X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שליש תומכים בו בכל מקרה [צילום: איתמר לוין]
טראמפ והתיקים הפליליים / כתבה שמינית
"זה מאפשר לו לירות בכל האלקטורים שמצביעים נגדו"
פרופ' א"ג' דיון טוען שזו משמעות דרישתו של טראמפ לקבל חסינות מוחלטת על מעשיו כנשיא יש לו הסבר מדוע טראמפ יכול להיבחר למרות הכל, וגם אזהרה מטלטלת: "אלו בחירות בין דמוקרטיה ליברלית לבין סמכותנות"

"כל המערכת תתרסק אם הנשיא מקבל חסינות מוחלטת. זה מאפשר לו לירות בכל האלקטורים שמצביעים נגדו". בלשון ציורית זו מסביר פרופ' א"ג' (יוג'ין) דִיוֹן מדוע לדעתו אין סיכוי שבית המשפט העליון של ארה"ב ייעתר לערעורו של דונלד טראמפ ויעניק לו חסינות מפני האישומים נגדו, במיוחד בתיקי הבחירות.
דיון הוא פרופסור למדיניות ציבורית באוניברסיטת ג'ורג'טאון, עמית בכיר לממשל במכון ברוקינגס, בעל טור ותיק בוושינגטון פוסט, פרשן באמצעי תקשורת נוספים ומחברם של שורת ספרים על הפוליטיקה האמריקנית. "בית המשפט לא יכול לפסוק לטובת טראמפ בשאלת החסינות", הוא קובע בנחרצות. "כאשר ג'רלד פורד נתן לריצ'רד ניקסון חנינה על פרשת ווטרגייט, נאמר במפורש שזה נעשה, כי ניתן היה להעמידו לדין על מעשיו כנשיא. עורכי הדין של טראמפ עצמו טענו בהליך ההדחה שלו [אחרי 6 בינואר] שלא צריך להדיח אותו, כי עוד מעט ניתן יהיה להעמידו לדין [אחרי סיום כהונתו]".
השאלה היא האם יימצאו ארבעה שופטים לפחות שיסכימו לשמוע את הערעור, ממשיך דיון. מאחר שפסק הדין של בית המשפט הפדרלי לערעורים ניתן פה אחד, והוא בהיר ומנומק - יהיה קל יותר לבית המשפט העליון לסרב לדון בערעור. "יש אומרים שבית המשפט הנוכחי הראה שהוא רוצה להכריע בכל שאלה חשובה ולכן לא יוותר על ההזדמנות הזאת. אחרים יאמרו שהוא ירצה להישאר מחוץ לשאלה הפוליטית ויסתמך על פסק הדין המעולה של בית המשפט לערעורים.
"יותר חשוב יהיה לראות האם יהיו חמישה שופטים שיקבלו את בקשתו של טראמפ לעצור את המשפט [בבית המשפט המחוזי הפדרלי] עד להכרעה בערעור. שאלה נוספת היא כמה מהר בית המשפט העליון יכריע". בסופו של דבר, מעריך דיון, בית המשפט העליון ידון בערעור וידחה אותו ברוב של לפחות שישה שופטים נגד שלושה.
עברנו לשוחח על התמיכה המתמשכת של עשרות מיליוני אמריקנים בטראמפ, למרות כל מה שעשה וכל מה שהוא מואשם בו וכל דבריו הקיצוניים והמסוכנים. דיון מחלק: "שליש מהאמריקנים מאוד מחויבים לו. עוד 15%-10% מצביעים בעדו, כי הוא המועמד הרפובליקני והם מסכימים איתו יותר מאשר עם הדמוקרטים והליברלים. הם לא מאמינים לכל מילה שלו, אך הם מעדיפים אותו על פני ג'ו ביידן ומועמדים ליברלים. התמיכה בו עולה ככל שרמת ההשכלה יורדת, אבל יש לו גם תומכים משכילים".
אחרי כל מה שאנחנו יודעים?
דיון: "גם אני מודאג ונדהם מכך שהוא זוכה לכזו תמיכה אחרי כל מה שעשה. כמעט כל השמרנים שאני מכיר הפכו לשמרנים מתנגדי טראמפ ורבים מהם יצביעו בעד ביידן. אבל יש הרבה רפובליקנים שלא מוכנים להיפרד מהמפלגה, כי הם תומכים בעמדות שלו בנושאי קיצוצי מס והגירה ואינם תומכים בליברליזם ובשמאל.
"החלק האנליטי שלי אומר שיש מספר משמעותי של תושבי האיזורים הכפריים ושל דתיים מהערים שלדעתם הממסד מסתכל עליהם מלמעלה ודוחה אותם, והם רואים את טראמפ כמי שמגן עליהם ויצביעו בשבילו. יש מי שנפגעו מהגלובליזציה, יש מי שמרגישים שמקומם אבד כאשר החברה השתנתה. הניכור שלהם מהמערכת והממסד הוא כה עמוק, עד שאפילו פשעים ושקרים נתפסים כמהלך לגיטימי נגד הממסד השנוא. הם גם לא מאמינים למערכת ומשוכנעים שכתבי האישום נגד טראמפ הם הליכים פוליטיים".

