X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
"אובדן של תמיכה מועטה עשוי להיות מכריע" [צילום: כריס קרלסון, AP]
טראמפ והתיקים הפליליים / כתבה שתים עשרה
"שרים בקבינט של טראמפ חשבו שהוא חולה נפש"
פיטר בייקר, הכתב הראשי של ניו-יורק טיימס בבית הלבן, בראיון ל-News1: רבים ב"בייס" של טראמפ מסכימים עם טענותיו; ביידן מתקשה להתמודד עם הגיל והתחושות לגבי הכלכלה; יש דאגה רבה לגבי מחויבותו של טראמפ לדמוקרטיה חוקתית; תמיכתו של ביידן בישראל עולה לו ביוקר
בייקר. מבכירי העיתונאים בארה"ב [צילום: ג'יי גודווין]

פיטר בייקר סיקר חמישה מנשיאי ארה"ב עבור שני העיתונים החשובים ביותר בארה"ב - וושינגטון פוסט וניו-יורק טיימס: ביל קלינטון, ג'ורג' בוש הבן, ברק אובמה, דונלד טראמפ וג'ו ביידן. הוא היה מחושפי פרשת מוניקה לוינסקי וליווה את בוש בעירק, ומאז דצמבר 2016 בייקר הוא הכתב הראשי של הטיימס בבית הלבן - מה שהופך אותו לאחד העיתונאים הבכירים ביותר בארה"ב.
זה לא הכל. בייקר ואשתו, העיתונאית סוזן גלאסר, היו במשך ארבע שנים הכתבים הראשיים של הפוסט במוסקבה וסיקרו את עלייתו של ולדימיר פוטין ואת גוויעתה של הדמוקרטיה ברוסיה. בייקר היה העיתונאי האמריקני הראשון שדיווח מצפון אפגניסטן לאחר 9/11 ובשמונת החודשים הבאים סיקר את המלחמה במדינה זו. לאחר מכן הוא התלווה לנחתים האמריקנים בעירק ערב נפילתו של סדאם חוסיין; בייקר גם היה תקופה קצרה הכתב הראשי של הטיימס בירושלים.
אם זה לא מספיק, בייקר הוא גם המחבר של מספר רבי מכר, כולל על פרשת לוינסקי ועל פוטין, ובשנה שעברה פרסמו הוא וגלאסר את הספר "The Divider" - אחד הספרים הטובים ביותר (מבין עשרות שהתפרסמו) על כהונתו של דונלד טראמפ, שהיה אף הוא לרב-מכר. הראיון עם בייקר מהווה לפיכך סיכום טוב של תריסר הכתבות על טראמפ, התיקים הפליליים נגדו והבחירות הקרובות לנשיאות ארה"ב.

"בלי שינוי בנסיבות, ביידן לא יפרוש"
הרפובליקנים בסנאט. מי שמתנגד לטראמפ - עף [ציור: דנה ורקוטרן, AP]

