X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
עצרת בחירות בטהרן [צילום: וחיד סאלמי, AP]
למעלה ממחצית האירנים אינם יודעים שהם אמורים ללכת היום לקלפיות
הקיצוניים השתלטו על רשימות המועמדים לפרלמנט ולמועצת היועצים שתבחר את המנהיג העליון הבא, וכהני הדת אפילו לא מנסים להמריץ את המצביעים - מדווח אקונומיסט במקביל, אירן מנסה לשלוח איתותים של מתינות כלפי ישראל - ללא הצלחה מרובה

בשנת 1975 זכתה מפלגתו של השאה בכל 268 המושבים בפרלמנט האירני עם שיעור הצבעה של 50%. אבל ארבע שנים מאוחר יותר שלטונו קרס ומפלגתו התאיידה. הבחירות המתקיימות היום (1.3.24) לפרלמנט ולמועצת המומחים, הבוחרת את המנהיג העליון, דומות במובן זה שלמעשה יש רק רשימת מועמדים אחת: זו של הנוקשים והנאמנים לשלטון; הפרגמטיסטים נעלמו – מדווח אקונומיסט.
אולם, בעת שהמשטר מדכא את הרפורמיסטים – הוא מצמק את הליבה הפנימית שלו. בשאיפתו למונופול בשלטון, הוא מרוקן את המדינה. אירן הופכת לרודנות מוחלטת בעלת בסיס צר. כהני הדת גוברים על הפרלמנט והופכים אותו למועדון ויכוחים. סקר פנימי שערכה הממשלה העלה, כי התמיכה בהפרדת דת ומדינה זינקה מ-31% לפני תשע שנים ל-73% כיום.
בעבר ניסו האייתולות לעודד את ההצבעה; היום הם אדישים לפופולריות שלהם, עד שאינם טורחים לעשות זאת. למעלה ממחצית מהאירנים אפילו אינם יודעים מתי הבחירות, ורבים מבין אלו שיודעים – יחרימו אותן. מחשש לפארסה, השלטונות מנעו כניסת עיתונאים זרים. מחאת החיג'אב נמשכת: מבקר בריטי גילה להפתעתו, כי יש יותר נשים רעולות בלונדון מאשר בטהרן. בסוף ימי השאה, העטייה שלהן הייתה סמל למחאה נגד השלטון; הפעם היא עובדת בכיוון ההפוך.
המצב הכלכלי הוא העומד בבסיס ההתמרמרות. הנשיא איברהים ראיסי מתקשה להתמודד עם העיצומים האמריקניים. רוב השרים שלו באים משורות משמרות המהפכה או אימאם סאדיק, מכללה דתית פרטית בטהרן. שנים של אינפלציה גבוהה וצניחה בשער המטבע שחקו את שווי החסכונות. מחירי המוצרים הבסיסיים גואים וסובסידיות נוגסות בתקציב, מה שמותיר מעט להשקעות הון. הקצבאות מגיעות באיחור.
מדיניות החוץ של ראיסי מחמירה את המצב, ממשיך אקונומיסט. בבוקר שלאחר הרג שלושה חיילים אמריקנים בירדן, שער הריאל צנח. לא ברור האם אירן יכולה לרסן את המיליציות המרכיבות של "ציר ההתנגדות" ובראשן חיזבאללה והחות'ים. על הנייר אלו הם נכסים; בפועל מדובר בנטל. אירן חוששת שהתקפותיהן על ישראל וחיילי ארה"ב יגררו אותה למלחמה.
בחוץ, כמו בבית, כהני הדת מדברים בתקיפות אך לבסוף מתפשרים. אירן ממשיכה להפשיר את היחסים עם סעודיה ואיחוד האמירויות, למרות ששתיהן מתקרבות לישראל. היא גם אותתה על אפשרות שתשנה את היחס לישראל אם יושג שלום עם הפלשתינים; בחודשים האחרונים היא הצביעה – באו"ם ובארגון המדינות המוסלמיות – בעד פתרון שתי המדינות, מה שמהווה הכרה בפועל בישראל.

