X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בית המשפט הפדרלי, וושינגטון [צילום: איתמר לוין]
טראמפ והתיקים הפליליים / כתבה תשיעית
בנג'מין וויטס: המשפט מתחיל במאי, הרשעה ביולי, גזר דין באוקטובר
לדעת בנג'מין וויטס, כתב משפטי ותיק ועמית מחקר במכון ברוקינגס, זהו לוח זמנים סביר למשפטו של טראמפ בוושינגטון לצד זאת הוא מדגיש, כי איש אינו יודע כיצד ישפיעו ההליכים המשפטיים על הבחירות באוקטובר

"תיק הבחירות הפדרלי בוושינגטון - זה הסיפור האמיתי, המשמעותי ביותר". זו דעתו של בנג'מין וויטס, כתב משפטי ותיק, עמית מחקר במכון ברוקינגס בנושאי משפט ציבורי ומרכז הפרויקט המשותף של המכון ואוניברסיטת הרווארד על משפט וביטחון. ביקשתי ממנו להעריך בצורה פשטנית-משהו, בסולם של אחת עד עשר, את הסיכונים בפיהם ניצב דונלד טראמפ בארבעת התיקים הפליליים נגדו.
וויטס התחיל עם התיק הראשון שהוגש, שגם יהיה התיק הראשון שיישמע - סטורמי דניאלס. תזכורת: כוכבת הפורנו טענה ערב בחירות 2016 שניהלה רומן עם טראמפ עשר שנים קודם, כאשר רעייתו מלאניה הייתה בהריון עם בנם. טראמפ הכחיש ועודנו מכחיש. פרקליטו דאז, מייקל כהן (שהתקשורת האמריקנית מגדירה כ-fixer של טראמפ - משהו שבין מאכער לבין שליח לדבר עבירה), שילם לה דמי שתיקה בסך 130,000 דולר. קבוצת טראמפ החזירה את הכסף, כאשר טראמפ כבר היה נשיא, בתשלומים שהוצגו כשכר טירחה. התובע המחוזי במנהטן, אלווין בראג, טוען שכל תשלום כזה היה רישום כוזב במסמכי תאגיד שנועד להסתיר פשע אחר - עבירה על חוק מימון הבחירות.
דרגת הסיכון לטראמפ, לדעת וויטס: שלוש. "זה טריוויאלי למדי, הרבה אנשים לא לוקחים ברצינות את התיק הזה. יש בו חולשות: הפיכת עבירה קלה לעבירה בדרגת פשע; התביעה הפדרלית החליטה לא להגיש כתב אישום; המעשה העיקרי היה לפני שנבחר לנשיא; ובסופו של יום - זה על מין. יש לנו היסטוריה של התעלמות מעבירות כאלה: ביל קלינטון שיקר בשבועה [בפרשת מוניקה לוינסקי], אבל זה היה על מין. המקרה של טראמפ קצת יותר רציני, אבל אין הרבה אנשים שלא יצביעו עבורו אם הוא יורשע בתיק הזה". אבל בכל זאת יש לו משמעות, כפי שנסביר בהמשך.
התיק השני: המסמכים המסווגים. טראמפ נטל עימו מהבית הלבן עשרות ואולי מאות מסמכים, כולל רבים בסיווג גבוה ואפילו בסיווג המירבי. הוא לא מסר אותם למרות פניות חוזרות ונשנות של הארכיון הלאומי, ומאוחר יותר - גם לאחר שמסר מסמכים ועורכי דינו הצהירו שלא נותרו נוספים - התגלו עוד מסמכים מסווגים בחיפוש של ה-FBI באחוזת מאר-א-לאגו. התובע הפדרלי המיוחד, ג'ק סמית, מייחס לטראמפ עבירות על-פי חוק הריגול, שהעונש המירבי עליהן מגיע ל-20 שנות מאסר.
"זה רציני כמו התקף לב. מבחינת החוק והעובדות – זה בדרגה עשר", סבור וויטס. אך כאן נכנסת לתמונה השופטת הפדרלית בפלורידה הדנה בתיק – איילין קנון, אשר מונתה בידי טראמפ. "יש לו שופטת מאוד אוהדת, שתקבל כל החלטה לטובתו וכבר האטה מאוד את המשפט", טוען וויטס, והוא מתנהל במדינה רפובליקנית בה מתגורר טראמפ. בנוסף לכך, יש הליכים סבוכים של מסירת המסמכים ועיון בהם בשל סיווגם (אגב: מזכיר את הבעיות שיש בתיק הצוללות אצלנו). "זה תיק קשה מאוד בתנאים הטובים ביותר, ותחת קנון אלה לא התנאים הטובים ביותר. לכן, בפועל, דרגת הסיכון היא שש או שבע".