כיצד ניתן להסביר שלטראמפ יש סיכוי טוב להיבחר למרות כל הרקע הידוע היטב?
בייקר: "הנשיא לשעבר טראמפ יצר קשר חזק עם ה'בייס' הפוליטי שלו, הדבק בו למרות מעשיו שהובילו ל-6 בינואר ובאותו יום, ולמרות שפע התיקים הפליליים והאזרחיים נגדו מאז. חלקית זה קורה משום שרבים מהם מסכימים עם טענתו לפיה הוא נרדף מסיבות פוליטיות, למרות שאין הוכחות לכך. רבים מתומכיו רואים את סגנונו יוצא הדופן כמעלה, משום שלדעתם המערכת זקוקה לניעור.
"הטיעונים שלו לגבי הגירה, כלכלה, מדיניות חוץ וגלובליזציה משכנעים בעיניהם. עם זאת, סקרים מראים שהוא איננו נהנה מתמיכתם של רוב האמריקנים, הוא לא הגדיל את התמיכה בו מאז שהפסיד בבחירות הקודמות, אם כי הוא שומר טוב יותר מאשר ג'ו ביידן על תומכיו באותן בחירות".
מהם הקשיים המרכזיים של ביידן?
בייקר: "הסקרים מראים, כי ביידן מתקשה לשכנע אמריקנים ספקנים רבים בכך שהוא יוכל לבצע את העבודה בגיל 86 [סוף הקדנציה הבאה], כמו גם לשכנע אותם שהמצב הכלכלי טוב יותר מכפי שרבים מהמצביעים חושבים. יש התמרמרות מתמשכת על האינפלציה הגבוהה, למרות שהיא צנחה משמעותית מאז השיא שלה ב-2022. האבטלה נמצאת בשפל היסטורי או קרוב אליו, שוק המניות נמצא בשיא היסטורי או קרוב אליו, הגידול בתעסוקה חזק מכפי שהיה שנים רבות והשכר סוף-סוף עולה מהר יותר מאשר האינפלציה. אבל אמריקנים רבים אומרים שאינם רואים את ההשלכות בחייהם שלהם, או שאינם נותנים לביידן את הקרדיט על כך".
האם על ביידן לפרוש מהמרוץ? יש לדמוקרטים מועמד כלשהו שיכול להחליף אותו בזמן הקצר שנותר עד הבחירות?
בייקר: "זה לא תפקידו של עיתונאי לומר זאת. דמוקרטים רבים, כולל אלו שבאופן כללי מחבבים את ביידן, אומרים שהיו מעדיפים מועמד אחר וצעיר יותר. אבל בנקודה זו, בלא שינוי בנסיבות, אין סיבה לחשוב שהוא יפרוש, ואין סיכוי שדמוקרט אחר יחליף אותו אם לא יפרוש מרצונו".
כיצד הצליח טראמפ להשתלט על המפלגה הרפובליקנית?
בייקר: "טראמפ הצליח להפוך את המפלגה לשלו בכך שהבטיח שכל רפובליקני שיתנגד לו, ישא בתוצאות. מותחי ביקורת מתוך המפלגה – כמו בוב קורקר, ג'ף פלאנק, מארק סטנפורד, ליז צ'ייני ואדם קינצינגר – מצאו את עצמם מחוץ לתפקידיהם. הלקח ליתר הנבחרים הוא שמי שטראמפ רואה כבלתי נאמן, עלול להידחף החוצה גם הוא. סנאטור רפובליקני אחד שאינו תומך בטראמפ אמר לי, כי הוא שותק משום שהסקרים מלמדים שבמדינתו יש לטראמפ יותר תמיכה מאשר לו".
האם טראמפ הוא סכנה לדמוקרטיה? צ'ייני טוענת שאם הוא ייבחר, הוא ינסה להישאר בשלטון לצמיתות; היא צודקת?
בייקר: "אלו קביעות שמעבר לעבודתו של עיתונאי. אבל הדיווחים שלנו הבהירו, שלטראמפ אינו חולק עם כל הנשיאים הקודמים את המבט על נורמות דמוקרטיות ומגבלות חוקתיות. הוא טוען שיש לו כוח לעשות דברים שאיש מקודמיו לא עשה, אמר בגלוי שישתמש במשרד המשפטים כדי להעניש את יריביו הפוליטיים רק משום שהרגיזו אותו, והוא ניסה להפוך את התוצאות של בחירות שעוזריו שלו אמרו לו שהפסיד בהן כדי להישאר בשלטון בצורה בלתי חוקית. זה לגמרי מחוץ למסורות של הנשיאות האמריקנית, ויצר דאגה נרחבת ועמוקה לגבי מחויבותו לדמוקרטיה חוקתית".

קיטוב גובר ותפיסת "אנחנו נגדם"
ביידן איבד תמיכה חיונית של מצביעים [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]