הרגשות לא יהיו באותה עוצמה בלי טראמפ

מה זה אומר על עתידה של ארה"ב?
דיון: "בטווח הקצר התחושות הללו לא ייעלמו מיד, גם אם טראמפ יפסיד בבחירות. בטווח הארוך זה ייעלם, כי לדעות האלו יש תמיכה בלתי פרופורציונלית בבני 60-50. הקו המבדיל הוא גיל 45; הצעירים ברוב גדול נגד טראמפ. אני לא יודע מה יקרה לתנועה הזאת בלי טראמפ. יש לו כריזמה ויכולת השפעה שבאה מהטלוויזיה. בעצרות שלו יש סוג של בידור וקשר עם הקהל, כמו שיש לדמגוגים עם הקהל שלהם. חלק מהסנטימנטים יימשכו, אבל התנועה לא תהיה באותה עוצמה. הרגשות בעד ונגד לא יהיו אותו הדבר כאשר זה לא יהיה טראמפ.
"אם הוא ינצח, אני מודאג מאוד לגבי הרפובליקה שלנו. אלו בחירות בין דמוקרטיה ליברלית לבין סמכותנות; טראמפ ברור מאוד לגבי זה, כפי שברור מעצם העובדה שהוא מעלה את החסינות המוחלטת – רעיון שאינו עולה בקנה אחד עם הדמוקרטיה. בקדנציה הבאה שלו הוא לא ימנה למשרות מפתח רפובליקנים מתונים כמו בקדנציה הראשונה".
ליז צ'ייני – בתו של סגן הנשיא לשעבר, דיק צ'ייני, מי שהייתה חברת קונגרס רפובליקנית מתנגדת טראמפ וחברה בוועדת 6 בינואר – טענה לאחרונה, כי אם טראמפ ייבחר שוב, הוא לא יהיה מוכן לוותר על השלטון בתום הקדנציה. דיון מגיב בצורה זהירה על החזון האפוקליפטי הזה: "דבר ממה שטראמפ אומר לא גורם לך לחשוב שהיא טועה. בהינתן גילו, הוא ממילא יגיע לקצה, ואני מפחד שזה יניע אותו בכיוון סמכותני. אי-אפשר לדעת מה בדיוק הוא יעשה, אבל ברור שהוא יפעל לפגוע בדמוקרטיה הליברלית. הוא ילך רחוק יותר מאשר בקדנציה הראשונה.
"סביב 6 בינואר היו דיבורים על כך שהצבא צריך להבטיח את חילופי השלטון. לא אמרו איך ואני לא רוצה לפנטז, אבל גם שאלת הצבא משמעותית. קשה מאוד לשנות מסלול שכזה, כפי שמגלה [ראש הממשלה דונלד] טאסק בפולין. קשה לעשות את זה בלי להיות סמכותן כמו המשטר שהפלת".

תאריך:  21/02/2024   |   עודכן:  21/02/2024
+מיליונים האמינו לדבריו של טראמפ וזה מה שרלוונטי
08:00 21/02/24  |  איתמר לוין, וושינגטון   |   לרשימה המלאה

כך מסביר פרופ' סטיב ורמיל מדוע טענת חופש הביטוי אינה יכולה להעניק לטראמפ הגנה בתיקי הבחירות: הוא הציג את הדברים כעובדה וגרם לאחרים לפעול בהתאם  ▪  הוא גם צופה שבית המשפט העליון ידחה את טענת החסינות

תצוגת התיקון הראשון בבית המשפט העליון, וושינגטון [צילום: איתמר לוין]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"זה מאפשר לו לירות בכל האלקטורים שמצביעים נגדו"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין, וושינגטון
כך מסביר פרופ' סטיב ורמיל מדוע טענת חופש הביטוי אינה יכולה להעניק לטראמפ הגנה בתיקי הבחירות: הוא הציג את הדברים כעובדה וגרם לאחרים לפעול בהתאם    הוא גם צופה שבית המשפט העליון ידחה את טענת החסינות
איתמר לוין, וושינגטון
פרופ' אריקה האשימוטו מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת ג'ורג'טאון סבורה שטענתו של טראמפ "רק דיברתי" אינה תופסת בתיק הבחירות    היא גם מסבירה כיצד ייתכן שטראמפ מממן את ההגנה של נאשמים אחרים ומדוע מיליונים עדיין תומכים בו
איתמר לוין, וושינגטון
סניגור מוביל בוושינגטון משחזר את הדרך שעברה החקירה מאז ההסתערות על הקפיטול ועד להגשת כתב האישום נגד טראמפ, וגם משער כיצד יימשכו ההליכים לאור בקשתו של טראמפ לקבל חסינות מוחלטת
איתמר לוין, וושינגטון
ביקור באולמה של השופטת טניה צ'טקן, אשר תנהל את משפטו של דונלד טראמפ בכתב האישום הפדרלי על הנסיונות להטות את תוצאות הבחירות. שופטת ערנית מאוד, השמה לב לכל פרט ויודעת להשרות אווירה נעימה עם הרבה חיוכים. משפט טראמפ ייראה אחרת
איתמר לוין, וושינגטון
כיצד תיראה בחירת המושבעים בתיק הפדרלי נגד טראמפ על בחירות 2020? קשה לדעת, אך ניתן לקבל כמה רמזים מההליך שמנהל השופט קרל ניקולס בתביעה אזרחית. זה לא יהיה קל וזה לא יהיה מהיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il