X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
מסיבת הטבע ברעים [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]
קריסה ולקחה – ב. מופתעים תמיד אנחנו (פרק 5)
הסבר ל-7 באוקטובר
שלושה שעונים להתפתחות האדם; ראשית מוֹתר האדם מן הבהמה; השכל הישר השולט בקבלת ההחלטות; ראשי מערכת הביטחון הם כתינוקות המשחקים באש; הפתעות ימיות של בעל חיים יבשתי - מלחמת יום הכיפורים; הלם בשכל הביטחוני ב-7 באוקטובר; "מבצע ברברוסה"; 11 בספטמבר 2001

השעון האבולוציוני

פרקי הזמן של השעון האבולוציוני הטבעי הם של מיליוני שנים. לתרבות האדם הייתה השפעה איטית ולא מודעת, אף כי מצטברת, על התקופה הזאת. האירועים התרחשו באיטיות רבה, עד שנתפסו כסטאטיים, בשכלו הישר של אדם חסר יכולת חשיבה מופשטת, וכאלה הם רוב האנשים עד היום. התרחשות אבולוציונית הרי אינה נתפסת בחמשת החושים של האדם, אין רואים אותה, אפילו בעזרת צילום והקרנה במהירות איטית. רוב בני-האדם אינם מאמצים את מוחם כדי להבין את ההתרחשויות הללו, ואפילו אינם מנסים לתאר אותן בדמותם.1 הם תופסים התרחשות אבולוציונית כהוויה סטאטית. הדתות – היהודית, הנוצרית והמוסלמית – קובעות כי כל ישות טבעית שקיימת בהווה עלי-אדמות, נוצרה במתכונתה זו, כמין או כטיפוס, בששת ימי בראשית של הבריאה.
קביעה זו נראית כפתרון של השכל הישר. היא עונה על דרישותיו ושאלותיו ומתקבלת על דעתו. חשיבה שיטתית על האבולוציה ידועה לנו רק מן השלב המתקדם מאוד של התפתחות החשיבה המדעית. גיבושה מיוחס לצ׳רלס דארווין, במאה התשע-עשרה. חשיבה זאת שייכת לממד הטכנולוגי-מדעי, ודרכם של רוב האנשים חסומה אליה בגלל המרכיב המיתולוגי של הציביליזציה הנוכחית. היות האדם יצור יבשתי נמשכת על פני התקופה הארוכה ביותר בתוך חמישה מיליוני השנים של התפתחותו, מאז פרש האדם מאביו הקדמון, הלא-אנושי. בכך שותף האדם לעוד בעלי-חיים.2 תכונות רבות של אופיו היבשתי התפתחו ביצור האנושי עוד לפני שהיה לאדם, והתפתחות זו נמשכה מאות מיליוני שנים. המוח היונקי הקדום, האחראי לריגושים הקשורים לתפקודים השונים: הזנה, לחימה, הזדווגות ואימהות – הוא בן כמאה ושבעים מיליון שנה. מי שעיקר עיסוקם בתפקודים אלה, ואלה הם רוב בני-האדם, מתַרגלים את המוח הזה בכך, ומושפעים מן השעון האופייני לתפקודים אלה של המוח. זה שעון איטי מאוד, כמעט סטאטי, ששולטים בו האוטומטיות והשגרה. אנשים אלה, שהם הרוב, מתקשים לתפקד בזמן של שינויים מהירים וחידושים גדולים, במצבים שלא היו מורגלים בהם, המפתיעים אותם, גורמים להם הלם ומשתקים אותם.

