X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
האבה, טראמפ וקייז במשפט ההונאה [צילום: AP]
טראמפ עלול להיות הסיכון הגדול ביותר לעצמו
ניו-יורק טיימס לקראת תחילת הדיון בכתב האישום בפרשת דניאלס: הביטחון העצמי המופרז עשוי להוביל את טראמפ להתעקש להעיד - למרות שעד כה עורכי דינו הצליחו למנוע אותו מלעשות זאת

דונלד טראמפ היה במרחק של כמה דקות מחקירה צולבת בידי התובעת הכללית של מדינת ניו-יורק, לטישה ג'יימס, בחקירת ההונאה נגדו והיה להוט לדבר. אבל עורך דינו דאז, רונלד פיצ'טי, הנחה אותו לשתוק ולהפעיל את התיקון החמישי לחוקה להגנה מפני הפללה עצמית. פיצ'טי הזהיר את מרשו שהוא מסתכן בעדות שקר ושיתחרט אם יענה על השאלות. זוהי דוגמה לאופן בו הסיכון הגדול ביותר לנשיא לשעבר (ולעתיד?) עלול לבוא מצד דונלד טראמפ.
בשני התיקים האזרחיים האחרונים שניהל המרה טראמפ את פי עורכי דינו, מתח ביקורת חריפה על השופטים ואפילו עזב בסערה את האולם; בשניהם הוא הפסיד וחויב לשלם למעלה מחצי מיליארד דולר. כעת – מדווח ניו-יורק טיימס – צוות חדש של סניגורים מתכונן להגן עליו בתיק הפלילי בפרשת סטורמי דניאלס, שהדיונים בו יחלו ב-25 בחודש. יכולתם לרסן את טראמפ עשויה לקבוע אם יהיה לא רק הנשיא לשעבר הראשון העומד לדין, אלא גם הראשון שיורשע. "הם יצטרכו לעמול כדי שלא יעליב את המושבעים", אומר טי קוב שהיה אחד מפרקליטיו בבית הלבן.
טראמפ ניצב בפני סיכון ממשי בתיק זה, בו נטען שזייף את הרישומים בספרי קבוצת טראמפ כדי להסתיר את תשלומי ההסתרה ששילם לדניאלס. בידי פרקליט המחוז, אלווין בראג, ראיות נרחבות בדמות מסמכים, הקלטות ועדויות של מקורבי טראמפ. חבר המושבעים אינו צפוי להיות אוהד: רק 12% מהמצביעים במנהטן תמכו בו בבחירות 2020. כדי להימנע מהרשעה, יהיה על ההגנה בראשות טוד בלאנש וסוזן נֶשֶלֶס לפעול בצורה מבריקה. קרוב לוודאי שהם יטענו שהמסמכים אינם מפלילים במישרין את טראמפ ושהעדים משקרים.
בלאנש ונשלס הם סניגורים מנוסים, אך יהיה עליהם לשמור על איזון עדין: לפייס את הלקוח העוצמתי והאימפולסיבי בלי להפסיד את המושבעים ולהרגיז את השופט חואן מֶרְצַ'ן. עד כה, התנהגותו של טראמפ בתיקים הפליליים הייתה שונה מאשר באזרחיים. בשימוע בפלורידה בתיק המסמכים המסווגים (1.3.24) טראמפ נראה כמעט עליז, חייך והתבדח עם בלאנש; הוא אשר מינה את השופטת איילין קנון, האמורה לקבוע מתי יתחיל הדיון בתיק זה.
נאשמים ונתבעים לרוב ממלאים תפקיד בהכנות למשפט ולעיתים אף תפקיד חשוב, אך רק לעיתים רחוקות הם מעצבים – שלא לומר מכתיבים – את האסטרטגיה או מקבלים החלטות טקטיות אימפולסיביות באולם. אבל זה בדיוק מה שטראמפ עשה בשני התיקים האזרחיים בהם הפסיד – ההונאה בעסקיו והתקיפה המינית של ג'ין קרול. בשניהם פסק הדין העיקרי ניתן לפני שהוא הגיע בעצמו לאולם, לשלב בו נקבעו העונשים שיוטלו עליו.
בתיק ההונאה נשאל עד מטעם המדינה על נסיונו הכושל של טראמפ לרכוש את קבוצת הפוטבול בופאלו בילס. עורך דינו של טראמפ, כריסטופר קייז, קם להתנגד אבל טראמפ סימן לו לרכון אליו. לאחר שיחה קצרה ביניהם הכריז קייז לפרוטוקול, כי לטראמפ היה מספיק כסף כדי לקנות לא קבוצה אחת אלא שתיים-שלוש. "האם אתה מומחה לענייני NFL [ליגת הפוטבול]?", הגיב השופט ארתור איינהורן ודחה את ההתנגדות. טראמפ התלונן אחר כך באוזני עוזריו, שעורך דינו לא מילא בדייקנות את הנחיותיו.
כאשר טראמפ נכח באולם, עורכי דינו נטו יותר להקצנה – כאילו כדי למלא את רצונו שיתנו "הופעה", מזכיר הטיימס. בעת הסיכומים בתיק ההונאה אחת מהם, אלינה האבה, חזרה על אזהרותיו של טראמפ ואמרה שאם התביעה תתקבל – "ניו-יורק נדפקה". היא נופפה בידיה וטענה שעורכי הדין מטעם המדינה "אינם חיים בעולם האמיתי אלא בעולם משוגע". איינהורן הפסיק אותה כאשר החלה לתקוף אישית את ג'יימס. תוצאת המשפט: טראמפ חויב לשלם למדינה 454 מיליון דולר, תוך ביקורת חריפה על עדותו וחוסר אמינותו.