כוחות האופוזיציה מתארגנים
כרזת בחירות של מועמד למועצה המייעצת [צילום: וחיד סאלמי, AP]

גם בני השיח מפריחים בלונים. אירן לא הוזמנה לוועידת מדריד ב-1991; כעת מציע שר החוץ של עומאן, באדר אל-בוסעידי, לכנס ועידה דומה והפעם איתה. למרות שישראל וארה"ב ממסגרות את הנורמליזציה עם מדינות המפרץ כאינטרס משותף נגד טהרן, האחרונה מאותתת שהיא רוצה להיות חלק מהמערך החדש. ההיסטוריה של הקיצוניים כ"מקלקלים" מעמידה בספק את האפשרות של דיפלומטיה קונסטרוקטיבית, אבל יאושם ניכר מכך שהם מאמצים מהלכים מבית ומחוץ שבעבר דחו. מקום בוועידת שלום בינלאומית (והכרה דה-פקטו בישראל) יכול להעניק לכהני הדת חבל הצלה של לגיטימיות בינלאומית והקלה בעיצומים.
אירן לא ממש הצליחה למצוא חלופות. הנשיא הקודם, עלי חמנאי, ניסה לפנות לסין. התוצאה הייתה עקיפה חלקית של העיצומים האמריקניים, אבל ההבטחה הסינית לפני שלוש שנים להשקיע 400 מיליארד דולר בתשתיות באירן במשך 25 שנה – אינה מתממשת בקצב המתוכנן. פקידים באירן מתחרטים כעת על הסחבת שנקטה מדינתם במו"מ עם ארה"ב על הקלה בעיצומים תמורת האטה בתוכנית הגרעין.
בלי שיפור ביחסים עם ארה"ב, האירנים תוהים כמה זמן תוכל להימשך ההפוגה הבלתי-נוחה בין כהני הדת לבין הציבור. גילו המתקדם של עלי חמנאי (84) ובריאותו הרופפת מותירים חלל ריק, והוא אינו ממלא אותו על-ידי מינוי סגן. הקיצוניים מקווים שהבחירות, במיוחד למועצת המומחים, תבטיח את שליטתם בבחירת היורש. אבל הם חלוקים בתוכם: כמה מהם רוצים את ראיסי, למרות שאין לו התארים הדרושים; אחרים תומכים במוג'טבה חמנאי, בנו של השליט הנוכחי.
בינתיים מתארגנים כוחות האופוזיציה. חוג של רפורמיסטים פגועים ודחויים מרחף בשוליים, ממתין שהקיצוניים ייכשלו. פקידים קפוצי שפתיים בדרך כלל, מתדרכים כעת גורמים זרים על האופן בו הקיצוניים מנצלים לרעה את כוחם. במקביל יש דיווחים על כך ששר החוץ לשעבר, מוחמד זריף (מאדריכלי הסכם הגרעין), מוחזק במעצר בית ודרכונו נשלל ממנו. אבל גם הרוצים שינוי חלוקים בשאלה כיצד להשיג אותו. מפקדים שאפתנים במשמרות המהפכה פוזלים למודל הפקיסטני: דמוקרטיה-למחצה בחסות הצבא. הדמוקרטים מקווים לחוקה חדשה שתעביר את השליטה לפרלמנט. יש השואפים לשליט חזק אך נוטה לרפורמות. כולם מסכימים שעקרון "ויליאת אל-פתיח", "שלטון השופט הדתי", מיצה את עצמו.

הכתבה המלאה
תאריך:  01/03/24   |   עודכן:  01/03/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למעלה ממחצית האירנים אינם יודעים שהם אמורים ללכת היום לקלפיות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
זלמן שובל
באחרונה התגלה שבסניפים של שניים מהבנקים הגדולים הפועלים בבריטניה, ולמרבה האירוניה מדובר בסניפים שנמצאים בסמיכות לארמון בקינגהאם של משפחת המלוכה, נפתחו בשנים האחרונות חשבונות של חברות-קש בריטיות שבפועל היו בשליטת המודיעין האירני
רפי לאופרט
האידאולוגיה והאסטרטגיה של מלחמה אסימטרית אותה מקדש ומאמץ האיסלאם, עיקרה הקרבת אנשים לא-לוחמים לטובת מימוש מטרותיו של הטרור האלים; וזאת לצד הגנה על טרור זה כאילו הוא מייצג את "היכל הצדק" בעולם
יורם אטינגר
מחלקת המדינה השיקה את האופציה הדיפלומטית ב-1978/79, כאשר תקעה סכין בגב השאה הפרסי והעניקה רוח גבית להדחתו על-ידי אייתוללה חומייני, אותו העריכה כמהדורה אירנית של גנדי
איתמר לוין
הדינמיקה מול אירן סבוכה כפי שלא הייתה מאז 1979, וכיום היא גם נהנית מתמיכתן של רוסיה וסין - מנתח ניו-יורק טיימס בהרחבה    טהרן אינה רוצה עימות עם ארה"ב, אך לא שולטת מבחינה מבצעית בשלוחיה
מירב ארד
כלי התקשורת באירן מדווחים על שני פיצוצים ליד בית הקברות שבו טמון מפקד כוח קודס לשעבר קאסם סוליאמני שחוסל בעירק ב-2020    170 נפצעו    הרשויות בטהרן קבעו כי מדובר במתקפת טרור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il