השעון התרבותי

השעון התרבותי הוא מלאכותי, יציר רוחו של האדם. הוא משתנה בהתאם לשינויים שמחולל האדם בסביבתו, בכוח האינטליגנציה (פרי האבולוציה) שלו. ניצניו היו במעבר מאבותינו הקופים למין האדם (ואולי לפני-כן), ובשימוש בעצם (אבן, מקל) להבטיח את השרידות.3 הציביליזציה שלנו ושעונה התרבותי החלו לפני כעשרת אלפים שנה, כאשר ביית האדם לראשונה בעלי-חיים והחל לגדל קטניות ודגנים. את המפעל הזה – המעבר מצייד וליקוט לייצור מזון, שהיה אולי המהפכה הגדולה ביותר בתולדות האדם מאז ומעולם, הוא ביצע בעזרת שכלו הישר והאינטואיציה שלו, זאת אומרת – בעזרת כלים אינטלקטואליים-פרימיטיביים (ראשונים). חשיבה מדעית, שיטתית, פורמלית, המבוססת על ניסוח בכתב ותפוצה רחבה, לא עמדה אז לרשותו של האדם.
הציביליזציה שלנו היא גברית-מיתולוגית-מבייתת-פוליטית-צבאית. פרקי הזמן של השעון התרבותי (הפרימיטיבי) נמדדו, בתחילת הציביליזציה הנוכחית, באלפי שנים, אך הם התקצרו מאוד בתקופה המדעית-טכנולוגית. במאתיים השנים האחרונות חוו בני-האדם תרבויות אחדות במהלך חייהם, וקצב השינויים התרבותיים מואץ עתה יותר ויותר. נכון אמנם, שעד אמצע המאה העשרים היו אירועי השעון התרבותי איטיים מאוד ורוב בני-האדם התייחסו אליהם כאל אירועים סטאטיים, אירועים שהיו מאז ומעולם, ולעולם יהיו.
הבנת המבנה והדינמיקה של האירועים התרבותיים היא זכותו הכמעט בלעדית של המיעוט האינטלקטואלי בחברה האנושית, המתרגל באינטנסיביות את המוח היונקי החדש (הניאוקורטקס), שבו ממוקמות התודעה של הכרת האובייקטים ותפיסת הקביעות של האובייקט בתוך חלל חיצוני מובחן; המוח הזה הוא המאפשר מניפולציה של סמלים בדיבור, בקריאה, בכתיבה ובחשיבה מופשטת המוח הזה נמצא אצל יונקים גבוהים, הוא מפותח יותר אצל הפרימאטים והגיע לשיאו אצל האדם. הוא נמצא אצל כל אדם, על-פי ההגדרה. אופני השימוש ומידת השימוש בו השתנו מאדם לאדם, בחמשת מיליוני השנים שהם תקופת התפתחותו. כדי להגיע להבנת השעון התרבותי דרושים לאדם לא כישורים מלידה בלבד – המאפשרים שימוש מתוחכם יותר של הניאוקורטקס – אלא גם השכלה רחבה, כושר ניתוח ויכולת הפשטה. אצל בני-אדם מעטים הגיעו תכונות אלה למידת בשלות מספיקה כדי להשתמש בהן במודע ולהשיג תוצאות אינטלקטואליות סבירות. זאת אחת הסיבות, שתכונות אלה לא תמיד נתפסות כיתרון. הקוד של הציביליזציה שלנו מתמצה היטב בפסוק מספר משלי: ״מרבה דעת מוסיף מכאוב״.4