"זה לא תיק מסובך להבנה"
פסילה של ויליס יכולה לגרום עיכוב רציני [צילום: AP]

עברנו לתיק הבחירות בוושינגטון, בו טראמפ מואשם בניסיון מכוון למנוע את העברת השלטון לג'ו ביידן, בדמות מעשיו לפני 6 בינואר ובאחריות להתפרעות תומכיו באותו יום. "זה תיק בדרגה עשר, אולי תשע", סבור וויטס. "השופטת [טניה צֶ'טְקָן] רצינית מאוד, וזה מחוז ידידותי לתביעה. האישומים רציניים מאוד. אבל יש כמה דברים שיכולים להוריד את זה לדרגה תשע או שמונה". האחד הוא טענתו של טראמפ לחסינות מוחלטת, אם כי כל המומחים שאיתם דיברנו סבורים שבית המשפט העליון ידחה טענה זו. השני הוא ערעור אחר שבפני בית המשפט העליון, של אחד מנאשמי 6 בינואר, העשוי לצמצם את תחולתו של אחד האישומים נגד טראמפ – קשירת קשר לשיבוש הליך רשמי.
יש כאן כמות אדירה של חומרי חקירה. חבר מושבעים יצליח להתמודד עם זה?
וויטס: "נכון שיש הרבה חומר, אבל זה לא תיק מסובך להבנה. זה הסיפור של התנהגותו של טראמפ לאחר הבחירות. בניגוד לוועדת 6 בינואר של בית הנבחרים, כאן יצטרכו להעיד האנשים שדיברו איתו באותה תקופה – [ראש הסגל דאז] מארק מדואוז, עורכי הדין שלו. הדבר היחיד שיכול באמת לחבל בתיק מבחינת התביעה הוא אם טראמפ יצליח לדחות את שמיעתו, אבל בגדול – יש לו בעיה קשה".
כעת התיק המקביל – תיק הבחירות המחוזי בג'ורג'יה. שם הועמדו לדין טראמפ ו-18 מאנשיו, בעשרות סעיפי אישום שבמרכזם חוק ה-RICO, בטענה שהיוו בפועל ארגון פשע שפעל לשבש את הבחירות במדינת מפתח זו. ארבעה מן הנאשמים – כולל שלושה מעורכי דינו של טראמפ – הודו בהסדרי טיעון ועשויים להעיד נגדו. אבל אז התפוצצה פרשת הקשר הרומנטי בין התובעת המחוזית, פאני ויליס, לבין נתן ווייד שאותו שכרה לייצג את הפרקליטות בתיק, ובית המשפט באטלנטה צפוי להחליט בימים הקרובים האם יש לפסול אותם מן הייצוג – מה שיכול לגרום לעיכוב רציני.
"קייס משוגע", מגדיר אותו וויטס. חשוב מאוד לציין, כי מאחר שמדובר בתיק מדינתי ולא פדרלי – טראמפ לא יוכל לחון את עצמו או להתערב בניהולו גם אם ייבחר לנשיא, אם כי וויטס מציין שקיימת שאלה חוקתית חסרת תקדים – האם מדינה יכולה לשפוט נשיא. "מבחינת טראמפ התיק הזה דומה מאוד לתיק הפדרלי, ואולי זה דווקא יחסית טוב בשבילו: למי אכפת אם אתה מורשע פעמיים על אותם מעשים. בכל מקרה, זה תיק מורכב, יהיה קשה להתחיל את המשפט והוא לא יוכרע לפני הבחירות". השורה התחתונה של וויטס: סיכון ברמה של שש או שבע.

