליך שמנהל השופט קרל ניקולס בתביעה אזרחית. זה לא יהיה קל וזה לא יהיה מהיר
איתמר לוין, וושינגטון
בחירת המושבעים היא בעלת חשיבות רבה בשיטת המשפט האמריקנית, למרות שלרוב איננו רואים אותה    כך זה נעשה בבית המשפט המחוזי הפדרלי בוושינגטון
איתמר לוין, וושינגטון
סניגור מוביל בוושינגטון ופרופסור באוניברסיטת ג'ורג'טאון מסבירים ל-News1 מה יקרה בהליך בחירת המושבעים בתיק הפדרלי נגד טראמפ בנוגע לאירועי 6 בינואר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il