השעון המדעי-טכנולוגי

אירועי השעון המדעי-טכנולוגי הם תוצאה של אינטליגנציה אנושית מצטברת ומתגבשת לתיאוריות ולפיתוחיהן השונים, הנשמרים מחוץ לגוף האדם: בספרים, בסרטים ובזיכרונות שונים של מחשבים. אופיה של אינטליגנציה זאת משתנה ללא הרף. פרקי הזמן שלה היו, עד לזמן האחרון, בני עשרות שנים לכל היותר, והיום הם מהירים יותר מהזמן הטבעי: כאשר לבני-אדם נודע על מידע מסוים, מתוך קריאה בכתב-עת מדעי, או בעיתון, מידע זה כבר התיישן ונוצר פיתוח חדש שלו. האירועים המתרחשים בפרקי הזמן של האינטליגנציה הם היפוכו של השכל הישר, של האינטואיציה הנורמלית ושל הלימוד וההכשרה שרוב בני-האדם זכו בהם, אם בכלל. אירועים כאלה אינם מובנים לרוב בני-האדם. כלי החשיבה של בני האדם נוצר כתוצאה של האבולוציה והוא נקרא, כאמור, ״השכל הישר״, ואילו האירועים האלה אינם נתפסים בו.
להבנתם ולהטמעתם בהתנהגות של אירועים אלה, נדרשת מזיגה של גאוניות, כושר הפשטה, מקוריות, פתיחות, יצירתיות, תקשורת אינטליגנטית, ואף תקשורת-על עם תודעת-היקום שבימי קדם כינו אותה "אלוהים".5 גם רוב המדענים, התורמים בעצמם להתגבשות האינטליגנציה המדעית, אינם מבינים את אופיה. ניתן לשער שעם המבינים נמנו אנשים כארכימדס, ליאונרדו דה-וינצ׳י, אייזק ניוטון ואלברט איינשטיין, והם אכן ניחנו בתכונות אלה; לעומתם, רוב המנהיגים הפוליטיים והצבאיים לא ניחנו בהן. טעם זה הניע את אפלטון לטעון שרק מלך-פילוסוף ראוי להנהיג את החברה האנושית, מפני שרק מנהיג בעל תכונות כאלה עשוי להבטיח את שרידותה ולהעניק לה אושר. אני נאו-אפלטוניסט בתחום זה וסבור כי ההסבר לחוסר התפקוד של כל ראשי מערכת הביטחון של ישראל ב-6 לאוקטובר 1973 וב-7 באוקטובר 2023: ראש הממשלה, הרמטכ"ל, ראש אמ"ן, ראש השב"כ ואלוף פיקוד דרום לא הבינו את המציאות והופתעו, כי קיבלו החלטות ופעלו על-פי שכלם הישר שקידם אותם למעמדם הרם אך לא היה בכוחו לסייע להם למלא את תפקידם. הם התעלמו ממה שלימד סוקרטס לפני 2500 שנה, שראשית הידיעה היא לדעת שאינך יודע. לכן הם דחו הצעות שלי להכשירם לתפקידיהם ואף דאגו להחרמתי בכל זרועות הממסד.
האדם, שהוא יצור יבשתי בעל תודעה יבשתית,6 למד, עוד בפרה-היסטוריה שלו, לשוט באגמים, בנהרות ובימים. במאה ושלושים השנים האחרונות כבש האדם את האוויר ופרץ לחלל. היבשה והים, התופסים מקום בתודעת האדם, משפיעים על שלושה ממדי זמן בהתפתחות האנושית: הממד האבולוציוני, הממד התרבותי והממד הטכנולוגי-מדעי.