מה יהיו ההשלכות אם טראמפ יורשע לפני הבחירות? האם זה ישנה באיזה מן התיקים יהיה מדובר?
"קשה לחזות. רבים חשבו שהעמדתו לדין תפגע בו; ככלות הכל, שום נשיא לשעבר לא הואשם בפשעים, שלא לדבר על 91 אישומים בארבעה תיקים. אבל נראה שזה רק עוזר לו בבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקנית. מובן, שהקהל בבחירות כלליות הוא שונה, וכמה סקרים מראים שחלק מהרפובליקנים לא יצביעו בעדו אם יורשע. בהתחשב בכך שהמרוץ צפוי להיות צמוד מאוד, אפילו אובדן של תמיכה מועטה עשוי להיות מכריע".
כיצד קרה ששני המועמדים הם אולי האישים הכי פחות אהודים בפוליטיקה האמריקנית?
בייקר: "אם שמים בצד את הנסיבות הפרטניות של טראמפ, שהן ייחודיות, הדבר משקף גם את הקיטוב הגובר בפוליטיקה האמריקנית. האמריקנים יותר ויותר מזהים את עצמם כחלק משבט זה או אחר, ומתעלמים ממי שבצד השני. אף נשיא מאז ג'ורג' בוש הבן בקדנציה הראשונה שלו, לאחר 9/11, לא זכה בתמיכת רוב הציבור לפרק זמן ממשי, וזה משקף את תפיסת 'אנחנו נגדם' של זמננו".
האם טראמפ בלתי שפוי?
בייקר: "עיתונאי לא יכול לענות על כך. אבל הדיווחים שלנו מראים שכמה מיועציו לאורך השנים פקפקו בבריאותו הנפשית. בספרנו 'The Divider' אנחנו מדווחים שראש הסגל שלו קנה ספר שכתבו 27 מומחים בבריאות הנפש שהעלו ספקות לגבי יציבותו הפסיכולוגית של טראמפ, משום שניסה להבין את הבוס שלו. כמה מחברי הקבינט של טראמפ שקלו להפעיל את התיקון ה-25 כדי להדיח אותו, מתוך מחשבה שהוא חולה נפש. יו"ר בית הנבחרים דאז, פול ריאן, בדק כיצד להתמודד עם מה שחשב שהן בעיות נפשיות של טראמפ. אפילו רפובליקנים שעודם בעלי ברית שלו כיום, השתמשו במילים 'קוקו', 'פתולוגי' ו'הוזה' כדי לתאר אותו".
מה תהיה ההשפעה של המלחמה בעזה על הבחירות?
בייקר: "מוקדם לומר. כרגע, אין ספק שהיא פגעה בביידן בקרב בוחרים צעירים, שהם חיוניים לסיכוייו, כמו גם בקרב ערבים אמריקנים ומוסלמים אמריקנים, שעשוי להכריע את הכף במדינות המפתח – אך בה בעת היא סייעה לו בקרב תומכי ישראל. זה תלוי במה יהיה מצב המלחמה בזמן ההצבעה. אם היא תסתיים זה מכבר וכולם יעברו לשלב השיקום ותהליך השלום, ייתכן שביידן יוכל לזכות בחזרה בחלק או ברוב הבוחרים שעזבו אותו בגלל התמיכה בישראל. נצטרך לחכות ולראות".

תאריך:  23/02/2024   |   עודכן:  23/02/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"שרים בקבינט של טראמפ חשבו שהוא חולה נפש"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בייקר עיתונאי חכם
אביטל  |  26/02/24 02:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין, וושינגטון
הנס פון-ספקובסקי, מבכירי המכון השמרני המוביל Heritage Foundation, סבור שכתבי האישום נגד טראמפ הם ניצול לרעה של החוק    הוא חושש מחברי המושבעים בוושינגטון וג'ורג'יה, אך דאגתו המרכזית כרגע היא מצבו הנפשי של ביידן
איתמר לוין, וושינגטון
לדעת בנג'מין וויטס, כתב משפטי ותיק ועמית מחקר במכון ברוקינגס, זהו לוח זמנים סביר למשפטו של טראמפ בוושינגטון    לצד זאת הוא מדגיש, כי איש אינו יודע כיצד ישפיעו ההליכים המשפטיים על הבחירות באוקטובר
איתמר לוין, וושינגטון
פרופ' א"ג' דיון טוען שזו משמעות דרישתו של טראמפ לקבל חסינות מוחלטת על מעשיו כנשיא    יש לו הסבר מדוע טראמפ יכול להיבחר למרות הכל, וגם אזהרה מטלטלת: "אלו בחירות בין דמוקרטיה ליברלית לבין סמכותנות"
איתמר לוין, וושינגטון
כך מסביר פרופ' סטיב ורמיל מדוע טענת חופש הביטוי אינה יכולה להעניק לטראמפ הגנה בתיקי הבחירות: הוא הציג את הדברים כעובדה וגרם לאחרים לפעול בהתאם    הוא גם צופה שבית המשפט העליון ידחה את טענת החסינות
איתמר לוין, וושינגטון
פרופ' אריקה האשימוטו מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת ג'ורג'טאון סבורה שטענתו של טראמפ "רק דיברתי" אינה תופסת בתיק הבחירות    היא גם מסבירה כיצד ייתכן שטראמפ מממן את ההגנה של נאשמים אחרים ומדוע מיליונים עדיין תומכים בו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il