"כמו או.ג'יי אבל בלי שידור ישיר"
ארגזים בהם נמצאו מסמכים מסווגים, מאר-א-לאגו [צילום: AP]

כאמור, וויטס סבור שהתיק בוושינגטון הוא המשמעותי ביותר – וכאן נכנסת לתמונה שאלת החסינות. הוא בכלל אינו בטוח שבית המשפט העליון ידון בנושא: "זו לא שאלה שנויה במחלוקת בין בתי המשפט לערעורים, היא לא סבוכה. הטיעונים של טראמפ מוגזמים לעילא, והם חייבים להיות כאלה – כי חסינות צרה לא פותרת את הבעיה שלו. יכול להיות שיש לנשיא חסינות אחרי כהונתו, אבל המחשבה שהיא חלה גם על פשעים נגד החוקה – זה כל כך מגוחך, עד שהשופטים יכולים להחליט שאינם צריכים בכלל להתייחס אליה. זו שאלה בדיוק כמו מה עושים עם פיל ירוק: מעניין מאוד, אבל אין כאלה".
להערכתו של וויטס, אם בית המשפט העליון יחליט לדון בסוגיה, שני שופטים לכל היותר – קלרנס תומס וסמואל אליטו, השמרנים ביותר – יתמכו בעמדתו של טראמפ. בהנחה שבית המשפט העליון ידון בערעור ויכריע במהירות, וויטס מתאר לוח זמנים ולפיו פסק הדין יכול להינתן לפני הבחירות; ולפי הסקרים, אם טראמפ יורשע – הוא יפסיד.
צ'טקן אמרה בשלבים המוקדמים של התיק, כי היא מעריכה ששלב ההוכחות יימשך שישה-שמונה שבועות. וויטס מציע להביא בחשבון 12 שבועות, "כי טראמפ טוב מאוד בעיכובים". לכן, המשפט צריך להתחיל לכל המאוחר בראשית חודש אוגוסט כדי שיסתיים לפני הבחירות ב-5 בנובמבר. כעת נלך אחורה: צ'טקן הקציבה להגנה שבעה חודשים להתכונן, מתוכם עברו חמישה עד שהקפיאה את ההליך לאחר שדחתה את טענת החסינות של טראמפ, כדי לאפשר לו לערער. לכן, מגיעים להגנה עוד חודשיים, כך שכדי שהמשפט יתחיל באוגוסט – בית המשפט העליון צריך להכריע לכל המאוחר בחודש יוני. בהחלט אפשרי, קובע וויטס.
טראמפ יטען שהעובדה שעליו לשבת בבית המשפט פוגעת במסע הבחירות שלו.
וויטס: "לשופטת לא תהיה הרבה סבלנות לטענה הזאת. היא יכולה לשחרר אותו מחובת נוכחות, והיא יכולה גם להגיד: לרוץ לנשיאות זה דבר התנדבותי, משפט פלילי הוא חובה".
ועוד שאלה, שאולי נשמעת בל תיאמן - אבל דומה שסביב טראמפ ותומכיו כבר כמעט ואין "בל ייאמן": האם קיימת סכנה שמישהו בסביבה של טראמפ ינסה להשפיע על מושבעים? הרי די במושבע אחד שמתנגד לדעת הרוב כדי לגרום לביטולו של המשפט ולצורך להתחילו מחדש. וויטס משיב: "ניסיון להשפיע על מושבעים הוא עבירה. נשאיר את זה כך".
מה תהיה ההשפעה של משפט והרשעה אפשרית?
וויטס: "מדובר בשישה-שמונה שבועות של תשומת לב ניכרת ועדויות שטרם שמענו. זה יהיה שואו אדיר: כמו או.ג'יי סימפסון אבל בלי שידור ישיר בטלוויזיה. לפי הסקרים, רבים לא יתמכו בטראמפ אם יורשע; האם להאמין לזה? אני לא יודע. כאן העיתוי משמעותי. לרוב יש 12 שבועות בין הרשעה לבין גזר דין. אם המשפט בוושינגטון יתחיל בחודש מאי, טראמפ עשוי להיות מורשע ביולי וגזר הדין יינתן באוקטובר. צ'טקן מענישה בחומרה בתיקי 6 בינואר וזה יהיה מאסר משמעותי.
"יש עוד כמה גורמים. המשפט בתיק דניאלס יתחיל בסוף מארס ויימשך חמישה-שישה שבועות. ואז תאר לעצמך שטראמפ מורשע בו ולאחר מכן מורשע גם בוושינגטון. מדובר במורשע סדרתי; האם זה ישנה? היכולת של תומכיו שלא להיות מושפעים משום דבר היא מדהימה. פה לא קרה מה שהתרחש בישראל אחרי 7 באוקטובר. טראמפ לא יורד מ-40% תמיכה מאז החודש השלישי של נשיאותו, ואפשר לטעון שהכל כבר 'מתומחר' באחוזים שלו.
"מצד שני, אנשים אומרים לסוקרים שהם תומכים בטראמפ ולבסוף לא מצביעים בעדו. השאלה היא האם ביצועיו יהיו טובים יותר מאשר בסקרים, אם כי יש יותר מקום להניח שהם יהיו פחות טובים. זה שדה בלתי מוכר. מעולם לא ראינו קשר שכזה בין המערכת המשפטית למערכת הפוליטית. מי שאומר לך שהוא יודע מה יקרה – משקר או מפנטז. האמת היא שאיננו יודעים".