הסבר להפתעת מלחמת יום הכיפורים

בתקופה הקמאית איימו על האדם אויבים מן היבשה, הוא התגונן מפניהם על היבשה ופיתח אינסטינקט שרידות יבשתי. בעל-חיים יבשתי שחסר אינסטינקט כזה לא שרד. לוחמת יבשה הייתה חלק מהמבנה הנפשי-התנהגותי של ההומו-ספיינס. מיומנויות מיוחדות נדרשו כדי להפתיע אותו ולמוטט את רוחו, במתקפה יבשתית. בתחילת התקופה התרבותית, היא הציביליזציה המוכרת לנו, הצליחו רק גיבורים מעטים להעביר מאבקי שרידות אל מרחבי הים, והצלחה זו הייתה חלקית בלבד. אגני המים, ככל איתני הטבע, נתפסו בתודעת האדם כבעלי תכונות אנושיות, אשר ברצותם מסייעים לאדם ומעניקים לו כל טוב, וברצותם מטביעים ומשמידים אותו. בביטוי ״הים האכזר״ ניתן למצוא רעיונות אלה, המדגישים את העובדה שהים הוא אכזר לבני האדם, שהרי לדגים אין הוא נחשב אכזר. גם כשלמדו בני האדם לייצר אמצעי שיט אמינים, התרחשו אסונות ימיים, לא פעם מפתיעים. טביעת האונייה ״טיטניק״ בתחילת המאה העשרים זכורה כאחד האסונות הללו. נדרש מאמץ אינטלקטואלי כדי לתפוס את המים הרבים כחלק מן המערך הביטחוני. רוב בני-האדם לא התעניינו ולא מעוניינים במאמץ כזה. המעטים שהיו מעוניינים בו לא עסקו בתחום הביטחוני, אלא אם כן הנסיבות כפו זאת עליהם.‬ לכן, ניצול תבוני מושכל של מכשולי המים לצורך שרידות ומלחמות, היה נחלתם של בודדים ושל עמים מעטים. כך יש להבין הפתעות צבאיות רבות, שהביאו תבוסות לצד אחד וניצחונות לצד השני. בהפתעות אלה היה לשימוש במכשולי מים, אינטליגנטי ובלתי אינטליגנטי כאחד, יתרון חשוב.7
על האופי האנטי-אנושי של הממדים הימי והאווירי, ועל הקשר שבין שני ממדים אלה, קראנו בפרק א׳ של ספר בראשית. לפי ספר בראשית, לא חוללה הבריאה שינוי במים. הם נותרו כפי שהיו לפניה. הארץ, שהייתה תוהו ובוהו, נעשתה בתהליך הבריאה למקום מאורגן שאפשר לחיות בו. המים והתהום8 נשארו תחום שאין בו חיים לבני-האדם. התנא בן זומא אמר שהמלה ״שמים״, בפסוק הראשון של ספר בראשית, מובנה רקיע ומים, ושההבחנה אינה בין הרקיע לימים, אלא בין המים העליונים למים התחתונים. מכאן שהביטוי ״ורוח אלוהים מרחפת על פני המים״ כמוהו כ״ורוח אלוהים מרחפת על פני השמים״ (בראשית רבה, ד׳).
בליזריוס, מפקד צבא הקיסרות הביזנטית במאה השישית לספירה, היה מנהיג צבאי בעל הבנה עמוקה בהוויית הצבא והמלחמה. בשנת 532 יצא בראש צבאו למלחמה על הוונדלים בצפון אפריקה. במועצת המלחמה של הקיסרות נדונה הברירה, אם לנחות באחד החופים ולתקוף את הוונדלים במסע יבשתי, או לתקוף אותם מהים ולהילחם נגד הצי שלהם. רבים מחברי הפיקוד העליון העדיפו לתקוף ביבשה, ובליזריוס אמר שלא רצוי להכריח בני-אדם להילחם בים, ויש לשמוח על נכונותם להילחם ביבשה: ״יותר מזה אין לדרוש מאנשי יבשה״. הוא המליץ להנחית את החיילים על החוף. הם יילחמו ביבשה, והאוניות תלווינה אותם, ולא תמלאנה תפקיד התקפי (גרייבס, ״בליזריוס", 1988).
נפוליאון כתב כי צליחה של נהר רחב במקום המוגן על-ידי אש תותחים של האויב ״אינה מעשית, אלא אם מצליחים להפתיע את האויב, ואם הכוחות (הצולחים) מוגנים...״ (נפוליאון, ״אמרות המלחמה״). בהערות למהדורה העברית של ״אמרות המלחמה״ כתב ההיסטוריון הצבאי פרופסור יהודה ואלך: ״מקדמת דנא נחשבה צליחת מכשולי מים, במיוחד לנוכח התנגדות אויב, לאחת המשימות הקשות והמסובכות ביותר של הצבאות״.

הפתעת ה-7 באוקטובר

עד ה-7 באוקטובר 2023 היו מקבלי ההחלטות הביטחוניות של ישראל, אנשי צבא ואזרחים מקובעים בתרבות אוטופיסטית של שלום שאת תשתיתה הניחו אנשי העלייה השנייה בתחילת המאה העשרים למרות שההיסטוריה הצבאית והפילוסופיה ההרקליטית9 הפריכו אותה. אבל מכיוָן שרוב מקבלי ההחלטות בעולם, וגם בישראל, מקובעים בתודעת השכל הישר ובקונספציות תרבותיות לא מציאותיות, הם לא העלו בדעתם שארגון החמאס מסוגל להשתלט ביום אחד על 27 ישובים, על ארבעה בסיסים צבאיים ועל שישה מוצבים צבאיים ולטבוח ביושביהם. הקונספציות הילדותיות שפיתחו לא כללו אפשרות כזאת! אבל זה מה שקרה ולא רק לנו אלא גם לברית המועצות ב"מבצע ברברוסה"10 הגרמני במלחמת העולם השנייה וב-11 בספטמבר 2001 בארצות הברית, עם תוצאות חמורות בהרבה. ברית המועצות האדירה עברה מן העולם כתוצאה מאוחרת מן ההלם ההוא. מכאן מסקנה: מקבלי החלטות פרימיטיביים של "השכל הישר", שהצליחו מאוד להתקדם בהיררכיה הביטחונית והפוליטית, הִנם כתינוקות המשחקים באש שפתחו אנשי השעון המדעי-טכנולוגי, כפי שחזתה הנבואה הקמאית בפרשת "הגרוש מן עדן".11 משנוכחו לאן הוביל אותם "שכלם הישר" שבו הם מוכשרים מאוד, נכנסו להלם ולא תפקדו כלל במשך יום שלם. את הניתוח הזה לא יבינו וידחו אנשי "השכל הישר" ויתאמצו לעשות "שיימינג" למחקרי, לתאוריות הביטחוניות שאני פיתחתי ומפתח ולהזהרותיי, שכן אני מסכן את שרידותם. גם תגובות כאלה כלולות במציאות שחשף הרקליטוס ואני מכיל אותן בחיוך.
______________________
בשבוע הבא: משה רבנו כגאון צבאי; צליחת ים סוף במנהיגות משה וצליחת תעלת סואץ במנהיגות סאדאת; צליחות סער בהיסטוריה הצבאית; הרתעת האויב; תרבות צבאית ותרבות פרוגרסיבית; מדוע חרב בית המקדש?