מחפש מישהו כמו רוי קוהן

בתיק קרול נכח טראמפ כמעט בכל הדיונים ומדי פעם הורה בפרהסיה להאבה כיצד לפעול. הוא ביקש ממנה בקולניות לקום ולמחות על דבריהם של השופט לואיס קפלן, עדים או עורכי דינה של קרול; באחד המקרים הוא טפח על זרועה בגב ידו. מדי פעם האבה צייתה; במקרים אחרים היא נענעה בראשה לשלילה. כאשר התכונן טראמפ להעיד, שאל קפלן את האבה האם טראמפ יציית למגבלות שהטיל עליו. האבה השיבה שאינה חוזת עתידות אך הוסיפה: "לגמרי". אבל לפני שהספיקה לסיים, טראמפ התערב וספג נזיפה מקפלן.
כאשר הוא דוחף את עורכי דינו להיות יותר תוקפניים, ייתכן שטראמפ מחפש מישהו שיזכיר את עורך דינו וה"מאכער" הראשון שלו – רוי קוהן, הזכור לשמצה מדיוני ועדת מק'ארתי בשנות ה-1950. קוהן סיים את הקריירה שלו עם כתב אישום ושלילת רשיונו; טראמפ נטש אותו כאשר חלה באיידס לפני מותו ב-1986.
אין זה סוד שטראמפ אינו לקוח קל. במשך חמישה עשורים הוא נמנע לעיתים קרובות מלשלם לעורכי דינו, שחלקם אף תבעו אותו, והשתכנע שהוא יודע יותר טוב מכולם. שאלת מפתח בתיקים הפליליים תהיה האם עודף הביטחון העצמי יוביל אותו להעיד להגנתו, מציין הטיימס. בתיק הראשון בעניינה של קרול טראמפ לא העיד ואפילו לא נכח באולם. בית המשפט קבע שהוא תקף אותה מינית בשנות ה-1990 והורה לו לפצות אותה ב-5 מיליון דולר.
לאחר פסק הדין אמר טראמפ, כי הוא רצה להעיד אך עורך דינו, ג'וזף טקופינה, יעץ לו להימנע מכך. טקופינה סבר, כי תצהירו המוקדם של טראמפ, בו הכחיש את טענותיה של קרול, היה הדרך הטובה ביותר להגיב עליהן. בתיק השני – בו תבעה קרול פיצויים על לשון הרע בשל הכחשותיו והכפשותיו נגדה – הוא חויב לפצות אותה ב-83.3 מיליון דולר. טראמפ לא העיד גם בו.
עורכי דין שייצגו בעבר את טראמפ אומרים, כי עדות בתיק דניאלס עשויה להיות הרסנית מבחינתו. מרצ'ן הוא שופט ענייני ותקיף, אשר ניהל את התיק בו הורשעה קבוצת טראמפ (אך לא הוא אישית) בעבירות מס. אם טראמפ יתעקש להעיד, הוא עשוי להעמיד את בלאנש ונשלס בפני אתגר קשה במיוחד. טראמפ נכח בחודש שעבר בדיון בו דחה מרצ'ן את נסיונותיו לדחות את המשפט, ורוב הזמן שמר על שתיקה.
בלאנש הציג מספר הסתייגויות, שאת כולן דחה מרצ'ן. "תגיד לי משהו שעוד לא אמרת היום", אמר לו לבסוף. לאחר זמן קצר שאל מרצ'ן את בלאנש האם סיים לדבר. הוא השיב בשלילה, אך מרצ'ן קטע אותו: "שב בבקשה". מרצ'ן השיב: "כן, כבודו" והתיישב ליד טראמפ.

מרצ'ן, טראמפ וטקופינה בדיון מוקדם בתיק דניאלס [ציור: אליזבת ויליאמס, AP]
הידיעה המלאה
תאריך:  03/03/24   |   עודכן:  03/03/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טראמפ עלול להיות הסיכון הגדול ביותר לעצמו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשות טראמפ
איתמר לוין
תיק ההונאה: לדונלד טראמפ יש פחות מחודש לשלם 454 מיליון דולר או להשיג ערבות שתגיע ל-500 מיליון דולר    ניו-יורק טיימס מסביר מהן הבעיות שבדרך ומה עלול לקרות לנכסיו של טראמפ
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מנתח את השלכות פסק הדין בתיק ההונאה נגד טראמפ    השגת ערבות כדי לעכב את הקנס עלולה להיות קשה ויקרה, ואם הערעור יידחה - עסקיו יספגו מכה אנושה
איתמר לוין
בית המשפט קבע שטראמפ ובניו ניפחו את שווי נכסיהם כדי להונות בנקים וחברות ביטוח; אסר עליהם לכהן בתפקידי ניהול בניו-יורק    טראמפ יערער והקנס יעוכב אם יפקיד ערבות
איתמר לוין
באותו מועד תחל בחירת המושבעים בתיק סטורמי דניאלס; הדיון בו אמור להיות מהיר יחסית, הראיות נראות ברורות וחבר המושבעים יגיע מהמעוז הדמוקרטי בניו-יורק - אם כי זהו התיק הפחות-משמעותי מבין הארבעה
איתמר לוין
אשתקד חויב טראמפ לפצות ב-5 מיליון דולר את ג'ין קרול על תקיפה מינית בשנות ה-1990; כעת חויב בפיצוי בשל ההשמצות נגדה    טראמפ מכחיש ומתכוון לערער
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il