תאריך:  22/02/2024   |   עודכן:  22/02/2024
+"בוושינגטון ירשיעו רפובליקני גם על אכילת כריך"
12:06 22/02/24  |  איתמר לוין, וושינגטון   |   לרשימה המלאה

הנס פון-ספקובסקי, מבכירי המכון השמרני המוביל Heritage Foundation, סבור שכתבי האישום נגד טראמפ הם ניצול לרעה של החוק  ▪  הוא חושש מחברי המושבעים בוושינגטון וג'ורג'יה, אך דאגתו המרכזית כרגע היא מצבו הנפשי של ביידן

טראמפ בג'ורג'יה, נובמבר 2020 [צילום: ברין אנדרסון, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בנג'מין וויטס: המשפט מתחיל במאי, הרשעה ביולי, גזר דין באוקטובר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
האם אנו בדיקטטורה?
ה.א  |  22/02/24 10:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין, וושינגטון
פרופ' א"ג' דיון טוען שזו משמעות דרישתו של טראמפ לקבל חסינות מוחלטת על מעשיו כנשיא    יש לו הסבר מדוע טראמפ יכול להיבחר למרות הכל, וגם אזהרה מטלטלת: "אלו בחירות בין דמוקרטיה ליברלית לבין סמכותנות"
איתמר לוין, וושינגטון
כך מסביר פרופ' סטיב ורמיל מדוע טענת חופש הביטוי אינה יכולה להעניק לטראמפ הגנה בתיקי הבחירות: הוא הציג את הדברים כעובדה וגרם לאחרים לפעול בהתאם    הוא גם צופה שבית המשפט העליון ידחה את טענת החסינות
איתמר לוין, וושינגטון
פרופ' אריקה האשימוטו מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת ג'ורג'טאון סבורה שטענתו של טראמפ "רק דיברתי" אינה תופסת בתיק הבחירות    היא גם מסבירה כיצד ייתכן שטראמפ מממן את ההגנה של נאשמים אחרים ומדוע מיליונים עדיין תומכים בו
איתמר לוין, וושינגטון
סניגור מוביל בוושינגטון משחזר את הדרך שעברה החקירה מאז ההסתערות על הקפיטול ועד להגשת כתב האישום נגד טראמפ, וגם משער כיצד יימשכו ההליכים לאור בקשתו של טראמפ לקבל חסינות מוחלטת
איתמר לוין, וושינגטון
ביקור באולמה של השופטת טניה צ'טקן, אשר תנהל את משפטו של דונלד טראמפ בכתב האישום הפדרלי על הנסיונות להטות את תוצאות הבחירות. שופטת ערנית מאוד, השמה לב לכל פרט ויודעת להשרות אווירה נעימה עם הרבה חיוכים. משפט טראמפ ייראה אחרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il