הערות

1. התרחשות אבולוציונית, מהירה יחסית, הייתה התפתחותו של מוח האדם מנפח של 450 סמ״ק לפני חמישה מיליון שנים, עד לנפח של 1,450 סמ״ק היום.
2. ההנדסה הגנטית מתערבת בתהליכי האבולוציה, ומזרזת אותם מאוד, אז מתחלף הממד האבולוציוני בממד המדעי-טכנולוגי.
3. ב-1992 נצפה לראשונה, על-ידי מדען, קוף שימפנזה, שהשתמש בענף כדי לצוד סנאי. תצפית זאת מבססת יותר את התפיסה האבולוציונית.
  • ) MacLean P., “The Brain's Gap: Some Human Implications”, 1973.
4. בספרו ״השען העיוור״ (תל אביב, 1993), כתב ריצ׳רד דוקינס: ״מוחנו נועד להבין ציד וליקוט, הזדווגות וגידול ילדים. עולם של עצמים בגודל בינוני, הנעים בשלושה ממדים במהירויות לא-גבוהות. אין אנו מצוידים היטב להבנת הקטן מאוד והגדול מאוד; דברים שבמשך קיומם נמדד בפיקו-שניות או בגיגא-שנים, חלקיקים שאין להם מיקום, כוחות ושדות שאיננו יכולים לראותם או לגעת בהם, ואנו יודעים עליהם רק משום שהם משפיעים על דברים שאנו יכולים לראותם או לגעת בהם... (עמ' 16). אין לנו תפיסה אינטואיטיבית של משך הזמן העצום שעמד לרשות השינוי האבולוציוני״ (עמ׳ 54(.
5. ראו: גדעון לב, העיקר הכוונה, ראיון עם הפילוסוף הבריטי פיליפ גוף, מוסף הארץ, 9 בפברואר 2024.
6. הקורא ודאי ישים לב לסיפור בריאת האדם מהאדמה, שבספר בראשית.
7. אותם דברים אמורים גם על הממד האווירי.
8. מים רבים.
9. הרקליטוס מאפסוס היה פילוסוף יווני קדם-סוקרטי, יליד אפסוס שבאסיה הקטנה, שפעל בסביבות המאה ה-6 ותחילת המאה ה-5 לפני הספירה. על-פי הרקליטוס, המציאות מורכבת מניגודים – ימין ושמאל, חיובי ושלילי – הנמצאים במצב מלחמה מתמיד ביניהם. לדבריו: "המלחמה היא אבי הכול. את אלה תהפוך לאדונים ואת אלה לעבדים.
10. פלישת צבא גרמניה הנאצית לברית המועצות ב-22 ביוני 1941.
11. ראה מאמרי, "נבואת החטא הקדמון – על המעבר מחיים הרמוניים עם הטבע לניצול של הטבע", ג'וקופוסט, 11 בינואר 2020.

תאריך:  01/03/2024   |   עודכן:  01/03/2024
+"למרות התסכול - ביידן לא מתכוון להציב תנאים להעברת סיוע לישראל"
16:20 01/03/24  |  עידן יוסף

המצב ההומניטרי ברצועת עזה: בממשל האמריקני נערכים להתחיל בהצנחת סיוע אל תוך רצועת עזה באמצעות מטוסים אמריקנים ייתכן שכבר בשבוע הבא.
רשת NBC: גורמים בממשל מבהירים כי למרות התסכול של ביידן מהמצב הוא לא מתכוון להציב תנאים להעברת סיוע לישראל. בשבועות האחרונים התנהלו פגישות בין בכירים בממשל כדי לבחון צעדים מדיניים "שיתמרצו את ישראל".

+חטיבה 7 פשטה על בתי בכירי חמאס; גבעתי חיסלה עשרות מחבלים בח'אן יונס
16:12 01/03/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

כוחות צה"ל המשיכו בפעילות נגד חמאס בח'אן יונס, תוך חיסול מחבלים והשמדת תשתיות טרור  ▪  כוחותינו חיסלו מחבלים ותקפו השבוע מטרות צבאיות של חמאס בתגובה לירי הרקטות  ▪  חטיבת גבעתי ניהלה קרבות בשכונת העבסנים

כוחותינו ברצועה [צילום: דובר צה''ל]
כוחותינו ברצועה [צילום: דובר צה''ל]
+אירן: בחיסול בסוריה נהרגו יועץ משמרות המהפכה ושני פעילי חיזבאללה
15:44 01/03/24  |  עידן יוסף

התקשורת באירן מאשרת כי רזא זראעי, יועץ צבאי של משמרות המהפכה בסוריה, חוסל הלילה בתקיפה בדמשק. עימו חוסלו שני פעילי חיזבאללה.

+הסתיימה השתלמות למידה מיוחדת של פיקוד המרכז לחיזוק המוכנות להסלמה
15:40 01/03/24  |  עידן יוסף

השתלמות למידה ייחודית התקיימה השבוע בהובלת פיקוד המרכז ואוגדת יהודה ושומרון בבסיס האימונים 'לכיש', בהשתתפות הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס, מפקד אוגדת יהודה ושומרון, מפקדי חטיבות ומפקדי גדודים בסדיר ובמילואים.
במסגרת ההשתלמות עברו מפקדי הגדודים סדרת תרגילים ותרחישים מאתגרים המובלים על ידי מפקדי החטיבות, ותורגלו דרכי ההתמודדות עמם. בכל תחנה בוצע תהליך למידה מעמיק החל מניתוח אירועים אחרונים, דרך תכנון מענה מבצעי ועד לתרגול מעשי באמצעות משקפי מציאות מדומה.
מטרת ההשתלמות הייתה לשפר את מוכנות וכשירות מפקדי הפיקוד לתרחישי הסלמה אפשריים, ולחזק את יכולתם להתמודד עם אתגרים מבצעיים מורכבים.
הרמטכ"ל ציין כי פעילות צה"ל והשב"כ מונעת הסלמה באיו"ש ומאפשרת להתמקד בלחימה בעזה ובלבנון. הוא הדגיש את האחריות הרבה המוטלת על מפקדי איו"ש להשגת מטרות המלחמה, ושיבח את תרומתם המשמעותית של אנשי המילואים. מפקד הפיקוד ציין כי יש לשפר בכל יום את המוכנות לקראת אתגרים עתידיים, ולהיערך לתרחישים מאתגרים הכוללים אירועים בשטח ומהומות המוניות.

+צה״ל תקף מבנים צבאיים ותשתית טרור של ארגון חיזבאללה
15:27 01/03/24  |  עידן יוסף

מטוסי קרב תקפו בצהריים מבנה צבאי של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב עייתא א-שעב. כמו-כן הותקפו מבנה צבאי נוסף ותשתית טרור של הארגון במרחב ג׳בל בלט.
בשעה האחרונה זוהו מספר שיגורים משטח לבנון לשטח פתוח במרחב מרגליות.

+סמוטריץ': חוק איסור החזרת גופות מחבלים ירתיע מפני טרור; מערכת הביטחון: יפגע במו"מ ובשיקול הביטחוני
13:02 01/03/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

+דיווח ערבי על הפלת רחפן של צה"ל
12:35 01/03/24  |  עידן יוסף

‏חיזבאללה: הפלנו רחפן ישראלי בחצות הלילה שבין חמישי לשישי.

+כ-240 ק"מ משטח ישראל: תקיפה בסוריה נגד יעדים אירניים
11:09 01/03/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

שלושה פיצוצים הרעידו את עיר הנמל באניאס  ▪  גורמים אירנים בכירים שהו במקום, לפי מרכז המעקב הסורי  ▪  אחד הנפגעים: יועץ משמרות המהפיכה  ▪  ישראל לא הגיבה לדיווחים, אך זו אחת התקיפות הרחוקות ביותר שמיוחסות לה בשנים האחרונות

המבנים שנפגעו בתקיפה
+צבא ארה"ב יירט טילי שיוט וכטב"ם בים סוף: הגנה על ספינות הצי וספינות סוחר
11:05 01/03/24  |  עידן יוסף

צבא ארה"ב הודיע כי יירט שישה טילי שיוט נגד-ספינות וכטב"ם בים סוף. נמסר כי הם היוו איום לספינות הצי האמריקני בים האדום, וכן לספינות סוחר באזור.

+צה"ל מיפה את בית המחבל שביצע את הפיגוע בתחנת הדלק ליד עלי
11:03 01/03/24  |  עידן יוסף

כוחות צה"ל פעלו הלילה למיפוי בית המחבל מחמד מנאצרה בקלנדיה. מנאצרה ביצע את פיגוע הירי בתחנת הדלק בעלי, שבו נרצחו שני אזרחים ישראלים.

+מלצר מציע: להגיש תביעה בהאג נגד דרום אפריקה על הסתה לרצח עם
10:53 01/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

גלית רג'ואן, מנציגות ישראל בפני בית הדין: ההישג שנדרש מאיתנו היה לשמור על חופש הפעולה האופרטיבי של ישראל - והוא הושג  ▪  מנדלבליט מזהיר מאובדן ההגנה המשפטית הבינלאומית בשל הרפורמה

רג'ואן. "היה חשש מהותי מצו להפסקת הלחימה"
+המשנה ליועצת המשפטית: לא כל מחבלי חמאס שנתפסו יטופלו במסלול הפלילי
10:51 01/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

שרון אפק: ב-7 באוקטובר נתפסו 100 מבין 3,000 אנשי חמאס שנכנסו לישראל; מאות נוספים נתפסו בתמרון הקרקעי  ▪  "ישראל מעולם לא התמודדה עם היקף וחומרה כאלה של פשעים, ואני לא בטוח שיש לזה תקדימים במדינות מערביות שמתמודדות עם טרור"

אנשי חמאס ב-7 באוקטובר [צילום: AP]
+הדינוזאורים שבחדר
06:21 01/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

כמה סוגיות מרכזיות במלחמה וסביב לה שאינן זוכות לתשומת הלב הראויה: האנטישמיות הגואה, השחיקה בתמיכה בישראל בארה"ב, מה לעשות עם מחבלי חמאס, הצורך שגם הערבים ישרתו, קביעת מטרות המלחמה - וגם הערה על פארסת פרסי ישראל

מתעלמים מבעיות מהותיות [צילום: ינס מאייר, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסבר ל-7 באוקטובר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
זו מזימה ל"ת
דניאל  |  2/03/24 01:31
2
די כבר…די!!!
אותו צנחן  |  3/03/24 02:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת חרבות ברזל
איתמר לוין
כמה סוגיות מרכזיות במלחמה וסביב לה שאינן זוכות לתשומת הלב הראויה: האנטישמיות הגואה, השחיקה בתמיכה בישראל בארה"ב, מה לעשות עם מחבלי חמאס, הצורך שגם הערבים ישרתו, קביעת מטרות המלחמה - וגם הערה על פארסת פרסי ישראל
אורי מילשטיין
שיחת עומק עם הבמאי והשחקן קובי שטמברג הטוען כי השפה היא כלי נשק וישראל לא משתמשת בו ביעילות כדי לשבור את רוחו של האויב. גם אולפני הטלבֿיזיה וערוצי הרדיו אשמים באסון 7 באוקטובר
עידן יוסף
דובר צה"ל: "יש תחקיר נוקב"    הכחיש כי התקבלה החלטה להקפיא את מינויו של תא"ל ברק חירם: "קצין מצטיין"
עידן יוסף
ראש הממשלה אומר כי לצד הטבות מילואים יפעל לחוק שיקבע יעדים לגיוס חרדים לצה"ל ולשירות האזרחי    במענה לדרישת שר הביטחון, אמר כי הסכמה מוחלטת יש רק בקוריאה הצפונית    "בחירות כלליות תוך כדי המלחמה פירושן תבוסה לישראל, וזה החלום של סינוואר, נסראללה ואירן"
עידן יוסף
צה"ל: מחבל הגיע לתחנת הדלק בעלי, פתח בירי - וחוסל    הנרצחים: יצחק צייגר (57) ואוריה הרטום (16) מדולב שהמתינו לטרמפ    המחבל הוא קצין במשטרה הפלשתינית    מדובר בתחנת דלק בה אירע פיגוע ביוני האחרון, שבו נרצחו ארבעה ישראלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il